[REVIEW] NIKAHI AKU KERANA DIA

NIKAHI AKU KERANA DIA Oleh Teja Elliza

“Siapa yang buntingkan kau? Cakap!”

Semuanya bermula atas dasar salah meneka. Dek tindakan orang lain terhadap MARYAM DARLEENA, akhirnya dia yang menerima akibatnya. Sakit, kecewa dan sengsara dibawanya bersama meninggalkan semua yang pernah disayanginya. Semenjak peristiwa itu, dia selalu mengingatkan orang lain, bahawasanya apa yang kita lihat tak semestinya menunjukkan perkara sebenar.

MARYAM DARLEENA cuba melalui masa depannya tanpa memikirkan tentang kekurangannya itu. Tapi setiap kali dia jatuh cinta, itulah perkara pertama yang ditakutinya. Sehinggalah… jodoh itu menariknya kuat dan takkan mampu dielak. Mampukah Maryam Darleena terus sendiri tanpa cinta, hanya disebabkan kenangan hitam itu?

“Jangan, bang. Cukuplah sekali Mar kecewa. Mar tak mampu untuk kecewa kali kedua. Mar tak sempurna untuk abang. Jangan memberi harapan kepada diri sendiri mahupun Mar. Abang cuma bersimpati. Bila simpati hilang, abang akan membenci Mar.”

TUAH ITHAR sangat menyayangi gadis itu. Namun akibat tak sabar menanti lebih lama, gadis itu meninggalkannya tanpa kata. Sedang merawat kekecewaan, dia dipertemukan dengan seorang gadis lain yang sangat tabah. Dan dia yakin itulah gadis yang tepat untuk dilindunginya sekaligus melengkapi dirinya. Mengapa sukar sekali hendak mendapatkan jiwa itu? Jika lafaz cinta diterima, mengapa seolah-olah menindakkan perasaan?

Tuah Ithar buntu dengan gadis penuh rahsia itu, bertambah kusut apabila satu persatu masalah datang tanpa disangka. Dan jika gadis yang menjadi pilihan hati Tuah Ithar itu menerimanya dengan rela, adakah Tuah Ithar mampu menerima hakikat yang segala impiannya tidak akan menjadi kenyataan?

“Abang lelaki yang tidak sempurna. Abang cuba menjadi sempurna tetapi jangan biarkan abang lemas setelah abang karam. Tariklah tangan abang supaya abang dapat bernafas semula.”


Buku ni admin tertarik untuk beli disebabkan tajuknya. Macam tajuk cerita indon gitu. Contohnya macam ayat-ayat cinta. Ternyata admin tak silap memilih. Admin andaikan yang cerita ini berat tapi admin salah. Admin merasai pelbagai rasa. Ada sedih dan ada lucu.

Cerita mengisahkan Ithar yang berkahwin dengan Maryam walaupun dia tahu Maryam tiada rahim. Pada mulanya mereka hidup bahagia tetapi bekas tunang Ithar datang menjadi orang ketiga menyebabkan rumahtangga mereka bergoyang. Maryam redha kerana dia tahu wanita tanpa rahim sepertinya takkan mengecap bahagia.

Lekir, adik Ithar berkahwin dengan Darfina akibat fitnah. Walaupun Darfina marah dengan perkahwinan itu tetapi Lekir menjaga Darfina dengan baik.

Admin tak pandai nak review cuma admin suka garapan penulis. Dalam kesedihan, penulis telah mencipta watak Makcik Wok yang bisa buat stress admin hilang akibat geram akan konflik yang melanda.

Jika mahu lebih lagi sila dapatkan buku ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/58261/nikahi-aku-kerana-dia

[SNEAK PEEK] AKU ALERGIK CINTA

AKU ALERGIK CINTA Oleh Ilyana Hani

PENAT Aizam berjalan menemani Aifa. Adiknya itu kalau sudah mula membeli-belah, bukannya satu kedai dijelajah, sepuluh kedai pun belum tentu dapat memuaskan hatinya. Masuk kedai pertama, tidak minat! Katanya baju terlalu ikut bentuk badan. Masuk kedai kedua, masih sama, tidak minat! Katanya baju terlalu banyak labuci. Masuk kedai ketiga, tidak minat juga! Katanya warna baju terlalu terang. Masuk kedai keempat, masih sama tidak berminat! Jika tadi baju terlalu terang, sekarang alasannya baju terlalu pudar.

Aduh, dia sendiri tidak tahu cita rasa Aifa. Susah benar mahu mencari baju yang menepati cita rasa gadis itu.

“Lambat lagi ke? Lepas ni, Aifa beli baju hujanlah. Senang sikit! Tak payah guna payung. Ataupun, Aifa beli baju tidur pergi kerja. Balik aje dari kerja, terus tidur. Bangun aje tidur, boleh terus pergi kerja. Tak payah nak beli baju banyak-banyak.”

Jelingan tajam yang dihadiahkan Aifa tidak dipedulikan. Perkara yang lebih penting sekarang, kakinya sudah kebas. Sudahlah Aifa berseronok membeli-belah, barang-barang yang dibeli dia juga kena pegang. Menonong Aizam mengikut langkah kaki Aifa. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja dia meninggalkan semua barang Aifa. Biar adiknya membawa barangnya yang berat berkilo-kilo itu sendiri.

“Kalau abang bosan, tinggalkan aje Aifa di sini. Nanti pandai-pandailah Aifa balik sendiri naik teksi,” ujar Aifa tanpa memandang sekilas pun pada Aizam.

Tumpuannya hanyalah pada baju yang menarik perhatiannya.

Aizam mencebik. Bolehlah adiknya bersuara begitu, kerana ibu dan ayah sudah memberi amanah untuk dia menemani Aifa membeli-belah hari ini. Kenapalah dalam banyak-banyak perkara yang boleh dibuat, ibu dan ayah meminta dia menemani Aifa membeli belah? Dia lebih rela mop lantai keliling pusat beli-belah daripada menyuruh menemani Aifa. Sama sahaja penatnya. Jika dia mop lantai, dia perlu mengelilingi pusat beli-belah hanya sekali. Tetapi jika menemani Aifa, dia perlu mengelilingi lebih daripada sekali.

Hati Aifa bukan boleh diduga. Andai hatinya kembali tertarik kepada baju yang dia lihat di kedai sebelumnya, dia akan mencari kembali kedai itu dan membeli baju berkenaan. Waimanya, berpusing-pusing kiri, kanan, atas dan bawah pun dia sanggup asalkan dia dapat membeli baju itu. Susah betul kalau membeli-belah dengan gadis bernama Aifa ni!

“Mengumpat dalam hatilah tu!” Aifa menyergah dari belakang.

“Dah tu, shopping mengalahkan anak jutawan. Kita keluar rumah pukul 2.00 tadi tau. Sekarang dah hampir pukul 5.00. Asar pun belum lagi ni. Jom pergi solat dulu. Lepas tu, kalau Aifa nak sambung shopping sampai subuh pun ikutlah. Tapi jangan lupa, solat maghrib dan isyak dulu,” bebel Aizam.

“Over!” Hanya sepatah Aifa membidas sebelum berjalan meninggalkan lelaki yang masih elok duduk di kerusi itu. Jeritan Aizam yang memanggil namanya tidak dipedulikan. Biarkan lelaki itu penat mengejarnya. Padan muka!

“Kebas kaki ni kalau ikut Aifa shopping. Lain kali, lebih baik shopping online aje. Badan pun tak penat, kaki tak letih, jiwa tak terseksa. Betullah orang cakap, kalau perempuan shopping memang susah nak diduga.” Mulut Aizam masih tidak berhenti membebel apabila dia berjaya menyaingi langkah Aifa. “Jom solat.” Dia kembali bersuara apabila Aifa masih diam.

“Abang pergilah solat. Aifa nak sambung jalan-jalan tengok baju.”

“Solatlah dulu. Baju tu, lepas solat boleh tengok.”

“Aifa cuti. Abang pergilah surau dulu. Nanti dah habis solat, abang telefon Aifa. Kita catch up dekat mana-mana, okey?”

Langkahnya kembali diatur laju meninggalkan Aizam. Baru tiga tapak melangkah, dia kembali menoleh ke belakang.

“Barang-barang Aifa tu abang pegang dulu ya. Abang seorang yang gentleman, kan? Tolonglah pegangkan, ya. Bye!” Tangannya dilambai-lambaikan, sengaja mahu menambah darjah kepanasan di hati Aizam.

“Nasib badan!” Aizam merungut. Inilah yang membuatkan dia malas mahu menemani Aifa membeli-belah. Sukar benar mahu penuhi keinginannya. Dia mengatur langkah ke surau.

AIZAM meletakkan barang-barang yang dibeli di kerusi sebelum dia duduk berhadapan Aifa. Makanan di atas meja dipandang dengan senyuman. Inilah kelebihan Aifa. Adiknya itu tahu benar cara mengambil hatinya. Makanan kegemarannya sudah siap berada di atas meja.

