[SNEAK PEEK] TUNGGU AIRA DI KOTA BANDUNG

Tunggu Aira di Kota Bandung oleh Nirrosette

 

EH ABANG! Kak Ilah!” Aira yang sedang duduk di atas kerusi di sisi Encik Zainudin spontan bangun dari duduk. Terkejut apabila tiba-tiba sahaja abang dan kakak iparnya terpacak di depan mata. “Bila sampai Singapore?”

“Malam tadi. Phone Aira minta kena buang dalam gaung eh? Abang telefon banyak kali tak dapat, abangWhatsApp tak reply,” rungut Yusuf rendah. Ketika sampai di Lapangan Terbang Changi semalam, orang pertama yang Yusuf cari ialah Aira. Tapi, hampeh! Panggilannya tak berjawab pun. Mulanya Yusuf nak pulang ke rumah letak bagasinya dahulu sebelum ke hospital. Tapi apabila sampai di rumah, mama ada di rumah. Kata mama waktu melawat dah habis. Cuma seorang aje yang boleh duduk teman pesakit dalam wad. Jadi Yusuf dan Nabilah batalkan sahaja hasrat mereka untuk melawat abah.

Memandangkan malam sebelumnya Puan Suhaida yang tidur di sini, jadi malam tadi Aira menawarkan diri untuk menemani abah. Lagipun, memang seluruh tubuh Puan Suhaida sakit-sakit sebab tidur di atas kerusi.

Alamak! “Phone Aira dah mati la. Aira lupa nak bawa charger. Mama mana? Aira pesan pada mama suruh bawakan charger phone Aira.”

“Mama ada dekat rumah. Mama nak masak dulu, nanti dia datang.” Memandangkan Yusuf dengan Nabilah dah pulang, takkan nak makan nasi bungkus aje kan. Kesian pula Puan Suhaida pada anak dan menantunya tu. Sebab itu pagi-pagi lagi dia sudah ke pasar dahulu, beli apa-apa yang patut untuk memasak. Boleh juga bawakan untuk Aira, jadi Aira tak payahlah beli makanan di medan selera. Makanan di medan selera tu punyalah mahal. Kalau sedap tak apa juga.

“Doktor kata apa fasal abah, Aira?” soal Nabilah perlahan sambil melirik ke arah bapa mertuanya yang sedang tidur. Dah berselimut macam tu, mana Nabilah nampak apa-apa.

“Lengan abah cuma luka-luka sikit je sebab terkena serpihan kaca. Kaki kanan abah yang tercedera. Tapi doktor cakap tak serius. Dalam sehari dua dah boleh keluar dah.”

“Macam mana abah boleh accident ni sebenarnya?” soal Yusuf pula, ingin tahu. Memang Puan Suhaida tak beritahu sangat tentang kecelakaan yang menimpa abahnya. Yang Yusuf tahu, abah kemalangan, tapi tak serius, masuk wad biasa. Tu aje.

“Entah,” Aira angkat bahu. Tak terlintas pula nak tanya Encik Zainudin butir-butir kejadian tersebut. Yang penting, Aira tahu abah selamat. Itu sudah cukup.

Honeymoon macam mana Kak Ilah? Seronok tak? Banyak shopping?” Aira mengalih pandang pada Nabilah yang sedang tercegat di sebelah Yusuf. “Duduk sinilah kak. Biar abang seorang je berdiri.” Sempat Aira menepuk kerusi yang kosong di sebelahnya, mempelawa Nabilah duduk.

Wad kelas A1 tu memang cuma ada dua buah kerusi aje. Kalau ada ramai-ramai orang, terpaksalah berdiri.

“Hong Kong memang best! Kita ada belikan Aira sesuatu, nanti balik rumah akak bagi okey.”

“Beli apa? Beli apa? Beli apa?” Dah bersinar-sinar mata Aira memandang Nabilah. Memang haruslah dia orang belikan Aira oleh-oleh. Mana boleh tak belikan! Aira merajuk setahun karang.

“Adalah,” Yusuf pula bersuara, menyampuk. “Balik nanti kita bagi. Kita pun belum unpack lagi ni. Semalam balik terus knock out tidur, penat sangat. Pagi ni pulak terus ke sini.”

“Okey, tak apa.” Aira sedia maklum abang dan kakak iparnya pasti keletihan. Takkan nak buat perangai budak-budak kan desak suruh beri sekarang.

“Ni Aira cuti sampai bila?”

