[SNEAK PEEK] ENAK

9789670954455-medium

EBUKU ENAK Oleh Nuril Basri

Aku tidak mengharapkan seorang lelaki tampan akan suka padaku. Aku tahu, kalaupun mereka mahu mendekatiku, pastilah kerana mereka ada niat tertentu. Samada mereka mahu aku membelanja mereka, ataupun menyiapkan tugasan mereka atau mengemas rumah sewa mereka. Mungkin ada perempuan yang rela melakukan apa saja demi lelaki kacak yang mereka sukai, tapi bukan aku. Aku tidak se-desperate itu, dan aku tak ingin membeli cinta. Tetapi sesekali diperlakukan sedemikian, membuat aku sakit hati juga.

Kalaupun ada lelaki kacak yang meminatiku, kuharap ia bukan kerana aku boleh menyara kehidupannya, tapi kerana diriku apa adanya. Jadi sepanjang perjalanan pulang, aku mendengar lagu Parasit nyanyian Gita Gutawa sambil menari-nari kecil, sehinggalah aku sampai di perkarangan rumah sewaku di belakang pejabat.

Lupakan saja Hans. Anggap saja aku tidak pernah bertemu dengannya. Dia cuma seekor kutu busuk yang tidak layak diberi perhatian. Dan sudah terlalu banyak kutu busuk dalam hidupku. Segera aku memadam nombor telefon dan PIN Blackberry-nya dari telefon bimbitku.

Tapi, demi ibuku yang sudah tidak sabar mahu bermenantu, dan demi musim ‘memburu kekasih’ yang sedang aku jalankan, aku harus segera mencari orang lain untuk bertemujanji. Yang penting, kali ini cuba cari yang rupanya biasa-biasa sahaja. Dan perlu lebih teliti melihat profil orang di Facebook. Phew.

Esok paginya aku terus ke apartmen bosku dari rumah. Dia menyuruhku datang ke sana dan tidak perlu ke pejabat dulu. Setiausaha sepertiku memang selalu lebih banyak menghabiskan masa ke sana ke mari dari di pejabat. Banyak pertemuan yang aku harus hadir untuk mewakili bosku yang tidak tahu berbahasa Indonesia. Tapi aku pun tidak tahu berbahasa Korea. Satu-satunya perkataan yang aku tahu adalah ‘jinjjaarooo!!’ (yang sebenarnya aku tidak tahu pun maksudnya). Dengan bosku, kami berkomunikasi menggunakan bahasa Inggeris.

Dalam perjalanan, aku mengisi perut dengan nasi uduk[2] yang kubeli di tepi jalan berhampiran rumah sewaku. Sambil makan, aku bertekad untuk tidak lagi sarapan esok. Aku harus diet. Nasi uduk ini akan membuat lemakku bertambah banyak. Mungkin nasi ini harus kucampakkan ke luar tingkap teksi. Tapi aku tidak boleh membuang sampah sembarangan. Ah, nanti akan kubuang bila sampai di tempat yang dituju.

Ketika teksi berhenti di depan apartmen The Sultan di Semanggi, nasi uduk itu sudah selamat masuk ke dalam perut. Ya Tuhan, aku perlu diet, supaya tidak kelihatan seperti ada ular sawa yang melingkar di perutku.

Aku sudah pernah beberapa kali datang ke rumah bosku. Isterinya kadang-kadang minta dihantar ke sana ke mari untuk membeli-belah dan sebagainya. Dia baru tinggal di Indonesia beberapa bulan, jadi banyak benda yang dia belum tahu. Jadi selain berperanan sebagai setiausaha bosku, aku juga setiausaha peribadi keluarganya.

Madam Hong turun untuk bertemu denganku. Dia seperti menara rapuh yang akan tumbang bila-bila masa saja lagi.

“Hyun Ji…” ujarnya sepatah.

Hyun Ji adalah nama anak perempuan bosku. Gadis itu pelajar kelas 2 SMA[3].

“Kenapa dengan Hyun Ji?” soalku padanya dalam bahasa Inggeris. Kali terakhir aku disuruh menangani Hyun Ji adalah ketika dia memintaku menemaninya menonton wayang di Blitz Megaplex. Dia berpura-pura memintaku menemaninya padahal sebenarnya dia mahu keluar dating dengan kekasihnya. Aku wujud di situ hanya seperti ubat nyamuk.

