[REVIEW] MAWAR BERDURI

Mawar Berduri oleh Adnil Zaff

 

Hidup 30 tahun tidak pernah bercinta. Itu yang berlaku kepada Rauf Zuhayr. Tatkala teman-teman sebaya sudah maju dengan berkahwin dan bercinta, dia tetap sendiri. Kerana prinsipnya musim bercinta bukan untuk cuba-cuba. Hingga dia bertemu dengan Diane Rose Mc Lachlan, lalu jatuh cinta kali pertama. Sayangnya, gadis itu rupanya teman wanita gelap Tan Sri Fatah. Tidak peduli! Rauf cuba juga mendapatkan gadis itu. Sayangnya setelah cintanya berbalas, ibunya menentang perhubungan itu atas alasan Diane itu tidak sekufu dengan keluarga mereka. Hadir seorang lelaki budiman dalam hidupnya membuatkan Diane tergila-gila. Dan dia hampir nanar saat mengetahui Rauf akan ditunangkan dengan seorang gadis bangsawan. Siapalah dia yang sebatang kara ini? Ketika Diane hampir rebah oleh onak duri hidupnya, Rauf hadir semula untuk merawat lukanya yang parah. Rauf nekad demi cinta biarpun tahu dia sedang menentang wanita yang memegang syurganya. Adakah pilihannya salah seperti kata-kata ibunya? “Memalukan! Perempuan baik-baik ditolak demi perempuan yang tak tentu asal usul. Anak luar nikah!”-Puan Sri Nur Ain. Tiba-tiba muncul Tunku Imranuddin dalam hidup Diane. Seseorang yang sudah lama menghilang datang menuntut kasih sayang daripadanya. Kehadirannya menyentak keegoan Puan Sri Nur Ain dan Amanda yang membenci Diane. Siapakah Tunku Imranuddin? Diane Rose… wanita yang ditinggalkan sebatang kara di dunia ini. Salah atau betul jalan hidupnya, terletak di pundaknya sendiri. Sepertimana arwah ibunya, tidak mudah untuk dia menggapai bahagia. Ditinggalkan ayah kandung, ibunya pergi menghadap Ilahi dan seterusnya cinta diduga dengan tentangan daripada ibu mentua, Diane sudah biasa menempuhi kesakitan hidupnya seorang diri. Namun Diane percaya… No Roses Without Thorns, yang mana setiap hidup pasti ada cubaan. Lambat atau cepat, Tuhan pasti akan menemukan dia dengan kebahagiaan yang ingin sangat dimilikinya!


Pada awal pembacaan, admin rasakan yang novel ini sama seperti novel cinta yang lain. Kisah antara dua darjat, hubungan percintaan yang dihalang oleh keluarga si lelaki dan kisah kehidupan si gadis yang hidup sebatang kara. Tetapi yang menariknya tentang novel ini adalah ia berkait dengan novel karya Adnil Zaff yang lain. Jika readers semua pernah membaca novel Fasad dan Mr Crush, mesti kalian dah familiar dengan keluarga Arif Buhler ni. Admin sukakan watak Rauf dan Diane dalam novel ini. Mereka tidak cepat mengalah walaupun hubungan mereka banyak dugaan. Karya Adnil Zaff juga mestilah selalu berkaitan dengan hubungan kekeluargaan. Terdapat banyak kisah yang kita boleh ambil iktibar dan jadikan pengajaran dalam hidup kita. Terdapat juga kata kata nasihat mengenai kemaafan, muhasabah diri dan percaya pada Qada & Qadar. Keseluruhan cerita ini tidak terlalu berat walaupun sedikit meleret tetapi admin enjoy membaca. Penggunaan bahasa juga baik membuatkan kita tidak bosan untuk teruskan pembacaan. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271744/Mawar-Berduri

