[REVIEW] NIQAB

Niqab oleh Shield Sahran

 

Kehadiran semula Herman, Hawa dan anak perempuan mereka Nadia selepas lapan tahun meninggalkan Kampung Pinang serta merta menjadi buah mulut penduduk kampung. Masih segar di ingatan mereka tragedi yang meragut nyawa seorang gadis bernama Aminah dahulu. Yang lebih aneh lagi, Hawa dan Herman, kedua-duanya berpenampilan moden tetapi kenapa Nadia, anak mereka bertudung litup dan berniqab? Khabar angin mengatakan, gadis itu melindungi wajahnya dengan niqab walaupun ketika berada di rumah sendiri. Kepulangan semula Nadia disambut dengan satu persoalan di fikiran Lina, rakan sekelasnya dahulu. Kenapa Nadia yang berada di hadapannya kini rasa berbeza dengan Nadia yang dikenalinya dahulu? Dan apakah yang sebenarnya terjadi antara Nadia dan Aminah lapan tahun lalu?

 


 

Pada awal pembacaan, admin rasa tertarik dengan jalan cerita yang belum lagi admin dapat tangkap tentang apa sebenarnya novel ini. Setelah sampai ke kemuncaknya, barulah penulisnya mendedahkan konflik sebenar antara Nadia dan Aminah. Apa yang admin mahu sampaikan ialah, betapa besarnya pengajaran dalam cerita ini sampai admin rasa masyarakat kita sekarang harus lebih peka dengan keadaan sekeliling kita. Mungkin juga keadaan dan situasi yang ditulis oleh penulis dalam buku ini sebenarnya masih terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada masa sekarang. Jalan penceritaan novel ini boleh dikatakan agak berat dari awal sampai kemuncak. Pengakhirannya pula sedikit sebanyak dapat memberikan penamat yang adil kepada seluruh penceritaan ini. Admin suggest untuk readers baca sendiri novel ini untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam keluarga Nadia yang menyebabkan banyak kehidupan orang lain musnah, termasuk kehidupan Aminah. Niqab yang berjasa hanyalah sebagai penutup segala dosa.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/267681/NIQAB

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] ONE FINE DAY

One Fine Day by RodieR

 

Just when Zahra thinks her world crumbles, she meets Aryan. Fascinated with each other, he brings her out of misery into his own understanding of love… and happiness. And so with him, she finds happiness again. It doesn’t last long, though because again she is tested with difficulty. Love isn’t always patient. Sometimes we get short, brusque, or frustrated with the people we love the most. Love is, however, doing our best to see the people we care about with compassion and understanding. This is the story of Zahra and Aryan, one about love, pain and happiness regained. For there will be a relief with every difficulty, will they be able to withstand the test of time?


Zahra was devastated after the incident that took her parents’ lives, Aryan came into her life, showing her the beautiful side of life when they met in a country that has different culture than Malaysia. Every beautiful love story, there must be a hardship that will appear as a test in their lives. This novel teaches us about life and the setting is very calm but will make you shed a tear. If you need a calm reading on a rainy or beautiful day, then this will be the perfect novel for you. You have to find out about their fate because the storyline is very different from the usual. 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/257332/One-Fine-Day

[REVIEW] NOVEL HERO

Novel HERO Oleh Hilal Asyraf

 

Tragedi menimpa keluarganya menyelak jendela konspirasi yang lebih besar. Diri yang penuh dengan noda kini menggalas sebuah perjuangan, menjadi HERO Kotaraya Angsana, harapan kepada Malaysia. Dua tahun berlalu, negara masih lemas dalam korupsi, dirinya pula terpaksa menikahi Sang Bidadari kontradik dengan diri, sedang muncul watak misteri bakal mengancam perjuangan suci. Mampukah dia mengusahakan perubahan?