“Terima kasih sebab teman Aifa petang ni. Sayang abang!” Suaranya dilunakkan. Inilah strateginya, selepas membuli dia akan kembali membeli hati. Hebatkan Aifa Nabila? Kalau bukan Aizam yang menemaninya membeli belah, siapa lagi mahu diharapkan?

“Waktu sekarang baru nak sayang abangkan? Kalau tak, asyik cari gaduh aje.” Dia bersuara tanpa memandang sekilas pun pada Aifa. Tumpuannya sudah beralih ke arah makanan yang berjaya membuatkan perutnya bertukar irama keroncong.

“Gaduh-gaduh sayang tu perlu, supaya kita jadi lebih mesra.” Mata Aifa dikenyit nakal.

Dia tahu… jauh disudut hati, Aizam benar-benar menyayanginya. Cuma, biasalah bebelan kecil kerana letih menemaninya membeli-belah itu selalu didengarnya. Kerana itulah ibu dan ayah jarang benar mahu menemaninya membeli-belah.

“Aifa, dah tahu ke belum esok ada orang baru nak masuk rumah Syafiq?” Aizam mengubah topik perbualan. Malas dia mahu mempersoalkan mengenai letih menemani adiknya yang seorang itu. Kalau sejuta kali dia menyebut letih sekalipun, dia masih perlu menemani Aifa juga. Eh, bukan perlu tetapi wajib! W.A.J.I.B.

“Fiq nak kahwin ke?” soal Aifa teruja. Sudu dan garpu diletakkan di bibir pinggan. Dia mahu fokus mendengar berita panas ini.

“Agak-agaklah kalau nak tanya soalan.” Aizam melepaskan tawa, menampakkan barisan giginya. Kelakar benar soalan Aifa.

“Apa yang lawaknya?” Aifa bengang. Betullah soalan yang dia tanya.

“Tak logik betul! Esok dah masuk orang baru, tiba-tiba tanya Fiq nak kahwin ke? Tak mungkin dia kahwin dalam masa sehari aje. Tak jemput kita pula tu!” Tawa Aizam masih bersisa.

Aifa mencebik. Menyampah dia dengar tawa yang masih bersisa itu. “Siapa tahu kalau tiba-tiba Fiq kahwin tak jemput kita.” Dia masih mahu mempertahankan kata-katanya.

“Fiq tu nama aje ada girlfriend, tapi ura-ura nak kahwin tak dengar langsung,” bidas Aizam.

“Siapa tahu kalau mak ayah dia carikan calon? Sekarang ni pun masih ada orang kahwin dengan calon pilihan mak dan ayah. Bahagia sampai ke akhir hayat tau,” bidas Aifa, masih tidak mahu mengalah. ‘Ini Aifa! Pantang menyerah! Juara petah bicara sewaktu zaman tadika tau!’

“Kalau macam tu, bolehlah abang suruh ibu dengan ayah carikan jodoh untuk Aifa. Kahwin, dan insya-ALLAH bahagia sampai ke akhir hayat.”

Aifa menjeling Aizam dengan tajam. Alamak, dia tersalah cakap lagi! Pantang betul adiknya itu diutarakan topik seperti ini. Entah bila prinsip Aifa akan berubah?

“Nak sambung kes pagi tadi ke?” Sinis soalan yang ditanya. Kalau lelaki di hadapannya ini mahu meneruskan gelanggang perdebatan, dia sanggup!

“Abang mengalah!” Kedua-dua tangan, Aizam angkat. Lemah benar dia dengan isu ini.

Aifa tersenyum. “Abang, nampak tak kedai buku dekat tingkat atas tadi?”

“Tak payah buat soalan poyo, cakap ajelah nak abang temankan beli novel baru. Jom! Lepas ni cakap tu biar terang, tak payah nak belok-belok. Abang dah kenal Aifa luar dan dalam. Cakap belok kiri kanan pun abang faham maksud dia.”

Aifa tersengih. Oh, inilah abang terbaik di dunia! Sudah arif benar dia dengan niat adiknya. Dia bangun saat Aizam sudah mula menapak keluar daripada food court itu. Baru sahaja dia mahu mengatur langkah, tubuhnya dilanggar dari belakang dan serentak itu dia merasakan tubuhnya sejuk disiram air.

“Maaf, saya tak sengaja. Cik okey ke?”

Suara lelaki memohon maaf jelas kedengaran di telinganya. Aifa pantas berpaling ke belakang. Sakit hatinya. Habis baju putih bercorak bunga kecil bertukar menjadi tompok-tompok perang. Tak pasal-pasal petang ini dia dimandikan dengan air teh ais!

“Maaf kau kata? Kau buta ke apa? Tak nampak aku nak jalan tadi?” Mencerlang matanya memandang lelaki yang memandikannya tadi.

“Maaf… saya betul-betul tak sengaja, cik. Cik yang jalan mengejut tadi. Tak sempat saya nak brek. Sebab itu saya terlanggar. Saya minta maaf sekali lagi.” Tisu yang kebetulan berada di tangan, digunakan untuk mengesat baju gadis di hadapannya.

“Kau dah kenapa? Ambil kesempatan nak raba badan aku ke?” Suara Aifa kembali menyinga. Tidak dipedulikan orang sekeliling yang memandang pelik ke arahnya.

Aizam yang melihat adegan sebabak itu terus berpatah balik mendapatkan adiknya. Aifa ini tidak boleh dibiarkan berseorangan dengan lelaki. Nanti habis semua lelaki akan dibuat musuh. Apatah lagi dengan lelaki yang mula mencipta sejarah buruk pada kali pertama bertemu seperti ini.

“Saya cuma nak kesat air, itu aje. Tak adanya saya nak ambil kesempatan.” Lelaki tu membela diri. Gadis di hadapannya dipandang dengan riak terkejut. Masih wujud golongan garang seperti ini! Hanya kerana tertumpahkan air, garangnya bagaikan ibu singa yang mengamuk kerana anaknya diganggu.

Aizam segera mendekati Aifa. “Sudahlah tu. Jom balik” Tangannya menarik lengan Aifa mengisyaratkan untuk balik tetapi gadis itu masih tidak berginjak seperti tadi.

“Kesat air konon. Macam aku tak tahu jenis lelaki macam kau ni memang suka ambil kesempatan pada kaum wanita. Tapi kau silap oranglah nak try. Aku bukan jenis perempuan macam tu. Faham!” Jari telunjuknya dihalakan tepat di hadapan wajah lelaki yang menumpahkan air tadi.

Tangan Aizam yang sedari tadi menarik lengannya agar mengikut dia beredar dari situ langsung tidak dihiraukan.

Aizam menggeleng kesal. Nampaknya Aifa kembali memulakan sengketa. Tanpa segan atau malu memulakan drama sebabak di food court. Tiba-tiba dia pula yang berasa malu kerana menjadi perhatian orang ramai.

“Saya tak ada niat lain. Kalau cik nak double minded bukan dengan saya sebab saya ni jenis straight to the point, tak pandai nak kelok-kelok. Kalau betul saya nak ambil kesempatan sekalipun, saya tak akan buat dekat orang macam cik. Saya tak berminat, maaf.” Suara lelaki itu yang pada mulanya keras mula berubah menjadi nada sinis. Masih wujud perempuan seperti ini? Kolot benar fikirannya.

“Maaf, encik! Kami pergi dulu. Maafkan adik saya.” Aizam yang sedari tadi diam mula bersuara apabila melihat drama sebabak adiknya bertambah kecoh. Tangan Aifa ditarik agar mengikuti langkahnya. Semakin lama dia membiarkan Aifa di situ, semakin teruk adegan sebabak itu akan berlangsung. Cukuplah Aifa menjadi pelakon tak berbayar di situ tadi.

Lelaki itu sekadar memandang gadis singa tadi ditarik oleh abangnya. Secara tiba-tiba dia merasakan hatinya berdebar laju. Kenapa ya? Mungkin berdebar kerana malu apabila melakonkan adegan sebabak tadi.

Gadis singa, wajahnya manis dan cantik dipandang. Tetapi perangai bengisnya itu menyesakkan jiwa. Gadis singa yang cun, sedap nama tu! ‘Ah, biarlah!’ Lelaki itu meninggalkan gelas teh ais yang masih berbaki separuh sebelum berjalan meninggalkan food court tersebut.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/75675/aku-alergik-cinta

[SNEAK PEEK] SUAMIKU MR. BLIND

SUAMIKU MR. BLIND Oleh Danisyarahmat

MENGENAI masalah yang dihadapi cucu pak cik, kami dah cuba sedaya upaya. Pak cik perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.” Doktor pakar mata yang bernama Farah itu lembut berbicara.

Haji Darus hanya diam membisu. Tidak tahu bagaimana hendak diterangkan kepada anak dan menantunya kelak. Tak sampai setengah tahun Aidil Zafran bersekolah di sini sudah begini nasibnya. Gerangan yang menganiaya cucunya itu pun dia tidak tahu. Puas ditanya empunya badan siapa punya angkara, jawabnya tidak tahu. Kusut fikirannya.