[REVIEW] BAYAR BALIK CINTA AKU

Bayar Balik Cinta Aku by aja

Ira Maiziera merupakan seorang pensyarah muda yang baru sahaja memulakan kerjayanya setelah menamatkan pengajian pada peringkat master. Berumur 27 tahun, sudah tentu ‘berkahwin’ akan menjadi keutamaan dalam hidupnya. Tambahan pula apabila rakan baiknya, Olfayanis tiba-tiba membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang.Tersepit dengan dilema perasaan sendiri di antara dua lelaki, Izzul dan Ejam. Ira cuba untuk tidak mengendahkan desakan daripada orang tuanya untuk berkahwin dengan mana-mana anak teruna kenalan mereka. “Yang mama suruh dia buat blind date dengan lelaki miang anak kawan dia sampai dua kali kenapa pulak? Kan dah kena gangguan seksual secara percuma!” Terdesak untuk menyelamatkan maruah diri, dia meminta bantuan daripada GG, seorang lelaki yang anehnya muncul dalam hidupnya berkali-kali secara kebetulan dan menjadi penyelamatnya.Namun, ada bayaran yang perlu dibayar untuk mendapatkan bantuan lelaki asing itu.Demi memenuhi janji yang telah dibuat dengan Olfayanis, dia harus melamar lelaki itu. “Kenapa GG bersetuju bila dia pergi buat lamaran terdesak tu hah?Dahlah masa tu awek GG ada sekali.Free-free minah tu melopong.Apa motif lelaki itu?” Kenapalah misi pencarian calon suami Ira Maiziera perlu melibatkan lamaran perkahwinan berkali-kali yang terpaksa ditolak daripada Ejam, desakan perkahwinan berkali-kali yang dibuat kepada Izzul dan lamaran yang terpaksa dibuat kepada lelaki asing bernama GG? Siapakah jodoh Ira sebenarnya? Bayar Balik Cinta Aku! Cinta siapa yang perlu dibayarnya?Izzul, Ejam atau GG?Hanya Ira Maiziera yang ada jawapannya.


Novel ini merupakan sambungan daripada novel Semanis Cinta Red Velvet karya penulis aja. Tetapi, kali ini penulis menceritakan kisah hidup Ira sebagai watak utama. Ira merupakan seorang lecturer yang bijak dalam pelajaran dan juga bijak mengharungi kehidupannya. Cintakan Izzul tetapi teman lelakinya itu langsung tidak bersungguh untuk berkahwin dengan Ira. Izzul sering buat janji kosong dan tangguh bab berkahwin setiap kali diajak Ira. Namun, ada sebab mengapa Izzul buat macam ni. Ejam pula cintakan Ira dan sanggup menunggu Ira selama 15 tahun tetapi tidak diendahkan Ira. Ira yang tertekan dengan perasaan ingin berkahwin telah melamar GG yang tak dikenalinya. Ira juga sering mencemburui kehidupan sahabatnya, Ofa yang cantik dan telahpun berkahwin dengan jutawan. Selainn itu, Ira juga tersepit dengan masalah keluarganya. Desakan ibubapa, ugutan kakaknya dan perkahwinan adiknya membuatkan Ira semakin rasa serba salah. Dapatkan eBook penuh untuk baca kesudahan novel ini. Kisah Ira dan GG yang menarik pasti membuatkan readers tidak bosan untuk membaca novel ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271644/Bayar-Balik-Cinta-Aku

[REVIEW] ALLANBAKES REALLY GOOD NO-NONSENSE CAKES

AllanBakes Really Good No-Nonsense Cakes by Allan Albert Teoh

Well-loved home-baked cakes are dependably scrumptious and made with little fuss. AllanBakes Really Good No-Nonsense Cakes serves up a collection of seriously delicious cakes that can be baked effortlessly at home. Indulge in luscious treats such as molten lava cake, berries and cream shortcake, and the rich coffee cream cheese pound cake, or try the unusual black pepper cake. Allan’s no-frills approach keeps his recipes easy to understand. A guide on using baking tools ensures that baking these treats will be fun and fuss-free. Be it a special occasion or a quiet afternoon treat, there is always room for a slice or two of Allan’s honestly good creations.


This cookbook about cakes is really satisfying and easy to understand. All the instructions and recipe in this book is really easy to understand and the steps can be follow without much problems. Honestly, I really like this cookbook personally as it is good for newbie bakers out there. People with no experience with baking also can understand and learn from the recipes. What I said about people with no baking experience it is because the author also includes the basic techniques for baking cakes in the book. How to calculate the weight and measurements are also been stated in the book. Other than that, the ingredients in the recipes are not difficult to find and the methods are simple. There are also included in the book the pictures of the cakes done at the back of each recipes. The cakes are suitable for Asian taste buds but no worries, they are also suitable for others too! For certain recipes, there are recommendations and tips from the author of the book. Savory cakes lovers also can try out some recipes in the books. As to conclude, the book is really worth to buy. Get your eBook now from the link below!