“Sampai hujung tahunlah, Januari depan Aira ada practicum.”

“Lepas tu graduate?”

Yeap!”

“Yusuf?” Teguran Encik Zainudin mematikan terus perbualan mereka. Suara lelaki itu serak sedikit, pastinya dia tersedar daripada lena apabila mendengar suara orang berbual. Dia cuba mengesot bangun namun lekas-lekas Yusuf membantu membetulkan letak bantal untuk Encik Zainudin bersandar.

“Abah….” Tangan Encik Zainudin diraih untuk disalami. “Abah okey?”

“Abah okeylah.” Bosan pula Encik Zainudin apabila ditanya soalan yang sama tak tahu untuk kali ke berapa ratus.

Semalam aje apabila ada saudara-mara dan teman-teman yang datang menziarahi, penat rasanya mengulang jawapan yang sama. Rasa macam nak ambil pita perakam aje jadi, apabila orang tanya boleh tekan ‘play’. Memanglah niat dia orang baik datang untuk berziarah, tapi kalau dah datang beramai-ramai macam nak buat parti, pening kepala Encik Zainudin nak melayan. “Suf dengan Ilah baru sampai ke ni?”

“Baru jugak bah, dalam sepuluh minit kut.”

“Kenapa tak kejut abah?”

“Abah kan tengah tidur, tak naklah ganggu.”

“Hmm…” Encik Zainudin tak mengulas lanjut.

“Ilah, ambilkan abah air.” Pintanya pada Nabilah.

Nabilah menoleh ke sisi, terpandang satu jag air jarang dan gelas yang terletak di atas meja di sebelahnya. Lincah sahaja tangan Nabilah mencapai gelas tersebut lalu dituangkan air ke dalamnya.

“Sekarang pukul berapa?” soal Encik Zainudin selepas mengambil beberapa teguk air.

“Pukul sepuluh,” jawab Aira pantas. Kebetulan waktu itu dia memang tengah tengok jam di pergelangan tangan.

“Mama tak datang saing Suf dengan Ilah ke?”

“Tak,” Yusuf menggelengkan kepalanya.

“Mama cakap lepas zuhur nanti dia datang.”

“Oh.” Encik Zainudin mengangguk sedikit. “Reza?”

“Hah?” Aira dah ternganga mendengarkan soalan Encik Zainudin.

“Reza?” Yusuf pula dah pandang Encik Zainudin dengan dahi yang berlapis. “Reza siapa?” Seingat Yusuf, dia tak ada pun saudara-mara bernama Reza. Rizal ada, Reza tak ada. Ke Yusuf yang salah dengar tadi?

“Reza, kawan Aira,” jelas Encik Zainudin. Dia meneguk lagi air yang berbaki daripada gelasnya. “Dia tak datang hari ni?”

Aira dah terkebil-kebil tak tahu nak jawab apa. Lebih-lebih lagi dengan renungan tajam abangnya yang menuntut penjelasan. Aira kehilangan kata-kata. Sejak bila Reza tu ada kepentingan pada abah sampai nak kena datang hari-hari, eh?

SO, siapa Reza ni?”

Aira mengangkat mata ke atas mendengarkan soalan Yusuf. Dia memang dah agak dah ini tujuan sebenar kenapa Yusuf ajak dia turun menemaninya ke 7-Eleven. Bukannya Yusuf nak beli apa-apa tapi sengaja nak mengorek cerita.

“Budak Perbayu.”

“Kawan?”

“Sort of.”

Sort of?” Yusuf menyoal kembali, pelik. Apa punya jawapan tu? “Oh… maksud Aira, bukan kawan je eh? Lebih daripada kawan eh?”

No.” Langkah Aira terhenti. Dia berpusing, menghadap abangnya sambil memeluk tubuh. “I don’t think we’re even friends to begin with.”

“Hah?” Makinlah Yusuf tak faham. “Apa kata kita duduk kat situ kejap? Susahlah nak berbual macam ni.” Tanpa menunggu balasan Aira, terus sahaja Yusuf menarik tangan Aira untuk menurut langkah ke sebuah bangku berdekatan.

“Okey, sekarang cerita pada abang A sampai Z.”

“Tak ada ceritalah,” Aira menuturkan datar. Dia tunduk meramas jemari di riba. Dia teruja sebenarnya apabila Yusuf balik. Aira nak tanya macam-macam tentang percutian abangnya. Tapi kalau inilah topik yang Yusuf nak bincangkan, baik tak payah.

