[SNEAK PEEK] BILA HATI MEMILIH DIA

BILA HATI MEMILIH DIA Oleh Wan Nur Najihah

ADRA gelabah. Satu per satu plastik di dalam bakul merah dikeluarkan. Sampai plastik terakhir, dia mengetap bibir. Apa yang dicari tiada. Serta-merta tangan dan bibir mula bergetar. Manusia mana yang tegar mencuri duit jualannya? Hanya itu wang yang dia ada. Air mata mula membasahi pipi.

Kenapa hari ini nasibnya malang? Ingatkan selamat berada di dalam surau. Tapi dia silap. Kepalanya mula buntu. Jam dinding sudah menunjukkan pukul 7.30 malam. Pukul 8 dia perlu sampai ke rumah. Kalau lambat pasti dia akan dipukul oleh ibu tirinya, Mak Cik Melur.

Tapi bagaimana mahu pulang kalau tidak bawa wang jualan sekali? Lengan baju diangkat. Masih kelihatan bengkak di lengan akibat dipukul tiga hari lepas. Ini gara-gara jualannya tidak habis. Tubuhnya terlalu lemah dan sakit untuk dipukul lagi.

Dia tahu Mak Cik Melur sedang menunggu di rumah. Pasti mengamuk ibu tirinya itu kalau tahu duit jualan telah hilang. Bukan setakat dia dengan adiknya akan dipukul. Teringatkan Adwa, Adra terus bangun. Dia perlu cari kembali duitnya. Dia tidak kisah dirinya dipukul atau tidak diberi makan tapi bukan adiknya. Telinganya sudah tidak mampu mendengar jeritan dan tangisan Adwa.

Bakul yang berisi kuih diangkat. Hari ini jualannya tidak berapa baik. Tapi masih sempat untuk dia habiskan jualan kuih. Adra bergerak ke arah tapak pasar malam. Mungkin ada antara pengunjung yang berminat untuk beli kuihnya.

Laju dia berjalan. Dia perlu kejar masa. “Abang nak beli tak kuih sa…” Belum sempat ayat habis, pelanggan sudah lari. Tidak putus asa dia cuba lagi. Air mata mula mengalir apabila tiada seorang pun mahu beli.

Melihat satu pasangan yang duduk di bangku kosong, cepat-cepat Adra menghampiri. “Kak, abang, nak beli tak kuih saya? Murah aje saya jual.”

“Tak nak.”

Adra menelan air liur mendengar jawapan si gadis. Dia tidak mampu sorok wajah sedih.

“Kak tolonglah beli kuih saya. Saya perlukan duit.” Hilang terus rasa malu. Dikesat air mata. Apa dirinya kelihatan seperti pengemis sehingga orang tidak mahu membeli? Dia lihat si gadis mencebik.

“Kuih apa ni?”

“Awak, jomlah. Buat apa nak beli? Saya dah kenyang. Membazir aje nanti.”

Tanpa dipinta, air mata kembali mengalir apabila pasangan itu pergi. Adra terduduk di bangku sambil mengusap perut yang berbunyi. Sungguh dia lapar. Balik dari sekolah, Mak Cik Melur memaksanya keluar menjual. Dia hanya diberi makan waktu malam. Itu pun berkongsi dengan Adwa.

Ikutkan hati dia tidak mahu pulang malam ini. Tapi itu hanya akan mendatangkan masalah saja. Kenapa dia perlu mengharungi hidup sesukar ini? Semua rakan sebayanya belajar untuk menduduki UPSR. Dia pula berada di bandar untuk jual kuih.

Kalaulah ibu masih ada pasti bukan di sini tempatnya sekarang. Kalau ayah tidak kahwin lain pasti dia tidak perlu hidup menderita. Tak guna menangisi apa yang berlaku. Itu tetap tidak akan merubah hidupnya.

Rantai emas yang terletak elok di leher dibuka. Inilah rantai yang jadi idaman Mak Cik Melur. Mujur sahaja sampai sekarang dia masih pertahankan. Tapi hari ini dia tidak tahu apa nasib rantai ini. Pasti akan dirampas. Sungguh dia sayang rantai milik arwah ibu.

Adra menyapu air mata. Dia perlu pulang sekarang. Dirinya sangat penat. Mahu berjalan pun tidak larat. Kali ini dia terpaksa reda tubuhnya dipukul lagi.

“Dik…”

Kepala diangkat. Dia memandang lelaki yang bersama gadis tadi. Tapi kali ini gadis itu tidak kelihatan. “Abang nak beli kuih?” soalnya dengan penuh pengharapan.

“Haah. Jual kuih apa? Kenapa menangis?”

“Duit kena curi. Saya tak ada duit. Kalau abang beli kuih saya baru saya ada duit.” Ikatan plastik dibuka untuk tunjuk kuih yang dijual. “Ada koci, kuih ketayap, Qasidah, cekodok pisang pun ada. Abang nak kuih mana?”

“Setiap kuih ni bagi dua.”

Laju saja dia angguk. Alhamdulillah, ada juga duit yang akan diberi kepada Mak Cik Melur nanti. “Banyaknya…” Not warna ungu yang dihulurkan tidak diambil.

“Tadi cakap duit kena curi, kan? Ni abang ganti balik.”

Terharu, itu yang dia rasakan. Lelaki itu fahamfaham saja situasinya. Tak pernah dia pegang duit RM100 dalam hidup. “Terima kasih, abang…” ucapnya setelah dipaksa untuk mengambil duit tersebut. Dia akan kenang jasa baik lelaki muda ini.

“Dah makan belum? Ni ada nasi ayam. Tunang abang beli tapi tak makan. Nak buang sayang. Adik ambillah.”

Lambat-lambat Adra mengambil huluran tersebut. Entah berapa lama dia tidak makan nasi ayam. Air liur ditelan apabila sudah terbayang keenakan makanan kegemarannya itu.

Baru sahaja lelaki itu melangkah, dia memanggil lelaki tersebut. Bakul kuihnya diangkat bersama. Rantai emas dikeluarkan lalu dipandang sayu. Entah apa yang merasuk, dia hulurkan rantainya.

“Ini rantai saya. Ambillah. Anggap aje saya jual pada abang.”

Tidak menunggu lama, dia terus pergi. Sengaja dia buat tidak dengar suara yang memanggilnya. Biarlah rantai itu jatuh ke tangan lelaki yang tidak dikenali daripada jatuh ke tangan Mak Cik Melur.

“AZRIEL, awak pergi mana? Saya pergi tandas kejap aje awak dah hilang.” Sofea duduk lalu menghentak kaki tanda marah. Beg sandang dicampak ke tepi. Muncung sudah panjang sedepa.

“Sofea, apa macam ni? Malulah orang tengok,” tegur Nazriel lalu mengambil semula beg Sofea. “Saya beli ni. Jom makan.”

Bulat mata Sofea. “Awak jumpa budak tadi?”

“Saya teringin nak makan kuih dia jual.” Sebenarnya dia kembali mencari budak itu sebab kesian.

“Awak makanlah. Saya dah kenyang,” tolak Sofea sambil menjeling lelaki yang baru bergelar tunangnya. “Berapa ratus awak bagi dekat budak tu?” Mereka kenal bukan sehari dua. Nazriel seorang lelaki yang mudah kesian tambah-tambah lagi apabila melihat budak-budak berniaga.

“Sikit aje. Biarlah, rezeki dia.”

“Kita nak kahwin. Awak lupa ke? Duit yang ada baik awak simpan. Awak tu tak kerja… Masih belajar. Keluarga kita bagi kahwin pun dah untung. Awak kena tunjuk pada family saya yang awak mampu jaga saya.” Sengaja Sofea mengingatkan tentang itu kepada tunangnya.

Nazriel letak donat yang baru digigitnya ke dalam plastik. Dipandang Sofea. Dua hari lepas mereka berjaya mengikat tali pertunangan setelah bercinta sejak zaman sekolah. Sebagai tanda syukur, dia sengaja beri duit lebih kepada budak perempuan itu.

“Awak jangan risau pasal duit. Duit boleh dicari. Walaupun belajar tapi saya kerja.”

“Duit awak kerja tu berapalah sangat…” keluh Sofea. Dia tahu tunangnya melakukan beberapa kerja semata-mata untuk cari duit. “Awak nak belajar lagi… Kerja lagi… Awak tak rasa kita terburu-buru ke?”

“Awak menyesal ke? Saya betul-betul nak kahwin dengan awak. Awak hanya perlu percaya saya. Saya akan buat apa saja untuk awak. Walaupun kita kahwin masa belajar, awak takkan hidup susah dengan saya.”

Sejak kali pertama jumpa Sofea, dia sudah jatuh hati. Habis SPM terus dia bekerja sehingga sekarang. Janjinya harus ditepati.

“Kalau saya tak percaya awak, kita takkan bertunang.”

Nazriel tersenyum. Keputusan untuk menikahi Sofea sewaktu belajar muktamad. Apa pun yang terjadi selepas ini, sekurang-kurangnya gadis itu ada di sisinya. Dia yakin Sofea jodoh yang dikurniakan Allah.

“Sofea…” panggilnya. “Senyumlah sikit. Awak kalau senyum nampak manis. Donat ni pun kalah.”

PINTU dapur dibuka perlahan-lahan sambil mata melilau mencari Mak Cik Melur. Jam dipandang. Sudah pukul 8.30 malam. Dia lambat, patutlah wanita itu tiada. Pasti ibu tirinya ada di ruang tamu menonton TV.

Tadi sewaktu pulang, rantai basikalnya beberapa kali terlucut. Terpaksalah dia berhenti. Habis kotor tangan dan baju kena minyak hitam. Itu belum lagi dia jatuh akibat langgar batu. Tak pasal-pasal lutut dan siku luka. Dia hanya mampu menahan sakit. Tapi tak apalah. Janji dia balik cepat.

Bakul kuih diletak di atas meja. Baru saja cuci tangan, kelibat Mak Cik Melur muncul. Terus plastik kuih dibuka. Dia hanya menunduk. Sudah tahu apa akan jadi nanti.

“Kau tak habis jual? Kenapa kau balik? Mesti kau pergi main, kan? Pandai kau tipu aku!” tengking Mak Cik Melur lalu mencubit lengan Adra. “Aku rugi lagi malam ni. Tak guna betul kau!”

Adra sudah menangis. Tangan kirinya menekup lengan kanan. Dia tidak mampu menahan sakit lagi. Cubitan Mak Cik Melur betul-betul di tempat luka. Sangat berbisa cubitan itu. Kadang-kadang sampai berdarah kulitnya. Duit yang ada di dalam poket dikeluarkan. Hanya ini yang boleh menghentikan amukan wanita itu.

“Eh, mana kau dapat duit ni?”

“Ada orang bagi…” Polos Adra menjawab.

Melihat duit sebesar itu, senyuman mula terukir. “Mesti orang kesian tengok kau. Dah rupa pengemis. Duit jual kuih mana?” Poket seluar Adra diraba. Ada beberapa keping duit kecil. “Pandai kau nak curi duit.”

Adra mengesat air mata. “Mak cik, Adra lapar…”

“Kau jangan berani makan. Lauk tu aku simpan untuk ayah kau. Kalau aku tengok luak, siap kau!” Ditolak Adra masuk ke bilik lalu dia naik ke tingkat atas. Sudah fikir mahu dibuat apa duit sebesar ini.

“Kakak…”

“Adwa…” Adra melangkah ke arah adiknya yang baru keluar dari bilik. “Mak cik bagi makan tak?”

“Tak. Tapi Adwa tak lapar. Tadi kat sekolah Adwa dah makan.”

Dia tahu adiknya tipu. Pasti Adwa sedang menahan lapar. Dia keluar lalu diambil plastik berisi makanan. Sengaja dia tinggalkan di luar.

“Ini ada makanan. Jom kita makan dulu.” Tangannya dibasuh bersih-bersih lalu ditarik Adwa masuk ke bilik. Pintu dikunci lalu dia duduk bersila di atas lantai. Polystyrene dibuka lalu dihulurkan kepada adiknya.

“Kakak makan dulu. Adwa tahu kakak lapar.”

Akur, Adra terus menyuap nasi ke dalam mulut. Mereka dua beradik sangat rapat. Lagipun dia tak ada siapa lagi melainkan Adwa dan ayah.

“ADRA, kau pekak ke?” marah Mak Cik Melur sebaik saja Adra muncul. Ditolak kasar bakul kuih. “Baik kau jual kuih ni sampai habis. Kalau tak, taulah nasib kau nanti.”

Adra menunduk. Penat balik sekolah belum hilang, dia sudah pergi menjual. Untung orang yang masih ada ibu. Balik sekolah terus dapat makan. Dia hanya mampu minum air. Dipandang Maria, saudara tirinya yang sedang makan. Mereka sebaya tapi tak pernah berbaik. Maria sebiji ikut perangai ibunya.

“Mak cik, Adra nak nasi…” Kalau hari baik dapat juga dia sepinggan nasi kosong. Itu lebih baik daripada tiada apa-apa.

“Aku masak untuk anak-anak aku, bukan untuk kau. Eh…” Tajam mata Mak Cik Melur memandang leher Adra. Rasa macam ada yang tak kena. “Mana rantai kau?”

“Hi… hilang.” Fikirnya wanita itu akan perasan semalam. Ternyata duit RM100 berjaya menyelamatkannya.

“Hilang?” Bulat mata Mak Cik Melur. Terus dia bangun. Mahu tercabut jantung mendengarnya. “Kenapa kau hilangkan rantai kau? Aku nak simpan kau tak bagi. Kau mengadu kat ayah kau. Sekarang dah hilang. Apasal kau ni bodoh sangat?”

“Sakit, mak cik…” Dan entah untuk kali keberapa tubuhnya menjadi mangsa. Hari ini lebih sakit daripada semalam. Bukan setakat itu, rambutnya ditarik kuat sampai kepala rasa pening. Dia tahu betapa teringinnya Mak Cik Melur terhadap rantai lehernya itu.

“Kau takut aku jual rantai kau kan sebab tu kau tak bagi aku?” Macam orang gila dia ketika ini. Tak pasal-pasal rugi besar.

“Mak cik…” Adwa yang berada di dalam bilik terus keluar apabila terdengar bunyi bising. Ditarik kakaknya ke tepi. Dipandang tajam ibu dan kakak tirinya. Sampai longlai kakaknya dipukul. “Kenapa mak cik selalu pukul kakak?”

“Kakak kau hilangkan rantai. Kau tahu tak rantai yang dia pakai tu mahal?”

“Kalau hilang pun tu rantai kakak, bukan rantai mak cik.” Berani Adwa melawan. Mak Cik Melur yang ajar dia supaya biadab. “Saya nak telefon polis.”

Mak Cik Melur mengilai. “Kau sekolah baru darjah empat dah pandai nak ugut aku. Polis mana percaya. Sedar sikit, aku bela kau pun dah untung. Ikutkan hati aku halau kau adik-beradik. Aku tak kira malam ni aku nak tengok rantai tu ada. Kalau tak sakit kau dua beradik. Getah paip sampai kat kau.”

“Adwa, kenapa melawan?” tegur Adra sebaik Mak Cik Melur dan anaknya beredar.

Adwa tiga tahun muda daripadanya. Melihat Adwa senyap, dia terus masuk ke bilik. Adiknya masih kecil dan hanya mahu pertahankan seorang kakak yang lemah.

Pintu ditutup lalu dia duduk. Air jernih kembali jatuh. Inilah kehidupannya sebagai anak tiri. Bila semua ini akan berakhir? Sampai bila dia mahu bertahan? Usia mudanya dihabiskan dengan penderitaan. Pemergian ibu pada waktu yang salah. Dia masih perlukan ibu. Apakah hidupnya akan hancur seiring dengan waktu?