Full eBook can be buy from E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271184/AllanBakes-Really-Good-No-Nonsense-Cakes

[REVIEW] STATE OF EMERGENCY : A NOVEL

State of Emergency: A Novel by Jeremy Tiang

Siew Li leaves her husband and children in Tiong Bahru to fight for freedom in the jungles of Malaya. Decades later, a Malaysian journalist returns to her homeland to uncover the truth of a massacre committed during the Emergency. And in Singapore, Siew Li’s niece Stella finds herself accused of being a Marxist conspirator.

Jeremy Tiang’s debut novel dives into the tumultuous days of leftist movements and political detentions in Singapore and Malaysia. It follows an extended family from the 1940s to the present day as they navigate the choppy political currents of the region. What happens when the things that divide us also bind us together?


This novel is such a satisfying read, and a triumph for Singaporean fiction. Historical fiction like this is helping to create a more detailed and eventful Singaporean-Malaysian historical and cultural narrative . It is something that can give understanding about the origins of people as mixed and migrant communities. The writer has successfully writes about multiple characters’ perspectives and the interactions throughout the novel. The book’s beginning is gripping and it maintains this tone and pace for about the first half. I was engrossed and wanted to learn what happens.

Then the sections on Revanthi and Stella slowed things considerably. Revanthi’s interview rehashes what’s been told earlier and feels artificial, and the story ambles along. Also, there’s something about her that feels shallow, undeveloped. Stella’s interrogations drag down the pace even more. I know there were many sessions but at this point, I started to question if they would amount to anything.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/270491/state-of-emergency-a-novel

[REVIEW] NIQAB

Niqab oleh Shield Sahran

 

Kehadiran semula Herman, Hawa dan anak perempuan mereka Nadia selepas lapan tahun meninggalkan Kampung Pinang serta merta menjadi buah mulut penduduk kampung. Masih segar di ingatan mereka tragedi yang meragut nyawa seorang gadis bernama Aminah dahulu. Yang lebih aneh lagi, Hawa dan Herman, kedua-duanya berpenampilan moden tetapi kenapa Nadia, anak mereka bertudung litup dan berniqab? Khabar angin mengatakan, gadis itu melindungi wajahnya dengan niqab walaupun ketika berada di rumah sendiri. Kepulangan semula Nadia disambut dengan satu persoalan di fikiran Lina, rakan sekelasnya dahulu. Kenapa Nadia yang berada di hadapannya kini rasa berbeza dengan Nadia yang dikenalinya dahulu? Dan apakah yang sebenarnya terjadi antara Nadia dan Aminah lapan tahun lalu?

 


 

Pada awal pembacaan, admin rasa tertarik dengan jalan cerita yang belum lagi admin dapat tangkap tentang apa sebenarnya novel ini. Setelah sampai ke kemuncaknya, barulah penulisnya mendedahkan konflik sebenar antara Nadia dan Aminah. Apa yang admin mahu sampaikan ialah, betapa besarnya pengajaran dalam cerita ini sampai admin rasa masyarakat kita sekarang harus lebih peka dengan keadaan sekeliling kita. Mungkin juga keadaan dan situasi yang ditulis oleh penulis dalam buku ini sebenarnya masih terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada masa sekarang. Jalan penceritaan novel ini boleh dikatakan agak berat dari awal sampai kemuncak. Pengakhirannya pula sedikit sebanyak dapat memberikan penamat yang adil kepada seluruh penceritaan ini. Admin suggest untuk readers baca sendiri novel ini untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam keluarga Nadia yang menyebabkan banyak kehidupan orang lain musnah, termasuk kehidupan Aminah. Niqab yang berjasa hanyalah sebagai penutup segala dosa.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/267681/NIQAB

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] ONE FINE DAY

One Fine Day by RodieR

 

Just when Zahra thinks her world crumbles, she meets Aryan. Fascinated with each other, he brings her out of misery into his own understanding of love… and happiness. And so with him, she finds happiness again. It doesn’t last long, though because again she is tested with difficulty. Love isn’t always patient. Sometimes we get short, brusque, or frustrated with the people we love the most. Love is, however, doing our best to see the people we care about with compassion and understanding. This is the story of Zahra and Aryan, one about love, pain and happiness regained. For there will be a relief with every difficulty, will they be able to withstand the test of time?


Zahra was devastated after the incident that took her parents’ lives, Aryan came into her life, showing her the beautiful side of life when they met in a country that has different culture than Malaysia. Every beautiful love story, there must be a hardship that will appear as a test in their lives. This novel teaches us about life and the setting is very calm but will make you shed a tear. If you need a calm reading on a rainy or beautiful day, then this will be the perfect novel for you. You have to find out about their fate because the storyline is very different from the usual. 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/257332/One-Fine-Day