[SNEAK PEEK] Kedua

Kedua oleh Reen Syazreena

ZARA mengeluh sekali lagi. Kerja yang dilakukannya hari ini langsung tidak kena. Kepalanya dari tadi asyik mencengkam. Sudah dua minggu dia menyibukkan diri dengan kerja. Itu lagi baik daripada memikirkan fasal Tania. Dia teringatkan panggilan telefon yang diterima daripada Tania. Bagaimana Tania mendapat nombornya, dia sendiri tak tahu. Mungkin curi ambil dari telefon Amir.
“Aku nak kau lepaskan Amir,” arah Tania di hujung talian.
Zara menunjukkan reaksi jengkel mendengar itu. Minah ni sesuka hati je.
“Why?” Soal Zara berang.
“Sebab aku dah menang.”
“Jadi? Sama ada aku dengan Amir bercerai atau tak, tu bukan hal kau!”
Tania mengetapkan gigi. Berang betul dengan Zara. Dah kalah, buatlah cara kalah.
“I don’t care. Baik kau lepaskan Amir.” Tania tak mahu mengaku kalah.
“Dari kau suruh aku lepaskan Amir, lagi baik kau suruh Amir yang lepaskan aku. Tidak begitu, Tania?”
Tania menelan air liur. Menyuruh Amir menceraikan Zara? Tentunya Amir akan berfikir yang bukan-bukan tentangnya. Ah… tak akan! Dia tak akan dedahkan dirinya ini pada Amir.
“Aku susah nak jumpa dia sekarang ni.” Benar. Sejak kejadian Amir menampar Zara itu, agak susah baginya untuk berjumpa dengan Amir. Tan Sri Ridzuan akan selalu berada di pejabat selain Amir dikawal ketat oleh pengawal peribadinya. Ah… benci betul! Mereka hanya dapat berhubung melalui telefon sahaja. Itu pun tidak puas baginya.
“Padan muka!” Ayat yang dikeluarkan oleh Zara benar-benar membuat Tania bengang.
“Lepaskan Amir!” Tania tak mahu mengaku kalah.
“Aku mungkin takkan lepaskan dia.” Sengaja Zara berkata sedemikian. Mahu membuatkan Tania bertambah berang dengannya.
“What?” Tania terkejut. Dia salah dengarkah?
“You heard me. Aku tak akan minta cerai atau minta Amir ceraikan aku. Plus, kalau Amir nak ceraikan aku, dah lama dia buat but sekarang, nothing happened.”
“Kau tipu!” Tania tidak percaya.
Zara gelak. Sakit hati Tania mendengarkannya.
“Aku tak percaya cakap kau, Zara!”
“Whatever. Bye!” Talian dimatikan oleh Zara.
Ketukan di pintu mematikan lamunan Zara. Dipandangnya ke arah pintu. Kelihatan Alex sedang mengukirkan senyuman ke arahnya.
“Ni fail yang you kena sain.” Alex meletakkan fail di atas meja.
“Haii… Ros mana?” Soal Zara sinis tentang setiausahanya. Tiba-tiba je Alex melakukan kerja Ros.
“Dia pergi toilet. Alang-alang I free, so here I am.”
“Hmmm… macam mana dengan renovation kat rumah Datin Rosnani? Dah siap?” Soal Zara lagi sebelum menurunkan tandatangannya.
“Dah. By the way Zara, are you okay?” Soal Alex lagi. Risau dengan muka Zara yang pucat.
“Yes, I am. Jangan risau. Penat je kut.” Zara berbohong. Dia cuba menahan rasa sakit di kepalanya.
Alex mengangguk sambil mengambil fail di tangan Zara.
“Lupa nak tanya you, fail fasal renovation kat rumah anak Datin Rosnani tu kat mana? I cari semalam kat sini, tak ada,” soal Alex lagi. Tidak menjangka anak beranak menggunakan khidmat syarikat ini.
Zara mengeluh. Dia rasa dia tinggalkan fail itu di Villa Lilium. Dia bawa balik fail itu untuk semakan tiga minggu lepas.
“I rasa ada kat rumah I. Bila you nak?” Zara memandang Alex.
“Kalau ikut jadual, renovation akan dilakukan next week. Kalau boleh, minggu ni.”
Zara mengangguk. “Nanti I bagi.”
“Okey.” Alex beredar.