Tambah lagi, doktor itu mengatakan yang cucunya sudah tiada harapan hendak sembuh. Matanya rosak teruk. Hendak tak hendak, dia kena terima kenyataan yang Aidil Zafran akan kekal buta untuk seumur hidupnya kecuali jika ada insan sudi mendermakan mata.

“Doktor, tak dak cara lain ka? Kesian cucu pak cik… Dia muda lagi. Sekolahnya macam mana?” Soalan itu pula yang diulang-ulang tanya kepada Doktor Farah walaupun puas sudah doktor itu menyatakan bahawa Aidil Zafran sudah tiada peluang lagi.

“Macam ni la, pak cik. Saya keluarkan surat mengenai laporan mata Aidil Zafran. Lepas tu pak cik bawa ke Jabatan Kebajikan Masyarakat yang terdekat. Mereka tahu macam mana nak tolong. Pasal sekolah, pak cik tak perlu risau. Di Kedah ini pun ada sekolah yang sesuai untuk cucu pak cik. Nanti saya bagi nombor telefon St. Nicholas Home di Penang. Pak cik boleh dapat semua maklumat berkaitan OKU penglihatan ini daripada mereka,” terang Doktor Farah lembut. Mendengar penerangan doktor pakar itu, Haji Darus berasa lega. Tahulah dia macam mana untuk selesaikan masalah persekolahan Aidil Zafran.

AIDIL ZAFRAN masih lagi lemah. Matanya berbalut tebal. Dunianya kelam. Gelap gelita. Dia jadi takut. Bagaimana jika seumur hidupnya dia akan hidup dalam kegelapan? Katakata budak skema itu seakan-akan terdengar di pelupuk telinganya. Seperti sedang ketawa mengejek.

“Kalau kau buta lagi bagus. Tak adalah nak menyemak buat masalah di sekolah lagi.” Dia menekup telinga dengan kedua-dua belah tapak tangan. Tapi suara itu makin galak didengarinya.

“Aidil… Aidil… Ini tok wan, Aidil.” Suara garau datuknya lembut menyapa gegendang telinganya. Dia menggagau mencari tubuh tua datuknya. Orang tua itu pantas memegang tangannya.

“Aidil, lagu mana? Sakit lagi?” Aidil Zafran pantas menggeleng. Kesakitan petang tadi yang terasa seperti membakar biji matanya sudah tiada lagi. Sebaliknya matanya terasa sejuk. Dia berasa lega sekali.

“Tok wan, mama dan abah dah sampai?” soalnya pula.

“Tok wan dah tepon. Malam ni kut depa sampai. Kolumpuq nun bukan dekat. Kalau bertolak petang tadi, malam la kut nak sampainya.” Haji Darus bersuara lembut.

Tumpah rasa kasih kepada cucunya. Mula-mula dulu dia memang cukup bertegas dengan Aidil Zafran. Tujuan cucunya dihantar bersekolah di sini juga atas permintaan anak dan menantunya. Sikap nakal dan tidak berdisiplin cucunya itu sukar dikawal. Jadi, Aidil Zafran diletakkan di bawah jagaannya supaya kelakuannya dapat dibentuk. Namun sekarang, begini pula jadinya. Apa yang hendak dijawab jika anak dan menantunya bertanya?

“Aidil, tok wan nak tanya lagi sekali. Sapa yang buat naya kat Aidil ni? Kita tak boleh biaq dia lagu tu ja,” desak Haji Darus.

Aidil Zafran hanya diam membisu. Perlukah dia terangkan perkara sebenar? Sekarang dunianya sudah gelap. Berita yang disampaikan oleh doktor yang merawatnya tadi pun masih belum dapat diterimanya lagi. Dia masih mengharapkan agar kata-kata doktor itu hanya satu pembohongan. Tapi kalau betul macam mana? Dia buntu memikirkan cara untuk mengharungi dunia ini dalam kegelapan. Dia tidak mahu satu nikmat yang dikurniakan oleh Allah itu ditarik balik.

“Aidil tak tau, tok wan. Jangan desak Aidil lagi.” Dia mengharapkan agar datuknya tidak mengulangi lagi persoalan itu.

Mungkin ini balasan daripada Allah kerana dosa-dosanya yang lalu. Dia lalai dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai umat Islam. Dia lalai menggunakan nikmat yang diberikan oleh Allah ini untuk membuat kebaikan. Sebaliknya dengan mata ini dia melihat banyak perkara-perkara yang mungkar. Dunianya sudah pasti gelap. Tidak perlu dia menggelapkan masa depan budak skema itu pula. Biarlah dia merahsiakan siapa punya angkara sehingga akhir nafasnya nanti.

“Assalamualaikum, tok,” sapa satu suara mencecah gegendang telinga Aidil Zafran. Dia berkalih wajah mencari pemilik suara itu. Apa yang pasti, itu bukan milik abahnya.

“Waalaikumussalam. Eh… Mail, Ainon. Terima kasihlah mai tengok Aidil ni,” balas Haji Darus. Aidil Zafran hanya mendengar suara-suara yang bercakap dengan datuknya. Dia tidak pasti siapa gerangan Ismail dan Ainon itu, kerana selama dia tinggal bersama datuknya dia tidak pernah ambil tahu hal ehwal orang kampung yang berurusan dengan datuknya.

“Aidil sihat, ka?” Suara lembut Puan Ainon menyapa telinganya. Aidil Zafran hanya mengangguk. Moodnya benar-benar hilang. Dia sudah hilang rasa hendak berbual. Sebaliknya dia hanya melayan rasa sedih yang bertandang dalam hati.

“Aidil, ini Encik Ismail dan Puan Ainon. Depa ni mak ayah Ain Syuhada. Aidil kenai kut? Anak dia satu sekolah dengan Aidil,” terang Haji Darus mengenai tetamu yang melawatnya petang itu. Aidil Zafran sedikit terkejut apabila nama Ain Syuhada disebut oleh datuknya.

“Ain Syuhada budak tingkatan dua ke? Pengawas sekolah tu?” soal Aidil Zafran, inginkan kepastian.

“Hah, betullah tu. Hang kenai ka dengan anak pak cik tu?” Kali ini Encik Ismail pula menyoal Aidil Zafran.

“Kenal gitu-gitu aje, pak cik. Tau nama dia aje. Orangnya saya tak pernah jumpa.” Aidil Zafran berbohong.

Sebenarnya dia cuba menyembunyikan rasa sakit dalam hati. Nama itu bukan setakat melekat dalam hatinya, malah tuan empunya badan itu mempunyai hutang yang amat besar kepada dirinya. Kalau jadi hamba tebusan buat seumur hidup pun masih tak akan mampu melunaskan hutang yang dibuatnya itu.

“Aidil!” Suara lembut wanita yang selalu didengari semenjak kecil itu membuatkan dia menjadi rindu. Tangan lembut itu mengusap pipinya. Lalu badannya dirangkul dengan kemas. Tumpah air mata membasahi bahunya.

“Mama… Abah…” Aidil Zafran terkejut menerima kedatangan kedua-dua ibu bapanya yang tidak disangka-sangka. Dia menjangkakan malam nanti baru mereka sampai dari Kuala Lumpur.

“Aidil, siapa yang buat kamu macam ni, nak?” soal Tuan Mustafa tidak puas hati.

“Aidil tak tahu, abah.” Aidil Zafran masih lagi berbohong. Dia tidak mahu memanjangkan lagi perkara ini. Biar masa dan keadaan yang menentukan balasan buat budak skema itu.

“Cepatnya hangpa sampai? Ayah ingat malam nanti kut baru sampai.” Haji Darus bersuara memecahkan suasana kepiluan yang melanda Wad Optalmologi kelas satu itu.

“Kami naik kapal terbang, ayah. Dari airport Alor Setar terus ke sini dengan teksi,” terang Tuan Mustafa. Haji Darus mengangguk tanda faham.

AIN SYUHADA masih berdiri di depan pintu rumahnya. Sudah puas dia melihat ke jalan mini tar yang menghadap pintu pagar rumahnya. Kereta Proton Saga merah milik ayahnya masih juga belum muncul. Hatinya sudah tidak sabar hendak mengetahui khabar Aidil Zafran. Dia gelisah, takut pun ada jika ada sesuatu yang buruk berlaku kepada Aidil Zafran. Paling takut jika Aidil Zafran benar-benar buta. Kalau dia sanggup jadi hamba tebusan seumur hidup untuk membayar apa yang telah dilakukan kepada Aidil Zafran pun, masih tak akan mampu melunaskan hutangnya itu.

Dia meraup kedua-dua belah tapak tangan ke wajahnya sambil beristighfar. Jauh sangat rasanya dia melalut memikirkan yang bukan-bukan.

“Hai, kak. Termenung apanya?” sergah Muaz dari belakang membuatkan Ain Syuhada melompat terkejut.

“Mak hang terkejut… Hesy… Nasib baik tak dak sakit jantung. Hang ni pun… tak reti bagi salam, ka?” bebel Ain Syuhada sambil mencubit pipi adik bongsunya.

“Kak ni yang kuat berangan. Penat dah adik bagi salam. Naik lenguh mulut. Kak dok ralit buat tak tau. Ingat mata ayaq, ka?” tebak Muaz sambil mengenyitkan mata.