****

Sebelas tahun kemudian…

“YA, mak cik…” Adra berlari-lari anak menuju ke pintu bilik. Tak sempat dia nak lipat kain telekung. Suara nyaring Mak Cik Melur buat dia terkejut. Pasti ada sesuatu yang tak kena. Yang pasti dia akan dipersalahkan.

Mak Cik Melur mencekak pinggang. Anak tirinya dipandang sampai hendak terkeluar bebola mata. “Kau tak masak ke? Aku lapar ni. Aku dahlah kerja penat-penat, balik rumah kau tak masak. Pemalas betul.” Tidak menunggu lama, terus dihamburkan amarahnya. Lengan baju disingsing ke lengan. Tangan sudah sedia mahu menarik telinga Adra.

“Adra dah masak.”

Geram dengan jawapan Adra, Mak Cik Melur terus mengheret gadis itu ke dapur. Tudung saji dihempas.

“Kau dah masak? Mana? Mana?” Ditunjal kepala gadis itu. “Menipu aje kerja kau. Dari kecil sampai besar tak pernah berubah. Kerja tahu nak mengusahkan aku aje.”

Adra mengeluh perlahan. Pasti makanan yang dimasak telah dihabiskan oleh adik-beradik tirinya. Padahal awal-awal dia sudah pesan supaya tinggalkan sedikit lauk. Teringat lauk yang disimpan untuk ayah, dia segera menuju ke almari. Keluhan kali kedua terbit apabila melihat mangkuk kosong. Tahu-tahu saja dia ada simpan lauk.

“Ayah kau tu miskin tapi kau gatal nak sambung belajar. Dah habis belajar kau menganggur. Kau ni memang anak tak guna!” Marah Mak Cik Melur masih bersisa. Adra hanya senyap. Dia sudah terbiasa. Kini dia sudah tidak rasa apa-apa lagi. Jalan terbaik dengar saja amarah Mak Cik Melur dan jangan sesekali melawan.

“Bila kau nak cari kerja? Nak duduk rumah suruh aku bela ke? Belajar masuk universiti pun tetap bodoh jugak. Aku ingat habis belajar terus boleh kerja.”

“Mak cik, Adra dah cari kerja cuma belum dapat lagi. Adra pun baru tiga hari duduk rumah.” Tak sampai seminggu dia balik, ini habuan untuknya. Dia tahu Mak Cik Melur marah disebabkan tidak puas hati dia berkeras mahu sambung belajar. Katanya membazir duit.

“Alasan kau aje. Kerja kampung banyak. Kau kerja aje cuci pinggan kat kedai makan. Buat air ke… Kau tu aje yang berlagak. Mentang-mentang ada ijazah, tak nak kerja kampung. Geli sangat. Kau nak tunjuk kat semua orang yang kau ni cerdik. Buat malu aku aje habis belajar duduk rumah.”

“Mak cik nak makan? Adra masakkan untuk mak cik.” Adra mematikan topik.

“Tak payah. Tengok muka kau tu menyakitkan hati aku aje.”

Adra masuk bilik sebaik sahaja Mak Cik Melur beredar. Dilabuhkan duduk di katil bujang. Inilah bilik yang dihuni sebaik sahaja kematian ibu. Apa yang terjadi, dia terima dengan reda. Ini hidupnya dah hanya dia yang boleh ubah masa depan. Sebab itu dia tekad untuk sambung belajar walaupun ditentang keras oleh Mak Cik Melur.

Dia tahu hanya dengan pelajaran hidupnya boleh berubah. Takkan selamanya dia mahu hidup begini? Dia mahu bahagiakan adik dan ayah yang bersusah payah menjaganya. Dia tidak mahu harap belas ihsan orang lain. Setelah empat tahun di alam universiti, akhirnya dia berjaya menamatkan pelajaran. Air mata menjadi saksi betapa sakitnya dia untuk habiskan tempoh itu. Kini hidup barunya akan bermula. Segulung ijazah diharapkan mampu memberi sinar dalam hidupnya.

Adra bersandar di kepala katil. Bilik ini dikongsi bersama Adwa. Tapi memandangkan adiknya juga sedang sambung belajar, maka tinggallah dia seorang diri. Adwa hanya balik pada cuti semester. Ada baiknya begitu. Kalau Adwa balik setiap bulan pasti akan jadi orang gaji Mak Cik Melur.

Baru tiga hari dia pulang. Alhamdulillah, air matanya tidak tumpah. Sengaja dia buat tak dengar dengan amarah, amukan, tengkingan dan ejekan Mak Cik Melur. Melihat ayah membuatkan dia jadi kuat. Ayah penyebab dia pulang. Masuk tahun ini sudah 15 tahun ayah kahwin dengan Mak Cik Melur.

Sebelum kahwin dengan ayah, Mak Cik Melur merupakan janda yang dicerai. Kerana kesian dengan hidup wanita itu, ayah ambil Mak Cik Melur jadi isteri. Tiga orang anak Mak Cik Melur dengan suami pertama ialah Abang Mazwan, Maria dan Marlisa. Dia hanya rapat dengan Marlisa. Yang dua lagi selalu cari masalah dengannya.

Fikirnya apabila umur makin meningkat mereka akan berbaik. Tapi masa tidak merubah keadaan. Tetap sama seperti dulu. Biarlah, dia tidak kisah.

Kuala Lumpur…

PINTU dibuka. Melihat ruang tamu yang sunyi, Nazriel mengerutkan dahi. Mana semua orang? Salamnya tidak dijawab. Dia melangkah masuk lalu merebahkan diri di atas sofa empuk. Laju tangannya menarik tali leher dan dibuka dua butang atas baju kemeja. Penat sungguh seharian bekerja.

“Papa…”

Baru sahaja memejamkan mata, namanya dipanggil. Sekelip mata seorang anak kecil menerjah duduk di atas pangkuannya.

“Argh, berattt…”

“Yeah, papa dah balik.”

Dicium pipi dan rambut anaknya. Kembang kempis hidung mencium aroma wangian Carrie Junior, pasti baru lepas mandi. “Nufail pergi mana? Papa ingat Nufail pergi taman.”

“Nek Ros tak larat nak pergi. Nanti kita pergi taman ya, papa.”

“Ya…” Nazriel berjanji. Apabila melayan telatah Nufail, penatnya terus hilang. Tiada istilah penat untuk melayan kerenah anak tunggalnya.

“Kenapa papa balik lambat? Nufail tunggu papa dari tadi. Nek Ros cakap papa banyak kerja.” Petah Nufail berbicara. Tidak padan dengan umurnya yang baru enam tahun.

“Papa kerja cari duit untuk Nufail. Nanti papa ada duit, boleh beli mainan.” Anaknya jenis yang mudah faham. Sejak kecil lagi Nufail tidak banyak ragam. “Nek Ros mana?”

“Ada ni…” Muncul seorang wanita berusia 55 tahun sambil membawa sebuah beg kecil. “Che Ros balik dululah. Dah lewat ni. Nanti tak ada bas.”

“Suami Che Ros tak ambil?” Che Ros merupakan pengasuh Nufail. Sudah empat tahun wanita itu menjaga anaknya. Nufail agak takut dengan orang yang tak dikenali tapi dengan Che Ros, anaknya sangat rapat dan manja. Nufail tahu siapa yang menjaganya masa kecil.

“Dia ada kerja sikit. Kereta pula ada masalah.”

Teringatkan sesuatu terus Nazriel mengeluarkan sampul berwarna putih dari dalam beg.

“Awalnya bagi gaji bulan ni?” Terkejut Che Ros.

“Rezeki awal. Kiralah dulu.”

“Hesy, tak payahlah. Selama Che Ros kerja sini, Azriel tak pernah salah bagi. Kalau kurang pun Che Ros halalkan.” Jujur Che Ros berkata. Sangat untung kerja dengan Nazriel. Lelaki itu jenis tidak kedekut dan tidak berkira. Kadang-kadang dia naik segan. Kerjanya mudah tapi gaji lumayan.

“Walaupun Che Ros tak kira tapi Che Ros tahu mesti kamu bagi lebih. Nampak tebal semacam aje.”

Nazriel ketawa. “Anggap aje saya sedekah. Saya tahu bukan mudah nak jaga Nufail ni. Kalau orang yang dia suka, manja dia lain macam sikit. Asyik nak berkepit aje. Sampai tak boleh buat kerja.” Ketika Che Ros jaga Nufail, anaknya baru dua tahun. Cepatnya masa berlalu.

“Tak susah pun nak jaga. Yang penting kena baik dengan dia dulu baru dia baik dengan kita. Okeylah, Che Ros balik dulu. Che Ros dah masak. Nanti Azriel makanlah. Nufail dah makan tadi. Che Ros suruh tunggu Azriel tapi dia tak nak.”

“Nak saya hantar tak?” pelawa Nazriel. Kesian wanita itu tunggu bas.

“Tak apa. Azriel rehat aje. Nanti nak bawa Nufail pergi taman.”

Pintu rumah ditutup sebaik wanita itu keluar. Dipandang Nufail yang ralit menonton TV. Apa lagi kalau bukan cerita kartun. Kali ini rancangan Boboyboi.

“Nufail, tadi kat tadika makan apa?” Sengaja dia tanya. Inilah teman berbualnya ketika di rumah. Selalunya kalau dia balik, ada saja cerita Nufail tentang apa yang terjadi di tadika. Tapi hari ini senyap pula anaknya.

“Cikgu bagi makan mi kari. Sedap sangat.” Ibu jari diangkat. “Papa…”

“Apa dia?” Kepala Nufail digosok perlahan.

“Minggu depan ada persembahan. Cikgu cakap datang kena bawak papa mama. Tapi Nufail tak ada mama…”

Dipandang anaknya yang muram. Bukan kali pertama Nufail bangkitkan hal ini. Sejak dia menghantar ke tadika, Nufail sudah pandai bercakap soal mama. Mungkin disebabkan faktor pergaulan.

“Tapi Nufail ada papa, kan?”

“Kawan-kawan Nufail semua ada mama, ada ibu, umi, kenapa Nufail ada papa aje? Nufail cakap Nufail ada Nek Ros. Diorang cakap diorang pun ada nenek.”

Hilang bicara Nazriel. Nufail sebesar ini pun sudah faham apa yang terjadi. Rasa bersalah muncul dalam diri. Kalau tidak kerana dia, pasti kehidupan Nufail akan sempurna. Fikirnya apa yang dibagi selama ini sudah cukup. Rupanya dia silap. Nufail rindukan kasih sayang seorang ibu. Ini semua salahnya.

Tapi dia tidak minta semua ini terjadi. Sehabis daya dia pertahankan masjid yang dibina. Apa guna kalau hanya dia yang berusaha. Sakit dan kecewa yang dia dapat.

“Nufail, jom kita pergi taman.” Nazriel bangun lalu mendukung anaknya. Lama-lama Nufail akan faham apa yang dia buat selama ini.

ADRA menghentikan langkah sebaik sampai ke ruang tamu. Dia mengeluh melihat tempat yang seperti baru dilanda tsunami. Pasti kerja Radi. Anak kepada Abang Mazwan. Memang dia yang kena kemas. Malas fikir panjang, satu per satu mainan kembali disimpan.

Sesekali matanya mencari Abang Mazwan tapi tidak kelihatan. Entah ada di dalam bilik atau pun sudah keluar. Kalau keluar pun bukan pergi kerja tapi melepak di kedai kopi. Dia sebenarnya tidak menggemari sikap panas baran Abang Mazwan. Lelaki itu tiada kerja tetap dan hanya melakukan kerja-kerja kampung. Itu dia tidak kisah. Tapi Abang Mazwan seorang yang pemalas. Hanya bekerja dua tiga hari kemudian berhenti.

Lelaki itu tiada rumah. Anak dan isteri semua tinggal di sini. Kak Lina, isteri Abang Mazwan pun tidak bekerja. Sampai bilakah penderitaan ayah akan berakhir? Sejak kecil ayah menjaga anak orang. Bila dah besar ingat akan membalas budi. Rupanya tidak.

Kalau ayah menegur Abang Mazwan suruh bekerja, pasti lelaki itu melenting. Sungguh tidak malu mereka suami isteri ditanggung oleh ayah. Dalam hati dia berdoa supaya segera dapat kerja. Dia mahu bawa ayah keluar dari sini.

“Adra, kau tak masak ke?”

Tersentak Adra apabila Abang Mazwan tiba-tiba keluar dari bilik. Nampak gaya baru lepas bangun. Anak dan mak perangai sama saja. Hidup untuk makan.

“Beras dah habis.”

“Kau pergilah beli.”

“Kejap lagi Adra beli. Tapi ikan tak ada.”

Disisir rambut yang kusut masai dengan tangan. “Belilah. Itu pun nak cakap kat aku.”

“Beras dah beli guna duit Adra. Ikan guna duit abanglah.” Berani pula dia balas walaupun tahu tengkingan yang akan dia dapat. Sebenarnya dia mahu Abang Mazwan sedar tentang tanggungjawab. Dia bukan jenis yang kedekut untuk beli barang dapur.

“Aku tak ada duit. Kau kan tahu aku tak kerja!” marah Abang Mazwan.

“Carilah kerja bantu ayah. Kesian ayah nak tanggung kita semua. Abang tak kerja, Kak Lina tak kerja… Sampai Radi pun ayah nak kena tanggung.”

“Makin berlagak kau sekarang. Kenapa kau tak kerja?”

Adra mengeluh. Dia malas nak tegur lebih-lebih apabila melihat wajah Abang Mazwan sudah berubah.

Abang Mazwan mendekat sambil menggaru leher. Sesekali mata hitamnya memandang ke luar rumah. “Ni kau ada duit ke? Aku nak pinjam sikit. Kak Lina kau suruh beli pisang cheese. Nanti aku tak beli dia merajuk.” Tapak tangan sudah ditadah.

“Adra tak ada duit. Duit yang ada pun untuk Adra belanja.”

“Aku pinjam RM20 aje. Nanti ada duit aku bayar balik.”

Bayar balik? Dia sudah tidak percaya. Duit ayah sudah berapa ribu Abang Mazwan pinjam. Sampai sekarang belum bayar. Kahwin pun boleh dikatakan separuh guna duit ayah.

“Adra masuk dulu…” ucap Adra. Panggilan lelaki itu dia sengaja buat tidak dengar. Malas nak layan.

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203337/bila-hati-memilih-dia

[SNEAK PEEK] ALAHAI ANAK DAN MENANTU

ALAHAI ANAK & MENANTU Oleh Dhiyana

AYRA meringankan tulang membantu mak dan mak tam di dapur. Mak tam selepas bersarapan baru nak bertolak balik ke Ipoh. Nina langsung tak menampakkan batang hidung lagi. Dahsyat sungguh aura pengantin baru Nina dan Faisal. Dia dan Wafiy pun tak melekat selalu di dalam bilik.

Bunyi derapan kaki memijak anak tangga menarik perhatian Ayra. Dia berpaling ke arah tangga yang menghubungkan ruang atas dan juga ruang dapur di tingkat bawah. Seketika kemudian, terlihat batang tubuh Nina.

Serentak terngiang bisikan mak pagi tadi di cuping telinga. Ayra tertawa halus. Sungguh, memang kelakar! Itu yang akan dijadikan bahan untuk dia mengusik Nina sekejap lagi.

“Tu dia, pengantin! Matahari dah terpacak ataih kepala baru nak keluaq bilik. Punya ulit laki sampai tak mau keluaq,” perli mak tam yang sememangnya bermulut pedas.

Ayra yang berada di dapur turut terasa hati dengan sindiran mak tam. Dia memandang mak yang sedang menggoreng cucur di dapur. Apabila pandangannya dan mak beradu, mak gelengkan kepala. Dia faham isyarat daripada mak. Biarkan saja.

Nina pekakkan telinga dan menghampiri Ayra yang sedang membancuh air. Telinga dia dah lali dengan sindiran mak saudaranya. Buat betul disindir. Buat salah pun disindir. Cara paling senang, pekakkan telinga.