“Matanya…” Bahasa Inggeris Madam Hong sangat tidak lancar dan susah difahami. Aku masih mendengar, tidak menambah atau menyahut. “Matanya sakit… nanti Miss Ratu bawa dia jumpa doktor… tapi jemput di sekolah dulu… saya tak boleh hantar…”

Ya, pasti dia tidak boleh hantar. Kalau disuruh isi kredit pun dia sudah bingung, apatah lagi mahu membawa anaknya pergi berjumpa doktor dan perlu bercakap dalam bahasa Inggeris. Dia sangat cantik orangnya, seperti pelakon drama Korea, tetapi seperti agak bimbo juga.

Kalau Madam Hong itu pelakon drama Korea, aku pula pemegang watak orang miskin dalam sinetron Indonesia.

Madam Hong menyerahkan wang sejuta rupiah padaku lalu menyuruhku menunggu di pintu hadapan apartmen. Katanya, pembantu peribadinya yang akan menghantarku ke sana. Bagus sekali, jadi aku tak perlu naik teksi. Keluarga bosku mempunyai dua pemandu peribadi. Aku cuma kenal salah seorang daripadanya.

Sebentar kemudian, sebuah MPV Nissan dengan nombor plat CD (nombor khas untuk pekerja di kedutaan besar) muncul dan berhenti di hadapanku. Selepas melambai pada Madam Hong yang cantik jelita itu, aku segera membuka pintu dan duduk di ruang tengah kereta.

“Jemput Hyun Ji di sekolah dulu ya, Pak. Saya mahu tidur dulu, mengantuk,” ujarku selamba sambil membetulkan bantal-bantal empuk yang tersedia di dalam kereta itu. Memang aku tidak suka terlalu bersopan atau bermanis muka dengan sesiapa saja. Satu, kerana bosku melarang aku melakukannya – katanya aku harus tegas – dan dua, perempuan tidak cantik sepertiku tidak sesuai bermanis muka dengan orang. Itu memualkan. Aku sendiri tidak gemar melihat gadis-gadis yang tidak cantik tetapi gemar beraksi comel (konon) sambil berangan mereka ahli kumpulan popular Cherrybelle.

Aku tahu perjalanan menuju ke sekolah Hyun Ji pasti akan memakan masa lama. Dia belajar di sekolah antarabangsa yang pelajarnya adalah anak-anak expatriate di Jakarta. Aku pernah ke sana beberapa kali.

Aku terbangun tepat pada saat kereta itu berhenti di hadapan pintu pagar sekolah. Beberapa minit kemudian, Hyun Ji keluar dan terus masuk ke dalam kereta dan duduk di sebelahku.

“Kenapa mata kamu?” soalku.

“Sakit… Mungkin contact lens sudah tamat tempoh. Sekarang penglihatanku kabur…”

Heh! Kanta lekap lama yang dipakainya! Budak pelik. “Fighting! Don’t be sad!” ujarku spontan, entah kenapa. Mungkin kerana terpengaruh dengan rancangan Running Man agaknya.

“Kita ke Hospital Aini ya, pak?” ujarku pada pemandu. Hospital Aini adalah hospital pakar mata yang paling besar di Jakarta.

Pemandu itu hanya diam. Dia menumpukan perhatian pada pemanduannya. Sedikit pun tidak menoleh padaku. Sombong!

“You know? I picked my own driver. All the girls in my school are crazy about him,” ujar Hyun Ji santai. Dia memang boleh bercakap tentang apa-apa denganku kerana hubungan kami agak akrab. Dia gadis Korea yang cantik dan comel seperti watak Suzy dalam drama Korea bertajuk Dream High.

“Him?” ujarku sambil menuding pada pemandu di depan.

Hyun Ji mengangguk dengan senyum lebarnya. Aku kembali menoleh pada pemandu yang masih memandu dengan 110% tumpuan itu. Dia memakai topi beret dan cermin mata hitam. Oh please, rupanya macam tukang urut!

