[SNEAK PEEK] Trilogi Ajaib #3: AKSARA

9789670954127-medium

EBUKU Trilogi Ajaib #3 : Aksara oleh Syafiq Aizat

Dekat 4,000 tahun, pelayar-pelayar dulu merenung bintang untuk tahu kat mana halatuju dan lokasi diorang. Bintang-bintang tu membentuk buruj. Dan buruj merupakan satu aksara – lambang yang mewakili isyarat tertentu untuk manusia baca dan faham. Sampai sekarang, buruj tak pernah berubah, tetap macam mula-mula ditemui – menunjuk arah yang sama. Sementara kita yang hidup kat atas muka bumi ni sentiasa bergerak menuju ke arah yang belum tentu kita tahu. Ke arah takdir yang kita tak pilih, dan tak mampu elak.

Tapi, bintang cuma boleh nampak bila langit gelap. Kan? Kalau tak gelap, kita tak nampak.

Perumpamaan. Kita tengok sekeliling, dan kita sedar macamana apa yang jadi dekat alam ni boleh dijadikan tauladan. Tapi kenapa kena tunggu gelap? Tak sedar ke yang –

Ah!

Benda tu datang lagi. Benda –

“Argh!”

“Wei, kau OK tak ni?”

Dalam menahan satu rasa berat yang ada dalam kepala, aku pandang ke arah budak yang tegur tu.

“Apasal ni weih?”

Aku senyum dan geleng, cuba bagitahu aku tak apape – aku tipu.

“Kau… selalu macam tu. Bila orang tanya kau taknak jawab. Kau sakit pe?”

Aku tarik nafas panjang. Kalaulah aku boleh bagitahu budak yang duduk dekat depan aku sekarang ni apa yang aku rasa, aku dah bagitau lama dah. Tapi sayangnya, tak boleh.

Aku sendiri pun tak tahu apa benda ni. Benda tu macam… isyarat. Aksara yang aku tak boleh baca. Tapi aku nampak. Daripada setiap benda yang aku pandang, atau aku dengar, seolah-olah ada isyarat yang cuba berhubung dengan aku.

Ada masa aku boleh baca, kalau benda tu benda ringkas macam lagi berapa minit lagi loceng balik bunyi, atau Mak masak apa untuk makan tengahari nanti. Tapi ada masa isyarat tu terlalu complicated. Aku tak dapat baca.

Atau aku taknak cuba baca?

“Zaid! Jangan pandang belakang!” tegur cikgu yang ada dekat depan kelas.

Zaid menurut perintah. Kebanyakan budak kelas ni pandang Zaid macam budak tu yang bersalah. Padahal dia cuma ambil kisah pasal aku. Hmm…

“Izwan?”

Aku tersentak bila Cikgu Munah sebut nama aku.

“Tak payah terkejut sangat. Ke depan, jawab soalan nombor tiga dekat papan putih.”

Aku bangun dengan perlahan dan berjalan menuju ke arah papan putih. Satu kelas pandang. Tiba-tiba macam rasa diri ni rusa yang tumpang lalu dekat tengah-tengah sarang dubuk – direnung pemangsa, tunggu masa untuk baham aku dengan tanggapan. Yelah, aku kan budak baru. Baru empat bulan pindah dekat sekolah ni.

Aku tak endahkan. Sebaliknya, aku perhatikan soalan nombor tiga tu baik-baik

Given a : b : c = 8: 2 : 9 and a = 3.2.

Calculate the values of b and c using unitary method.

Kacang.

Terus aku sambar marker pen daripada tangan Cikgu Munah, dan cuba tulis jalan pengiraan untuk dapatkan jawapan di papan putih.

Argh! –

Rasa tu datang balik. Ada benda yang aku kena tahu. Tapi apa?

Tapi apa?!

Apa yang aku kena tahu ni?!

“Izwan!”

Aku tersentak bila Cikgu Munah pekik nama aku. Satu kelas pandang dengan wajah pelik.

Apasal?

Aku toleh ke arah papan putih –

1.618

Benda ni jadi lagi. Sama macam enam bulan yang lepas – Aku TER-salin isyarat yang aku nampak ke dalam bentuk aksara yang aku tahu buat kali pertama.

____________________

Masa tu aku dekat seat belakang kereta sorang-sorang, isi petak Sudoku dengan pensel. Ayah tengah drive, dan Mak dekat seat sebelah Ayah. Diorang bawa aku pulang semula ke rumah. Pulang lepas tiga tahun aku tinggal dekat tempat lain. Dalam masa tiga tahun tu, diorang dah pindah rumah. Dulu duduk kondominium. Sekarang duduk kawasan perumahan yang jejak tanah.

Tiga tahun aku tak ‘balik rumah’. Tapi aku tak kisah. Sumpah. Yang aku kisah, sebelum tiga tahun tu, aku langsung tak ingat apa-apa.

Tak ingat apa-apa kecuali Abang.

Dalam memerah otak mencari nombor yang tepat untuk diisi dalam petak Sudoku, isyarat tu datang lagi. Isyarat yang aku tak dapat baca, dan kali ni aku tertulis isyarat tu –

4452

Mula-mula aku tak tahu apa tu. Sampailah…

“Ish. Astaghfirullah, teruknya…” kata Mak bila kereta kitorang lalu melintasi kawasan kemalangan – dua buah kereta yang remuk tersadai di tepi jalan.

Masa tu aku ternampak nombor plat salah sebuah kereta –

CAD 4452

Sama. Tapi aku sendiri tak sedar masa aku tulis tu. Start haritu, aku takut nak pegang pensel atau pen. Aku takut aku tahu isyarat ni. Aku takut aku dapat terjemah. Aku takut, sebab dalam kepala aku macam ada suara berbisik – jangan, atau benda buruk akan jadi.

1.618

Harini jadi lagi. Daripada nak tulis jalan penyelesaian bagi soalan nombor tiga, aku tertulis benda ni. Masalahnya kalau tulis benda ni je takpe. Tapi aku tulis benda ni semuat-muat papan putih ni – besar-besar.

Apa maksud nombor ni aku pun tak tau.

“Kamu ingat boleh main-main ke dalam kelas saya?” Cikgu Munah mula naik angin.

Tak ada apa aku boleh buat selain pandang tangan sendiri yang turut terkena dakwat marker biru yang aku pegang. Sampai macam ni sekali.

“Saya suruh jawab! Bukan suruh main-main!”

Aduh. Habislah. Ni yang aku malas ni.

“Apa ni? Hah?!” Cikgu Munah datang dekat dengan aku. “Apa ni? Dah tak boleh jawab?! Ha?! Dah bisu?!”

Tak boleh jadi. Aku terus hentak kaki dan keluar daripada kelas.

“Nak pergi mana tu?! Hoi! Izwan! Tengok tu!!”

Aku tak endahkan. Langkah semakin laju, aku pergi tinggalkan kelas, tinggalkan semua budak-budak kelas yang tengah fikir yang bukan-bukan pasal aku, tinggalkan cikgu matematik tu yang tengah membuak-buak marah dekat aku.

Tak. Diorang tak faham aku.

Cuma sorang yang faham aku – Abang.

Aku perlahankan langkah bila dah nampak pintu belakang sekolah. Aku tuck out baju sekolah dan lengan baju aku lipat. Kemeja sekolah ni besar bukan main. Yelah, mana tak besar, kemeja Abang. Kemeja budak Form 4. Aku baru Form 2.

Bila aku berhenti, aku dapat baca yang lagi 12 minit 24 saat sebelum loceng sekolah berbunyi, sebelum aku boleh keluar ikut pintu berkunci dalam tatapan aku sekarang. Otak aku start countdown detik-detik nak balik.

Pak Guard datang. Dalam genggaman dia ada segugus kunci – terdiri daripada 18 anak kunci. Yakin betul pengetua bagi kepercayaan pada Pak Guard ni – semua kunci pintu sekolah ada kat situ kot. Kalau ada kes kecurian, memang tak ada orang lain yang akan kena tuduh.

Pak Guard ni mula belek dan cuba satu-persatu kunci – dia sendiri tak cam mana satu kunci mangga pintu belakang. Secara jujur, fed-up aku tengok. Kalau dia nak try satu-satu, ada aku balik minggu depan ni.

Aku bangun dan pergi ke arah pakcik berbaju putih tu. Aku tadah tangan.

“Apa? Nak apa?” dia tanya.

Tak bergerak, aku still posing sambil tadah tangan.

“Nak kunci ni? Nak bukak?”

Aku angguk.

“Dah, dah, dah… Jangan sibuk. Gi masuk kelas.” Sombong betul pakcik ni. Nak tolong pun tak kasi.

Aku berdiri kaku memandang wajahnya dengan rasa lebih fed-up. Dia jadi makin rushing dan berdebar tiba-tiba. Itu je cara nak bagi orang yang tengah buat kerja jadi tak tenteram: bagi pandangan tak puas hati.

“OK lah, nah,” dia putus asa dan bagi kunci pada aku.

Aku sengih menyindir dan capai kunci yang dihulur. Tangan kiri aku pegang mangga yang seberat batu-bata sambil mata ushar lubang pada mangga tu. Lepas beberapa saat, tangan kanan aku usap satu persatu anak kunci – macam menguntai tasbih. Tunggu isyarat, kunci yang mana kena guna. Bila sampai pada anak kunci yang ke-11, aku berhenti.

“Boleh?” Pak Guard tu cuba psiko aku. Aku buat tak layan, pandangan aku masih pada lubang mangga.

Dalam genggaman aku sekarang cuma ada satu anak kunci yang terpisah daripada 17 kunci yang lain. Aku masukkan ke dalam lubang mangga – checkmate! Mangga tu terbuka.

Aku sengih pada Pak Guard yang sedang ternganga. Aku hulurkan semula gugusan kunci tu pada Pak Guard. Dia ambil dengan perlahan, malu sendiri.

Tu lah. Lain kali jangan sombong bila orang nak tolong. Apa lagi, aku keluar dari pintu yang aku baru buka tadi dengan penuh ke-awesome-an dan berjalan pulang like a boss. Harini aku balik awal 5 minit. First time. Juga kali pertama aku guna pintu belakang sekolah. Biasanya aku balik awal setengah jam dengan lompat keluar ikut tembok belakang sekolah. Memang dinding tu ada dawai besi, tapi aku letak tilam terbuang yang aku jumpa dekat belakang semak luar kawasan sekolah sebagai alas supaya dapat melompat dengan lancar dan tanpa calar-balar. Jangan tanya apa fungsi tilam ni kat situ sebelum jadi alas aku keluar tembok.

Tak faham aku kenapa sekolah kat Malaysia ada dinding dan berpagar. Aku tengok cerita omputeh sekolah dia lagi mewah dan tak suram; tapi takde pun nak berpagar bagai.

Aku mula melangkah lebih laju bila sampai kat blok bangunan kedai. Tak tahulah kenapa, tiba-tiba jadi macam ni. Macam yang aku cakap, kadang-kadang aku dapat isyarat macam aku tahu apa yang akan jadi.

“Aduh!” Seorang perempuan melatah bila terlanggar aku. “Ou, ou, ou… I’m so sorry… I was…”

Foreigner ke kakak ni? Tapi muka ada gaya Melayu sikit. Rambut ikal mayang, bibir merah berlipstick, baju kemeja putih.

“You OK tak?”

Apa yang aku buat cuma perhatikan muka dia dalam-dalam sambil mengangguk. Aku dapat rasa yang harini aku memang patut jumpa kakak ni.

“You sure? Sebab…” Dia tunjukkan tangannya ke arah aku.

Aku angguk lagi – berlagak OK.

Bila pandang badan sendiri – Pergh, aku tengah berlumuran chocolate smoothie! Macamana aku boleh tak perasan? Lagi pelik, macamana smoothie tu boleh tumpah kat aku? Kuat sangat ke aku langgar dia sampai boleh tumpah sebegini banyak?

Aku perhatikan tangan dia, ada cawan plastik bersaki-baki smoothie. Bahagian atas tempat tebuk straw dah terkoyak luas. Gayanya macam dia tebuk berkali-kali sambil tergesa-gesa. Agaknya sebab tak bagi perhatian masa cucuk straw tu, sebab dia tengah buat benda lain.

Benda lain tu tak lain dan tak bukan ialah jawab phone call. Sebab tangan kiri dia ada handphone dan cara dia pegang handphone tu adalah cara pegang bila jawab call, bukan cara pegang biasa. Kalau pegang handphone macam biasa, ibu jari akan ada pada skrin, tapi bila jawab call ibu jari ada kat bahagian sisi handphone. Daripada casing phone Samsung yang dia pakai, aku dapat cam yang dia ni bukan foreigner.

Tiba-tiba dia terdiam. Kemudian mata kakak ni terbeliak memandang ke satu arah sambil ternganga. Pelik. Apa kena dengan kakak ni? Aku toleh ke arah yang sama dia sedang tengok – tak ada apa. Aku pandang dia semula.

Sawan ke?

Dia berkelip dan menarik nafas dalam-dalam seperti terkejut. Dia pandang aku dengan jelingan yang mendalam sebelum dia mendengus seperti singa.

“Oh my God.” Dia hayun-hayun tangannya yang memegang handphone, cuba mencari perkataan sesuai. “You’re gonna meet ‘something’.”

Berkerut dahi aku dengar dia tiba-tiba cakap macam tu.

“Something very horrific. Well…Nice knowing you.” Dia terus menapak pergi dengan laju.

‘Something very horrific’? Benda apa tu?

Kakak ni boleh nampak masa depan?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/64995/trilogi-ajaib-3-aksara