“Baru nak keluaq bilik? Kan dah kena berletiaq,” tegur Ayra perlahan.

“Dah keluaqlah awai tadi. Siap keluaq rumah pi cari pucuk jambu lagi. Faisal sakit perut. Entah apa yang dia makan semalam. Cirit sejak subuh tadi,” jelas Nina, membela diri.

“Sakit perut? Tapi semalam seronok punya dok parti.” Giliran Ayra menyindir.

Nina tersengih-sengih.

“Malam ni nak tidoq hampaq Toto kat bawah. Jangan tidoq atas katil,” pesan Ayra dengan nada perlahan.

“Awat?” Nina terpinga-pinga.

“Semalam mak dan ayah tak boleh nak tidoq. Mak kata dengaq bunyi katil nak roboh.”

“Hah?!” Serta-merta riak wajah Nina berubah. Buntang kedua-dua belah mata. Mulut pula terlopong. Namun hanya seketika. Mulut yang terlopong beransur-ansur menjadi sengihan nakal. Ditekup mulut dengan tangan daripada terhambur tawa.

“Serius?”

“Nina ingat Kak Ayra main-main ka? Mak sendiri cakap kot.”

Nina ketawa mengekek.

Ayra menepuk dahi. Aihhh… Bukannya dia nak ada rasa malu atau segan. Boleh pula dia ketawa. Allahuakbar! Dah sah-sah perangai selamba ni datang daripada mak.

“Tu…” Bibir Ayra terjuih ke pangkal bahu Nina yang ditampal plaster luka.

“Kena tokak dengan Dracula,” jawab Nina selamba.

Ayra menggelengkan kepala. Nak cover cop mohor punya pasal, boleh pula tampal plaster luka. Alahai… Otak geliga!

“Abang Wafiy mana? Tidoq lagi?”

“Dia awal-awal pagi lagi dah ikut Syafiq masuk kebun pisang. Ada orang nak beli pisang dua tandan. Lepas tu, mak suruh Syafiq korek ubi kayu untuk bagi kat mak tam,” jelas Ayra. Beria-ia sungguh Wafiy pagi tadi nak ikut Syafiq ke kebun pisang. Nak dihalang, kesian pula. Turutkan ajelah.

“Abang Wafiy tahan ka dengan nyamuk? Kan balik satgi berbirat badan.”

Ayra tersenyum senget. “Biaq pi kat dia. Bukan tak habaq, dah habaq. Dia ketegaq juga nak ikut Syafiq.” Bukan dia tak pesan, tapi Wafiy nak juga ikut Syafiq. Jangan balik nanti Wafiy mengadu badan berbirat dahlah. Memang aku akan tambah birat kat badan tu lagi.

“Faisal sakit perut lagi, Nina?” Hasmah menyoal. Awal-awal tadi Nina kelam-kabut cari dia beritahu pasal keadaan Faisal. Entah apalah si menantu kedua makan semalam sehingga sakit perut memulas pagi tadi.

“Dah kurang, mak. Dok tidoq lepas minum ayaq pucuk jambu,” jawab Nina.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Mereka berempat menyahut serentak. Masing-masing beralih memandang ke pintu dapur.

“Ya Rabbi! Awat tu Wafiy?” Terkejut bukan kepalang Hasmah apabila meihat Wafiy dengan pakaian kotor.

“Tertonggeng masa nak cabut ubi kayu tadi,” jawab Syafiq sambil tertawa kecil. Kemudian disahut pula dengan mereka yang lain di dapur.

“Ada luka kat mana-mana tak?” soal Ayra.

“Tak!” jawab Wafiy.

“Pergi mandi. Kejap lagi dah boleh makan,” arah Ayra, lembut.

“Okey.” Laju saja Wafiy beredar dari ruang dapur.

Selepas mak tam sekeluarga berangkat pulang ke Ipoh, barulah Nina dan Ayra berasa lega dan boleh bergerak bebas di dalam rumah sendiri. Kalau tak, mak tam asyik perhatikan saja gerak-geri mereka berdua.

“Ayah mana, mak? Tak balik dari kandang lagi ka?” soal Nina.

“Balik sat ja tadi. Lepas tu pi balik. Lembu dengan kambing nak beranak hari ni. Kalutlah ayah hang pun,” jawab Hasmah yang turut menyertai anak dan menantu di meja makan.

“Anak Jibam ka, mak?” Ayra pula menyoal.

“Yalah kot! Jibam ja yang berpotensi dalam banyak-banyak lembu jantan kat situ,” balas Hasmah dengan selamba.

Huk! Huk! Tersedak Wafiy dengan jawapan mentuanya. Terutama sekali apabila disebut potensi. Mesti Jibam ni lembu jantan yang paling digilai dalam kalangan lembu betina.

“Makan pelan-pelan, Wafiy. Cucuq ni tak dak kaki nak lari,” tegur Hasmah.

Ayra bertindak mengurut belakang Wafiy supaya batuk kembali reda. “Nak air kosong tak?”

Wafiy hanya sekadar mengangguk. Tekak rasa tak selesa untuk teguk air panas. Batuk membuatkan tekak terasa perit tiba-tiba.

Ayra lantas bertindak mengambil air kosong untuk Wafiy. Belakang tubuh Wafiy kembali digosok.

“Okey,” ujar Wafiy apabila tekak terasa pulih semula.

“Lepas ni kita pergi kandang lembu nak tak? Tengok Jibam,” ajak Ayra. Idea nakal mula muncul di dalam kepala. Dia tahu pasti Wafiy belum pernah lagi menjejak kaki ke kandang lembu.

“Okey!” Wafiy ikutkan saja ajakan Ayra. Inilah masanya dia nak lakukan aktiviti di kampung. Selepas ni, dah kembali semula ke Sabah.

Ayra dan Wafiy hanya menunggang motosikal untuk ke kandang lembu dan kambing. Ketika mereka tiba di sana, kambing belaan ayah Ayra sudah pun melahirkan anak. Hanya lembu saja yang masih dalam proses meneran. Ayra mengheret Wafiy untuk melihat proses tersebut.

“Apa tu?” Wafiy merenung ke arah tepi kandang.

“Itu… lembu betina tengah teran nak lahirkan anak. Proses dia sama aje macam manusia. Baby dok dalam kantung. Bila dah keluar nanti, kantung tu akan pecah,” jelas Ayra. Sejak kecil lagi dia selalu ikut ayah ke kandang untuk membantu ayah. Kadangkala semasa proses melahirkan anak lembu atau anak kambing, dialah orang pertama yang paling teruja.

“Awak tengok tu… dah terjulur kaki.” Jari telunjuk Ayra serentak dituding ke arah ibu lembu yang sedang menahan kesakitan.

Wafiy melarikan pandangan ke arah lain. Dia tak sanggup untuk tengok proses tersebut. Air liur ditelan berkali-kali untuk menghilangkan rasa mual yang tiba-tiba terasa di tekak.

“Kalau awak nak tahu, ibu lembu pun turut rasa sakit semasa proses melahirkan anak lembu. Nak teran, kuat. Awak boleh dengar dia meraung. Sama juga macam manusia. Terasa sakit semasa proses meneran baby keluar.” Anak mata Ayra masih lagi terpaku memandang ke arah lembu betina. Ayah dan seorang pekerja kandang sedang menenteramkan lembu betina tersebut.

Sementara Wafiy pula sudah berkerut muka menahan gelodak dari dalam perut. Wajah dah dibasahi peluh. Dia tak mampu lagi nak bertahan. Tekak terasa dijolok untuk memuntahkan keluar segala isi.

“Awak… anak lembu dah nak keluarlah!” Ayra bersorak. Dan serentak Wafiy turut memuntahkan keluar sarapan pagi tadi.

“Uwekkk!”

Ayra tercengang! Namun hanya beberapa saat saja. Kemudian dia tertawa pula. Belakang tubuh Wafiy digosokgosok. Dah agak dah! Dasar ikan bilis bandar!

“Okey tak ni?” tanya Ayra. Tangan masih lagi menggosok belakang tubuh Wafiy.

“Okey! Okey!” Wafiy mengangguk lemah. Takkanlah dia nak mengaku tak okey pula? Malu kut! Pertama kali tengok lembu betina melahirkan anak dia dah termuntah. Macam mana kalau Ayra minta dia teman di dalam labour room nanti? Mahu pengsan dia dibuatnya!

Wafiy mengeluh kecil. Dia tegakkan tubuh semula. Anak mata memandang lembu betina yang masih lagi terbaring dengan anak lembu yang masih lagi belum keluar sepenuhnya. Tiba-tiba dengan sekali tolakan anak lembu tersebut keluar sepenuhnya bersama-sama cecair melekit. Dia tak mampu lagi untuk berdiri. Serentak pandangan terasa kelam.

Ayra cepat-cepat menyambut tubuh Wafiy daripada melorot jatuh. Dia panik seketika. Kelibat ayah dicari.

“Ayah! Ayah!” Berkali-kali dia menjerit memanggil ayah.

“Allahuakbar! Awat ni, Ayra?” Karim meluru ke arah Ayra. Wafiy pula sudah terbaring di atas tanah.

“Menantu ayah pengsan tengok lembu beranak.” Ayra tertawa kecil.

“Baru tengok lembu beranak. Belum tengok bini beranak lagi. Aihhh… Macam-macam.” Sempat lagi Karim mengomel. Menantu… Menantu…

Kejadian di kandang lembu membuatkan ahli keluarga Ayra ketawa. Wafiy pula sudah tersipu-sipu malu. Apabila terkenangkan kejadian di kandang lembu umpama mimpi ngeri buat dia. Nak makan pun tak ada selera. Jenuh dia menolak ajakan Ayra dan mentua.

Pada waktu petang, ubi kayu rebus cecah kelapa parut hanya dimakan sedikit untuk mengalas perut. Pujukan Ayra langsung tak meninggalkan bekas. Hilang selera dia dibuatnya apabila diingati semula proses tersebut.

Makan makan pula, roti kering dicecah teh O panas. Pelawaan Syafiq nak belikan dia burger pun ditolak. Bukan tak lapar… lapar! Tapi apabila teringatkan proses tu… terbantut selera makan.

Ayra memandang Wafiy yang sedang termenung di atas katil bujang. Malam ni terpaksalah mereka berdua tidur berhimpit lagi. Lori kedai perabot rosak pula petang tadi. Tak dapatlah dia nak merasa tidur di atas katil baru malam ni.

Ayra menghampiri dan perlahan-lahan merebahkan tubuh di sebelah Wafiy. Lengan Wafiy ditarik untuk dijadikan bantal. Mereka berdua diam menyepi sambil masing-masing merenung kipas siling yang ligat berputar.

“Lapar tak?”

“Hmmm…” Wafiy mengangguk.

“Dah tu nak makan apa?” Ayra pun buntu. Suami lapar. Apabila ditanya nak makan apa, dibalas dengan gelengan kepala. Macam mana nak kenyang?

“Nak makan isteri saya,” jawab Wafiy, lemah.

Ayra tersenyum nipis. Jawapan ni lain sikit.

“Senyap tanda setuju,” seloroh Wafiy. Kalau dapat green light, perut lapar pun dia dah tak kisah. Automatik jadi kenyang!

“Tak payah nak gatal sangat,” tempelak Ayra. Pipi Wafiy turut ditolak lembut. Mereka berdua sama-sama ketawa kecil.

“Dah tanya nak makan apa. Dah saya jawab, kata saya gatal pula,” bidas Wafiy, tersenyum meleret. Tubuh Ayra dipaut dan ditarik rapat ke tubuhnya. Kepala Ayra sudah beralih tempat di dada.

Cuppp! Terasa bibir lembap melekap di pipi. “Sorry eh pasal tengah hari tadi. Tak tahu awak lemah semangat.”

Spontan idea mengusik mengetuk kotak minda. Wafiy tersenyum senget.

“Kena cium tiga kali baru saya maafkan awak,” pinta Wafiy. Sekejap lagi pasti Ayra akan terasa kulit muka pijar semacam.

“Ala…” Ayra merengek. Nada suara kedengaran manja.

“Aippp! Jangan bantah cakap suami.”

“Hmmm…” Ayra menggumam panjang pula. Nak cium pula! Kan jadi lain nanti.

Cuppp! Sepantas kilat Ayra melekap bibir sekali lagi di pipi Wafiy.

“Dua! Lagi sekali.” Wafiy melihat gelagat Ayra dengan ekor mata. Dia ternanti-nanti gerakan Ayra seterusnya.

Bibir kembali didekatkan. Belum sempat bibir mendarat di pipi, tiba-tiba Wafiy berkalih muka. Dan… ulas bibir Ayra bertemu dengan ulas bibir Wafiy. Terbuntang kedua-dua belah mata. Cepat-cepat tangan merayap di perut Wafiy.

“Arghhh! Aduh, Ayra…” Terlepas pagutan di bibir Ayra. Sesungguhnya, Ayra lebih cepat bertindak. Terlupa dia tentang cubitan berbisa si isteri.

“Ambil kesempatan! Nilah balasan dia.” Cubitan dipulas. Geram aihhh, aku! Konon nak tiga kali ciuman. Akal aje semua tu!

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203336/alahai-anak-dan-menantu

[SNEAK PEEK] TUNANG TAK GUNA

9789678607230-medium
TUNANG TAK GUNA Oleh Murni Aqila

 

BUNYI siren membingit. Mujur cuma seketika. Waktu kerja di kilang elektronik itu berakhir. Pekerja syif petang pula akan mengambil alih. Suasana yang tadi tenang mula hingar dengan riuh-rendah pekerja di situ. Semuanya sibuk nak balik cepat!
Shila terkial-kial mahu memasukkan sebiji cip lagi di atas papan elektronik. Sebelum pulang, aku mesti siapkan! Tekad Shila. Kelihatan kawan-kawannya sudah beredar. Dia masih gigih mahu menyiapkan kerja. Namun, makin dicuba, makin susah pula cip tersebut masuk ke lubang yang sepatutnya. Berkerut-kerut mukanya berusaha.
Cip ni pun kecik sangat! Tweezer ni pulak macam nak tak nak aje mengepit. Susah betul nak kepit cip ni!
“Eii… dah kenapa susah sangat nak ambil ni?” Shila merungut. Geram pula dia. Dia tertunduk rapat ke papan elektronik itu.
“Woi, Shila!”
Shila tersentak! Spontan tangannya terlanggar bekas cip di atas meja. Prang!
“Mak kau, kambing kau! Mak kau kambing terloncat-loncat!” Shila terlatah.
Melihat cip-cip yang bertaburan di atas lantai, matanya membulat. Mulutnya terlopong.
“Hah?” Sambil menggelabah, Shila bingkas dari kerusi mahu mengutipnya. Namun, akibat kelam-kabut dan kalut, kakinya tersepak tiang meja. Berdebuk dia jatuh tertiarap.
“Uwaaa…” Shila rasa nak menangis. Dadanya terasa sakit. Dia terdengar suara orang ketawa. Dia mendongak.
“Yang menggelabah sangat ni kenapa?” Ezzat masih ketawa. Dia yang sergah Shila tadi. Dihampiri Shila yang sedang bangun sambil menepis tapak tangan dan uniformnya.
Shila monyok.
“Rajin sangat!” Ezzat menyekeh kepala Shila yang bertudung. Acah-acah marah.
“Sakitlah!” rungut Shila.
“Eleh…” cebik Ezzat.
Bukan kuat pun dia sekeh. Dia mencangkung mengutip cip-cip yang bertaburan itu.
“Dah tahu orang cepat kalut, sergah-sergah pulak.” Walaupun monyok, Shila turut mengutip cip-cip itu. Banyak gila kot!
“Dah waktu balik, balik ajelah,” balas Ezzat terus menunjal kepala Shila. “Degil!”
“Biarlah!” Shila mendengus. Dibetulkan tudung bawalnya yang terasa herot.
“Cepat kutip!”
Makin panjang muncung Shila. Berubah riak wajah Ezzat. Tak jadi dia nak berlagak serius. “Aloh… abang gurau pun tak boleh,” usiknya.
“Gurau ‘hek’ abang!” Dipukul bahu Ezzat dengan perasaan geram.
“Adeh!” Ezzat pura-pura rasa sakit, padahal tak rasa apa-apa pun.
“Orang nak cepat, dia datang kacau pulak. Yani dah tunggu Shila nak balik tu.”
“Yalah, yalah… abang tolong kutip,” kata Ezzat ketawa.
“Bila nak berubah perangai kalut tu? Sikit-sikit menggelabah. Sikit-sikit melatah.”
Shila mencebik sambil menjeling Ezzat.
“Amboi… jelingan maut. Tadi tergolek dog. Bertepek!” usik Ezzat sambil menunjuk cara Shila jatuh tertiarap. Mengekeh dia ketawa.
Shila tetap muncung. Langsung tak ketawa dengan jenaka Ezzat yang hambar itu.
Makin seronok Ezzat ketawa sambil tangannya mengutip cip-cip di lantai itu.
“Tempat kerja abang kan kat luar sana. Sibuk aje datang tempat Shila!”
“Alolo… janganlah marah. Okey, okey… abang tolong kutip sampai siap ya?” pujuk Ezzat sambil tersenyum.
Tak jadi Shila nak marah apabila melihat senyuman Ezzat yang berlesung pipit di pipi kiri dan kanan itu. Dia membantu Ezzat mengutip cip-cip itu secepat mungkin. Tak pasal-pasal bertambah kerjanya hari ini.

