[SNEAK PEEK] PINK SMILE

PINK SMILE Oleh Luna Adresia

 

LOCENG di pintu depan Duncan CoffeeHouse berbunyi. Kaz yang sedang sibuk lap meja kaunter tidak pula angkat muka melihat pelanggan pertamanya pagi itu yang baru masuk.
“Hello, welcome to Duncan! What can I get for you?” sapanya seperti biasa tetapi masih tak angkat kepala. Tuala kecil rona hijau tua itu kemudian dimasukkan semula ke dalam laci sebelum kedua tangannya dilumur dengan hand sanitizer dan diratakan di celah-celah jari agar betul-betul bebas kuman.
“A dinner.”
Kaz serta-merta angkat muka. Dia salah dengarkah? Dan wajah gadis cantik berbaju T ungu dan berseluar denim biru pudar itu direnung lama.
“Pardon me?”
“A dinner. I want a dinner. With you.”
Kaz cuba kawal rasa kaki yang dah nak melompat gembira tu. Cool, Kazreeq. Cool. Lelaki kut. Mana boleh nak show off sangat emotion tu.
“Kalau tak nak tak apa. I just wanna say sorry.”
“Siapa cakap tak nak? Saya tak cakap apa-apa pun.”
“Tapi…”
“Nak apa for breakfast? Benda lain cakap masa dinner.”
Luna dah tak mampu tahan senyum. Senyuman paling lebar pernah terukir kini terpampang jelas di wajahnya yang sedikit kemerahan. Siapa cakap dia tak rasa malu ajak pemuda idaman hati makan malam bersamanya. Tiba-tiba pula tu. Bukan apa. Serius. Luna rasa bersalah. Rupanya rasa marah yang melampau-lampau tempoh hari tu tanda dia nak datang bulan! Patutlah mood swing bagai nak rak. Kalau dia ialah Luna yang normal, dia tak akan marah Kaz sampai begitu sekali. Muhammad Kazreeq lelaki idaman kut! Takkan nak buang masa marah lama-lama?
“Jangan tunjuk sangat happy tu.”
Suara Kaz membuatkan Luna tersentak lantas dia berdehem membetulkan suara.
“Saya nak black coffee and pancakes.”
“Tu aje?”
Luna angguk lantas keluarkan dompet dari beg silang yang tersangkut di bahu.
“Pergi duduk kat meja biasa.”
“Tapi saya tak bayar lagi…”
“Duduk aje la.”
Luna akur. Dia duduk di meja hujung bersebelahan dinding kaca seperti biasa. Sementara menunggu, dia renung ke jalan raya yang belum sibuk. Pagi Selasa yang suram. Langit mendung di luar. Macam nak hujan tapi tak hujan juga dari tadi, masa Luna keluar rumah. Dia bangun awal sebab tak lena tidur. Set warna merah jambu yang diterima semalam menuntut janji yang dia tanam dalam diri. Salah siapa? Salah diri sendiri berjanji yang bukan-bukan tapi bukankah promises are made to be broken? Lagipun dia bukan janji dengan siapa-siapa. Dia cuma bersumpah atas dirinya sendiri tapi kalau dimakan sumpah macam mana? Macam mana? Apa-apa pun, Kaz berhak mendapat ucapan maaf darinya. Kali ini, dia yang bersalah. Siapa dia untuk marah bagai nak rak disebabkan hal-hal kecil sebegitu? Buat malu aje!
“Why blackcoff today?” Kaz lihat Luna alih pandangan dari luar ke arahnya. Dia kemudian labuh punggung di kerusi berhadapan gadis itu sambil hidangkan dua pinggan pancakes dan dua cawan espreso atau lebih dikenali sebagai black coffee di Duncan CoffeeHouse manakala penggemar tegar black coffee di Duncan CoffeeHouse lebih senang memanggilnya dengan nama ‘blackcoff’. Kaz kemudian panggil Mel yang menggantikannya di kaunter.
“Simpan ni,” arahnya ringkas. Sebaik dulang bertukar tangan, Mel terus berlalu pergi.
Luna lihat riak wajah Mel yang macam tak puas hati. Sempat jeling dia lagi. Kenapa dengan perempuan ni?
“Tak jawab saya pun. Why blackcoff today? Can’t sleep last night and now you’re sleepy?”
“You can say that.”
“Nak set colour apa petang ni?”
Luna yang dah suap secebis pancake yang dah disapu madu dan butter pandang tepat ke wajah Kaz. Dia kemudian tersenyum nipis.
“Awak dah boleh berhenti hantar set dengan tema colour macam-macam tu kut.”
“Kenapa? Dah tak marah dah?”
“I’m sorry.”
“Tak apa. Cakap masa dinner nanti.” Kaz pandang tepat ke wajah Luna sekejap dan tersenyum.
Luna tarik nafas dalam-dalam. Oh my. I’m melting!
“Makanlah. Ada kelas ke hari ni?”
“Hmmm.” Luna angguk sambil kembali tekun nak habiskan pancake. Keadaan terus senyap selepas itu. Dah tak tahu nak cakap apa dah. Kaz bersahaja duduk depan dia, makan sarapan sama-sama macam dah betul-betul selesa. Dah tak macam dulu. Kaz memang dah layan dia lain. Lain sangat sampai Luna terpaksa yakinkan diri sendiri yang dirinya cuma terlebih melayan perasaan. Semua ini mungkin perkara biasa bagi Kaz. Tak ada apa-apa. Tak ada kaitan dengan perasaan ke apa. Kaz mungkin suka berkawan dengannya sebab Ery sukakannya. Ya, mungkin sebab Ery.
“Tolong saya.”
“Apa?” Bulat mata Luna tengok Kaz. Nak aku tolong temankan Ery pergi mana-mana ke? See? Mungkin betul apa yang aku rasa selama ni. Semua ni berkaitan dengan Ery. Tak ada kaitan dengan perasaan aku ke apa. Aku aje terlebih perasan! Hu.
“Tolong ingatkan saya.”
“Ingatkan?”
“Ari dah tak ada. Saya selalu lupa things, sometime, important things. I feel bad. I’m not gonna keep on forgetting. I might lose something because of benda-benda macam ni. Saya tak nak. So could you please remind me? That I’m gonna have dinner with you tonight.”
Luna telan air liur. Tu aje?
“Boleh tak?”
Cepat-cepat Luna angguk.
“Text me. An hour before or earlier, or every two hours or…”
Luna tergelak kecil.
“Jangan risau sangat, okey? Awak tak akan lupa.” Luna keluarkan sticky note warna warni sebesar tapak tangan dari beg silangnya.