“Banyak la hang punya mata ayaq. Orang, kalau masuk dalam rumah ikut pintu depan, yang hang masuk ikut pintu belakang pasai apa?”

“Adik memanglah nak masuk pintu depan, tapi kak dok kawat depan pintu serupa bodyguard. Dah bagi salam pun buat dak ja… Adik pi masuk ikut pintu belakang la,” jawab Muaz panjang lebar sambil menarik muka masam.

Ain Syuhada menggaru kepalanya yang tidak gatal. Betul ke asyiknya dia berangan sampai Muaz bagi salam pun dia tidak perasan? Akhirnya dia menjongketkan bahu tanda malas untuk berfikir lagi. Muaz sudah mula menapak untuk keluar.

“Weh… Hang nak pi mana pula? Baru balik dari mengaji, nak keluar pi melewaq (merayau) pula.” Ain Syuhada menyambung bebelannya lagi.

“Orang tak pi manalah. Ni nak pi bagi ayam itik mak makan. Kak bukan tak tau. Satni mak balik, maunya dia memetir siap guruh kilat lagi. Sayang ayam itik lebih daripada anak lagi.” Kali ini Muaz pula membebel tidak puas hati.

“Baguih hang, noh? Kak baru nak sampai pesan mak. Hang dah tau, tak payah suruh. Ada pula pi kata macam tu kat mak? Sapa yang suka dok makan ayam itik tu? Hang juga… Eloklah kerja bagi makan ayam itik ni kat hang.”

“Kak ni pun samalah macam mak. Memetir aje kerja. Macam Puan Ainon juga,” balas Muaz sambil menyarung selipar untuk menuju ke reban ayam dan itik yang terletak di belakang rumah.

“Hang perlilah. Nanti kak repot kat Puan Ainon baru hang tau,” ugut Ain Syuhada sambil tayang giginya yang tersusun cantik.

“Repotlah, adik tak takut!” laung Muaz sambil menjinjing besen yang berisi makanan ayam dan itik.

Dari kejauhan Ain Syuhada sudah nampak kelibat Proton Saga Merah bergerak perlahan memasuki pekarangan rumahnya. Senyum Ain Syuhada semakin melebar. Tak sabar rasanya hendak mengetahui khabar Aidil Zafran.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/90603/suamiku-mr-blind

 

[REVIEW] DEMI BAHAGIA INI

DEMI BAHAGIA INI Oleh Lynn Safiya

SOFIAH QISTINA, gadis yang dibesarkan dengan segala harta dan kemewahan. Namun dia hanya dahagakan kasih dan sayang papa dan mamanya. Paksaan papa Qistina, Tan Sri Ali Saifuddin, untuk mengahwini lelaki durjana bernama Remy tidak diendahkan demi menjaga maruah serta imannya. Maka dia lebih rela dihalau keluar dari rumah daripada berkahwin dengan Remy.

Lantas peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh Ian Iskandar tidak mahu dilepaskan. Dia lebih rela menjadi seorang peneman kepada ibu Ian Iskandar walaupun terpaksa meninggalkan bumi Malaysia dan berhijrah ke kota London.

IAN ISKANDAR, lelaki berdarah kacukan Melayu-Inggeris yang serius lagi tegas. Hidup di bawah satu bumbung bersama Qistina membuat hati lelakinya terusik. Buat pertama kali hatinya terbuka ingin memiliki dan dimiliki. Pertama kali jugalah dia merasakan apa itu kasih, sayang, cinta, marah dan cemburu, hanya kerana seorang gadis.

Kehidupan Qistina menjadi huru-hara dengan perhatian rapi yang diberikan Ian Iskandar. Sikap lelaki itu yang terlalu ingin memiliki Qistina mengiringi setiap langkahnya. Sifat cemburu Ian Iskandar terhadap hubungannya dengan Dr. Ilyas Khan benar-benar melemaskannya.

“Will you marry me, Qistina? Apa yang susah sangat nak faham, Qistina? Soalan simple macam tu pun awak tak boleh faham? Straight forward je kan? Takde bahasa kias, takde teka-teki…” – Ian Iskandar

Mampukah Qistina menerima Ian Iskandar setelah apa yang Remy lakukan terhadapnya? Mampukah Ian Iskandar menerima Qistina seadanya? Mampukah mereka pertahankan bahtera cinta mereka apabila mengetahui Remy masih memburu Qistina? Siapa pula Remy?

Betapa hebatnya cinta seorang lelaki bernama Ian Iskandar terhadap cinta hatinya. Demi Qistina, Ian Iskandar sanggup melakukan apa sahaja… apa sahaja demi kebahagiaan seorang isteri!


Dalam ada segalanya, tetap ada kepincangan. Selain dari mempunyai pelajaran tinggi dan kekayaan keluarga, Qistina juga mempunyai peribadi yang elok dan rupa yang menawan. Apa yang kurang adalah kasih sayang keluarga yang terlalu mementing darjat dan business marriage. Nilai-nilai agama tidak diterapkan dalam keluarga sehingga 5 rukun Islam juga tidak dipraktikkan melainkan diri Qistina sendiri. Dia dibesarkan oleh keluarga orang gajinya di rumah sendiri sebelum berangkat ke London untuk melanjutkan pelajaran.

Berlainan dengan Ian Iskandar, jejaka kacukan English-Malay dibesarkan oleh ibunya sendiri setelah berpisah dengan ayahnya. Semua nilai murni, ini dipraktiskan walaupun tidak lagi tinggal di Malaysia. Kerana kehancuran hubungan ibu dan ayahnya dan kemalangan ibunya yang menyebabkan dia lumpuh, Ian lebih senang menghabiskan masa dengan kerja. Dia mencari seorang pendamping bagi ibunya yang kesunyian.

Kerana enggan patuh pada kahwin kerana business, Qistina dihalau keluar dari rumah as soon as she graduated. Two weeks in fact. Dia berlindung di rumah Mak Esah sambil mencari pekerjaan. Secara kebetulan Ian yang mencari pendamping bagi ibunya terima dia bekerja di London after the 1st interview just because of love at 1st sight. Too beautiful too ignore.

Sepeninggalan Qistina, sedikit demi sedikit musibah melanda keluarganya. Ian, as always, jadi penyalamat dalam senyap. Dan siapa Ian dengan bekas tunang tak jadi Qis terbongkar. Segala yang terjadi dalam keluarga Ian 20 tahun lepas started to unravel too.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/55964/demi-bahagia-ini

 

[SNEAK PEEK] PEMILIK HATI ENCIK DOKTOR

PEMILIK HATI ENCIK DOKTOR Oleh Wan Rohayu

MATANYA terpaku lagi buat ke sekian kali. Terpaku pada susuk tubuh tegap yang tidak pernah jemu mengunjungi seseorang yang sudah pasti bertakhta paling teratas dalam hati. Bertuah kau, budak! Sebiji macam Sleeping Beauty! monolognya.

Matanya memerhati sang puteri sedang beradu. Sang putera setiap hari datang dengan harapan dapat mengejutkan lena panjang sang puteri tetapi sayang, sang puteri pula sibuk melayan dunia gelapnya. Dengan endotracheal tube di dalam mulut, ventilator untuk memanjangkan hayat serta bunyi-bunyi dari berbagai alatan monitor. Sungguh! Sang puteri bukan mengharapkan sekadar ciuman sakti tetapi cinta sejati.

“Buat apa kau kat sini? Tak guna kau kat sini! Dia tak perlukan kau!” Bulat mata melihat adegan tidak dijangka. Oh… Jangan bertumbuk sudah! getus hati mula cuak melihat dua orang lelaki kacak bila-bila masa akan berhentam.

“I have the right and don’t need your permission to stay!” balas lelaki yang baru sahaja sampai. Sampai-sampai dah diajak berhentam. Itulah, masa Sleeping Beauty sedar diri tak ingat pula tentang hak. Huh, nasib baik hati ini tak sempat nak tersangkut dengan mamat supercold tu! Erk, ya ke? Adalah sikit. Normallah, kan! Aci potong kuku kalau hati tak goyang dengan mamat kategori handsome macam tu. Siapa yang tak nak jadi kekasih encik doktor, kan?

Tetapi, sedihnya apabila melihat hero seorang lagi itu. Setiap hari datang tanpa jemu ke sini melihat Sleeping Beauty masih tak bangun-bangun. Bila kau nak bangun, Sleeping Beauty? Kasihan dua orang mamat ni. Seorang muka monyok macam cekodok basi dan seorang lagi muka macam tapai masam. Berkerut-kerut muka depa tengok hang tak mahu bangun-bangun. Sudah-sudahlah tu bawa diri dalam dunia gelap tu.

“Hmm… Aku balik dulu, Del!” bisik Edlin dari kejauhan. Bukan waktu yang sesuai datang melawat temannya sekarang. Edlin sempat mencuri pandang kedua-dua mamat handsome itu sebelum beredar. Masing-masing sedang merenung perempuan yang mereka sayang menerusi dinding kaca.