“MANA si Shila ni?” Liyani memanjangkan leher mencari kelibat sahabatnya itu. Tiada di mana-mana.
“Eh, kau orang nampak Shila tak?” Liyani bertanya pada rakan-rakan yang sedang mengambil barang di loker masing-masing.
“Entah,” balas salah seorang daripada mereka.
Yang lain-lain turut mengangkat bahu.
Baru saja Liyani mahu melangkah, Shila muncul. Kalut Shila menghampiri Liyani. Riak wajahnya menggelabah tak tentu arah.
“Kau pergi mana? Van dah tunggu tu! Karang kena tinggal pulak.”
Menggelabah Shila membuka lokernya dengan tangan terkial-kial memasukkan kunci.
“Apasal?” Liyani bertanya lagi. Tak puas hati Shila tak menjawab soalannya.
Kalut Shila mengeluarkan begnya dari dalam loker setelah berjaya dibuka. “Abang Ezzat datang sergah aku tadi. Habis berterabur cip. Kutip benda alah tulah yang sampai lambat ni.”
Liyani melepaskan nafas panjang.
“Tunang kau tu pun satu! Dah tahu kau ni jenis cepat menggelabah, huru-hara dengan perangai kalut, nak mengusik lagi buat apa?”
Rakan-rakan yang berada di sekitar loker mentertawakan Shila.

“Perempuan macam tu pun ada orang nak,” bisik Faizah kepada kawan-kawannya. Dia bukannya orang lain, rakan sekampung Shila dan Liyani juga.
“Bukannya cantik pun. Menggelabah aje lebih.” Kawan Faizah pula berbisik.
“Dah kahwin nanti tak tahulah macam mana dengan Ezzat. Kucar-kacirlah hidup dia,” sampuk seorang lagi dengan nada perlahan.
“Kan? Malang nasib Ezzat,” balas Faizah, cuba mengapi-apikan.
Shila dapat menangkap kata-kata pedih itu.
“Tapi Shila ni baik. Tak pernah mengata orang. Mulut tak macam mulut puaka! Ada orang tu… mulut dahlah macam puaka, perangai pun puaka jugak!” Liyani menyelar dengan suara yang agak kuat. Geram betul kalau ada orang mengata sahabatnya. Mengata depan-depan pulak tu!
“Eh, Shila… kau kahwin hujung minggu ni kan?” Seorang daripada mereka tiba-tiba bertanya. Buat-buat ramah. Tak nak disindir Liyani lagi sebenarnya.
“Haahlah!” sahut salah seorang yang berbisik tadi bagaikan baru teringat. “Kau tak ambil cuti kahwin ke, Shila?” Dipandang Shila konon-konon teruja.
Liyani menyaksikan aksi kawan-kawan Faizah itu dengan riak meluat. Propa!
“Hari ni baru hari Selasa. Nikah hari Sabtu,” celah Faizah. “Takkan Shila nak ambil cuti awal-awal. Kan, Shila kan?” Dia buat-buat baik hati pada Shila.
Shila mengangguk. “Cuti…” Dia tergagap-gagap nak menjawab. “Cuti hari Khamis ni.”
“Cepatlah, Shila! Van dah tunggu tu!” kata Liyani geram.
Si Shila ni dah keluarkan beg, tapi masih tercegat berdiri kat situ. Biarkan diri dikutuk pulak tu! Faizah dengan kawan-kawan pencacai dia tu propa aje lebih. Mengutuk tak kira depan atau belakang.
Shila berwajah kalut semula. “Okey, okey…”
Semasa dia mahu menutup pintu loker, dia terpandang sebungkus coklat. Lupa pulak aku nak makan coklat ni. Kalau simpan dalam loker, mesti cair.
Lalu, dia keluarkan bungkusan coklat tersebut. Diserahkan kepada kawan Faizah yang paling dekat dengannya. Yang mengatanya tadi. “Nah… ambillah.” Dia menghulur dengan senyuman.
Kawan Faizah itu terpinga-pinga. Namun, tangannya mengambil jua bungkusan tersebut.
Faizah menyenggol lengan kawannya dengan riak marah kerana mengambil pemberian Shila itu.
“Cepatlah, Shila!” desak Liyani.
Ya ALLAH… sempat lagi si Shila ni bagi coklat kat orang.
“Okey!” Kelam-kabut Shila menutup pintu loker yang agak tinggi separas kepalanya. Bap!
Pintu loker itu terhentak kepalanya sendiri. Menyeringai mukanya menahan pedih. Semua yang berada di situ menghambur ketawa. Faizah yang paling kuat ketawa. Sengaja dia kuatkan suaranya.
Liyani menggeleng. Tak tahu macam mana lagi cara nak mengubah perangai kalut Shila.
Shila menggosok-gosok kepalanya sambil menyeringai sakit.

****

Shila dan Liyani melangkah keluar dari bangunan kilang. Kelihatan van-van pekerja sedang menunggu di luar pagar.
“Jangan-jangan van kita dah tinggalkan kita. Driver van tu bukan kira! Tak menyempat-nyempat kalau nak balik.” Liyani merungut.
“Tu… dia ada lagi tu!” tunjuk Shila apabila matanya menangkap kelibat van yang biasa mereka naik dari jauh.
“Cepat!”
Berlari-lari mereka berdua. Takut kena tinggal.
Tidak semena-mena, sebuah motosikal Modenas Kriss warna biru berdesup merempit dan berhenti mengejut betul-betul di hadapan Shila dan Liyani.
“Oi, mak kau! Kumbang kau! Berdosa kau terbang! Woi, terbang!” Shila terlatah yang bukan-bukan.
Berdekah-dekah Ezzat ketawa. Lucu dia melihat muka Shila terkulat-kulat.
Bukan main terkejut lagi Shila dan Liyani. Mujur mereka sempat menghentikan langkah. Kalau tak…
Liyani bercekak pinggang geram. “Abang Ezzat! Orang nak cepatlah. Dia boleh buat lawak pulak! Ingat kelakar?” Marah betul dia.
Shila mengurut dada. Dijeling Ezzat dengan perasaan geram. Tadi mengusik, sekarang mengusik lagi!
Ezzat menghulurkan topi keledar kepada Shila. “Abang hantar. Jom!”
“Hah?” Shila tercengang.
“Eii…” Liyani menepuk kuat bahu Ezzat. Sakit hatinya.
Tak sempat Ezzat mengelak. Mukanya berkerut menahan pedih.
“Tadi tak nak cakap. Orang dahlah lambat ni.” Liyani menahan geram. Dipandang Shila. “Kau baliklah dengan tunang kau ni, Shila. Aku balik dulu. Bye!” Tanpa menunggu lama, Liyani terus berlari ke arah van.
“Eh!” Shila mahu bersuara, namun tak sempat. Dipandang Liyani sehingga kelibat sahabatnya itu melolos masuk ke dalam van.
“Nah!”
Shila memandang Ezzat yang masih menghulurkan topi keledar.
“Kesian Yani balik sorang-sorang.”
“Kan ramai dalam van tu?”
Shila memandang van pekerja yang dinaiki Liyani mula beransur pergi.
“Kita pergi minum jom.” Ezzat mempelawa dengan senang hati.
“Lain kali, abang cakaplah awal-awal kalau nak ajak balik sama-sama. Boleh Shila bagitahu Yani awal-awal. Kesian Yani. Dia sanggup tunggu Shila keluar lambat tadi tau!”
“Tiba-tiba abang terasa nak minum.” Ezzat beralasan sambil tersenyum manis, menggoda.
Nak tak nak, Shila menyambut topi keledar yang dihulur Ezzat.
“Nanti abang kena mintak maaf dengan Yani. Tahu?”
Ezzat mengangkat tangan kanan separas bahu. Aksi berjanji.
Barulah Shila menyarung topi keledar. Dia menyorokkan senyuman yang menguntum di bibir. Senyuman Ezzat tadi sebetulnya dah buat hati dia cair.

SHILA menyedut jus tembikai yang baru dihantar pelayan restoran itu di atas meja. Seketika mukanya muncung.
“Adoi… manisnya!” Tak jadi dia nak minum lagi.
Ezzat sudah ketawa berdekah. “Yang tak menyabar minum tu dah kenapa?”
“Haus.”
Tergeleng Ezzat melihat Shila dengan senyuman. “Kacaulah dulu air tu sebelum minum, Shila. Macam ni…” Lalu, dia menunjuk caranya. Dikacau gelas jus tembikainya dengan straw beberapa kali. Kemudian, barulah dia menyedut jus itu. “Hmm… sedap!”
Shila meniru tingkah Ezzat. Dikacau bersungguh-sungguh! Tiba-tiba…
Pap!
“Oh, kro… kro… kro… kopocot kau pokopot copokot!” Buntang mata Shila. Macam nak tersembul keluar. Gelasnya tumpah di atas meja! Meleleh air tembikai itu ke lantai. Dia mengelak-elak apabila lelehan air itu hampir terkenanya.
Cepat-cepat Ezzat mencapai tisu di atas meja. Diletakkan di atas lelehan air supaya tidak merebak. “Eh, mak cik… tadi kacau air ke, bertumbuk?” Dia boleh pula buat gurau.
Padahal, Shila dah pucat. Takut kena marah dengan pelayan restoran. Nak telan air liur pun dia tak mampu.
“Dik!” Ezzat menggamit pelayan tadi. “Tolong lap ni, dik. Dia tumpahkan,” kata Ezzat sambil menuding ke arah Shila selamba.
Makin cuaklah Shila. “Tak… tak… tadi… saya… saya…” Tergagap-gagap dia nak menerangkan.
Terkemut-kemut bibir Ezzat nak ketawa.
“Tadi… masa nak… nak kacau…” Shila masih mahu menerangkan walaupun gagap.
“Buatkan satu lagi jus tembikai, dik.” Ezzat memintas kata-kata Shila. “Maaf ya? Dia tak sengaja.” Dia memohon maaf bagi pihak Shila.
“Tak apa, tak apa…” Pelayan itu memaniskan wajah. Entah-entah dalam hati mesti menyumpah seranah.
Shila memandang Ezzat setelah pelayan itu berlalu. “Abang…”

“Tak ada apalah! Bukan sengaja pun.”
Kata-kata Ezzat itu menenangkan hati Shila. Tetapi dia tetap rasa bersalah. Tadi, beberapa orang pelanggan restoran itu memandang mereka. Mesti Ezzat malu.
“Lepas ni, hati-hati. Tak apa… belajar dari kesilapan.” Ezzat mengukir senyuman lebar. Dia tak nak Shila terlebih risau.
Setelah mengelap tumpahan air, pesanan air Shila pun sampai.
Perlahan-lahan Shila mengacau jus tembikai itu dengan straw. Seketika, barulah dia minum. “Hmm… sedap!” Senyumannya mula menguntum.
Senang hati Ezzat. Shila dah tak muram lagi. Diperhatikan tunangnya itu menyedut minuman semula.
“Shila…” panggilnya dengan nada sayang.
Shila mendongak memandang Ezzat tanpa melepaskan straw dari bibir. Matanya bulat.
“Dah siap ke persiapan untuk majlis kita?”
Barulah Shila berhenti minum. Dia mengangguk.
“Ada yang dah siap. Ada yang belum. Malam ni, Shila tolong mak buat bunga telur. Yani kata dia nak datang tolong jugak.” Shila bercerita dengan perasaan teruja.
Senyuman Ezzat meleret. Lagi beberapa hari mereka akan dihalalkan dengan ikatan pernikahan.
“Abang Ezzat jangan risau. Kak Ana kata dia ambil cuti awal nak tolong buat persiapan.” Shila merujuk pada satu-satunya kakak yang dia ada.
“Hari Khamis ni Shila dah cuti. Semuanya Shila siapkan nanti.”
Ezzat mengangguk. Lega mendengarnya. “Esok Shila kerja lagi kan? Shila balik kerja dengan abanglah kalau macam tu.”
“Okey!” Wajah Shila makin cerah ceria.
Ezzat menghirup minumannya.
“Abang…”
“Hmm…”
Shila terfikir-fikir seketika. “Err… nak tanya boleh?”
Ezzat menjongket kening, menyuruh Shila terus bertanya.
“Ada orang cakap kalau abang kahwin dengan Shila, nanti hidup abang kucar-kacir.”
“Siapa cakap?” Meluat Ezzat mendengar cakap-cakap begitu.
“Budak-budak kilang.” Lurus Shila memberitahu apa yang didengar ketika di loker tadi.
“Kalau Shila dengar ada orang cakap macam tu lagi, abang nak Shila tampar dia.”
“Hisy!” Spontan Shila buat muka keruh. “Tak baik.”
“Suka-suka dia aje nak mengata orang. Lagi? Dia orang cakap apa lagi?” Panas hati Ezzat.
“Ada orang cakap, perempuan macam Shila pun ada orang nak. Shila ni tak cantik! Menggelabah aje lebih!” kata Shila, langsung tak berselindung. Diberitahu segala yang dia dengar. Memang perangai lurus bendul!
“Alah, Shila… dia orang tu jealous! Shila bukannya tak cantik. Cantik apa. Sweet.”
Ezzat meneliti raut wajah Shila yang putih bersih. Berlekuk lesung pipit di pipi kanan kalau Shila senyum. Cuma Shila tak reti bergaya. Pakai tudung bawal pun herot. Mekap langsung tak pakai. Pendek kata, jenis yang tak pandai bergaya.
“Kenapa Abang Ezzat nak kahwin dengan Shila? Shila ni cepat kalut. Menggelabah tak tentu pasal. Melatah pulak tu!” tanya Shila lagi. Dia pun pelik sebenarnya. Tak sangka cepat pulak dia berjodoh.
“Shila nak tahu tak? Shila punya kalut dengan menggelabah melatah tulah yang buat abang terhibur. Abang rasa kelakar. Ceria hidup abang bila dengan Shila.” Ketawa Ezzat berderai. Teringat dia peristiwa Shila jatuh tertiarap kat kilang tadi. Kesian memanglah kesian. Tapi rasa kelakar pun ya jugak!
Menguntum senyuman Shila. Bahagia bila Ezzat cakap begitu.
“Alah, Shila… abang pun bukannya handsome.”
Shila tahu Ezzat bukanlah kacak mana pun. Tapi dia tak pandang paras rupa langsung! Yang penting… hati.
“Habis, kenapa Shila nak kahwin dengan abang? Abang ni dahlah kerja kilang aje. Sijil SPM tak laku. Harta tak ada. Harapkan motor buruk tu ajelah yang abang ada. Tak handsome pulak tu!” Ezzat menduga Shila.
“Sebab abang baik, bertanggungjawab…” Makin meleret bibir Shila. “Senyuman abang manis. Shila suka tengok abang. Kulit sawo matang. Muka bersih tak ada misai tak ada janggut. Ada lesung pipit. Comel…”
Kembang hati Ezzat dipuji. Tersenyum-senyum dia bangga. “Dah kahwin nanti abang cari duit banyak-banyak, okey?” Bersemangat dia nak pegang status suami.
“Hah, abang!” Tiba-tiba Shila tepuk tangan. Teringat sesuatu. “Mak tanya, baki duit hantaran enam ribu tu abang bagi masa nikah ke?”
Ezzat terdiam seketika sebelum teragak-agak mengangguk.
“Sebab mak dah ambik barang kat kedai runcit Kak Tipah. Hutang dulu. Lepas majlis baru mak bayar bila dapat duit hantaran tu. Untuk mak andam, pelamin, baju semua tu pun… hutang dulu.”
Ezzat mengangguk lagi. Diam dia berfikir.
“Dua ribu yang abang bagi dulu dah habis beli macam-macam.”
Terhembus nafas panjang Ezzat. “Jom abang hantar Shila balik.”
Cepat-cepat Shila menghabiskan minumannya.
Ezzat bingkas membayar di kaunter.
Setelah selesai, mereka berdua beriringan keluar dari restoran tersebut. Langkah Shila laju mendahului Ezzat menuju ke arah deretan parkir motosikal di hadapan bangunan itu. Terus dia mendapatkan motosikal Ezzat.
Setelah keluar dari restoran, mata Ezzat tertancap ke arah hujung deretan bangunan kedai itu. Langkahnya terhenti. Kedai nombor ekor itu direnung. Lama.