“Mukanya tak jelas,” ujarku lagi. (Okay, mulai sekarang anggap perbualan aku dan anggota keluarga bosku adalah dalam Bahasa Inggeris ya? Dan pemandu itu rasanya tak faham Bahasa Inggeris. Dia kan pemandu, jadi aku dan Hyun Ji bebas mengumpatnya dalam Bahasa Inggeris.)

“Dia tak suka orang memandangnya semasa dia memandu. Pemalu mungkin,” bisik Hyun Ji padaku. “Kadang-kadang aku akan duduk di depan dan berpura-pura dia adalah kekasihku. Tapi dia terlalu tua untukku…” ujarnya dengan ketawa kecil.

Aku selalu memerhatikan Hyun Ji dari atas ke bawah dan dalam fikiranku selalu berputar satu pertanyaan yang sama: Bagaimana ya rasanya memiliki tubuh seperti anggota SNSD? Tak terlalu ringan kah?

“Dia handsome sangat ke?” soalku lagi sambil cuba menjenguk untuk melihat wajah pemandu itu dengan jelas.

“Very handsome. Kejap, aku suruh dia buka topi dan cermin matanya.”

“Tak perlulah, biarlah…” larangku. Kasihan pula pemandu itu, mungkin nanti dia rasa dia sedang dipermainkan. Aku tak mahu dikenali sebagai gadis gemuk yang suka membuli pemandu bosnya.

“Hans… take off your hat and glasses… please…” ujar Hyun Ji dengan nada manja.

Pemandu itu hanya diam, mungkin dia tidak faham bahasa Inggeris.

Wait. Hans?

“Hans?” soalku pada Hyun Ji. Nama yang kedengaran sangat familiar.

“Yup… namanya Hans. Seperti orang Belanda, kan?”

Sepantas kilat aku menjenguk untuk melihat wajah pemandu itu dengan lebih jelas. Bibir dan hidungnya ku perhatikan lama-lama. “Hans?” soalku lagi.

Ya! Itu memang dia!

Serta-merta aku ketawa besar. Hahahaahaha! Ketawa besar seperti watak perempuan sihir jahat, atau seperti watak Mak Lampir yang pernah dilakonkan Farida Pasha. Aku ketawa besar sambil menekan perutku. Hans kelihatan tidak tenang. Tangannya bergerak-gerak di atas stereng.

“Kamu kenal dia?” soal Hyun Ji.

“Tunggu sekejap, aku mahu periksa,” ujarku dengan ketawa masih bersisa. Telefon bimbit ku keluarkan dan mendail nombor telefon yang semalam lupa kupadam. Sebentar kemudian kedengaran nada dering telefon bimbit dari poket seluar pemandu itu. Bingo!

“Taklah. Aku tidak kenal dia. Hans yang aku kenal itu orang gila,” ujarku pada Hyun Ji sambil ketawa.

Aku masih tersenyum-senyum sendiri pada saat aku sedang membantu Hyun Ji menjelaskan tentang masalah yang dihadapinya pada doktor di hospital. Aku terasa mahu ketawa besar tetapi aku hanya menahan, bimbang dilabel gila. Kata doktor yang merawat, mata Hyun Ji hanya mengalami iritasi ringan. Doktor memberinya ubat titis mata yang sangat mahal – mungkin kerana dia kelihatan seperti dompet duit berjalan. Kemudian kami meninggalkan hospital itu untuk menghantarnya pulang. Sepanjang perjalanan, aku hanya berbual dengan gadis itu dan tidak langsung mempedulikan Hans yang berwajah kelat di hadapan.

Kami tiba di rumah dengan disambut Madam Hong yang jelita. Selepas Hyun Ji turun, dia menjenguk ke depan dan berpesan pada Hans. “Tolong hantar Miss Ratu balik ke pejabat, ya?”

Hans cuma mengangguk. Aku tersenyum puas.

“Wait! Aku mahu duduk kat depan,” ujarku. Tanpa menunggu persetujuannya, aku terus meloloskan diri ke tempat duduk di sebelah pemandu. Sebaik kereta itu meninggalkan kawasan apartmen bosku, tawaku pecah lagi.