“Aira.” Panggil Yusuf lagi, memaksa anak gadis itu untuk memandang ke arahnya. “Pandang abang.”

“Tak nak.”

“Kenapa tak nak? Takut? Aira memang ada sembunyikan sesuatu daripada abang, kan?”

Aira menggelengkan kepalanya laju, menidakkan.

“Tipu.”

“Fine!” Aira dah angkat kedua-dua belah tangan, menyerah kalah. Malas lagi hendak berdolak-dalik. Yusuf memang macam tu, kalau dia nak tahu sesuatu, dia akan korek habis-habisan sampai dia puas hati. Dan Aira tak pandai berahsia dengan Yusuf. Kalau dengan orang lain, Aira boleh tipu. Tapi kalau dengan Abang Yusuf, Aira tak boleh nak lari.

“Dia duduk dekat hall sama dengan Aira. Aira tak suka dia. Tapi mana-mana Aira pergi, Aira nampak dia. Kebetulan masa Aira dapat panggilan daripada mama fasal abah kemalangan tu, dia tercongok depan muka Aira. Jadi dia hantar Aira pergi hospital and the rest is history. Puas?” Senafas Aira menuturkan. Punya laju! Mujur juga Yusuf bangsa yang cepat tangkap. Memang dah biasa dah dengan adiknya yang berbual laju apabila sedang beremosi.

“Kenapa Aira tak suka dia?”

“Kenapa Aira tak suka dia?” Aira tidak segera menjawab. Kenapa Aira tak suka Reza? Sebab Reza mengingatkan Aira tentang Faisal! Sebab tulah. Tapi kalau Aira jawab macam tu, agak-agak, Abang Yusuf pancung tak kepala Aira?

“Aira…” Yusuf memanggil lagi. “Kenapa Aira tak suka dia?”

“Dia orang Indonesia.”

“And?” Kening Yusuf terangkat sebelah. Dia orang Indonesia. Okey, jadi?

“Dia ingatkan Aira pada seseorang.”

“Seseorang…?” Yusuf masih lagi samar-samar. Tak tahu ke mana arah dan hala tuju perbualan ini. Sorry la Aira, kalau nak bagi abang teka-teki macam ni, memang abang tak pandai huraikan. “Siapa?”

“Faisal Syahindra.” Aneh, lancar sahaja bibir Aira menyebutkan nama itu. Seolah-olah nama itu sudah terbiasa meniti di bibir Aira sedangkan dah bertahun kut Aira tak sebut nama tu.

Oh! Untuk seketika Yusuf senyap. Mana mungkin Yusuf lupakan nama lelaki yang pernah menghancurkan hati adiknya suatu masa dahulu.

“Dia macam Faisal ke? In what way?”

“Entah.” Aira angkat bahu. “Bila Aira tengok dia, Aira nampak Faisal. Aira tak suka.”

“You’re not over…”

Belum sempat Yusuf menghabiskan ayat, Aira terlebih dahulu memotong. “Yes, mungkin Aira belum boleh lupakan Faisal. Tapi bukannya Aira masih sayang kat dia. Tolonglah. Aira cuma tak boleh maafkan apa dia buat. Yang tinggal dalam hati Aira untuk Faisal cuma rasa benci dan marah. Apabila Aira nampak Reza, automatically I felt the same way towards him. I can’t help it.” Aira terhenti sejenak untuk menarik nafas. “I’ve learnt to accept fate, yes. But I’ve yet to master the art of forgiving. All it took me was eight days to fall in love. But it’s taking a lifetime to forget the pain, abang.

“Tapi Reza tak bersalah. You’re not being fair to him.”

“Aira tahu!” kasar Aira membalas. Dia meraup wajahnya berkali-kali. Aira sedia maklum, Reza tak patut menerima layanan sebegitu daripada Aira. Tapi Aira tak tahu nak buat macam mana lagi. Sangka Aira, mengelakkan diri daripada Reza ialah cara yang terbaik. Tapi Aira tersilap. Semakin Aira cuba mengelak, Reza semakin datang mendekat.

Saat itu Aira teringat pada kata-kata semangat pemberian Humairah yang ditampal di meja studinya.

But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.

Potongan ayat yang ditafsirkan daripada surah al-Baqarah ayat 216 itu seakan-akan sesuai dengan situasi Aira sekarang. Sesungguhnya dalam apa jua yang berlaku, Dia lebih tahu kan? Pertemuan ini tidak akan berlaku tanpa keizinan-Nya. Pasti ada sesuatu yang cuba Dia sampaikan kepada Aira. Cuma Aira sahaja yang tidak tahu apa.