Dinner tonight at 8.

Nota itu ditulis di lima helaian berasingan sebelum diserahkan kepada Kaz di hadapannya.
“Stick them at places where you can see them.”
Kaz tersenyum melihat nota yang kini ada di tangannya.
“Orang macam awak perlukan banyak sticky note,” ujar Luna sedikit tersekat-sekat.
“Am I?”
“And a smartphone.” Luna tersengih.
“3310 tak boleh nak tolong sangat. Hehe.”
“Perli ke ni?”
Cepat-cepat Luna menggeleng.
“Hari tu 3310 rosak. Dah okey ke?”
“Kejap okey, kejap tak.”
“Oh.” Luna lihat jam di pergelangan tangan kanan. Dah pukul 10.30 pagi. Dia ada kelas pukul 11 tapi kaki rasa tak nak bangun dari kerusi. Ini kali kedua dia duduk satu meja bersarapan bersama jejaka idaman. Ibarat memulakan hari dengan sarapan paling sedap dalam dunia apabila Kaz ada depan mata.
“Guess, I have to go.”
“Cepatnya. Ada kelas ke?”
Luna angguk sebelum habiskan black coffee dari cawan lalu bingkas bangun.
“Pergi dulu.”
“Sekejap.”
“Tapi…”
“One minute.”
Luna sedang berdiri di pintu masuk Duncan CoffeeHouse apabila Kaz muncul semula dari dapur menghulurkan beg kertas kepadanya.
“Apa ni?”
“Pink Smile for brunch.”
Luna rasa terharu dan sebelum dia cakap apa-apa, Kaz sudah menepuk bahunya.
“Now go. Karang lambat masuk kelas. Ingat! Pink Smile tu untuk brunch. Bukan high tea.”
Cepat-cepat Luna ucapkan terima kasih sebelum berlari anak menuju ke tempat parkir kereta. Kaz masih berdiri di muka pintu Duncan CoffeeHouse sehingga Luna hilang dari pandangan. Senyuman juga tidak hilang dari bibirnya.
Mel yang memerhati dari kaunter rasa panas di muka. Darah rasa tersirap. Jauh di sudut hati rasa tidak puas hati itu meluap-luap. Perempuan tak bertudung, anak orang kaya mana entah, yang bajet comel macam tu juga yang Kaz nak pandang. Mel mula membandingkan dirinya yang bertudung litup, manis, tak pernah nak tinggal solat. Perempuan tadi entah-entah jenis tak pernah cecah kaki kat surau pun! Mel terus-terusan mengata dalam hati.
“Mel. Pergi tolong hantar pesanan. Biar saya jaga kaunter.” Kaz dah berdiri di sisi sambil melekatkan sesuatu pada papan hitam yang terletak di belakang kaunter.
Mel hanya angguk sambil mata sempat kerling pada sticky note warna merah jambu yang baru Kaz tampal di bawah menu istimewa hari itu yang ditulis dengan kapur di papan hitam. Dinner tonight at 8? Ooo… Nak dating malam ni! Huh! Menyampah!
SENYUM.
Senyum balik.
Senyum lagi.
Balas senyum.
Okey. Kuis nasi goreng kampung yang baru terhidang di meja dengan garpu di tangan kiri. Sudu di tangan kanan masih belum ditugaskan untuk menyua nasi ke mulut. Tengok Pink Smile yang dah tak ada Pink Smile dia tapi tetap comel!
Okey. Teguk air teh o ais limau buat pembasah tekak yang asyik kering. Tengok kiri. Tengok kanan. Tengok depan. Okey. Tengok depan kena senyum lagi. Haih. Susahnya!
“Kenapa? Tak selesa makan sini? Tadi orang offer pergi PeterVsHook. Kalau tak okey dengan tempat ni cakap, okey? Tak biasa makan kat gerai biasa?”
Luna mencebik.
“Mana ada. Okey aje. Bukan tak selalu makan gerai. Orang tapau bawa balik rumah pun selalu. Tu, gerai mamak kat Flat Matahari tu. Selalu aje tapau mi goreng mamak sebab sedap.”
“Ooo.”
Luna senyum tawar. Heh. ‘Ooo’ aje ke? Penjelasan aku yang panjang lebar tu jawab dengan simple ‘Ooo’ aje?
“You know what?”
“What?”
“Saya nyaris-nyaris lupa kita ada dinner malam ni.”
“Huh?” Bulat mata gadis ringkas berbaju lengan panjang warna merah hati dan berseluar denim kelabu itu pandang wajah Kaz di hadapannya.
“Kenapa? Mana pergi sticky note yang saya bagi untuk tolong remind awak?” Luna tergelak kecil. Pelupa sungguh! Makan banyak semut ke apa?
“Tak tahu siapa entah yang buang. Nasib baik jumpa satu dalam bakul sampah tepi kaunter.”
“Pelik.” Luna tersengih. Tak tahu nak cakap apa sebenarnya. Entah tangan siapa yang rajin sangat buang note yang sangat jelas macam tu?
“Pelik, kan? Tapi tak apa. Ada CCTV. Nantilah tengok siapa yang pandai-pandai buang tu.”
“Sampai macam tu sekali?”
“Awak tak nak tahu siapa ke?”
Luna mencemik.
“Tak kesahlah. Lagipun, awak kan dah ada depan saya ni. Tu lebih penting.”
Kaz pandang tepat wajah Luna. Luna yang menyedari hal itu terus berhenti mengunyah dan telan terus nasi yang tak cukup kunyah 40 kali. Mata pandang Kaz di hadapan. Wajah itu tak ada riak tapi…
“Apa yang penting tadi?”
Luna terbatuk kecil.
Kaz senyum segaris sebelum kembali sambung makan.
Luna telan air liur yang terasa pahit. Entah kenapa mulutnya begitu lancar mengeluarkan kenyataan yang sepatutnya sekadar menjadi monolog dalam hatinya. Karang Kaz fikir dia yang angau sakan dengan Kaz. Perigi mana boleh pergi cari timba! Tapi perigi tak boleh kalau tak ada timba. Apa salahnya perigi cari timba kalau betul-betul nak sehidup semati?
“So, berbalik kepada tujuan awak ajak saya dinner.”
Gulp!
“Saya, saya.”
“Saya?”
“Saya nak mintak maaf.”
“Sebab?”
“Sebab tiba-tiba marah awak. Yalah kan, saya ni siapa nak marah-marah? Lepas tu, saya susahkan awak lagi. Hantar donut bagai kat rumah. Saya rasa bersalahlah sebab saya tak ada hak nak marah-marah awak sebenarnya. Salah saya. Emotional sangat. Saya mood swing sebab, er… Biasalah yang sebulan sekali tu?” Luna tersengih, mohon difahami.
Kaz tergelak besar. Gadis yang sangat jujur! Hahahaha! Cutenya Luna Aisha!
“Kenapa gelak?”
“Even my own best friend, Rysa tak pernah cakap pasal her once in a month thing but we all just knew it!”
Luna senyum lega. Mempunyai sahabat yang merupakan seorang perempuan membuatkan Kaz mungkin lebih memahami perempuan. Kalau dah jenis sangat-sangat memahami perempuan, agak-agak dia tahu tak aku suka dia?
Silap. Itulah kesilapan wanita selama ini. Lelaki memang lambat sedar tentang perasaan. Tak kesahlah perasaan orang lain terhadapnya, mahupun perasaan dia sendiri. Ibarat lipas yang sedang mengharungi perjalanan di atas bongkah ais yang panjang. Dah hampir mati masih tidak sedar-sedar lagi!
“Lepas ni nak ke Duncan for coffee tak?” soal Kaz tiba-tiba.
“Boleh juga!” Luna senyum lagi. Dah entah kali ke berapa dah dia senyum sepanjang hari ini. Mahunya tak senyum. Habiskan masa dengan jejaka pujaan kut! Orang gila aje tak rasa bahagia. Dan bercakap pasal bahagia, statement ‘I Love You’ kena proceed lepas ni ke? Luna, Luna. Apa yang dah kau janji dengan diri kau sendiri, Luna Aisha? Huuu…

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/93895/pink-smile