“Kamu kata ada sesi fotografi?” sindirku tajam. Aku terasa seperti mahu mentertawakannya nyaring sambil menuding ke mukanya. Telahanku memang tepat, lelaki perasan handsome ini sebenarnya cuma parasit murahan. Ohmygod, semalam dia menghinaku seolah-olah aku andartu gemuk yang tidak laku. Tapi lihat sekarang, dia yang menghantarku ke pejabat.

Hahahaha! Look who’s the loser here, idiot!

“Kenapa pakai cermin mata? Takut peminat kamu kenal?” soalku lagi. Wajahnya semakin merah.

“Okay, sorry…” ujarnya perlahan.

“Sorry? Kenapa? Ada yang salah?” sekali lagi dia menjadi mangsa sindiranku.

Dia berdesis kecil. “Maaf. Pasal semalam,” ujarnya dengan nada terpaksa.

“Semalam?” ujarku berpura-pura tidak faham. “Sorry ya, semua kenangan tentang orang yang tak penting sudah aku padamkan dari ingatan… Lebih-lebih lagi kenangan tentang lelaki perasan bagus yang mengaku dirinya model…” Aku membuat reaksi penuh dramatik. “Padahal… jangan-jangan dia sebenarnya drebar!”

Aku tahu kata-kataku itu pasti sangat menyakitkan. Tetapi tindakannya semalam lebih menyakitiku. Dia mengatakan aku si gemuk yang tidak tahu dek untung. Plus, dia tidak memandangku sebagai manusia. Sebaliknya aku cuma dilihat sebagai objek penghasil wang.

Aku tidak lagi menyambung bicara kerana aku merasa sudah cukup puas. 1-1. Aku menyarung cermin mata hitamku dan terus melemparkan pandangan ke luar tingkap. Langsung tidak menoleh padanya sehinggalah saat kami tiba di pejabat. Goodbye, Hans. Selepas ini baiklah kita berpura-pura tidak kenal saja. Benar-benar sebuah kebetulan yang tidak penting.

──♦──

Sebaik tiba di pejabat, aku memberikan laporan doktor tentang mata Hyun Ji pada bosku. Dia membacanya sambil mengangguk-angguk sambil meminta resit bayaran tadi. Ucapan terima kasih pun tiada.

“Tolong terjemahkan surat-surat yang baru datang tu, kemudian ambilkan saya suratkhabar, ya?” ujarnya. Aku mengangguk dan terus keluar.

Selepas menghantar suratkhabar padanya, aku kembali ke mejaku. Ada selonggok surat yang baru datang dari seluruh pelusuk Indonesia. Kebanyakannya dari ibu pejabat polis yang berlainan, mengenai status tahanan Korea di penjara setempat. Aku harus menterjemahkan semua ini dan kemudiannya harus menghubungi mereka untuk bertanya keadaan tahanan itu dan perkembangan kesnya. Tapi sekarang aku tidak berminat untuk melakukan semua ini. Aku mahu memeriksa Facebook dulu.

Ketika sedang seronok melayari Facebook, telefon bimbitku berdering. Ibuku. Ah, dia suka menggangguku pada waktu-waktu sebegini, padahal dia tahu aku selalu sibuk.

“Ratu, lelaki yang datang haritu datang lagi. Nampaknya dia memang ada hal penting dengan kamu,” ujar ibuku.

Memang sejak beberapa bulan yang lalu ada seorang lelaki selalu datang dan melihat-lihat ke arah rumah kami seperti sedang mencari seseorang. Kata ibuku mungkin dia sedang mencari aku kerana walaupun ketika kedua ibubapaku ada di rumah, dia tidak langsung bertanya apa-apa.

“Kenapa dia cari Ratu? Ratu tiada hutang dengan siapa-siapa, ma.”

Sebenarnya aku curiga dengan cerita ibuku. Sejak dia terkena virus ‘ingin bermenantu’ ini, dia selalu bercerita mengenai lelaki itu dan lelaki ini yang bertanya tentangku. Aku rasa semuanya dongeng ibuku yang sudah beberapa kali bercerita mengenai ‘jodoh yang tidak dijangka’, seperti lelaki asing yang menumpang berteduh di rumah rupa-rupanya lelaki kaya yang masih single dan sedang mencari calon isteri. Dongeng. Semuanya dongeng.