“Why don’t you make your life easier?” 

“How do I do that?”

“Maafkan dia lepas tu move on.”

“Senang je kan abang cakap? Aira dah cuba okey, sumpah Aira cuba. Aira dah tak ingat pun fasal dia. Tapi apabila Reza muncul dalam hidup Aira, semua jadi huru-hara.”

“Keadaan jadi huru-hara sebab Aira kaitkan dia dengan Faisal. Cuba Aira berkawan dengan Reza sebab siapa dia. Don’t think of where he came from or his race or anything.”

“Susah la abang. Reza selalu dibayangi Faisal.”

“Mungkin susah tapi tak mustahil, kan? Cuba ubah persepsi Aira tentang Reza. Reza dan Faisal ialah dua orang yang berlainan. Abang yakin mesti personaliti dia pun berbeza. Maybe now you think Reza and Faisal are similar a little bit here and there. But do you even know Reza in the first place? Aira tak kenal Reza kan? Kalau Aira dah kenal Reza dengan lebih dalam, abang yakin mesti Aira akan sedar Reza jauh berbeza daripada Faisal. Masalahnya, abang tak rasa Aira beri Reza peluang pun untuk mengenali Aira. Kan?”

Aira tertunduk mendengar nasihat Yusuf yang panjang berjela. Ada betulnya juga kata-kata Abang Yusuf. Aira terlalu cepat menghakimi Reza pada tanggapan pertama. Memanglah tak adil untuk Reza.

“Why don’t the next time you see him, try to be a little friendly. Boleh?”

“Erk?”

“Bukan la abang suruh Aira gedik ke apa! Just be nice. Jangan pandang dia macam nak bunuh orang.” Lekas-lekas Yusuf menjelaskan. Bukan Yusuf tak tahu, pandangan membunuh Aira memang mengerikan. Macam manalah orang nak dekat kalau muka masam mencuka, langsung tak senyum. Kalau pergi temu duga pun mesti tak lepas tau.

“Tengoklah macam mana,” acuh tak acuh Aira menjawab. Lagipun, Aira sendiri tak pasti bila dia akan bertemu Reza lagi. Mungkin dah tak jumpa kut. Jadi tak pentinglah kan pesanan Yusuf ni.

“Tak ada tengok-tengok. Abang nak Aira janji Aira akan cuba.”

Yelah yelah. Aira janji,” Aira menuturkan malas. Tangan kanannya diangkat konon-konon macam tengah angkat sumpah.

“You know… the stupid neither forgive nor forget; the naive forgive and forget.”

The wise forgive but do not forget,” Aira pantas sahaja memotong, melengkapkan ayat Yusuf yang dipetik daripada buku karya Thomas Szasz. Kalau temannya, Farah, rasa pelik bagaimana Aira boleh hafal-hafal quote bagai ni semua, Farah patut jumpa dengan abang Aira. The master of quotes. Daripada Yusuf jugalah Aira mula minat untuk membaca buku- buku motivasi dan ilmiah, taklah asyik melayan novel cinta sahaja.

Yusuf sudah tersengih memandang adiknya itu. Kepala adiknya diusap perlahan. “Tau pun!”

“Tudung Aira jangan buat mainlah!” Cepat sahaja Aira menepis tangan abangnya yang sudah mendarat di atas kepala.

Yusuf terkekeh ketawa melihat Aira dah kelam-kabut betulkan letak tudungnya. Sebijik macam isterinya Nabilah. Tudung tu sensitif okey. Boleh merajuk dua minit kalau Yusuf usik. “Jomlah, kita naik atas. Lama pulaknanti dia orang tunggu.”

Beriringan mereka melangkah menuju ke lif, ingin ke atas. Ketika hendak melangkah masuk ke dalam bilik, langkah Aira mati apabila terdengar suara seseorang yang sedang bergelak tawa bersama abah, mama dan Kak Ilah. Yusuf dah tertoleh-toleh ke belakang apabila Aira tidak menurut langkahnya masuk ke dalam.

“Kenapa?” Yusuf menyoal tanpa suara.

Aira sudah melopong. Matanya bulat. Tubuhnya terkaku di hadapan pintu. “Kat dalam tu Reza!”

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/257335/tunggu-aira-di-kota-bandung

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *