Sejenak Bersama Murni Aqila

img_8763

Hello readers!! Pada bulan ini, penulis yang kami berjaya temu bual ialah Murni Aqila!

Sedikit latar belakang mengenai Murni Aqila ialah, seorang novelis yang bernaung di bawah label Alaf 21 sejak terbit novel pertama pada tahun 2008. Sehingga kini mempunyai 8 buah novel iaitu:

1. Sebutlah Namaku

2. Ucapkan Kau Rindu

3. Cinta Aku Seadanya

4. Ingat Janji Kita

5. Sayang Awak Sayang

6. Awak Jangan Nakal

7. Gila Tak Rindu

8. Tunang Tak Guna

Lahir di Pahang tetapi bersekolah dan membesar di Johor. Merupakan anak bongsu daripada 7 orang adik-beradik. Pernah menuntut di UiTM dalam jurusan Mass Communication.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Murni Aqila menulis?

Saya membaca novel sejak sekolah rendah. Semua novel yang saya baca itu memberi inspirasi untuk saya menulis.

2. Apa makanan kegemaran Murni Aqila?

Tak cerewet soal makan. Tapi antara makanan yang selalu menjadi pilihan ialah asam pedas, char kue tiau, bibimbap dan buah-buahan. Juga suka mencuba makanan yang hipster. Huhuu…

3.  Siapakah penulis kegemaran Murni Aqila? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Ramlee Awang Murshid – disebabkan teknik penulisannya yang brilliant.

Dato’ Shahnon bin Ahmad – disebabkan penggunaan bahasa yang indah. Ada yang berkias dan ada yang lantang.

4. Apakah novel kegemaran Murni Aqila? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Semua novel saya suka. Yang terbaru novel Tunang Tak Guna. Hehehee…

  5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tiada.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Murni Aqila mahu pergi dan mengapa? 

Disebabkan percuma saya takkan memilih ke Makkah. Saya memilih ke Saariselkä, Finland. Di sana saya mahu menyaksikan kejadian alam yang sangat indah yang dipanggil aurora. Ia merupakan kejadian pancaran cahaya berwarna-warni dan berkilauan kelihatan di awan pada waktu malam musim sejuk. Serius, sangat sangat cantik subhanallah. Di sana juga saya mahu menetap di dalam igloo.

7. Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Murni Aqila? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Tajuk novel ke-9 saya yang bakal terbit pada 2017 masih menunggu persetujuan daripada editor. Mengisahkan Hani yang jatuh cinta dalam diam-diam dengan sepupunya, Jay. Dia jatuh cinta pada Jay sejak berusia 8 tahun kerana Jay yang tua 3 tahun daripadanya telah menyelamatkan dia daripada mati lemas di sungai. Tanpa disangka-sangka setelah 15 tahun berlalu, dia dijodohkan dengan Jay oleh ibu bapa Jay yang ada muslihat. Tapi malangnya, Jay cintakan perempuan lain. Hani hanya tahu perkara itu selepas berkahwin dengan Jay. Jadi, apa tindakan Hani yang rupa-rupanya selama ini dicintai sahabat baik sendiri? Haa… kalau nak tahu kena tunggu kemunculannya di pasaran. Cewah!

8. Apakah pesanan Murni Aqila kepada pembaca di luar?

Moga kepada pembaca-pembaca novel sudi membaca karya-karya saya dan mengambil nilai-nilai murni yang ada di dalamnya. Kepada pembaca yang menjadikan novel-novel saya sebagai koleksi, terima kasih banyak-banyak. Tanpa sokongan anda, saya mungkin takkan bergelar novelis. Jangan berhenti menyokong saya sampai bila-bila ek? Muah ciked!

9. Pada pandangan Murni Aqila, apa istimewanya novel Murni Aqila  berbanding novel lain di pasaran?

Watak heroin setiap novel saya adalah wanita yang karakternya memberi aura positif pada pembaca. Membuatkan pembaca wanita mahu berusaha menjadi wanita yang memberi inspirasi kepada sesiapa saja. Walau banyak dugaan dan cabaran, semangat mahu bangkit semula berkobar dalam jiwa.

10. Dari mana Murni Aqila selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham datang dari pelbagai cara. Pengalaman sendiri pun ada tapi saya lebih suka mengambil pengalaman orang di sekeliling. Selain itu dari bahan yang dibaca dan bahan yang ditonton.

11. Apa rutin harian Murni Aqila? Ada yang rare tak?

Saya seorang novelis sepenuh masa selain menguruskan bisnes sendiri. Tiada yang rare. Kira normal la. Kah!

12. Describe diri anda dalam 3 perkataan?

Mudah tersentuh – suka ketawa – pemalu.

13. Apa nasihat Murni Aqila kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Tak meniru cara penulisan novelis lain, bertanggungjawab dengan hasil tulisan sendiri dan berani berubah mengikut selera pembaca.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Murni Aqila kuasai?

Bahasa rojak. Hurhurr…

Kami harap Murni Aqila akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Murni Aqila

Lebih banyak eBook boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_41603_murni-aqila/~

REVIEW DIA ANAK JENERAL

9789678605892-medium
DIA ANAK JENERAL OLEH HEZZY AZRA

KALAU sudah nama berbintikan Hambali, semuanya akan diatur… termasuklah mencari calon suami. Bila Leftenan Jeneral kata hitam, maka hitamlah warnanya. Walaupun ketika itu, pelangi sudah jadi 14 warna, Syirin harus akur.

Kehadiran Zakhif, telah menggoyahkan hati Syirin. Kali pertama bertentang mata, dia dan Zakhif saling terpesona. Saat bertegur sapa, hati dibaluti bahagia. Bila tidak bertemu, ada rindu yang menderu.

Tetapi Zakhif sedar siapa dia. Bagaimana kuatnya cinta terhadap Syirin, hebat juga risiko yang menanti. Lalu Zakhif cuba menjauh. Namun, Syirin semakin mendekat dengan satu tekad.


Ok admin akan jujur kali ni.. TERBAIK! Ini cerita yang serius anda kena ada satu dalam koleksi dan baca! Ye jangan beli lepas tu simpan dan tak baca. Cerita yang ringan dengan watak yang betul- betul menjadi! Oh dasyatnya kalau ayah anda seorang jeneral dan ye lagi kesian kalau anda nak berkahwin dengan anak jeneral! Dasyat wei! Ada beza kot kalau Tuan Jeneral jawab ” Hmm.” dengan takde ” Hmm.” pun ada beza taw..

Tapi kasihan dengan Zakhif yang tidak dilayan dengan baik walaupun dah menjadi menantu tapi masih tak diterima. Susahnya kalau macam ni. Kalau admin, dah naikkan bendera putih dah.. Syirin yang anak bongsu pun kena halau keluar rumah okey apatah lagi suami yang bukan calon pilihan hati tuan jeneral.

Kalau dalam bahasa simple, kita akan katakan novel ini cukup rasa.. Macam rancangan memasak dah akak oi. Tapi memang betul anda tak akan menyesal.

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/55855/dia-anak-jeneral