Novel-novel oleh Hilal Asyraf tidak lagi janggal didengari dikalangan peminat novel pada masa sekarang. Novel HERO ini mengisahkan bagaimana kehidupan seorang pemuda yang dipanggil Afam ini telah berubah dari tiada hala tuju ke tanggungjawab besar yang perlu dipikulnya. Afam bertanggungjawab berjuang dalam sut yang canggih demi melindungi rakyat Malaysia. Begitu menarik sekali apabila, latar tempat ini menggambarkan Malaysia pada zaman yang akan datang, kotaraya yang baru, mempunyai bangunan yang mengalahkan bangunan tertinggi di dunia dan penuh dengan teknologi yang tiada tandingannya. Hilal Asyraf gemar menceritakan realiti latar masyarakat Malaysia pada zaman ini dan secara tidak sedar, jalan cerita ini ada juga menyelitkan dakwah dan nasihat yang sangat bermanfaat untuk rakyat Malaysia menjadi lebih baik dan bertanggungjawab terhadap persekitaran. Secara keseluruhannya, jalan cerita novel ini sangat best dan saya cadangkan anda semua tidak melepaskan peluang untuk membaca eBook ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/205706/Novel-HERO

[REVIEW] SURIHATI ENCIK PEMBUNUH

Surihati Encik Pembunuh oleh Hilal Asyraf

 

Novel sambungan Pemburu ini mengisahkan Faisal, seorang pembunuh profesional bagi Organisasi Hitam. Dia telah meragut sekitar 900 nyawa sehingga digelar “Izrail” dalam dunia gelap. Namun Faisal diserang rasa meluat dan benci kepada kerjayanya ini dan rasa ingin keluar membersihkan diri semakin membuak-buak. Takdir menentukan pertemuannya dengan Amirah Sophia, rakan sepengajian di universiti yang aktif dengan gerakan dakwah. Faisal membuat keputusan drastik mengutarakan lamaran. Sangkanya jalan perubahan sudah terbentang, namun apa yang Faisal tidak nampak ialah onak dan duri yang terpacak bersamanya.


Novel genre aksi ini mengisahkan tentang pembunuh upahan profesional yang ingin berubah ke arah kebaikan. Jalan cerita novel ini dapat memberikan kita bayangan tidak kisah berapa dalam pun seseorang di dalam lohong kegelapan, akhirnya pasti terbuka hati juga untuk membersihkan diri. Segelap mana pun kehidupan kita, pasti ada orang yang sanggup terima kita seadanya dan sanggup iringi kita ke jalan yang benar. Kehidupan berzina, minum arak seperti rakan-rakan Faisal dari Organisasi Hitam membuatkan Faisal mual dan loya dan itu menunjukkan bahawa kehidupan sebegitu rupa tidak lah membawa faedah kepada umat Islam seperti Faisal. Banyak juga pengajaran yang diberi seperti tidak semua orang boleh dipercayai di dalam dunia ini dan haruslah kita berhati-hati ketika bersosial dengan orang-orang sekeliling jika tidak mahu ditikam belakang. Novel ini layak mendapatkan 4 stars kerana novel ini menceritakan kisah yang masih lagi terjadi di Malaysia pada masa kini. Adakah Faisal akan terselamat dari kancah kegelapan yang dijerat Maximus, boss Organisasi Hitam atau adakah harapannya untuk berubah itu satu perkara yang sia sia? Untuk tahu apakah endingnya, boleh baca eBook dengan lebih lanjut di link bawah ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/207124/Surihati-Encik-Pembunuh

[REVIEW] 3 BOOK PRINTING TIPS for INDIE AUTHORS: CONSIDER THIS BEFORE PRINTING ANY BOOKS

3 BOOK PRINTING TIPS for INDIE AUTHORS: CONSIDER THIS BEFORE PRINTING ANY BOOKS BY Kim Staflund

Whenever prospective clients contact my company for a book publishing quote, they invariably request a book printing quote to go along with it. I tell them that to figure out your initial publishing costs—the professional editing, graphic design, proofreading, indexing, and administrative costs involved in publishing a book—a publisher will need to know five things: 1. How many words are included both inside your book’s interior and on its cover? 2. How many images/graphics are included both inside your book’s interior and on its cover? 3. Will your book have a colour or black and white interior? (If colour, will it be a full bleed?) 4. What trim size (e.g., 5 x 8″, 5.5 x 8.5″, 6 x 9″, 8.5 x 11″) do you want? 5. What format (e.g., paperback, case-wrapped hardcover, dust-jacketed hardcover) do you want? Figuring out your book printing costs is even more involved than that. It is only once your book is fully formatted and you know all the above information plus the page count of the final-designed book that you can officially request a book printing quote. (The page count of a final-designed book is almost always different from the page count of your initial manuscript.) There is much to think about, much to consider when it comes to book printing. I also ask each author, “How many books are you thinking about printing, and have you considered how and where you’re going to sell them?” Some people are puzzled by that question, assuming the publisher will actively sell your books for you. I published this FREE ebook for these individuals a while ago: Your Ebook is an Asset … if You Own the Copyright. The moral of the story is there’s no point in printing any books at all unless you have a clear idea of how to distribute them—successfully. Otherwise, you’ll end up wasting a lot of money in book printing costs followed by even more in storage costs. For the authors who believe you’ll be able to print and sell direct to popular “bricks and mortar” book retailers, I highly recommend you download and read this additional FREE ebook: Why Traditional Bookstores Won’t Carry Your Book on Their Shelves … and Why That’s Okay. The truth is, if you want your book placed on the physical shelves of a traditional bookstore, you must play by the peculiar rules set by the traditional book supply chain. And, believe me, peculiar is the best word to describe these old rules … as I’m sure you’ll agree once you read the book. As well, most “bricks and mortar” booksellers (e.g., Chapters Indigo, Barnes & Noble, Waterstones, and Blackwell’s, et cetera) and libraries will only purchase their books through established distributors. They simply won’t deal with individual authors. Add to all this the fact that printers can be finicky machines at times. Have you ever wondered why, sometimes, a colour image looks different on your computer screen than it does in a printed document? This has much to do with the way the colour file was created by the designer as well as the type of paper it is being printed on and the type of printer being used. There is MUCH to consider with book printing. Before you engage in any type of book printing at all, read this book! It could save you a lot of time and money down the road. For those who still wish to print their books, this guide will help you to produce the best book printing result possible.


If you are new self publisher and you plan to print your first master piece, here are some advises that you can use before you print. Some of the factors that you might to take in consideration is the size of the book, the type of paper that is used for the book cover and content, the type of fonts used because the larger the font that you use, it might affect the number of pages hence affecting the quantity of pages used per book. There are many other factors that are also mentioned in this book.

If you ask me, it is a good book to give you an overview on what to expect and how can you sell the book provided you bear for the printing, logistics and the ware house cost.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203350/3-Book-Printing-Tips-for-Indie-Authors-Consider-This-Before-Printing-Any-Books

[REVIEW] SELLING SKILLS FOR COMPLETE AMATEURS

“Nearly everyone within a company is involved in selling at one level or another. Yet, the majority of those people are not professional frontline salespeople – they have never received any training in selling or in dealing with customers. As a result, opportunities are missed and, worst, you may even have wrecked the relationship with the customer for the long term. Selling Skills for Complete Amateurs presents a set of basic skills for selling, aimed exclusively at those people who have never been trained in the art of selling. Based on the successful courses which the author has been running for over ten years for beginners in sales, this book is intended to enable anyone to make a sound contribution to the overall sales process. 10 reasons you must buy this book and stop wrecking sales efforts in your organisation! 1. Amateurs make 10 fatal selling statements that instantly turn customers off. 2. You can cut objections to your sales pitch by up to 90% (and deal easily with the remaining few) using a proven method. 3. A truly persuasive sales letter doesn’t look anything like the attempts that amateurs make. 4. No validated research supports the business folklore that sales objections are “buying signals in disguise” – in fact they have the opposite effect! 5. Unconscious emotional need – that’s what you need to generate when your customer is at the point of making a buying decision. 6. There are two key human attributes which you can use to encourage customers to persuade themselves for you. 7. “Telling isn’t selling” – what can you do to make a massive change in the outcome of your next meeting with a customer? 8. Prolonging the investigative phase of your sale increases customer desire for the solution your product provides. 9. You don’t want to be marooned in “great-presentation-we’ll-call-you-soon” limbo. 10. Wake up to the real cause of the commonest objection of all – “You’re too expensive” – and discover what you can do to stop it immediately. ”


If you are an amateur and looking for more guide on how to sell your products in the worst of time,  classic mistakes that amateur seller do, the art of controlling the situation and negotiation and many more.

One of the tips that was given is stop talking and start asking question to attract the attention of your client. So if you really want more tips and guide on this, get this eBook and start learning now to boost your sale.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203323/Selling-Skills-for-Complete-Amateurs