“Siapa tahu itu kawan lama kamu. Mungkin senior kamu di sekolah dulu. Atau mungkin jodoh kamu…” Dan seperti yang kujangka, dia pasti akan menuturkan sesuatu sebegini.

“Ih… jangan-jangan pengganas, ma… mahu pasang bom kat depan rumah kita…” sengitku. “Saya tak ada kawan lelaki satu sekolah, lagi-lagi yang senior. Mustahillah!”

“Bukan… handsome orangnya… pasti sesuai dengan kamu. Tak mungkin lelaki sekacak itu pengganas,” sangkal ibuku lagi.

“Maaaaa… please. Ratu banyak kerja. Nanti Ratu telefon mama, ya?”

“Yang kamu tahu cuma kerja. Bila kamu akan bertemu jodoh kalau kamu cuma mahu cari duit?”

“Mama, tak perlu jodoh-jodohkan saya. Saya boleh cari jodoh sendiri…”

“Di mana?”

“Di Facebook. Okay, Ma. Nanti Ratu telefon lagi,” ujarku lalu terus meletak telefon.

Aku membelek-belek Facebook sebelum berhenti kerana hilang mood selepas membaca status-status update teman-temanku yang penuh mesra itu. Ah, sudahlah, nanti saja cari jodoh. Baik aku buat kerja. Umurku baru 27 tahun. Masih banyak masa.

──♦──

Ada sepucuk surat penting untuk bosku minggu ini datang dari ibu pejabat polis daerah Serang Banten. Mereka memaklumkan ada tahanan baru warganegara Korea. Aku melaporkan hal itu pada bosku dan dia meminta aku membuat temujanji dengan ketua polis daerah itu. Kami akan melawat ke sana untuk melihat keadaan tahanan itu serta mengetahui perkembangan kesnya. Adakah dia punya alahan, dan adakah dia dilayan dengan baik di penjara dan sebagainya.

Dua hari kemudian, kami bertolak ke sana. Seperti biasa, aku perlu ikut kerana tugasku sebagai penterjemah, dan kadang-kadang (sebenarnya sangat kerap) pegawai yang ditemui tidak pandai berbahasa Inggeris. Anehnya ketika aku masuk ke dalam kereta bosku, pemandu yang bertugas bukan pemandu peribadinya yang biasa, tetapi Hans.

Aku sekadar memandangnya dengan selamba ketika masuk dan duduk di sebelah pemandu, di bahagian hadapan. Bosku pula sudah duduk selesa di kerusi tengah.

“Pemandu yang biasa ke mana, pakcik?” Sengaja aku memanggilnya begitu. Aku berlagak seolah-olah tidak kenal pada Hans.

“Sakit, puan…” ujarnya perlahan.

Aku mengangguk sambil memasang tali pinggang keledar. Ah, ini akan jadi perjalanan yang sangat panjang kerana jarak antara Jakarta dan Serang bukannya dekat. Aku akan menyeksanya sepanjang perjalanan. Cuma perlu tunggu bosku tertidur.

“Sudah lama kerja jadi pemandu, pakcik?” soalku dengan nada sangat formal.

“Baru…”

“Oh ya? Sejak bila?” soalku pura-pura berminat untuk tahu.

“3 bulan…” nadanya sangat terpaksa. Aku tahu dia mungkin sedang menyumpah-nyumpah di dalam hati.

“Ooh…” jawabku sambil mengangguk-angguk. “Kenapa jadi pemandu? Kalau dilihat dari rupa paras, kamu tak sesuai jadi pemandu. Rupa kamu macam model.”

Hans diam. Namun dia tidak berani marah, cuma berdengus kasar.

“Untuk menyara anak dan isteri ya?” soalku lagi. Diakan pernah menuduhku sudah bersuami.

“Saya belum kahwin, Puan,” jawabnya masih formal.

Aku tersenyum miang. Sengaja kutepuk pahanya seperti seorang wanita yang gatal dengan renungan yang mahu menggoda. “Saya juga single… Kalau ada masa kita keluar jalan-jalan, ya? Jangan risau, nanti saya belanja. Kamu suka, kan?”

Hahahaha! Hatinya pasti sangat sakit sekarang!