Hati Edlin sebak. Hatinya juga rindu dengan temannya itu. Adelia merupakan teman baiknya yang paling rapat sepanjang bekerja di hospital ini. Mereka berdua bersama memulakan tugas di hospital ini selepas menamatkan pengajian di kolej jururawat. Apa yang berlaku terhadap Adelia sangat memberi impak kepadanya. Dia juga sayangkan Adelia dan berharap semoga Adelia cepat sedar. Adelia, bertahanlah.

Keluar saja dari ICU, Edlin menggunakan tangga untuk turun. Bersemangat menggunakan tangga untuk turun ke tingkat bawah. Sengaja nak membakar lemak-lemak degil di pahanya. Edlin sempat menggosok-gosok pahanya yang mantap. Haish… lemak… lemak… susah hati betul!

“Eh!” Tiba-tiba bahu dirempuh kasar. Menonong pelaku yang merempuh bahunya menuruni tangga. Langsung tak menoleh. Jauh sekali nak memohon maaf. Bikin hati Edlin panas aje!

“Hello, brader!”

Lelaki itu menoleh ke belakang. Rahang Edlin sikit lagi nak terjatuh apabila terpandang lelaki itu. Oh… Mamat tapai masam rupa-rupanya.
Edlin tekup mulut. Mata lelaki itu hanya memerhati Edlin dengan renungan yang susah untuk dijelaskan.

“Tak apa, tak apa… teruskan.” Tangan Edlin memberi isyarat supaya lelaki itu mengabaikan sahaja apa yang berlaku di situ.

“Sorry… tengah rushing!” Lelaki itu sempat memohon maaf, kemudian terus hilang di tingkat tiga. Hanya kedengaran pintu kecemasan tertutup rapat.

Edlin terkelip-kelip. Aura lelaki itu tertinggal dalam hati Edlin. Terasa sesuatu yang pelik sedang menelusuri hatinya. Mata tu, betul-betul panahan arjuna! Edlin menyentuh dadanya yang dup dap semacam.
Ed, sedar diri tu sikit! Edlin menggeleng beberapa kali bagi centre sedikit kepala otaknya. Tiba-tiba jadi bingung, apa hal?

IRFAN TIDAK dapat menahan dirinya lagi. Jika dia masih berlama di situ, tak pasal-pasal semua benda di sekeliling bilik ICU melayang ke udara macam UFO karang. Huh, kalau diikutkan hati, mahu dipatah-patahkan kesemua anggota badan houseman hingusan itu satu per satu. Biar lumpuh satu badan baru puas hatinya.

Apabila diingatkan balik waktu di labour room dahulu, teruk juga mamat itu dikerjakannya. Berbirat lebam di merata muka. Itu pun belum cukup membalas apa yang telah lelaki bedebah itu pernah lakukan terhadap Adelia. Teringatkan perempuan kesayangannya masih belum sedarkan diri, Irfan menjadi terlalu sayu. Delia, bertabahlah! Saya sentiasa ada untuk awak, Delia.

Mood Irfan memang jauh ke laut dalam. Tak pasal-pasal selalu melenting sejak dua menjak ini. Emosi memang merudum. Nak-nak jika matanya singgah ke wajah lelaki bedebah itu.

Huh, Irfan laju melangkah keluar dari ruangan ICU. Panas hati dan terbakar jiwa melihat lelaki bedebah itu. Itu yang menonong turun tangga dan tidak sengaja merempuh bahu seorang jururawat. Apabila dah kena sound, barulah buka mulut memohon maaf dan memberi alasan nak cepat. Kalau tak… menonong buat tak tahu aje. Sejak bila dia menjadi manusia tak berhemah pun dia tak tahu. Betul-betul berserabut sejak Adelia tidak sedarkan diri.

EDLIN MENAPAK ke tempat parkir motosikal. Anak kunci motosikal dikeluarkan. Matanya sempat menilik sebuah motosikal besar berada di sebelah skuter cabuknya.

Pergh, cun siot! Jenama apa ni? Edlin menunduk melihat. Oh… Ducati Monster. Tidak semena-mena Edlin teringatkan teman baiknya yang terbujur kaku di ICU. Temannya itu sangat meminati motosikal besar. Adelia selalu menyebut jenama-jenama motosikal besar apabila bersembang dengannya. Edlin tidak berminat nak mengambil bahagian bab-bab motosikal besar macam ni. Manalah dia mampu. Yang dia mampu hanyalah berangan.

Tetapi, Edlin salute habis dengan Adelia kerana meminati motosikal besar dan pandai pula membawa motosikal besar. Edlin selalu teruja mendengar cerita-cerita Adelia tentang pengembaraannya dengan grup motosikal besar yang disertainya. Awek bawa superbike. Cool gila! Tak macam dia, skuter cabuk ini aje la yang dia mampu. Mana ada manyak ongkos nak melayan motosikal besar macam ni. Kalau dia ada duit lebih baik dia simpan untuk adik-adiknya di kampung yang masih bersekolah.

Edlin memakai helmet. Kemudian dia bersedia untuk menarik skuternya keluar dari tempat parkir. Motosikal yang diletakkan rapat-rapat menyukarkan Edlin mengeluarkan skuter merah jambunya. Terkial-kial!

“Nak saya tolong?” Suara entah dari mana menyinggah di tepi telinga. Edlin menoleh kepalanya. Tercengang sekejap! Rahang yang hampir jatuh cepat-cepat ditutup. Oksigen, oksigen. Tiba-tiba Edlin rasa semput dengan makhluk ciptaan Tuhan yang sempurna. Sungguh, panahan mata arjuna itu sangat terkesan dalam hatinya. Jantung Edlin bergetar aneh, dup dap semacam!

“Hah!”

Irfan mengerutkan keningnya. Perempuan di hadapannya kelihatan blur apabila dia cuba nak menolong. Tangan Irfan laju saja menarik motosikal di sebelah skuter comel perempuan itu ke tepi supaya skuter perempuan itu dapat keluar dari tempat parkir dengan mudah. Selepas itu, Irfan terus menaiki Ducati Monsternya. Perempuan itu masih belum pergi. Kelihatan seperti bingung semacam.

Irfan tidak mengambil pusing. Masih banyak perkara yang berpusing-pusing di dalam kepalanya daripada mengambil pusing perkara yang bukan berkenaan dengan hidupnya. Irfan menarik motosikalnya keluar. Bila nak memakai helmet fullface, Irfan pandang perempuan itu yang masih belum beredar.

“Tak nak balik?” tanya Irfan dengan senyuman nipis. Pelik pula melihat perempuan itu seperti terkejutkan sesuatu.

Dengan senyum nipis sahaja cukup membuatkan hati Edlin terasa nak melayang ke kayangan. Mak, tolong cheq!

“Cik…” Irfan menegur lagi.

“Eh…” Edlin tayang sengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Baru tersedar. Boleh pula dia tercegat macam kena paku di situ. Adeh, nampak sangat kesengalannya di situ. Habis percentage ayunya. Oh… Edlin rasa nak meraung.

Lelaki kacak itu dengan penuh bergaya memakai helmet di kepala kemudian melambai dua jari kepada Edlin sebelum beredar. Namun cukup membuatkan Edlin seperti kena paku lagi di situ. Huuu… Betul-betul macho!

IRFAN DATANG lagi. Adelia masih tetap sama. Tiada perubahan. Masih bergantung dengan mesin ventilator. Irfan melihat data-data keadaan Adelia sepanjang hari semalam. Tekanan darah Adelia semakin stabil. Keputusan darah juga sudah banyak yang normal. Tetapi, kenapa Adelia masih belum sedar daripada lena yang panjang? Bangunlah, Delia… rintih hati Irfan tiada kesudahan.

Irfan masuk ke dalam bilik Adelia. Bunyi-bunyi mesin monitor kedengaran di telinganya. Irfan mengenakan stetoskop di telinga lalu meletakkan diaphragm di dada Adelia. Memeriksa keadaan paru-paru Adelia. Lungs clear! Irfan berpuas hati melihat progress Adelia semakin stabil.

“Awak kena kuat, Delia! Saya sedang menunggu awak,” bisik Irfan di telinga Adelia. Luluh hatinya melihat perempuan kesayangannya terbujur kaku di situ. Hatinya benar-benar terseksa melihat Adelia begini. Dengan wayar dan tiub berselirat dan anggota badan yang ditusuk dengan pelbagai kanula. Irfan dapat merasai kesakitan yang sedang dilalui oleh Adelia. Kasihan awak, Delia.

“Dr. Irfan kat sini rupa-rupanya!” Muncul seorang jururawat.

“Kenapa?” tanya Irfan tanpa senyum. Tangannya sibuk membelek lengan Adelia yang lebam. Ini kerja jururawatlah ni, suntik blood thining drug pada tempat yang sama aje. Irfan tak puas hati.

“OT called, cari doktor,” beritahu jururawat itu.

“Okey!” Pendek. Tahu pula staf OT mencarinya di ICU. Irfan tahu mukanya familiar sangat di wad ICU sekarang. Selagi Adelia masih berada di sini, dia akan menjadi pengunjung setia di sini.

Irfan keluar dari bilik Adelia. Menonong dengan pakaian OT berwarna biru. Mata sibuk membelek gadget di tangan untuk mencari nama yang ingin dihubungi.

“Helo… Okey, I’ll be there in five minutes!” Kaki diayun pantas. Suis pintu besar automatik ditekan dan pintu ICU terbuka. Dia terus melangkah tanpa memandang sesiapa. Akibatnya, Irfan tidak sengaja terlanggar orang lagi.

“Sorry…” mohon Irfan. Kemudian Irfan seperti terkejut sedikit apabila melihat orang yang dilanggarnya ialah orang yang sama dia langgar semalam.

“Tak apa, tak apa, teruskan…” Gaya perempuan itu masih sama. Irfan rasa bersalah pula. Ini kali kedua dia terlanggar perempuan itu.

“Sorry… Saya nak cepat.” Alasan yang sama diberikan. Semalam, dia tak adalah mengejar masa sangat tetapi hari ini dia betul-betul mengejar masa. Khidmatnya diperlukan di bilik bedah dengan segera. Kes ectopic pregnancy. Dia tidak boleh berlengah lagi.

“Eh, tak apa! Bukan ada apa pun,” balas perempuan itu dengan senyuman. Irfan membalas dengan senyuman nipis. Rasanya dah tiga kali dia terserempak dengan perempuan itu. Seingatnya, di tempat parkir juga.

“Sorry, ya!” Irfan dengan gaya dua jari melambainya kemudian terus berlalu.

EDLIN MASUK ke dalam bilik teman baiknya. Dia melihat Adelia yang sedang lena beradu di dalam dunia kegelapan. Entah bila akan sedar.

“Kau dah mandi belum, Del? Busuk aje aku bau. Haaa.. Tak pun kau yak ya, Del?” Edlin memeriksa teman baiknya itu.

“Kau minum susu ikut hidung aje kut! Awat kau yak busuk sangat ni?” Hidung Edlin kembang kempis.

“Aku tukarkan diaper untuk kau, ya? Relakslah… Kitakan best friend! Buat apa nak malu. Hari ini hari kau, esok-esok hari aku kau jangan pula tak pedulikan aku. Sedih woo…” Edlin membebel walaupun tiada respons daripada teman baiknya.

Selepas menukar diaper, Edlin membancuh susu.

“Kau hari-hari minum susu ikut hidung. Tak boring ke, Del? Aku yang tolong bagi ni pun naik muak tengok. Kau bangunlah, nanti kita pergi makan piza ramai-ramai. Fuh, terliurnya nak makan piza.” Edlin selamba berceloteh sambil menuang susu melalui tiub.

“Weh, lama kau tak masuk kerja. Aku rindulah.” Tiba-tiba suara Edlin berubah. Air mata bertakung menunggu jatuh sahaja tetapi Edlin menahannya sedaya mungkin.

Dan Adelia masih juga begitu. Masih dengan lena panjangnya.

“Suami kau datang tak hari ni, Del? Aku tengok suami kau, aku geram tapi dalam waktu yang sama, kesian pula aku tengok dia, Del! Dah macam hero Hindustan berjambang. Tak terurus langsung!” Edlin selamba mengutuk suami Adelia.

“Kalau aku jadi kau pun, mesti susah nak maafkan. Terpulang pada kau, Del! Tapi, kau kena bangun. Kau tak boleh lari macam ni.” Si Edlin masih lagi membebel.

“Kau tengok badan kau ni… penuh lebam-lebam kena cucuk sana sini. Bangunlah!” Walaupun membebel, tangan sedang membetulkan tubing drip.

“Eh, aku nak balik dululah. Boring siot bila kau tak ada ni. Kalau kau ada, kita boleh keluar tengok wayang ke? Shopping ke? Kalau kau belanja aku makan lagi bagus. Sukanya aku tapi… hmmm…” Edlin monyok lagi.

“Okey, Del! Aku balik. Esok aku cuti. Kalau aku boring-boring kat rumah, aku datang sini tengok kau, ya! Kau jangan lupa bangun tau!” Apabila berpuas hati teman baiknya dalam keadaan kemas dan rapi, Edlin bersiap ingin keluar.

Mulut Edlin terlopong sewaktu melihat Dr. Pasha betul-betul berada di muka pintu dengan wajah suram. Alamak, terdengarkah ocehannya tadi? Edlin tayang senyum buat-buat. Oho… Mulut ni betullah!

“Dr. Pasha baru sampai ke?” Edlin saja berbasa-basi, cuba menutup perasaan bersalah kerana sesuka hati dia saja mengutuk doktor itu.
Anggukan lemah si hero Hindustan berjambang itu sudah cukup membuatkan Edlin terlalu kasihan. Tak larat nak beramah-tamah dengan hero Hindustan seorang ini. Tak apalah, faham.

“Dr. Pasha, saya baru aje bagi susu. Diaper pun saya dah tukar. Okey, doc! Saya pergi dulu!” beritahu Edlin sebelum beredar.

“Terima kasih, ya!” ucap Pasha dengan suara agak serak.

Aduh, kasihannya! Edlin tak boleh berlama-lama nanti dengan dia sekali menangis karang.

“Tak apa. Adelia kawan baik saya. Cuma kalau Adel bangun, tolong jangan lukakan hatinya lagi,” pesan Edlin sebelum menutup pintu. Huh, ayat cek macam drama! Edlin garu kepala sebelum beredar.

LULUH HATI Pasha melihat Adelia terbujur kaku. Sudah dua minggu isterinya masih tidak sedarkan diri. Adelia bergantung sepenuhnya dengan mesin ventilator dan ubat-ubatan. Sepanjang itu Pasha sentiasa dirundung dengan perasaan bersalah. Dia seorang yang benar-benar teruk.

“Abang teruk, kan? Apa yang abang dah lakukan ni? Abang buta, sayang. Sungguh, abang buta. Maafkan abang. Abang tahu ucapan maaf abang takkan mampu menyembuhkan luka dalam hati sayang. Tapi, abang tak tahu lagi. Jika nyawa abang jadi pertaruhan, abang rela menggantikan nyawa abang untuk sayang. Bangunlah, sayang…” Penyesalan sudah tiada gunanya sekarang. Mereka telah kehilangan anak mereka dan Adelia pula masih tidak sedarkan diri.

Teringat kembali detik-detik cemas di labour room. Pasha pejam mata kerana terasa amat perit bila teringatkan betapa teganya dia tidak mempedulikan isterinya kala itu. Sungguh, dia seorang yang pengecut! Akui Pasha dalam getir. Seketika Pasha membelai rambut Adelia dengan lembut. Wajah pucat Adelia dengan mata tertutup membuatkan Pasha hampir menangis lagi di situ.

“Anak kita perempuan, sayang… Abang sempat iqamatkan anak kita sebelum dia pergi. Dia hanya sempat bertahan selama satu jam saja. Berat lahirnya hanya 1 kilo lebih,” beritahu Pasha dalam sendu. Bayi mereka juga bertarung nyawa untuk menjenguk dunia namun Allah lebih sayangkan anak mereka. Walaupun telah diberikan bantuan pernafasan dengan ventilator, bayi mereka masih tidak mampu bertahan.

“Sayang… Anak kita comel sangat.” Air mata mengalir tanpa sedar. Terimbas dalam minda wajah anak perempuan mereka. Sangat-sangat comel dan kemerah-merahan. Pasha tidak dapat menahan dirinya lagi lalu terus menyembamkan wajahnya ke dada Adelia. Teresak-esak dengan penuh rasa penyesalan.

“Abang tak layak dimaafkan! Anak kita…” Tanpa malu, Pasha mengongoi kesedihan.

“Abang rela tidak dimaafkan dengan sayang sampai bila-bila asalkan sayang bangun. Tolong bangun, sayang…” rayu Pasha tidak peduli lagi dengan keadaan sekeliling.

Irfan merenung tanpa jiwa ke dalam bilik Adelia menerusi cermin kaca. Irfan nampak suami Adelia sedang menangisi Adelia yang belum sedarkan diri. Tiba-tiba Irfan mendengus sambil mengepal penumbuk. Gigi diketap rapat. Asal nampak saja malaun seorang itu, darahnya membuak-buak.

GITAR DIPELUK rapat ke dada. Hatinya sunyi… Delia, bangunlah…
Irfan humming suara perlahan sambil memetik gitarnya. Dengan sayu Irfan menyanyi dengan penuh perasaan.

“Dengarlah bintang hatiku, aku akan menjagamu. Dalam hidup dan matiku, hanya kaulah yang kutuju. Dan teringat janjiku padamu, suatu hari pasti akan kutepati. Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku. Walau kutahu ragamu tak utuh. Kuterima kekuranganmu dan aku tak akan mengeluh. Karena bagiku engkaulah nyawaku. Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku…”

Nyanyian Irfan tiba-tiba terhenti apabila suaranya mula serak dengan sendu yang tak tertahan.