Shila baru perasan yang Ezzat masih berdiri di hadapan restoran. Dia duduk di atas motosikal sementara menunggu Ezzat. Dia pelik melihat Ezzat berdiri tercegat tak bergerak-gerak sambil merenung ke satu arah. Diperhatikan tunangnya itu. Dia meninjau ke arah yang dilihat Ezzat. Tak tahu apa yang menjadi fokus pandangan lelaki itu ketika ini.
“Kak, boleh ke tepi tak?”
Spontan Shila berpaling ke arah suara itu. Seorang lelaki muda berdiri di tepi motosikal.
“Tu motor saya, kak… yang akak duduk tu.”
“Hah?” Mendadak Shila melompat dari motor tersebut.
Tak semena-mena motor itu bergoyang-goyang, lalu jatuh menimpa motor di sebelahnya. Motor itu pula jatuh menimpa motor di sebelahnya pula dan jatuh ke motor seterusnya dan seterusnya. Bam! Bam! Bam!
Membulat mata Shila terkejut. Mulutnya melopong. Menggelabah dia berlari cuba menyelamatkan motor-motor itu dari terus jatuh, namun dia tak mampu berbuat apa-apa sehinggalah motor paling hujung turut jatuh menyembah bumi.
Ezzat yang mendengar bunyi itu mengalihkan pandangan ke arah Shila. Tercengang dia melihat motor-motor di situ jatuh menyenget. “Ya ALLAH…”
Pucat wajah Shila memandang Ezzat. Memohon diberi pertolongan.
Tergeleng-geleng Ezzat. Hai, Shila… Shila…

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79972/Tunang-Tak-Guna

[SNEAK PEEK] AISEYMAN, DRIVER AJE!

9789670907031-medium
AISEYMAN, DRIVER AJE! Oleh Arashahrrina

ALAMAK! Lapan sepuluh minit dah ni. Hesy! Hari ni pulalah kau nak bangun lambat, Pelangi… Selalunya elok aje kau bangun pagi-pagi!” bebel Pelangi memarahi dirinya sendiri. Dengan langkah yang tergesa-gesa, dia keluar dari rumah sewanya.

“Habis aku hari ni. First day kerja dah lambat!” sambungnya lagi. Kelam-kabut dia menghidupkan enjin skuter pemberian Pak Malik. Pak Malik… Bicara saja tentang lelaki itu pasti membuatkan Pelangi tersenyum sendiri. Tukang kebun panti asuhan yang sangat rapat dengannya. Walaupun tiada hubungan darah, Pak Malik sudah dianggap seperti ayahnya sendiri. Dahulu sebelum dia mengambil keputusan untuk merantau di Kuala Lumpur, Pak Maliklah tempat dia menumpang kasih. Apa saja yang terbuku dalam hati pasti akan diluahkan kepadanya. Skuter ini pun dia yang belikan. Walaupun hanya skuter biasa, Pelangi tetap berbesar hati untuk menerimanya.

“Eh!” Pelangi tepuk dahinya sendiri. “Dah kenapa nak ada flashback pula ni? Teruklah kau ni, Pelangi… Dalam lambat-lambat sempat juga nak buat flashback segala!” Pelangi pandang sekilas jam di tangannya. Ada dua puluh minit lagi untuk dia sampai ke banglo majikannya. Sempatkah? Sempatkah? Dia berkira-kira sendiri.

DARI JAUH Pelangi sudah nampak kelibat Irham yang sedang berdiri tegak sambil berpeluk tubuh di hadapan pintu banglo. Muka tak usah cakaplah, ketat! Pelangi gementar. Jam di tangan dikerlingnya sekilas. Lambat sepuluh minit!

Pelangi memberhentikan skuternya betul-betul bertentangan dengan lelaki itu. Dengan lagak bersahaja, dia mematikan enjin dan berjalan tenang ke arah Irham.

“Morning, Encik Irham,” ucapnya tatkala briefcase Irham sudah berada di tangan. Tuan besarnya itu hanya mendiamkan diri. Mukanya masam mencuka!

“Eh, Encik Irham tak baik bermasam muka pagi-pagi ni. Rezeki tak masuk. Cuba senyum…” Akal Pelangi cuba untuk menghangatkan suasana yang dingin.

Irham masih mendiamkan diri.

Pelangi termalu sendiri apabila sapaannya tidak diendahkan. Malas nak dipanjangkan cerita, dia dengan cepat membuka pintu belakang kereta yang akan dipandunya. BMW Series. Fuh! Berdesup aku bawa kejap lagi. Alas tempat duduk ditepuk-tepuk agar tuan besarnya dapat duduk dengan selesa. Ah! Time-time macam ni jugalah kau nak menepuk, Pelangi…

Selang beberapa saat, dia dapat merasakan tubuh Irham terlalu dekat menghampirinya. Pelangi resah. Nak good morning kiss ke dia ni? desis hati nakalnya.

“Pelangi… Pelangi…” Terasa meremang satu badan Pelangi apabila panggilan itu menyentuh sistem pendengarannya. Kenapa lain macam sangat ni? Pelangi mula resah. Tubuhnya dan tubuh Irham terlalu rapat ketika ini.

“Errr… Ya, saya. Ada apa, Encik Irham?” soalnya terketar-ketar. Matanya dipejam kejap, tak berani langsung untuk menatap wajah Irham ketika itu.

“Erm, ada apa, ya?”

“Errr, ya…”

“Kau tahu tak yang kau dah lambat?” Soalan itu masih diajukan dalam intonasi suara yang masih sama. Lembut dan mengasyikkan.

“Errr… Tahu, Encik Irham. Maafkan saya. Saya…”

“Kau tahu tak yang kau dah lambat sepulut minit?! Kau ingat kau tu bos nak suruh aku tunggu lama-lama macam ni?!”

Kus semangat! Macam nak pecah gegendang telinga Pelangi apabila mendengar pekikan daripada majikannya itu. Telinganya digosok berulang kali. Panas berdesing! Dia ni pun tak beragaklah. Aku bukannya jauh sampai dia nak menjerit-jerit macam ni. Suara macam petir! Bukannya aku lambat sepuluh jam. Sepuluh minit aje pun! rungutnya dalam hati.

“Maaf, encik. Jalan jammed tadi…”

“Jalan jammed ke, jalan terbakar ke, jalan itu ke, ini ke, aku tak peduli! Aku dah banyak kali remind kau, kan? Lapan se… te… ngah mesti dah sampai sini. Bukannya lapan setengah baru terhegeh-hegeh nak masuk pintu pagar rumah aku tu! Aku memang pantang kalau nak kena menunggu ni!”

“Tapi encik…”

“Ah! Aku tak kira! Ingat, ya. Ini last chance aku bagi kau! Cepat masuk! Kau ingat semua orang nak tunggu kau macam ni ke?” bidas Irham kasar. Tak bagi peluang langsung untuk gadis itu membela diri.

Cepat-cepat Pelangi masuk ke dalam kereta. Amboi, garang betul! Mentang-mentanglah kau ni bos! Enjin kereta dihidupkan. Lama dia terdiam.

“Encik Irham, seat-belt,” tegur Pelangi lembut. Dia memang berani dan tak makan saman.

“Kau siapa nak suruh aku buat macam-macam?!”

Wah! Lagak bos zaman terrorist tau dia ni! Pelangi jeling sekilas pada cermin pandang belakang. Dia tarik nafas perlahan sebelum mula mengatur kata.

“Encik Irham, jangan macam tu. Encik sekarang bawah tanggungjawab saya. Saya tak mahu jadi apa-apa dekat encik nanti.”

Irham pura-pura tidak mendengar. Tapi secara perlahan-lahan, tangannya menarik seat-belt dan akhirnya terpasang di badannya.

Pelangi senyum puas. Untuk hari ini dia belajar, tuan besarnya ini ialah seorang yang sangat ego!

Kereta mula menyusur perlahan. Kemudian Pelangi menghidupkan radio untuk mengisi kesunyian.

“Jangan pandai-pandai kau nak buka radio!”

Erk… Ya Allah… Pelangi urut dada. Sekali lagi dia tergamam. Kalau lama-lama aku kerja kat sini, memang sahih mati dalam keadaan terkejut! getusnya.

Perjalanan mereka diteruskan lagi. Pelangi diam tidak terkata apa. Dikerlingnya Irham yang sibuk membaca surat khabar. Tiada sebarang bunyi yang keluar selepas itu sehinggalah akhirnya mereka tiba ke destinasi yang hendak dituju.

“DATIN DISCHARGE wad hari ni. Pukul lima petang kau mesti dah ada di sini. Jangan nak terhegeh-hegeh macam tadi. Ingat!” Irham memberi amaran.

“Errr… Maksudnya, saya kena tunggu sini sampai pukul lima petang ke?” soal Pelangi teragak-agak.

Tuan besarnya itu hanya membulatkan mata. “Aduhhh! Sesak nafas aku dapat driver macam kau ni, Pelangi. Susah sangat ke nak faham arahan aku? Dah berapa lama jadi driver?!” marah Irham makin meluap-luap.

“Errr… Dua hari,” jawab Pelangi, jujur.

“Menjawab! Menjawab! Suka hati kaulah nak buat apa atau pergi mana lepas ni. Yang aku tahu, bila aku perlukan kau, kau dah kena siap-siap standby untuk aku. Kalau aku kata kau kena ambil aku pukul berapa pun, kau kena datang tepat-tepat! Maintenance kereta pun kau kena jaga. Kalau ada apa-apa, pergi hantar bengkel. Kalau tak ada duit ke apa, pergi minta daripada Safiya. Itu tugas kau, senang, kan?” Irham pandang tepat anak mata Pelangi yang masih lagi terpinga-pinga. Lama sebelum akhirnya dia melarikan pandangan matanya.

“Erm… Baik, encik,” jawabnya perlahan.

“Bagus! Kau muda lagi, kan?”

“Errr, Haah…”

“Then, kenapa kau sibuk nak kerja?” soal Irham sengaja nak tahu.

“Sebab… sa… ya… saya perlukan duit.”

“Perlukan duit untuk apa?”

“Untuk hidup.”

“Hesy, benci betul aku dengar jawapan kau tu! Perempuan dan duit memang tak boleh dipisahkan! Jawapan kau tu klise, tahu tak? Perempuan macam kau ni mesti sanggup buat apa saja untuk dapatkan duit, kan?!” Irham tiba-tiba naik angin. Dia memang benci kalau ada perempuan yang cakap dia perlukan duit untuk hidup. Nampak sangat murahnya nilai seorang perempuan itu di matanya. Bagi Irham, duit bukan segala-galanya. Untuk hidup manusia tu tak semestinya perlukan duit!

Pelangi buat muka pelik. Salah ke apa yang aku jawab tadi? Apa yang klise? Dia masih tak dapat menangkap apa yang dimaksudkan oleh tuan besarnya itu. Memanglah dia kerja ni untuk dapatkan duit. Tuan besarnya tak apalah. Dah kaya. Duit tak pernah habis! Janganlah nak disamakan dengan dia.

“Eh, tapi saya tak maksudkan…”

“Ah, sudahlah! End of the story… Conclusionnya, aku dah tahu kau ni perempuan jenis macam mana. Ingatkan muka nerd macam ni adalah sikit lainnya daripada perempuan-perempuan yang aku kenal. Tapi kau pun sama! Betullah orang cakap, zaman sekarang ni memang tak boleh nak pandang pada luaran saja…” bebel Irham entah marah kepada siapa.

Pelangi hanya diam tak terkata apa. Mungkin lelaki di hadapannya ini ingin meluahkan perasaan tak puas hatinya. So, dia hanya layankan sajalah.

“Kau nampak dashboard tu?” Irham tuding jari ke arah dashboard keretanya.

“Erm, nampak,” jawabnya.

“Buka,” arah Irham tegas.

Perlahan-lahan Pelangi membuka penutup dashboard itu. Ada kotak kecil berwarna hitam. Dia pandang Irham yang sedang memerhatikan gerak-gerinya.

“Ambil kotak hitam tu,” arah Irham lagi.

Kali ini Pelangi teragak-agak untuk menurut. Bimbang kalau-kalau tuan besarnya itu sengaja mahu mengenakannya. Manalah tahu dalam tu ada bom tangan ke, periuk api ke atau apa sajalah benda-benda yang boleh membahayakan nyawanya.

“Apa tunggu lagi? Ambillah!” Jerkahan Irham mengejutkan Pelangi. Sepantas kilat kotak hitam itu berada di tangannya.

“Tunggu apa lagi? Bukalah.”

“Errr…” Pelangi resah. Kotak itu dibelek-beleknya berulang kali. Perlahan-lahan dia membuka penutupnya. Eh, Handphone? Hatinya berdetik apabila ternampak logo iPhone di atas kotak itu. Dialihkan pandangannya ke arah Irham.

“Handphone?” soalnya penuh tanda tanya.

“Boleh pun… Yang kau takut sangat tu kenapa? Takut ada bom dalam tu?” soal Irham keras sambil menunggu reaksi daripada Pelangi. Gadis itu hanya mendiamkan diri. Apa motif dia tunjuk aku kotak handphone ni? Pelangi semakin musykil.

Irham merampas kotak itu dengan kasar. Pelangi terkedu. Hesy, dia ni… Dahlah ego! Kasar pula tu! gumam hatinya geram dengan tingkah Irham yang menyakitkan hati. Dia lihat Irham mengeluarkan handphone itu dari kotaknya…

“Handphone ni untuk kemudahan kau. Nah, ambil!” Tanpa signal terus saja dicampaknya handphone itu ke arah Pelangi.

“Errr… Maksudnya?” soal Pelangi.