“Boleh…” ujarnya selamba. “Kalau Puan perlukan nombor telefon saya…”

Pantas aku memotong cakapnya. “Oh, tak perlu… Terima kasih ya. Bergurau saja. Lagipun, nanti kamu malu keluar dengan saya. Saya kan gemuk.”

There! Aku pasti sekarang hatinya terasa seperti sedang disiram air panas mendidih.

Aku tidak lagi meneruskan sindiranku. Bosan sebenarnya terus-terusan menyakiti hati orang. Meskipun rupaku hodoh, hatiku tidak seburuk itu. Segera aku memasang fon telinga dan terus mendengar lagu melalui telefon bimbitku sambil berpura-pura tidur. Hans juga tidak berkata apa-apa. Dia terus memandu dengan tenang hingga ke destinasi.

Selepas beberapa jam perjalanan, kami sampai. Aku hanya perlu menjelaskan serba-sedikit situasi yang sedang berlaku pada kedua belah pihak. Kemudian aku membiarkan bosku bercakap dengan tahanan senegaranya itu sementara aku duduk berbual dengan pegawai penyiasat kes.

Rupa-rupanya lelaki Korea itu ditangkap ketika sedang menggunakan dadah. Dan rasanya tiada apa yang boleh dilakukan oleh pihak kedutaan untuk membantunya. Padan muka. Datang ke tempat orang untuk berbuat onar, betul-betul memalukan.

Dalam perjalanan pulang, Hans langsung tidak bercakap atau menoleh kepadaku. Wajahnya tegang dan masam. Malah sepanjang perjalanan dia memecut begitu laju sehingga bosku beberapa kali menegurnya.

──♦──

Keesokan harinya, aku berjaya menghubungi pegawai penyiasat polis di Bali tentang kes kehilangan pasport itu. Baru saja aku mahu merungut tentang kelewatan mereka memberi maklumat siasatan, aku dimaklumkan bahawa pencurinya sudah ditangkap, tetapi pasportnya belum ditemui. Wah, hebat juga ya polis Indonesia? Aku kira mereka hanya pandai menyaman orang yang memandu laju.

Aku memaklumkan khabar gembira itu pada bosku tetapi cuma disambut dengan dingin. Wajahnya langsung tidak menunjukkan dia gembira dengan kerjaku, malah dia terus menyuruhku menyiapkan kerja dan kemudiannya pergi menjemput Hyun Ji di sekolah. Katanya mata gadis itu sakit lagi.

Aku tersenyum riang kerana ada peluang untukku menyakitkan hati Hans lagi. Kali ini aku bercadang mahu memberinya wang tips untuk membeli rokok atau makan tengahari. Pastinya dia akan sangat tersinggung. Maklumlah, ego lelaki kacak sepertinya pasti sangat tinggi. Aku sedang cuba membayangkan wajahnya saat aku menuturkan “Nah, sepuluh ribu. Untuk kamu beli nasi padang lepas ini, ya?” sambil menunjukkan lembaran wang kepadanya.

Aku segera menaiki teksi menuju ke sekolah Hyun Ji. Di sana, gadis itu sudah menungguku di depan pondok pengawal. Kami berdiri menunggu pemandu keluarganya di situ sambil berbual-bual kecil.

“Mata kamu masih sakit? Ada pakai ubat tak?”

“Ada…” jawab gadis itu santai.

Sebentar kemudian MPV Nissan itu muncul. Dadaku berdebar kegirangan. Tetapi ketika MPV itu berhenti di hadapanku, pemandunya nyata orang lain.

“Mana pemandu yang lama?” soalku pada Hyun Ji sebaik kami masuk ke dalam kenderaan itu.

“Dia dah berhenti kerja,” jawab Hyun Ji sambil menggosok-gosok matanya.

“Berhenti?”

“Ya. Malam tadi. Katanya ada seorang gadis psycho yang selalu mengganggunya. Mungkin kerana perempuan itu terlalu suka padanya. Stalker bitch keparat.”

Aku tergamam. “You’re kidding, right?”

“No… Aku pasti perempuan itu salah seorang dari kawan-kawanku. Mereka memang gila. Ah, biarlah. Nanti aku cari yang lebih kacak. Yang ini untuk sementara saja.”

Ah, perempuan psycho bitch itu pastilah aku. Ya Tuhan, apa yang telah aku lakukan???

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79579/enak