ZARA menyelerakkan fail-fail di atas meja itu. Dia mencari fail miliknya namun tiada di situ. Semuanya fail milik Amir. Dia harus jumpa fail itu sebelum Amir pulang. Nasibnya baik ketika tiba di Villa Lilium jam 4.20 petang tadi, hanya kelibat pembantu rumah yang kelihatan. Pembantu rumah itu yang dikenali dengan nama Yati itu akan datang mengemas rumah setiap hari kecuali hujung minggu. Arahan ibu mentuanya.
Ketukan di pintu mengejutkannya. Zara menoleh ke arah pintu. Risau juga jika gerangan yang mengetuk pintu itu adalah Amir.
Eh… Sejak bila mamat tu ketuk pintu nak masuk sini? Bukannya dia tahu aku akan datang ke sini pun.
Pintu terbuka. Zara mengeluh kelegaan setelah kelibat Yati muncul dari pintu.
“Puan, saya mahu pulang. Ada apa-apa lagi tak?” Soal Yati. Waktu kerjanya di rumah itu tamat pada jam 5.00 petang. Jadual kerjanya sebegitu. Dia akan dihantar ke kediaman mewah itu jam 6.00 pagi untuk menyediakan sarapan pagi dan pulang ketika jam menunjukkan pukul 5.00 petang. Manakala hujung minggu, dia bercuti.
Zara menggeleng. Tangannya memegang kepalanya. Sakit!
“Puan tak apa-apa?” Soal Yati lagi. Risau juga melihat wajah majikannya pucat.
Zara menggeleng sekali lagi.
“Saya sudah sediakan minum petang, saya tinggalkan di dapur. Kalau puan mahu, saya boleh bawa ke sini.”
Zara geleng lagi. “Tak apalah. Nanti saya turun ke dapur.”
Yati mengangguk. “Saya keluar dulu.”
Zara mengangguk sambil memandang sahaja kelibat Yati beredar. Dia kemudian kembali mencari fail. Dibuka laci meja, ada beberapa fail di situ. Dibeleknya sebelum dia mengukirkan senyuman. Rupanya failnya berada di situ. Dia bersiap sedia mahu melangkah ke arah pintu apabila daun pintu terkuak. Kali ini Zara menelan air liur.
“Hai…” Amir bersuara memandang Zara di hadapannya. Nasibnya memang baik. Dia baru sahaja berniat mahu mencari wanita ini malam nanti namun Zara sudah berada di hadapan matanya. Langkah kanan betul! Tak payah nak bazir masa aku.
Zara menelan air liur sebelum dia mengambil keputusan tidak mahu hiraukan Amir. Dia berjalan ke arah pintu namun Amir menghalangnya. Dia cuba lagi, namun Amir masih menghalangnya. Dia menelan air liur sekali lagi bila melihat Amir mengunci pintu dari dalam. Apa yang lelaki ini mahu lakukan?
Amir melangkah ke arah Zara namun wanita itu mengundurkan dirinya ke belakang. Sengaja Amir berbuat begitu. Sengaja mahu menakutkan Zara.
“You nak apa?” Soal Zara dingin. Fail di tangannya di pegang kemas. Denyutan di kepalanya makin kuat.
“You tahu apa yang you dah buat, bukan?” Amir memandang Zara dengan bengang. Dia teringatkan panggilan Tania tadi.
“I tak boleh nak tahan semua ni. I tak nak menyusahkan you, tapi I memang tak boleh nak tahan hinaan ni lagi.” Kedengaran suara Tania seakan menangis di hujung talian.
“Hina? Apa yang you cakap ni? Cuba bagi tahu I.”
“Zara call I tadi. Dia tuduh I macam-macam. Dia kata I pelacur you. I just can’t accept this…” Kemudian, Tania mematikan talian tanpa menghabiskan ayatnya.
Dia cuba menghubungi Tania, namun tidak berjaya. Dia tidak menyangka sampai begini sekali Zara membenci Tania. Dipandangnya Zara di hadapannya. Langsung tiada rasa bersalah. Pandai betul kau berlakon ya, Zara Amani?
“Apa yang I dah buat?” Soal Zara hairan. Dia menelan air liur. Denyutan di kepalanya makin kuat.
“Stop acting, Zara! You gelar Tania pelacur, kan?”
Zara terkaku seketika. Pelacur apa yang dikatakan oleh Amir ini? Dia tidak dapat menangkap. Denyutan di kepalanya makin lama makin kuat. Dipandangnya Amir yang kini berdiri di hadapannya. Dia jarakkan sedikit dari lelaki itu.
“Pelacur apa yang you cakapkan ini?” Kedengaran lemah suara Zara. Jujur, dia tidak mampu untuk meneruskan perbualan ini. Dia mahu beredar dari situ. Apa yang terkeluar dari mulut Amir Haikal itu langsung tidak difahaminya.
Zara mengundurkan diri ke belakang lagi. Fail di tangannya terjatuh. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Dia tidak tahu kenapa penglihatannya makin lama makin kabur. Dia memandang Amir. Lelaki itu mendekatkan diri dengannya. Lama-kelamaannya, penglihatannya menjadi gelap.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/340911/Kedua