“Maksudnya, kau pakailah handphone ni dulu. Senang aku nak call kau nanti. Tapi ingat, kau kena selalu on, jangan sesekali off. Ingat!”

“Ta… Tapi saya dah ada handphone sendiri, Encik Irham.”

“Handphone apa kau ada?” soal Irham. Pelangi dengan cepat mengeluarkan telefon bimbitnya dari dalam beg sandang yang dibawanya lantas diajukan kepada tuan besarnya itu.

Irham mengambil telefon bimbit itu dari tangan Pelangi. “Handphone ni saja yang kau mampu?” Telefon bimbit entah dari zaman bila dibeleknya. Lelaki itu tersenyum sinis. Sekilas dia menoleh ke arah Pelangi kemudian dengan sepantas kilat dia membuka cermin lantas mencampak telefon bimbit itu keluar.

“Eh, Encik Irham! Handphone saya tuuu…” Belum sempat Pelangi nak halang, telefon bimbit itu sudah pun berderai di atas tar jalan. “Encik…” Pelangi tak mampu untuk berkata apa. Matanya berkaca-kaca.

“Dah! Kau tak payah nak buat muka macam tu. Handphone yang aku bagi tu lagi mahal daripada handphone yang kau ada. Kau sekarang driver kepada Irham Alfie bin Dato Affandy, CEO Khazanah Co…. Kau jangan nak malukan aku dengan pakai handphone murah macam tu. Nanti jumpa Safiya minta uniform dan sain offer letter. Faham?”

Pelangi hanya mendiamkan diri. Hatinya sakit. Matanya berair menahan marah.

“Kau faham tak?!” soal Irham lagi. Pelangi angguk perlahan. Air mata yang hampir jatuh dikesat dengan jemarinya.

“Faham…” jawabnya antara dengar tak dengar. Tak apalah, Pelangi… Sabar, pujuk hatinya sendiri.

“Hurmmm!” Kedengaran suara Irham mendengus. Rasa puas hatinya ketika itu. Penat menunggu tadi berbaloi apabila dia lihat telefon bimbit itu pecah berderai macam tu. Ditambah pula apabila melihat muka Pelangi yang kemerahan begitu. Lagi puas hatinya!

“Eh, kau ni boleh pantas bergerak tak? Aku ada meeting ni! Cepat buka pintu!”

“Errr, saya ke yang kena buka pintu tu, Encik Irham?” soal Pelangi. Raut wajahnya masih mendung namun sebaik mungkin dia cuba kawal nada suaranya.

“Oh my God! Macam manalah aku boleh hired kau ni, Pelangiii?!”

“Erk! Okey. Okey.” Tergesa-gesa Pelangi keluar dari kereta kemudian terus berlari membuka pintu untuk tuan besarnya itu. Bingit telinganya apabila terdengar jerit pekik Irham.

Lelaki ni memang menjengkelkan betullah! Dahlah sombong, berlagak! Bongkak! Lepas tu suka cakap jerit-jerit macam orang gila. Memang dah lama hidup agaknya dia ni! marahnya dalam hati.

Baru dua tiga tapak Irham melangkah, dia berpaling menghadap Pelangi yang masih lagi tercegat di belakangnya.

“Ingat, pukul lima!” ulangnya lagi dengan memek muka yang dah macam singa kelaparan!

“Ya…” Pelangi sekadar menjawab perlahan. Langkah kaki tuan besarnya itu hanya disoroti melalui ekor mata. Selepas hilang dari pandangan, dengan langkah berat dia berjalan lemah ke arah telefon bimbitnya yang sudah pun pecah. Memanglah murah, tapi telefon bimbitnya ni telefon pertama yang dibelinya. Penat lelah mengumpul duit untuk membeli pun masih belum hilang lagi.

Dia tunduk mengenang nasib yang malang. Mahu saja air matanya mengalir ketika itu. Tapi dia tahan, tak perlu membazir untuk benda buang masa macam tu. Sekarang kan dia kerja. Dan apabila dah bekerja dia kena kuat! Ya, kau kena kuat, Pelangi! Sedaya upaya dia cuba untuk motivasikan dirinya yang telah pun merudum dek insiden tadi. Lama dia berdiri di situ cuba untuk mengumpul kembali kekuatan yang telah hilang.

“ASSALAMUALAIKUM KAK Safiya…” ucap Pelangi lembut.

“Waalaikumussalam… Eh, Pelangi! Come. Tadi Encik Irham ada beritahu akak pasal Pelangi. Erm, tunggu sekejap, ya. Kak Fiya nak ambil surat awak. Duduklah dulu.” Ramah Safiya menyambut kedatangan Pelangi. Tidak seperti Encik Irham yang sombong! Pelangi mengangguk kemudian mengambil tempat di atas sofa berhampiran. Sempat juga matanya melilau memerhatikan kawasan sekeliling. Cantik tempat ni. Simple but elegant.

“Pelangi, ni offer letter dan uniform. Offer letter tu Pelangi baca dulu kemudian baru tandatangan,” arah Safiya. Pelangi mengambil surat itu dengan tenang. Perlahan-lahan dia membaca isi kandungannya.

“Errr, maaflah kalau akak tanya. Pelangi faham bahasa English, kan?” tegur Safiya tiba-tiba. Mungkin resah melihat Pelangi yang terkebil-kebil meneliti surat itu.

Pelangi hanya tersenyum memandang Safiya, wanita dalam lingkungan usia tiga puluh tahun. Manis bertudung litup. Sangat murah dengan senyuman.

“Insya-Allah saya faham, Kak Fiya…” balasnya. Tidak sampai hati pula membalas dengan hanya senyuman.

“Bagus… Pelangi ni umur berapa, ya? Tinggal di mana?”

“Pelangi baru dua puluh tahun, kak. Tinggal di sekitar Cheras. Menyewa.”

“Ha… Dua puluh tahun?” Safiya seakan-akan terkejut apabila mengetahui pemandu peribadi majikannya itu sebenarnya masih muda dan masih terlalu awal untuk bekerja. Apatah lagi bekerja sebagai seorang pemandu.

“Haah, kak. Kenapa?” soal Pelangi ingin tahu.

“Errr, tak adalah. Ibu bapa Pelangi okey ke kalau Pelangi kerja macam ni?”

“Oh, ibu bapa Pelangi dah…”

“Safiya! Mana fail yang I suruh you simpankan hari tu?!” Jerkahan Irham mengejutkan mereka berdua. Masing-masing terdiam mengurut dada.

“Ada, ada Encik Irham.” Pantas Safiya membuka almari dan mencari fail yang diperlukan.

“Cepat!” arah Irham dengan anak mata yang tajam menjeling ke arah Pelangi yang sedang meneliti surat tawaran kerjanya.

“Tak payah nak baca sangat. Jadi driver aje pun. Bukannya kerja ofis.” Kata-kata pedas daripada Irham menusuk terus ke hati Pelangi.

Isy! Ada saja dia ni nak kenakan aku! Pelangi diamkan diri pura-pura tidak mendengar apa yang baru saja dikatakan oleh Irham sebentar tadi. Irham juga tidak meneruskan sindirannya. Ada sesuatu yang lebih mustahak berbanding pemandu barunya itu.

“Encik Irham, ni fail yang encik perlukan.” Irham hanya memandang sekilas kemudian terus mengambil fail itu dari tangan Safiya.

“Thanks.”

“Eh, Encik Irham. Jangan lupa petang ni pukul lima Datin Yuhanis discharge…” pesan Safiya.

“Ya, I know!” balas Irham tanpa sedikit pun memalingkan mukanya ke arah Safiya.

“Dan lagi, malam ni encik ada dinner dengan Encik Amer dan Puan Bella,” sambung Safiya lagi.

“Oh, shit!” Irham mula teringatkan sesuatu. Dia benar-benar lupa tentang janji temunya itu. “What time, Fiya?” soalnya.

“Pukul lapan malam, Encik Irham.”

“Okey. Please cancel all appointments this evening. I’ll dismiss early. Please compile everything and pass to me as soon as possible,” arahnya.

Safiya hanya mengangguk tanda faham. Kalau A kata dia, A lah dia kena buat. Jangan pandai-pandai nak buat B. Buruk padahnya!

“And kau, Pelangi. Get ready by three!” sambungnya sambil berlalu. Pelangi dan Safiya hanya mendiamkan diri sehingga Irham menghilangkan diri ke dalam biliknya.

“Hurmmm, Encik Irham memang macam tu, Pelangi. Adalah yang mengganggu fikiran dia. Sebab tu menyinga aje,” terang Safiya. “Erm, dah siap baca offer letter tu?”

“Dah, dah. Ini suratnya.” Pelangi menghulurkan kembali surat tawaran kerja yang baru ditandatanganinya. “Dia memang garang ya, kak?” soalnya.

“Garang bila anginnya tak baik. Kalau datang angin tak baik dia tu, awak pun dia boleh baling keluar dari pejabat ni,” jawab Safiya ingin bergurau.

“Hah!” Pelangi telan air liur. Dia teringat kembali insiden Irham membaling telefon bimbitnya ke luar tingkap pagi tadi. Dan masih terbayang-bayang lagi rupa bentuk telefon bimbitnya selepas dibaling.

Oh, tidakkk!!! Hatinya menjerit.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79958/Aiseyman-Driver-Aje

[SNEAK PEEK] TUAN ANAS MIKAEL

9789670567549-medium
Ebuku TUAN ANAS MIKAEL Oleh Syamnuriezmil

YA Allah Ya Tuhanku… Kau tetapkanlah hati aku! Kau tebarkanlah rezeki Kau di mana-mana. Nanti aku usahakan sendiri. Insya-Allah. Kalau tak boleh, paksa sampai boleh!

Mak tengok jam di dinding kemudian memandang aku semula.

“Tak pi?”

“Tak.”

Selalu jam pukul lapan pagi, mak sudah keluar. Kalau aku nak kerja dengan Tuan Anas Mikael tu, aku kena keluar sama waktu macam mak keluar. Oleh kerana aku buat keputusan tak mahu kerja dengan Tuan Anas Mikael tu, aku pun melepaklah di rumah. Siap-siapkan sarapan.

“Sungguh ke ni?”

“Mak… Kalau kita buat sesuatu keputusan, kita kena confident. Kalau tak confident, macam manalah Tuhan nak tolong kita? Kalau mak takut mak tak dapat pencen, mak tok sah risaulah. Nanti orang dapat kerja, orang ganti balik

duit pencen mak tu. Bukan Tuan Anas tu saja boleh bagi. Ni, Puan Ayu pun boleh, haihhh… Mak tolong doa saja orang dapat kerja.”

Mak mencebik bibirnya. Kalau tak dapat restu ni, macam mana? Makan apa aku dengan mak nanti kalau aku masih tak dapat kerja?

“La ni kerja bukan senang, Ayu oi…”

“Adalah sangkut kat mana-mana nanti. Bukan sikit orang hantar resume tu, mak. Banyak. Kalau niat kita untuk majukan keluarga kita, insya-Allah, Tuhan tolong. Yakin saja. Mak sendiri bagi orang mengaji tinggi-tinggi, tak nak bagi anak mak kerja tukang cuci. Sekarang mak pula pusing niat mak. Mana boleh lagu tu!”

Mak diam.

“Dahlah. Tak payah nak kalutlah. Kalau dia tu berhati-perut, kan mak… Dia bagi mak pencen mak tu. Kalau tak, tak payahlah mak nak agung-agungkan majikan mak yang pasal tangga pun nak pecat mak tu!”

Tak habis isu salah tangga. Nak saja aku haramkan semua tangga di dalam Malaysia ni. Tapi, kalau tak ada tangga, macam mana nak naik bangunan pencakar langit tu? Lagipun, aku bukannya PM yang orang nak dengar kata aku.

“Suka hati Ayulah.”

“Tak apalah, mak… Rezeki ada kat mana-mana. Mana tau sat lagi ada panggilan kerja? Orang bukannya bodoh sangat sampai satu pun tak dak tersangkut. CGPA, 3.80 kut!”

“Mak sukalah dengan confident kamu tu, Ayu. Tapi jangan nak confident sangat… CG kaaa… PA kaaa… Kalau tak dak usaha, tak daklah mai kerja!”

Aku angguk-angguk. “Tau haih… Orang dah pelan pagi ni nak menghala ke mana. Kalau boleh nak cari kerja yang dekat-dekat dulu. Motor arwah ayah tu bukannya boleh buat jalan jauh. Nanti ada duit sikit, orang pi cari kereta second-hand.”

“Yalah.”

“Mak rehatlah. Tak payahlah kerja. Ini masanya orang balas pula jasa mak bagi orang berjaya sampai sekarang.”

Mak senyum. Nampak garis tua di pipinya. Aku peluk bahu mak. Aku suruh dia duduk dan menjamah nasi goreng yang aku buat. Adalah rezeki tu kat mana-mana… Tak dapat jadi penasihat kewangan kat bank… jadilah financial controller pun tak apalah. Tak dak semua tu akauntan bodoh buat buku tunai pun jadilah! Kalau nak jadi gabenor bank negara teruihhh… tak dak kekosongan lagi. Heh, tak agak-agak punya tahap keyakinan aku ni!

Seharian aku dekat kafe siber tengok JobStreet. Aku dah hantar semua resume. Sambil tu aku pusing-pusing rumah kedai berhampiran rumah aku, tanya nak pakai pekerja ke tak. Susah sikit pun tak apalah. Asalkan tak tunduk pada ego Tuan Anas Mikael tu.

Masuk… seminggu. Aku masih tak dapat juga kerja. Dapat temu duga tapi semuanya tangguhkan keputusan. Tak apa, aku masih bersabar. Duit tabungan masih cukup nak bagi makan mak lauk sedap-sedap lagi.

“Mak rasa, mak dah sihat. Mak pi cari kerja, ya? Tolong Ayu?”

“Eh, tak payah.”

“Tak apalah, Ayu. Mak kuat lagi ni. Kalau duduk di rumah, lagi sakit-sakit badan mak ni.”

Aku terdiam. “Mak nak pi cari kerja mana?”

“Tengoklah.”

“Jangan nak pergi rumah Tuan Anas mak tu.”

“Dia ada telefon mak semalam…”

“Dia call mak?”

“Ya…”

“Dia cakap apa?”

“Dia cakap… anak Cik Su ada hutang tak berbayar. Bila nak bayar?”

Kurang ajarrr!!!

Memang tak makan dek ajar betul. Apa yang aku hutang dia? Setahu aku dah selesai semua. Kalau aku tak terima tawaran dia, mak aku diberhentikan kerja. Kan itu namanya hutang langsai. Apa masalah Tuan Anas ni?

“SAYA nak jumpa Tuan Anas Mikael. Ini kad pengenalan saya, pak cik!”

“Tuan Anas tak nak jumpa sesiapa terutamanya kamu.”

“Fine. Saya nak jumpa dia selesaikan hutang tapi dia tak nak jumpa saya. So, satu sama.”

“Apa? Nak selesaikan hutang?”

“Yalah.”

“Kalau macam tu, Tuan Anas menunggu kamu di dalam.”

“Pula!”

Dengar saja kata-kata aku nak jumpa nak bayar hutang, cepat saja pak guard kekwat tu kata aku boleh masuk. Sah, skrip ini dibuat oleh Tuan Anas. Sama kekwatlah macam majikannya juga!

“Tapi dengan syarat…”

“Apa syaratnya?”

“Penyelesaian hutang bukan dengan wang ringgit tapi dengan menggantikan tempat Cik Su.”

Macam mana dia tahu aku nak bayar ganti rugi rawatan dia pi hospital atau klinik atau bayaran kepada doktor peribadinya, gara-gara dia jatuh tangga kerana aku? Aku dah pecahkan tabung Hello Kitty aku tadi. Dapatlah dalam lima ratus ringgit. Takkan jatuh sikit nak kena pakai sampai lima ratus, kan… Paling kurang pun seratus lima puluh ringgit. Tapi, aku bawa jugalah lima ratus ringgit di dalam poket ni. Tuan Anas ni scan kepala otak aku ke?

“Hesy…”

“Macam mana?”

“Macam mana pun, saya dah tak boleh larilah ni?”

“Tak boleh. Hutang perlu dibayar!!!”

Suara Tuan Anas dari walkie-talkie pak guard kekwat tu, berbunyi. Ceh! Main cak-cak pula. Aku lantas memegang walkie-talkie tu dan memandang ke arah CCTV yang ada di atas kepala aku.

“Saya ada degree tau. Apa hal pula saya nak kena kerja tukang cuci dekat rumah tuan pula?!”

“Degree awak tu standard degree tukang cuci rumah saya saja.”

Memang kurang ajar betul mulut mamat tu! Penat-penat aku belajar, dia kata ijazah aku standard tukang cuci rumah dia. Haih, kalaulah ada cili api dekat tangan aku sekarang ni, memang aku cili walkie-talkie tu!

Kalau aku tak bayar dengan tulang empat kerat aku ini, sahlah Tuan Anas tu tak akan berhenti menggunakan tulang empat keratnya mengugut mak. Sudahlah mak tu tak boleh nak stres. Apabila stres, darah dia naik. Nanti aku juga yang susah hati. Kalau aku terima kerja dekat rumah Tuan Anas, aku pula yang stres dan darah aku pula yang naik. Tapi, biarlah darah aku yang naik… asal bukan mak. Lagipun aku bukannya ada kerja apa-apa. Duit simpanan pun semakin menipis.

Nak tak nak…

“Baiklah. Kali ini saya mengalah pada ego tuan. Hari ini, hari tuan.”

Aku dengar tawa Tuan Anas kuat dari corong walkie-talkie tu membuatkan aku betul-betul sakit hati. Ya Allah, Ya Tuhanku… Aku tak tahulah kenapa jalan ke rezeki ini yang Kau bukakan untuk aku. Mungkin ada hikmah di sebaliknya.

Haipppp… Mungkin… Mungkin apa dia? Kau kena yakin, Ayu!

“HAI… Saya Kay.”

Aku berjabat tangan dengan seorang perempuan berskirt pendek dan berambut panjang. Sesuailah dengan nama dia yang moden itu.

“Saya PA kepada Tuan Anas. Segala hal di dalam rumah dan di luar rumah, saya yang akan laporkan kepada

Tuan Anas.”

Aku mengangguk-angguk.

“Pencen Cik Su telah pun saya masukkan ke dalam akaun Cik Su. Surat penamatan perkhidmatan Cik Su telah pun saya courier ke rumah. Ini pula surat pelantikan untuk Cik Ayu. Sila baca surat dan perjanjian ini kemudian tandatangan di muka surat paling belakang.”

Aku membaca surat itu dengan perlahan. Dahi mula berkerut. Kemudian aku pandang Kay. “Awak salah taip gaji ni kut…”

Kay tersenyum. Dia menggeleng.

“Takkan sepuluh ribu sebulan kut. Standard gaji tukang cuci yang saya tahu dekat Malaysia ni dalam sembilan ratus. Tu minima. Kalau ada pengalaman mungkin seribu hingga seribu lima ratus ringgit. Tak pernah dengar sepuluh ribu kut!”

“Ini gaji awak, Cik Ayu. Gaji awak setimpal dengan kerja yang awak kena buat. Bacalah JD awak tu…”

Aku terdiam. Memang berhelai-helai job description yang aku kena buat tu… tapi…

“Sebelum saya sain, saya nak tahu, Tuan Anas ni bukannya pengedar dadah, kan? Saya bukannya kena jadi keldai dadah, hantar dadah ke Afrika, kan? Atau cuci duit dia daripada duit haram kepada duit halal?”

Kay ketawa. “Tak adalah. Tuan Anas bukan seperti yang Cik Ayu fikirkan.”

“Manalah tahu. Kaya sangat sampai tak tahu duit tu nak buat apa. Sampai bagi gaji mengarut-ngarut. Mana tahu nak bersihkan duit…”

Selamba saja aku menuduh. Bukannya nak toleh,

kanan kiri. Sekali…

“Kenapa? Kalau awak rasa waswas, saya boleh saja kurangkan satu kosong!”

Tuan Anas muncul. Aku terdiam. Itulah, mulut tak ada insurans!

****

BANYAK kut perbezaan kalau buang satu kosong. Memang taklah aku nak tolak. Sudah pasti aku akan terima punya. Kawan-kawan aku yang grad sama dengan aku pun belum tentu boleh dapat gaji banyak macam tu. Kalau jadi pegawai bank pun dalam dua ribu lima ratus ringgit gitu. Tapi aku boleh dapat sepuluh ribu! Nampaknya, bulan pertama gaji saja dah bolehlah aku beli kereta dan rumah sendiri nanti. Mulalah tu nak berangan.

Tapi…

Untuk mendapatkan gaji sepuluh ribu sebulan tu bukan kerja senang. Bukan hanya menjadi tukang cuci. Sahlah kerja pun kerja yang berharga sepuluh ribu sebulanlah. Tengoklah JD yang diberikan kepada aku. Mak yang baca pun… tak tertelan air liurnya! Mulanya aku pun tak yakin tapi oleh kerana aku tak ada pilihan lain, aku sain sajalah. Boleh ke tak boleh ke… itu belakang kira! Paling teruk pun kena pecat saja. Kalau kena pecat, lebih baiklah! Tak payah kerja dengan Tuan Anas Mikael kekwat meluat tu!
Job Description.

Ayu Maisarah binti Ayman.

Kerja bermula pukul empat pagi, berakhir pada waktu tidak diperlukan.

Aku baca itu saja, aku dah menelan air liur. Empat pagi tu tak apa lagi, tapi berakhir pada waktu tidak diperlukan? Itu memang gila. Aku dapat bayangkan dua puluh empat jam aku akan duduk bersebelahan dengan dia. Mana taknya, kalau tengok senarai JD aku… dah macam kerja jadi isteri dia pula.
1. Jam empat pagi, ketuk pintu bilik. Kejutkan bangun pagi. Sediakan pakaian untuk bersenam.

2. Rumah perlu dibersihkan sebelum jam tujuh pagi. (Sila tengok lampiran.)

Aku buka lampiran. Cadar perlu ditukarkan setiap hari Ahad, setiap lima bilik. Lantai perlu disapu dan mop setiap hari. Susun atur jangan diubah. Kalau senget, sengetlah! Dahi berkerut… Pula?
3. Sarapan perlu disediakan sebelum jam tujuh setengah pagi. (Sila tengok menu di lampiran.)

Menu! Makkk aiii…

Ni semua aku kena masak ke? Apa kejadah? Green Chile Tortilla Scramble? Errr… Pesto Scrambled Eggs? Tak boleh ke roti canai cecah kari?
4. Siapkan baju untuk ke tempat kerja setiap jam lapan pagi. Sila pilih baju mengikut kod. (Sila tengok senarai kod di lampiran.)

Aku selak lampiran. Sekali lagi aku menelan air liur. Sebulan punya senarai. Isnin lain… Rabu lain… Hari-hari lain! Berapa besar mamat tu punya almari baju? Huh!
5. Update semua appointment dengan Kay.

6. Siapkan makan tengah hari sebelum pukul satu petang. (Sila tengok menu di lampiran.)

Menu lagi…

Tak ada maknanya mamat ni makan makanan Melayu! Semua makanan berbelit-belit nak menyebutnya. Dah serupa menonton MasterChef dah! Kalau dah namanya orang kaya berlagak… macam inilah, Ayu oiii… Apalah kau nak harapkan?
7. Hantar dobi, ambil dobi. Baju semua dry clean. Sila susun ikut kod.

8. Sediakan makan petang tepat jam lima petang. (Sila tengok menu di lampiran.)

Kuat betul mamat ni makan. Kali ini makanan untuk minum petang tak panjang. Satu saja. Karipap inti daging cincang dan kentang. Itu sajalah masakan Melayu yang aku tengok. Hemmm… Ada apa dengan karipap inti daging cincang dan kentang ni?
9. Semua kenderaan di basement perlu berjalan dua kali sebulan. Pastikan semua kenderaan mempunyai minyak secukupnya. Jangan lupa untuk cuci dan servis bila tiba masanya. Take note bila kena renew road tax dan insurans. (Senarai ada di lampiran.)

Aku buka lampiran. Kenyang telan air liur sendiri! Sepuluh buah kereta dan lima buah motor berkuasa besar… Gila!
10. Bersihkan set golf setiap kali selepas permainan.

11. Makan malam pukul tujuh malam. Segelas susu dan sekeping biskut oat.

12. Pastikan rumah berkunci dan alarm on sebelum tidur.

13. Kerja-kerja adhoc lain.

Huh!

Nampak macam sikit. Nampak macam senang. Tapi, aku rasa sangat sibuk. Setiap jam ada saja kerjanya. Nombor tiga belas tu paling nayalah. Seram pula apabila aku fikirkan hari esok!

Tapi, sepuluh ribu punya pasal…

“Kenapa? Kalau awak rasa waswas, saya boleh saja kurangkan satu kosong!”

“Tak baik kalau dah bagi, tarik balik. Buruk siku kepala lutut namanya!”

Tuan Anas Mikael serius saja memandang aku. Dia langsung tak senyum. Sikit pun tak ada. Aku dengar dia gelak pun dari walkie-talkie tu. Itupun aku tak yakin dia yang gelak. Mungkin dia suruh sesiapa menyamar. Boleh ke dia gelak kalau dia serius saja macam ni? Tangannya asyik berpeluk tubuh. Bererti dia ialah seorang yang sangat kejam. Orang yang suka berpeluk tubuh ni orang yang tak ada keyakinan diri. Tapi mata redup dan tajam memandang dengan kening lebat dan tersusun. Buat lagi seram! Tapi setakat dia ni… apa ada hal? Aku lagi takut Tuhan!

“Jangan lupa buat full medical check up selepas ini sebelum dia sain surat ni, Kay. Takut kita lantik orang kepala otak tak betul buat kerja! Jangan buat rugi 0.0001 peratus duit saya!”

“Kalau saya tak betul pun, bukan kerana dilahirkan tak betul. Tapi ditakdirkan berjumpa dengan tuan,” bebel aku perlahan.

“Apa awak cakap?”

“Terima kasih tuan sebab bagi saya kerja.”

Aku pusing. Heh… Mampuih kalau dia dengar!

“Dalam rumah ni ada banyak CCTV. Kalau awak buat macam-macam, Cik Ayu… Awak tahulah nasib awak. Pergi buat medical check up. Kalau approved, sila sain surat itu. Pindah masuk hari ini juga dan bersedia untuk bayar hutang awak esok!”

Keras arahan Tuan Anas Mikael. Jadi, tadi Kay bawa aku pergi klinik dan buat pemeriksaan kesihatan. Aku lulus dengan cemerlang dan bolehlah Tuan Anas Mikael tu nak belasah tulang empat kerat aku yang terlebih kalsium ni.

“Tuan Anas tu baik orangnya.”

“Ada CCTV ke dalam kereta ni, Kay?”

Kay ketawa. “Saya memuji bukan sebab saya nak gaji lebih. Tapi dia memang seorang majikan yang baik hati. Dia prihatin dengan kesihatan Cik Su. Itu sebab dia suruh Cik Su buat kerja ringan-ringan saja. Kalau tak siap pukul sepuluh pagi, rehat, pukul dua belas tengah hari buat pula.”

Aku terdiam.

Yalah tu. Baik ada maknaaa…

AKHIRNYA, aku dan mak aku pindah juga ke rumah Tuan Anas. Mak… seronok. Rumah yang aku dan mak duduk itu memang bersambung dengan rumah Tuan Anas. Bahagian dapur ke dapur. Agak besar juga. Cukuplah aku dengan mak. Rumah sedia ada yang aku dan mak tinggal pun rumah sewa saja. Tak apalah. Nanti gaji, kumpul-kumpul, aku beli rumah untuk mak.

“Tidurlah. Esok nak bangun pukul empat pagi.” Mak menguak pintu bilik aku.

“Hemmm…”

Aku masih melipat baju kemudian masukkan ke dalam almari. Aku baru selesai membaca senarai kerja itu sekali lagi. Sajalah… Sambil lipat baju, sambil rancang apa yang aku nak buat esok. Aku memang suka merancang dulu. Jadi, tak adalah kelam-kabut dan tak yakin dalam menyiapkan kerja.

“Kerja elok-elok, Ayu. Jangan sia-siakan peluang ni. Walaupun kerjanya renyah, setimpallah dengan apa yang Ayu dapat.”

“Orang kaya, mak… Kalau tak dapat nak belit, bukan orang kayalah, mak. Tapi kalau orang beriman, maaf itu sudah cukup. Orang yang memberi maaf itu bukan saja menghapuskan dosa, tapi memudahkan jalan ke syurga tau!”

Mak senyum. “Jadi… anak mak kenalah mula dulu. Maafkanlah dia!”

Memang taklah!!!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/66769/tuan-anas-mikael

 

[SNEAK PEEK] P.A LELAKI KEREK

9789674462031-medium
EBUKU P.A LELAKI KEREK Oleh Rose Eliza

IRDINA mengekori dari belakang. Entah ke mana Tengku Irfan hendak pergi, dia sendiri tidak tahu. Sejak dari tadi dia bertanya, tetapi pemuda itu langsung tidak menjawab. Kadang-kadang dia tidak faham dengan sikap dan perangai Tengku Irfan. Kadangkala baik, kadangkala angin, kadangkala pula dingin. Mana satu perangai Tengku Irfan pun dia tidak tahu. Adakah Tengku Irfan seorang yang cepat berubah? “Ehem… Ehem…” deham Tengku Irfan. Irdina tersentak. Dihalakan pandangan ke wajah Tengku Irfan.

“Kau menungkan apa?” Irdina sekadar menggeleng. Dia mengukirkan senyuman buat lelaki itu.
“Kau ada masalah ke?” soal Tengku Irfan lagi.
“Kita nak buat apa kat sini?” tanya Irdina tanpa menjawab pertanyaan lelaki itu.
“Aku nak beli barang.”

“Barang? Barang apa?”
“Bajulah. Takkan sayur kut?”
Irdina tersengih. Sengaja dia mahu mengusik Tengku Irfan. Wajah tegang pemuda itu diperhatikan dalam diam. Dia tersenyum melihatnya. “Cuba tanya guna otak sikit,” ujar Tengku Irfan sambil merengus lalu beredar dari situ. Irdina ketawa kecil. Geli hati melihat Tengku Irfan.
“Sengaja nak naikkan darah aku,” gumam Tengku Irfan, geram. Irdina masih lagi ketawa. Dia mengekori langkah Tengku Irfan. Melilau matanya melihat pakaian-pakaian yang tergantung di dalam butik itu. Cantik dan menarik.

“Kau pilih mana satu yang kau berkenan,” arah Tengku Irfan.
“Saya?” tanya Irdina sambil menunjuk diri sendiri.
“Dah aku suruh, buat ajelah. Banyak soal pulak kau ni!” ujar Tengku Irfan, berang.
Irdina tersengih. Tanpa berlengah, dia menghampiri sehelai gaun malam. Sejak dari tadi matanya memandang gaun malam itu. Cantik gaun malam itu. Sesiapa yang memakainya pasti akan kelihatan anggun dan menarik. Aku nak pakai? Tak ada maknanya. Nampak segala lemak tepu yang terkumpul kat badan aku ni nanti, desis Irdina dalam hati. Tengku Irfan hanya memandang telatah gadis itu. Gadis itu memang pandai memilih. Matanya juga terpandang gaun malam itu.

“Saya pilih yang ni,” ujar Irdina ceria.
Tengku Irfan hanya diam. Wajah ceria Irdina ditatap buat seketika.
“Tengku Ir nak hadiahkan gaun ni pada saya ke?” soal Irdina sambil tersenyum.
Adakah Tengku Irfan ingin membeli baju untuknya?
“Kalau betul, kenapa?” soal Tengku Irfan kembali.
“Tentulah saya happy. Orang bagi hadiah pada saya. Mahal pulak tu,” jawab Irdina malu-malu sambil tersengih. Tengku Irfan hanya mendengar.
“Tengku Ir orang pertama yang bagi saya hadiah,” ujar Irdina lalu tersenyum manis.
Tengku Irfan masih lagi mendengar. Matanya menatap senyuman manis yang terukir di bibir Irdina.
“Betul ke Tengku Ir nak hadiahkan gaun ni pada saya?” tanya Irdina semula.
“Jangan nak perasan! Aku nak bagi girlfriend aku. Susuk tubuh badan dia lebih kurang kau,” balas Tengku Irfan sambil mengambil gaun dari tangan Irdina.
Dia segera menuju ke kaunter untuk membuat pembayaran.
Irdina tersentak. Terus hilang senyuman di bibirnya. Matanya memandang Tengku Irfan yang sudah pun keluar dari butik.

“Huh! Memang senget betul Tengku Ir tu,” kutuk Irdina, geram.

“Ini laporan tentang Suria Holdings, Tengku Iq,” ujar Encik Razman. Fail dokumen diserahkan kepada Tengku Iqbal lalu dia melabuhkan punggung di kerusi. Menanti Tengku Iqbal membaca laporan itu. Tengku Iqbal membuka fail. Dibaca dan diteliti laporan yang terdapat di dalam fail itu. Dia mengangguk-angguk sambil cuba memahami laporan itu.

“Apa pandangan kamu, Encik Razman?” tanya Tengku Iqbal kemudian.
“Ada peningkatan, Tengku Iq. Sejak Tengku Ir ambil alih, Suria Holdings berjaya mendapat kontrak mengedar barangan pada beberapa buah syarikat di sini,” lapor Encik Razman.
“Alhamdulillah. Satu perkembangan yang bagus. Bagaimana dengan kilang yang Suria Holdings ambil alih dulu?”
“Kilang tu berjaya mencapai target, Tengku Iq.”
“Bagus. Tu yang saya nak. Tak rugi kita ambil alih kilang tu.”
“Kilang ada keluarkan produk baru. Encik Johan mintak Tengku Ir ke sana untuk uji produk,” ujar Encik Razman lagi.
“Kalau macam tu, kamu aturkan dengan Encik Johan. Insya-ALLAH, saya akan turut serta sekali masa tu,” arah Tengku Iqbal.
“Baiklah,” balas Encik Razman sambil mengangguk tenang.
“Beberapa jahitan? Ya ALLAH!” ucap Irdina, terkejut.
“Cik Irdina jangan risau. Saya dah bagi ubat pada Encik Irfan. Tunggu Encik Irfan sedar aje,” ujar Doktor Marzuki, menghalau kerisauan di hati Irdina.
“Macam mana saya tak risau, doktor? Dia kena tikam disebabkan saya,” luah Irdina, sebak.
Peristiwa yang berlaku beberapa jam lepas bermain di mindanya.
“Dah takdir dia terkena tikaman. Kita tak boleh nak menolak takdir, Cik Irdina,” nasihat Doktor Marzuki.
Wajah gadis itu ditatap mesra. Irdina diam. Dia menundukkan wajah memandang kaki sendiri. Sudah dua kali Tengku Irfan cedera disebabkan dirinya. Adakah dia pembawa malang kepada Tengku Irfan?
“Kalau tak ada apa-apa lagi, saya mintak diri dulu Cik Irdina,” ujar Doktor Marzuki.
“Baiklah, doktor. Terima kasih,” ucap Irdina, lemah.
Doktor Marzuki hanya mengangguk. Dia segera beredar dari situ. Irdina mengeluh lemah. Rasa bersalah atas apa yang terjadi mengepung diri. Disebabkan ingin melindunginya, Tengku Irfan yang menerima padah.
“Macam mana dengan Ir?” tanya Tengku Iqbal, tiba-tiba.
Irdina terkejut. Dihalakan pandangan ke wajah engku Iqbal. Riak tegang tergambar pada wajah itu. Pasti, Tengku Iqbal marah atas apa yang berlaku.
“Macam mana dengan Ir?” soal Tengku Iqbal lagi.
“Masih belum sedarkan diri, Tengku Iq,” balas Irdina dengan suara bergetar.
“Macam mana kau kerja? Aku suruh kau jaga Ir. Apa yang kau buat? Ini kali kedua, Dina. Kau cuai dalam tugas kau!” marah Tengku Iqbal. Hilang sudah kata ganti diri ‘saya’. Perasaan marah terhadap Irdina sukar untuk dibendung. Sudah dua kali Irdina cuai dalam tugasnya. Untuk kali kedua Tengku Irfan mengalami kecederaan. Adakah Irdina pembawa malang kepada Tengku Irfan?
“Saya mintak maaf, Tengku Iq. Saya cuai,” ucap Irdina, kesal lalu menunduk.
“Aku tak terima maaf kau!” balas Tengku Iqbal lalu beredar dari situ.
Irdina masih lagi menunduk. Rasa sebak apabila dimarahi begitu menghuni di hati. Bukan pintanya kejadian itu berlaku. Takdir ALLAH telah mengatur semuanya. Kenapa semua itu berlaku dalam hidupnya?

“BOLEH tak kau jalan elok-elok?” tegur Tengku Irfan dalam nada keras.
Irdina hanya tersenyum. Tidak diendahkan teguran Tengku Irfan

“Kalau kau kena langgar, aku tak nak tanggung,” ujar Tengku Irfan.
“Kenapa Tengku Ir suka marah-marah? Tak handsomelah,” balas Irdina, tersenyum.
“Suka hati akulah nak marah ke apa. Ada kena-mengena dengan kau ke?”
“Cuba Tengku Ir senyum. Mesti handsome. Mesti ramai gadis berpusu-pusu nak berkenalan dengan Tengku Ir.”
Tengku Irfan mendiamkan diri. Matanya memerhati langkah Irdina.
“Tapi, Tengku Ir dah ada girlfriend. Mesti kecewa gadis-gadis tu semua,” ujar Irdina lagi.
“Kau jalan elok-elok boleh tak?”
“Bila Tengku Ir nak kahwin? Nanti jangan lupa kenalkan saya dengan girlfriend Tengku Ir ya.”
“Kenapa pulak aku nak kena kenalkan dia dengan kau?”
“Sekurang-kurangnya saya boleh mintak tips daripada dia bagaimana nak buat Tengku Ir senyum,” ujar Irdina sambil masih tersenyum.
Tengku Irfan hanya mendengar. Tidak berniat untuk membalas. Matanya tidak lekang memerhati langkah Irdina. Entah kenapa hatinya berdebar-debar ketika ini. Seperti ada sesuatu yang bakal terjadi nanti.
“Tengku Ir, pernah tak…” Kata-kata Irdina terhenti apabila beg kertas yang dipegangnya dirampas seseorang. Tergamam Irdina buat seketika
“Woi!” jerit Tengku Irfan, lantang.
Tanpa berlengah, dia berlari dan cuba untuk mengejar pencuri itu. Tercungap-cungap nafasnya akibat berlari. Jarang sekali dia berlari begitu. Irdina yang melihat segera berlari mengekori mereka. Kenapa Tengku Irfan mengejar pencuri itu? Setakat beg kertas berisi gaun yang dikejar Tengku Irfan. Tidak berbaloi dan memadai.
“Ya ALLAH!” ucap Irdina, terkejut.
Tengku Irfan yang terbaring di atas jalan dihampiri. Darah pekat berwarna merah membasahi kemeja putih yang dipakai Tengku Irfan.
“Tengku Ir! Tengku Ir!” panggil Irdina, cemas. Dipangku kepala Tengku Irfan. Wajah berkerut Tengku Irfan menggambarkan kesakitan yang sedang dialami pemuda itu.
“Ya ALLAH, apa saya nak buat ni?” soal Irdina, kalut.
Tengku Irfan menekan perut sambil cuba menahan kes pujuk Tengku Irfan.
Tangannya masih menekan perut. Tindakan cuba merampas beg kertas dari tangan pencuri telah menyebabkan dirinya ditikam.
“Kenapa Tengku Ir kejar pencuri tu? Beg kertas tu tak penting. Nyawa Tengku Ir yang penting,” tegur Irdina, marah.
Dia kurang senang dengan tindakan Tengku Irfan.
“Gaun tu untuk kau. Aku nak hadiahkan pada kau,” ujar Tengku Irfan, lemah.
Irdina tergamam. Benarkah kata-kata Tengku Irfan itu?
“Aku… aku…”
Kata-kata Tengku Irfan tersekat-sekat. Matanya memandang wajah Irdina. Air mata meniti di tubir mata gadis itu. Adakah Irdina cuba menahan diri daripada menangis?
“Cik, mohon ke tepi.”
Suara seseorang mengejutkan Tengku Irfan dan Irdina.
Irdina terkejut. Dia segera menjauhi Tengku Irfan. Dia memerhati tingkah laku pegawai perubatan yang sedang merawat Tengku Irfan. Entah kenapa dia berasa sedih ketika ini. Air mata menitis membasahi pipi. Adakah dia menangis?

“KAU dengar tak apa yang aku cakapkan ni?” tanya Tengku Iqbal, serius.
Irdina terkejut. Lamunannya yang panjang
berterbangan entah ke mana. Dihalakan pandangan memandang riak wajah tegang Tengku Iqbal.
“Kau dengar ke tak?” tanya Tengku Iqbal semula.
“Maafkan saya, Tengku Iq. Saya tak dengar,” ujar Irdina jujur.
“Macam mana kau buat kerja? Ini kali kedua kau membahayakan Ir.”
“Saya tahu Tengku Iq. Saya pembawa malang buat Tengku Ir.”
Tengku Iqbal mendengus keras. Tajam matanya memandang Irdina yang sedang menunduk.
“Kalau Tengku Iq nak pecat saya, pecatlah. Saya terima dan akui kesilapan saya,” ujar Irdina lagi.
“Pecat? Kau dah datangkan masalah pada Ir, kau nak aku pecat kau? Kemudian, kau boleh lepas tangan. Begitu?”
“Bukan, Tengku Iq. Saya sanggup dihukum asalkan Tengku Ir selamat.”
Tengku Iqbal mengepal tangan. Rasa tidak puas hati dengan kerja Irdina menghuni di hati. Bagaimana untuk menghukum Irdina?
“Saya mintak maaf. Kalau Tengku Iq nak hukum saya, hukumlah. Saya terima,” ujar Irdina, perlahan.
Dia akui akan kesalahan sendiri.
“Aku pegang pada janji-janji kau. Kalau kau mungkiri janji-janji tu semua, aku tak teragak-agak untuk menghukum kau lebih berat daripada yang sebelum ini. Kau ingat tu,” pesan Tengku Iqbal, mengingatkan Irdina.
“Saya ingat lagi, Tengku Iq. Saya sedia menerima hukumannya.”
Ingatannya mengimbas semula janji-janji yang telah dibuat kepada Tengku Iqbal. Salah satu janji itu ialah dengan menjaga Tengku Irfan sebaik mungkin. Jika berlaku sesuatu terhadap Tengku Irfan, dia akan menerima hukuman.
“Papa,” tegur Tengku Irfan, tiba-tiba.
Tengku Iqbal tersentak. Dihalakan pandangan ke arah Tengku Irfan yang sudah pun sedar. Dilihatnya wajah itu pucat.
“Ir!” balas Tengku Iqbal sambil menghampiri katil.
“Papa,” panggil Tengku Irfan, lemah.
“Ir dah sedar? Macam mana dengan keadaan Ir?” tanya Tengku Iqbal, lembut.
Tengku Irfan cuba untuk bangun dan bersandar di kepala katil. Tingkah lakunya itu dibantu Tengku Iqbal.
“Ir nak minum? Papa ambilkan air,” pelawa Tengku Iqbal.
Tanpa menunggu balasan, dicapai jag lalu menuang air ke dalam gelas. Dihulurkan kepada Tengku Irfan dan memerhati tingkah laku anaknya itu.
“Terima kasih papa,” ucap Tengku Irfan sambil menghulur gelas kosong.
“Papa mintak nurse bawakan bubur. Sekejap lagi…”
“Dina mana papa?” pintas Tengku Irfan.
Tengku Iqbal terkejut. Kenapa Tengku Irfan mencari Irdina ketika ini?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79472/pa-lelaki-kerek

REVIEW SETEGUH FAYQA

 

9789670567662-medium
EBUKU SETEGUH FAYQA OLEH HANINA ABDULLAH

FAYQA LARA LYANA, gadis yang mempunyai latar belakang yang misteri, tersadai di rumah kawan baiknya kerana terlibat dalam peristiwa hitam yang menimpa kawan baiknya, Dzahim. Hidup di bawah satu bumbung dengan keluarga Haji Dzulqarnain yang ceria dan penyayang membuatkan dia terasa kehilangan keluarganya sendiri.

Dzariff, si abang yang sentiasa berprasangka negatif tentang Fayqa menjadikan hidupnya lintang-pukang. Dzariff ataupun digelar sebagai jeneral sengal sering mengganggu hidupnya dengan arahan dan aksi yang tidak masuk akal. Fayqa yang teguh dapat bertahan dengan sikap sengal si abang.

“Why is it that my reproductive part always become your point of attack?” – DZARIFF
“Sorry. Mulut awak tak ada insurans.” – FAYQA

Jodoh datang tanpa dirancang. Fayqa tidak sangka si jeneral sengal rupa-rupanya ada hati terhadapnya. Bercinta? Jauh sekali. Atas nasihat ibunya, Fayqa menerima lamaran yang tiba-tiba hadir. Lalu bermulalah kehidupan yang manis namun tetap¬¬ tidak dapat lari daripada dugaan yang melanda.

“Saya tak sebut nama sesiapa pun. Saya tak tuduh sesiapa pun. Yang saya nampak, awak yang beria-ia hendak lindungi orang itu. Kenapa?” – FAYQA

“Faye, can you hear what you are saying? Inilah sebabnya abang suruh Faye move on. Sekarang Faye curiga pula dengan abang, tuduh abang nak lindungi orang tu. Faye nampak tak negativity breeds more negativity.” – DZARIFF

Fayqa yang naif, tidak pandai cemburu, tidak pandai bersangka buruk. Namun apabila satu peristiwa hitam menimpanya, dia sedar dia perlu bertindak. Berserah? Tidak sama sekali apabila kebahagiaan rumah tangganya menjadi taruhan. Akal digunakan untuk mengelakkan sebuah kehancuran.

Apabila orang tua berikan nasihat supaya banyak bersabar selepas berkahwin, dia tidak sangka hingga ke tahap ini seorang isteri perlu bersabar. Sejauh mana Fayqa dapat bertahan?


Bila admin mula baca cerita ni je, admin dah sengih. Hahah. Mana tak nya, Dzariff si jeneral tu perangai dia annoying. Fayqa pula yang jenis tak nak kalah ni sangat sangat tak suka dibuli oleh jeneral. Orang tua kata, kalau dulu benci, nanti benci bertukar sayang. Lawak la watak mereka ni. Kalau jadi drama, confirm admin tunggu cerita ni. Senang kata, kalau boleh admin buat genre  baru bagi novel ni, admin akan letakkan genre ‘lawak sengal’. Tapi itu memang tak akan wujud la. Maaf readers kerana memusnahkan angan- angan anda. Tapi serius, kalau anda nak bahan bacaan yang ringan, tak stress dan tak heavy. Admin suggest cerita ni.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79493/seteguh-fayqa