[SNEAK PEEK] HARGA SEBUAH CINTA

HARGA SEBUAH CINTA Oleh Hani Fazuha

HUJUNG minggu itu, aku bermalam di rumah sewaku. Walau tinggal di rumah Zura, aku masih menjadi penyewa rumah tersebut kerana aku tidak akan selamanya tinggal di rumah besar itu. Perancanganku hanya sebulan dua dan apabila aku sudah cukup duit untuk membeli sebuah kereta, aku akan kembali tinggal di rumah sewaku.

Zura memang ingin aku terus tinggal di rumahnya tetapi ada banyak sebab untuk aku menolaknya terutama sekali dengan kewujudan Zhafir di rumah itu yang makin membuatkan aku kurang selesa. Namun, alasan yang kuberikan pada Zura hanya satu, ingin berdikari dan tidak ingin terlalu bergantung pada dia dan keluarganya.

Selalunya apabila bermalam di rumah sewa, aku terpaksa bangkit awal untuk ke tempat kerja kerana Aleeya hanya akan menghantarku ke stesen komuter Serdang. Dari situ, aku harus menaiki KTM ke Subang Jaya dan menaiki teksi untuk ke pejabat.

Pagi Isnin itu, sebaik melepasi pintu utama pejabat, pandanganku menyapa kelibat Zura yang sedang berborak bersama tiga orang lelaki di ruang legar berhampiran dengan kaunter penyambut tetamu.

“Fea!” Zura terjerit memanggil namaku sebaik melihat aku masuk. Pantas dia bergerak mendekatiku. Serentak dengan itu, tiga pasang mata yang sedang bercerita dengannya menoleh pandang ke arahku. Aku memandang sekilas pada ketiga-tiga lelaki yang berbual-bual bersama Zura tadi, tetapi aku tersentak saat pandanganku menyinggah pada salah seorang daripada mereka. Dadaku bergetar hebat.

Arman! Kenapa mataku seakan ternampak bayangan Arman? Benarkah salah seorang daripada mereka itu ialah Arman? Benarkah lelaki yang lengkap bersut coklat yang sedang berdiri di tengah-tengah Ikmal dan Zhafir itu, Arman?

“Jom! Aku kenalkan dengan ‘dia’” Zura berbisik perlahan padaku sambil menarik tanganku menghampiri tiga lelaki tersebut.

“Arm, kenalkan… best friend I, Fea… Hanisofea.” Tatkala Zura memperkenalkan kami, aku terasa ingin rebah di situ juga. Ya! Memang dialah Arman. Lelaki yang pernah mengajarku tentang makna cinta yang di dalamnya penuh dengan keindahan.

“Fea… ni Arman.” Zura memperkenalkan lelaki itu kepadaku pula tanpa menyedari riak wajahku yang sudah berubah.

“Yang selalu aku cerita kat kau tu,” sambungnya lagi bagai berbisik di telingaku.

Zura tersenyum bahagia menyebut nama lelaki itu manakala aku pula… bagai sedang dibakar api marak yang merentungkan hati dan seluruh perasaanku. Kenapa ada pertemuan yang sebegini kejam?

“Hai!” Hanya itu yang mampu keluar dari bibirku sebagai cara menyapa orang yang baru diperkenalkan kepadaku. Sedang hakikatnya, aku lebih lama mengenalinya.

Arman tidak membalas, sekadar mengangguk berbahasa isyarat tetapi aku tahu, dia sebenarnya sudah mati kata-kata dengan pertemuan ini. Ya! Siapa sangka, kami akan dipertemukan semula di sini dalam suasana begini.

“Hai, darling! Dah breakfast ke?” Ikmal yang entah dari mana datangnya tiba-tiba mencelah. Selamba wajahnya seselamba dia memanggilku darling mengejutkan semua orang yang berada di situ termasuklah aku sendiri. Serta-merta semua mata berkalih pandang ke arahnya. Nampaknya, dia semakin berani berlagak Romeo di hadapan semua orang.

“What? Anything wrong?” Dia menyoal sambil menyengih, pura-pura tidak faham apa-apa.

Zhafir melirik ke wajahku sebelum menjeling Ikmal. Arman pula bagai enggan melarikan pandangannya daripada terus menatap wajahku. Aku rasa seperti hilang seluruh jiwa, seolah-olah hanya jasad yang berdiri tanpa nyawa.

“Eh! Jom, ikut kita orang pergi breakfast.” Zura tiba-tiba bersuara memecah kebisuan antara mereka. Dia sudah bertindak memaut lenganku.

“Err… thanks, but no!” Aku cepat-cepat menolak lembut.

“Alaa… jomlah temankan aku, please…” Zura merayu seraya mempamerkan wajah simpati. Kalaulah dia tahu hatiku sedang menangis saat ini, pastinya dia tidak tergamak merayuku begitu.

“Sorry, Zura… aku ada banyak benda nak settle sebenarnya. Maybe next time, okay?” ucapku sebelum menepuk bahunya sebagai isyarat meminta diri.

Tanpa mempedulikan tiga pasang mata yang memandang, aku beredar memasuki pintu utama pejabat berserta air mata yang bergenangan, menunggu masa untuk menitis keluar. Kenapa harus ada pertemuan yang menyakitkan begini?

Tidak daya rasanya mahu terus melangkah namun, aku gagahkan juga kedua-dua kaki ini untuk menjauhkan diri daripada semua yang menyakitkan itu. Aku kalah dengan takdir tetapi selagi nafas belum berhenti, selagi itulah aku harus menelan segala kepahitan.

Duduk di meja kerja, aku jadi tidak tahu mahu berbuat apa. Kenapa harus dia yang menjadi pujaan Zura? Kenapa harus Zura yang menjadi pilihannya? Aku mula tertanya-tanya diri sendiri.

Sambil termenung, keyboard computer aku tekan-tekan tanpa sedar. Entah apa perkataan apa yang kutaip, aku tidak tahu. Ketukan kuat jariku sehingga mengeluarkan bunyi bising tetapi kebisingan itu ibarat satu irama yang mengiringi permainan mindaku.

“Oi! Cik Fea… tengah marahkan apa ni? Kesian keyboard tu jadi mangsa.” Encik Badri yang menjenguk di sebalik partition menyergahku.

Terkejut aku. Spontan tanganku mengurut dada. Aku senyum segaris, bagi menutup kecelaruan di hati. Wajah Arman dan Zura yang sejak tadi bertamu di segenap ruang fikiran terus lenyap diusir suara lelaki itu.

“Mana ada marah! Keyboard ni degil sangat. Tekan lembut-lembut tak mahu, kena kuat-kuat baru mahu.” Aku memberi alasan sambil pura-pura ketawa lucu.

“Yalah tu. Keyboard yang degil ke atau tuannya yang ganas?” usik Encik Badri sebelum dia menyambung langkah masuk ke biliknya.

Aku melepaskan nafas lega. Terlepas satu beban! Perginya lelaki itu, aku sekali lagi termangu. Nama dan wajah Arman singgah semula menggamit kisah lama.

“Kalaupun bumi ini terbelah menjadi dua, cinta saya tetap bertaut satu dan yang satu itu hanya untuk awak.” Mengingatkan janji manisnya suatu ketika dahulu, hatiku jadi sakit dan pedih. Kesakitan itu bagai membunuh seluruh perasaanku. Bertahun lamanya aku mengubat luka itu dan kini, dia kembali muncul menggores parut lama.

Aku tidak dapat menahan perasan. Kelopak mataku sudah membahang panas. Air jernih bergenang mengaburi pandangan. Dadaku berkocak hebat menahan rasa. Ada sesuatu yang masih tersimpan di situ. Sesuatu yang tidak mampu aku luahkan sehingga ke saat ini.

Simpulan cinta yang dia ikat di hatiku masih kemas di situ. Janji manisnya untuk terus hidup bersamaku masih kuingat hingga ke hari ni. Cuma dia mungkin sudah melupakan segalanya.

Oh, TUHAN… andai dia bukan tercipta untukku, kau dorongkan jalan untukku menghapuskan rasa itu dan namanya dari hatiku. Tapi, andai dia memang KAU cipta untukku, kau tunjukkanlah aku jalannya dan hikmah-MU.

Dengan langkah longlai, aku bangun menuju ke surau. Pagi-pagi buta masuk ke surau memang terasa janggal, tetapi hanya di situlah tempat untuk aku mencari ketenangan.

Aku duduk bersandar di dinding sambil menarik kedua-dua lututku rapat ke dada. Tanganku bergerak perlahan menarik tudung, meleraikan rambut yang tersimpul di dalamnya. Sambil mencium haruman rambut sendiri, ingatanku kembali semula kepada Arman.

“Saya suka rambut awak, cantik sangat,” puji Arman sambil memandang rambutku yang lurus dan sedikit ikal di hujungnya ketika itu.

“Awak jangan potong, tau? Simpan sampai panjang, sampai kita kahwin.” Itu yang dia minta dan permintaannya masih aku ingat. Waktu itu rambutku cuma separas bahu dan baru sekali aku memotongnya. Kini, ia sudah mencecah ke paras pinggangku.

Tiba-tiba sahaja aku terasa ingin menangis. Cepat-cepat aku telangkupkan wajahku ke lutut. Dan di situlah air mataku gugur setitis demi setitis. Kenapa rasanya begitu sakit dan pedih sekali? Bagaimana untuk aku lenyapkan sisa-sisa harapan yang masih tinggal di hati ini?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/93975/harga-sebuah-cinta