“Delia, please wake up…” Air mata mengalir tanpa sedar.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79960/Pemilik-Hati-Encik-Doktor

[SNEAK PEEK] NYANYIAN HATI

NYANYIAN HATI Oleh RodieR

“SO, dia tu office interior designer, tapi kerja part time jadi photographer. Memang photographer yang sangat berbakat.” Abang Long senyum. Akhirnya Abang Long nak bercerita juga tentang jejaka yang bakal diperkenalkan kepadanya itu.

Ras penat dia mengekor Abang Long ke mana saja abangnya itu pergi dalam rumah pada hari raya ketiga yang hening itu, bertanyakan itu dan ini akhirnya berbayar juga. Abang Long ditahannya di dapur, disogoknya dengan Milo ais, dan didudukkannya di kerusi di dapur yang tiada orang itu. Kak Jee dan Kak Ngah di bilik, melayari Internet. Umi dan abah di depan, menonton TV. Abang Yusuf, suami Kak Ngah pula keluar ke rumah kawan tak balik-balik lagi.

Oh, yeah? Ain sengih. Kalau dah namanya dah lulus ujian Abang Long, memang semua benda dia puji.

“Can you please start with a name?” dia menyakat. Yelah, takkan nanti nak panggil awak, awak aje.

“Danial.” Abang Long menjawab pendek. “Dan apabila Abang Long kata dia berbakat, dia memang betul-betul berbakat, okey. Sampai ambil gambar orang gelak habis nampak semua tiga puluh enam batang gigi pun still nampak cantik.” Senyum Abang Long melebar menjadi sengih nakal.

Ain dah pelik. “Aaa…” eh, kejap. Abang Long ni tengah cakap fasal…

“Aaa… what?”

Ketawa si abang pecah. “Aaa… yes.” Dia mengajuk.

No… nooo… no way…. Takkanlah…

“Dialah photographer masa Abang Long kahwin dulu tu.”

Memang betul la Abang Long cakap fasal tu!

“What? Yang ambik gambar Ain gelak macam orang gila tu? Mamat tu ke?”

Abang mengangguk, ketawa lagi. “Itulah orangnya.”

Teringat hari itu…

April 2005

Waktu itu baru selesai majlis menyambut menantu Abang Long dan Kak Jee. Selepas penat berperang dengan pinggan mangkuk, dia ke ruang tamu, melepaskan lelah. Abang Long dan Kak Jee kemudiannya mengajak dia dan Kak Ngah sama-sama duduk bersila memilih gambar-gambar nikah mereka yang ditayangkan di skrin komputer riba Abang Long.

Cantik! dia berbisik dalam hati, memuji gambar-gambar itu. Pandai Abang Long dan Kak Jee memilih jurugambar. Melayu pulak tu. Biasanya yang terer bab-bab ni ramainya Cina.

“Ha, yang ni boleh dibesarkan.” Kak Ngah dah sibuk memberi cadangan. “Yang ni pun. Cantik satu famili.”

Yang nak dibesarkan dialih Kak Jee ke dalam folder yang berasingan. Cekap jemarinya dilarikan di atas touchpad. Memang kamceng la dengan abang. Nasib baik la abang tu bukan typical computer geek. Boleh aje buat lawak-lawak tahap cipan dan selamba yang dia sendiri tak pernah nak terfikir. Dia senyum sendiri melihat gambar Kak Jee mencium tangan abang untuk upacara membatalkan air sembahyang.

Tiba-tiba…

Aih, apa hal tiba-tiba muka aku yang menonjol tu?

“Ek?”

Kak Jee di sebelah dah sengih. “Kejap, Ain. Ain kena tengok yang lain-lain.”

Huh? Yang lain-lain?

Gambar dia tadi Kak Jee ‘cut’ dan ‘paste’ ke dalam folder bertajuk Ain’s.

Apakah…? Folder itu dibuka.

Ada dekat sepuluh juga fail JPEG itu. Dan semuanya adalah gambar-gambarnya semasa majlis nikah tu.

“Abang paling suka yang ni.” Abang Long yang tadi diam, mencelah dengan senyum.

Satu fail JPEG itu dibuka.

Terpampang muka Ain dengan sengih cukup lebar hingga menampakkan segala gigi dan gusi.

“What the…!” kali ni kuat dia hampir menyumpah.

Abang Long, Kak Jee dan Kak Ngah serentak ketawa.

“Kenapa Bang Long?” umi di belakang yang sedang duduk di atas sofa di sebelah abah, menonton TV bertanya.

“Ada gambar Ain gelak, suka hati sangat-sangat.” Abang Long menjawab, menepis tangan

Ain yang cuba nak menampar lengannya. “Didn’t know you’re that happy when I got married, sis. I’m touched.”

“Ei, tak nak tengok, tak nak! Padam… padam!”

Salur darah di muka dah kembang bertubi-tubi. Gila photographer ni, baru tadi puji. Sekali dia ambik gambar aku gelak macam orang gila tu dah kenapa? Tak de benda lain dah nak ambil?Ambik la gambar bunga telur tu ke, pasu bunga ke, pintu pagar yang cantik berukir tu ke? Yang muka aku tengah herot-berot tu jugak yang diambilnya kenapa?

“Buruknya muka Ain!” dia mengeluh kuat. Memang pun. Dah la gigi nampak hampir semua, hidung pulak dah berkerut seribu. Ei, buruk!

“Apa pulak buruk? Cantik la. Nampak spirit of the party, ceria.” Kak Ngah membantah.

Ceria, buah peria. “Tak de, tak de, delete!”

“Tu baru satu, Ain.”

Ala, jangan la… ini namanya mimpi ngeri. Please, Wake Me Up When September Ends. Eh, bukan! Tu Greenday punya lagu. Wake me up, please, tolonglah cubit kat mana-mana. Aku tak nak mimpi ngeri ni…!

Satu per satu gambar itu dibuka oleh Kak Jee. Gambar Ain sedang mengaminkan doa, sebelah tangan lagi memegang kamera, gambar Ain ketawa lagi, gambar Ain sedang bercakap dengan umi dan Kak Ngah, gambar Ain bersimpuh duduk di depan pengantin dengan senyum simpul….

Cet, photographer ni. Dalam duk lip-lap lip-lap flash tu sempat lagi dia fokus ambik gambar aku.

“Photographer yang mana ni? Nak kenal sikit, nak pergi cekik tekak dia.” Tak berkelip Ain merenung gambar-gambar itu. Eh, yang aku duk senyum sorang-sorang tu macam lawa la pulak. Aih, perasan la pulak aku ni! Senyum, ya, lawa. Gelak bagai nak rak tu, ya, buruk!

“Yang pakai cap hitam ‘KL’ tu.” Kak Jee menjawab, sengih melihat Ain yang dah mengepal penumbuk.

“Oh, yang tu ke? Memang Kak Ngah perasan pun dia asyik duk ambil gambar Ain je.” Kak Ngah pula mencelah dengan sengih.

“Gila!” Hanya sepatah itu saja yang mampu diucapkan oleh Ain. “Padam la Kak Jee, please.” Dia dah merayu.

“Akak pelan nak cuci la gambar-gambar ni.” Kak Jee dah sengih nakal, sama naik aje dengan Abang Long di sebelahnya.

“No! Padam!”

“Okey, kita undi. Siapa nak cuci?” Tiga tangan diangkat tinggi.

Abang Long dengan Kak Ngah dah ketawa kecil.

“Okey. Siapa nak padam?”

Tangan Ain tinggi diangkat. Satu aje. Eh, tak boleh jadi, kena minta bantuan skuad tambahan. “Abah, mi, angkat tangan!” Tapi, walaupun skuad tambahan, jadi seri aje ni. Camne…

“Kenapa?” Abah dah berkerut dahi. “Ala, angkat je la, bah.” Redah aje la.

“Ain nak suruh padam gambar dia masa majlis nikah abang.” Kak Ngah sengaja membuka cerita.

“Eh, buat apa nak padam? Cuci je la semua.” Abah yang tak faham apa-apa dah secara tak sengaja mengumumkan pemenang.

Serentak Abang Long, Kak Jee dan Kak Ngah ketawa. “Okey, thanks, abah!”

Memang betullah dia tak bangun lagi daripada mimpi ngeri itu…

Dan kini, selepas dua tahun, mimpi ngeri itu datang mengejarnya lagi. Biar betul?

Ain dah ternganga, terkebil-kebil matanya merenung Abang Long.

Abang Long sengih jahat, merenungnya kembali.

“Dia kawan pada kawan Abang Long sebenarnya. Kawan Abang Long yang rekomen dia untuk ambil gambar-gambar kahwin tu. Satu hari tu beberapa minggu lepas majlis tu, kawannAbang Long tu pergi rumah dia, nampak gambar Ain yang besar dia tampal kat dinding. Kawan abang tahu la tu gambar Ain, adik Abang Long. So dia tanya kenapa letak situ. Kat rumah dia tau! Kalau tayang kat studio ke, kedai gambar ke, tak la pelik sangat. Kalau la Abang Long yang pergi masa tu, terlepas jugak kut dulu dua tiga biji penumbuk sebelum tau cerita sebenar.”

Isy, sempat lagi tu. “Cerita sebenarnya apa?”

Abang Long sengih. “Mula-mula tu dia jawab sebab Ain fotogenik sangat-sangat, kira yang paling fotogenik yang dia pernah jumpa la. Kira apabila dia tengok gambar Ain, dapat inspirasi la.”

Uish, meremang rasa bulu roma. Fotogenik? Aku? Okey, kensel kerja jadi ahli farmasi, esok jugak aku audition jadi model. Huh Ain, nak merasa ke dua tiga biji penumbuk abang tu?

“Lepas tu?”

“Lepas tu, kawan Abang Long ni, bertuah punya mamat, dia tak puas hati. Dia korek jugak-jugak.” Abang Long terhenti, tunduk menghirup Milo aisnya, lama.

“Korek apa?” Ain dah tak sabar.

Abang Long terus menghirup Milo. “Abang Long!”

“Iye! Apa?” Abang Long buat muka tak bersalah.

“Kawan Abang Long korek apa?”

“Korek rahsia la, takkan korek hidung kut.” Abang Long dah melawak.

“Ei, Abang Long ni!” Lengan Abang Long dicubit. “Betul-betul la.”

Abang Long tergelak. “Okey, okey, abang sambung. Dahaga la bercerita dengan Ain ni.”

Ain menjulingkan mata ke siling dapur.

“Lepas tu, dia cakap la dia dah suka kat Ain.”

Nasib baik bukan dia yang tengah menghirup Milo. Kalau tak, memang ada muka yang free kena sembur. “What?”

“You heard me.”

“Suka Ain? Macam tu je?” Unbelievable. Dia menelan air liur, terasa cuak tiba-tiba.

Abang angguk. “Kalau nak guna istilah yang dia guna, dia kata dia jatuh cinta pandang pertama.”

Air liur yang ditelan tadi terasa nak terhambur keluar. Tak memerlukan Milo pun untuk disemburkan.

Jatuh cinta pandang pertama? Wujudkah benda seumpama itu di muka bumi ni?

“Abang Long, jangan la nak melawak dengan

Ain. Betul-betul la.” Muka dah terasa tebal semacam.

“Bila pulak Abang Long buat kelakar?”

“Mana ada orang cakap macam tu zaman sekarang ni. Cinta pandang pertama konon! Ingat ni Disney movie ke?” Dia dah tergelak kecil.

“Tak tau la Disney movie ke apa. Tapi, itu la yang dia bagi tau kawan Abang Long, dan itu la yang kawan Abang Long bagi tau Abang Long. Honest.”

“Dan benda ni jadi dua tahun lepas?”

“Yup.”

“Kenapa sekarang baru dia nak kenal? Ha, masa tu dia dah ada awek eh, tapi sekarang dah clash, tiba-tiba terasa nak cari Ain balik, kan? Tak nak la macam tu, Abang Long. Ain tak nak jadi rebound girl.”

Abang Long dah berkerut dahi. “Amboi, jauhnya imaginasi. Lari langsung.”

“Dah tu? Kenapa lama sangat tunggu kalau dah cinta pandang pertama sangat?”

“Sebab abang confront dia masa tu.”

“What?” Sungguh la dia rasa kosa kata dia dah mengecil dan hanya tinggal satu perkataan tu aje dalam fikirannya sekarang.

Abang sengih jahat lagi. “Kawan Abang Long cerita dekat Abang Long straight away after dia balik dari rumah Si Danny ni. Weekend tu Abang Long pergi jumpa dia dengan kawan Abang Long, Si Haris tu.” Milo diteguk habis. “Abang Long tanya Danny betul-betul. Daripada cara dia jawab,

Abang Long memang rasa dia serius. Abang Long bagi tau dia, boleh kalau nak kenal dengan Ain, dengan satu syarat.”

“Wh… apa?” Eh, tukar bahasa Melayu la pulak, penat dah dukberwhat-what.

“Tunggu Ain habis belajar dulu.”

Diam. Ain tunduk. Aku habis belajar tahun lepas…

“Tapi Ain habis…”

“Tau.” Abang dah memotong dulu. “Tapi Ain jugak cerita, first yearkerja tension. Buat praktikal and such, banyak kerja dan masih dalam proses belajar lagi. Jadi abang bagi tau kat dia. Memang masa Ain konvo tu dia dah nak pergi jumpa Ain. Abang cakap dengan dia. Dia kena tunggu lagi setahun. Abang siap bagi pilihan pun kat dia sebenarnya, tak payah la nak tunggu kalau dah jumpa orang lain. But, he’s one heck of a firm, loyal guy. He said he wanted to wait, didn’t mind waiting, and he waited.”

Gila mamat ni. “Dia tunggu?”

“Yup.”

“Dua tahun? Tunggu Ain?” Walaupun tak kenal aku langsung-langsung… gila!

“Yup. Yup.”

“Dia tunggu?” Serius, aku masih lagi tak percaya.

“Iye.” Abang dah sengih. “Lepas ni bahasa apa pulak?Mandarin?”

“Ta deng wo?”

Pecah ketawa abang. “Okey, Abang Long kalah. Tak tau nak balas apa dalam bahasa Mandarin, but yes, he waited. Dia tunggu dan sekarang la masanya. Haris tu baik jugak dengan dia, so memang diakeep me up to date la tentang Danny ni. Memang dia bagi tau Abang Long, Danny tu baik orangnya, memang betul-betul dia tunggu, tak main-main dengan mana-mana perempuan pun. Dia memang betul-betul serius dan sebab tu la Abang Long decide dah cukup lama dah dia tunggu Ain.”

Ain hanya mampu ternganga, terkebil-kebil merenung Abang Long yang tersengih memandangnya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/185112/nyanyian-hati

[REVIEW] AKU BUKAN MISTRESS

AKU BUKAN MISTRESS Oleh Acik Lana

Mya Arlissa terperangkap dengan permainan dunia yang kejam. Dia tercampak ke dunia yang kelam dan gelap tanpa kerelaan hatinya. Tangan yang disangka boleh memimpinnya ke arah yang lebih lurus, rupanya tidak berbeza seperti lelaki lain yang hidup berajakan nafsu. Dirinya tergadai kepada Mikail, lelaki tampan yang kaya-raya dan menjadi buruan ramai wanita.


Ini kisah yang menarik perhatian admin sebaik sahaja membelek helaian pertama. Kelainan yang dibawa oleh penulisnya memang mengujakan. Malah jarang sebenarnya watak-watak utama yang mempunyai sisi hitam diterjemahkan dengan baik dalam sesebuah novel. Tajuk ABM sudah menggambarkan isi cerita novel ini. Jadi seeloknya novel ini dijauhkan daripada mereka yang berusia 18 tahun ke bawah.

Mya Arlissa punya nama indah yang tak seindah kisah hidupnya. Terperangkap dalam dunia kotor itu bukan kehendak hatinya tetapi apakan daya. Mujur ada sang penyelamat, si ‘hero’ yang muncul dalam kelam. Tetapi siapa sangka, Mikail sama saja seperti yang lain, hidup bertunjangkan nafsu dunia.

Hampir dua tahun bersama-sama Mikail, Mya mula menyedari sesuatu. Apatah lagi dengan kematian neneknya, umpama satu wake up call buat Mya. Sudah terlalu lama bertemankan dosa, apakah ada jalan pulang buatnya? Di saat ini, Mya mula berubah, menjauhkan diri daripada Mikail. Dia perlu mencari arah hidupnya kembali.

Namun bagi Mikail, bukan senang untuknya melepaskan Mya. Dia tak mahu teman lain selain Mia. Ego tingginya dibuang begitu saja bila Mya bertekad untuk pergi daripada dunia palsu mereka. Dia akur yang dia kini sudah jatuh cinta pada perempuan yang di’bela’nya. Pelbagai cara dilakukan untuk memenangi hati Mya semula.

Untuk membina kembali hubungan baru antara mereka bukan mudah. Kehadiran Adam yang kejam, Shamil yang tiba-tiba hadir menuntut janji dan Suzanne yang menyakitkan hati benar-benar menyukarkan hidup Mya. Apatah lagi dengan penolakan Datin Adiba; ibu Mikail yang begitu membenci perempuan seperti Mya. Apa kesudahan kisah Mya dan Mikail? Berjayakah mereka membina semula hubungan yang direstui dan halal di sisi agama? Mari saksikan dalam kisah ABM ini.

Pujian memang harus diberikan pada Acik Lana kerana menjanjikan sesuatu yang berbeza dalam kisahnya ini. Admin juga harus memuji cara penulis ‘memutihkan’ kembali watak Mya dan Mikail. Kredit kepada Kaki Novel juga kerana membawa variasi dalam novel-novel keluarannya, bukan lagi santai tetapi sudah ada novel yang disampaikan dalam nada berat dan dramatik.

Setiap manusia itu diberi pilihan. Memilih jalan putih atau kekal bergelumang dalam dosa. Dan bila saja pilihan dibuat, kita harus menempuh segala yang merintanginya. Suka dan duka itu rencahnya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183588/aku-bukan-mistress