[SNEAK PEEK] ALAHAI ANAK DAN MENANTU

ALAHAI ANAK & MENANTU Oleh Dhiyana

AYRA meringankan tulang membantu mak dan mak tam di dapur. Mak tam selepas bersarapan baru nak bertolak balik ke Ipoh. Nina langsung tak menampakkan batang hidung lagi. Dahsyat sungguh aura pengantin baru Nina dan Faisal. Dia dan Wafiy pun tak melekat selalu di dalam bilik.

Bunyi derapan kaki memijak anak tangga menarik perhatian Ayra. Dia berpaling ke arah tangga yang menghubungkan ruang atas dan juga ruang dapur di tingkat bawah. Seketika kemudian, terlihat batang tubuh Nina.

Serentak terngiang bisikan mak pagi tadi di cuping telinga. Ayra tertawa halus. Sungguh, memang kelakar! Itu yang akan dijadikan bahan untuk dia mengusik Nina sekejap lagi.

“Tu dia, pengantin! Matahari dah terpacak ataih kepala baru nak keluaq bilik. Punya ulit laki sampai tak mau keluaq,” perli mak tam yang sememangnya bermulut pedas.

Ayra yang berada di dapur turut terasa hati dengan sindiran mak tam. Dia memandang mak yang sedang menggoreng cucur di dapur. Apabila pandangannya dan mak beradu, mak gelengkan kepala. Dia faham isyarat daripada mak. Biarkan saja.

Nina pekakkan telinga dan menghampiri Ayra yang sedang membancuh air. Telinga dia dah lali dengan sindiran mak saudaranya. Buat betul disindir. Buat salah pun disindir. Cara paling senang, pekakkan telinga.

“Baru nak keluaq bilik? Kan dah kena berletiaq,” tegur Ayra perlahan.

“Dah keluaqlah awai tadi. Siap keluaq rumah pi cari pucuk jambu lagi. Faisal sakit perut. Entah apa yang dia makan semalam. Cirit sejak subuh tadi,” jelas Nina, membela diri.

“Sakit perut? Tapi semalam seronok punya dok parti.” Giliran Ayra menyindir.

Nina tersengih-sengih.

“Malam ni nak tidoq hampaq Toto kat bawah. Jangan tidoq atas katil,” pesan Ayra dengan nada perlahan.

“Awat?” Nina terpinga-pinga.

“Semalam mak dan ayah tak boleh nak tidoq. Mak kata dengaq bunyi katil nak roboh.”

“Hah?!” Serta-merta riak wajah Nina berubah. Buntang kedua-dua belah mata. Mulut pula terlopong. Namun hanya seketika. Mulut yang terlopong beransur-ansur menjadi sengihan nakal. Ditekup mulut dengan tangan daripada terhambur tawa.

“Serius?”

“Nina ingat Kak Ayra main-main ka? Mak sendiri cakap kot.”

Nina ketawa mengekek.

Ayra menepuk dahi. Aihhh… Bukannya dia nak ada rasa malu atau segan. Boleh pula dia ketawa. Allahuakbar! Dah sah-sah perangai selamba ni datang daripada mak.

“Tu…” Bibir Ayra terjuih ke pangkal bahu Nina yang ditampal plaster luka.

“Kena tokak dengan Dracula,” jawab Nina selamba.

Ayra menggelengkan kepala. Nak cover cop mohor punya pasal, boleh pula tampal plaster luka. Alahai… Otak geliga!

“Abang Wafiy mana? Tidoq lagi?”

“Dia awal-awal pagi lagi dah ikut Syafiq masuk kebun pisang. Ada orang nak beli pisang dua tandan. Lepas tu, mak suruh Syafiq korek ubi kayu untuk bagi kat mak tam,” jelas Ayra. Beria-ia sungguh Wafiy pagi tadi nak ikut Syafiq ke kebun pisang. Nak dihalang, kesian pula. Turutkan ajelah.

“Abang Wafiy tahan ka dengan nyamuk? Kan balik satgi berbirat badan.”

Ayra tersenyum senget. “Biaq pi kat dia. Bukan tak habaq, dah habaq. Dia ketegaq juga nak ikut Syafiq.” Bukan dia tak pesan, tapi Wafiy nak juga ikut Syafiq. Jangan balik nanti Wafiy mengadu badan berbirat dahlah. Memang aku akan tambah birat kat badan tu lagi.

“Faisal sakit perut lagi, Nina?” Hasmah menyoal. Awal-awal tadi Nina kelam-kabut cari dia beritahu pasal keadaan Faisal. Entah apalah si menantu kedua makan semalam sehingga sakit perut memulas pagi tadi.

“Dah kurang, mak. Dok tidoq lepas minum ayaq pucuk jambu,” jawab Nina.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Mereka berempat menyahut serentak. Masing-masing beralih memandang ke pintu dapur.

“Ya Rabbi! Awat tu Wafiy?” Terkejut bukan kepalang Hasmah apabila meihat Wafiy dengan pakaian kotor.

“Tertonggeng masa nak cabut ubi kayu tadi,” jawab Syafiq sambil tertawa kecil. Kemudian disahut pula dengan mereka yang lain di dapur.

“Ada luka kat mana-mana tak?” soal Ayra.

“Tak!” jawab Wafiy.

“Pergi mandi. Kejap lagi dah boleh makan,” arah Ayra, lembut.

“Okey.” Laju saja Wafiy beredar dari ruang dapur.

Selepas mak tam sekeluarga berangkat pulang ke Ipoh, barulah Nina dan Ayra berasa lega dan boleh bergerak bebas di dalam rumah sendiri. Kalau tak, mak tam asyik perhatikan saja gerak-geri mereka berdua.

“Ayah mana, mak? Tak balik dari kandang lagi ka?” soal Nina.

“Balik sat ja tadi. Lepas tu pi balik. Lembu dengan kambing nak beranak hari ni. Kalutlah ayah hang pun,” jawab Hasmah yang turut menyertai anak dan menantu di meja makan.

“Anak Jibam ka, mak?” Ayra pula menyoal.

“Yalah kot! Jibam ja yang berpotensi dalam banyak-banyak lembu jantan kat situ,” balas Hasmah dengan selamba.

Huk! Huk! Tersedak Wafiy dengan jawapan mentuanya. Terutama sekali apabila disebut potensi. Mesti Jibam ni lembu jantan yang paling digilai dalam kalangan lembu betina.

“Makan pelan-pelan, Wafiy. Cucuq ni tak dak kaki nak lari,” tegur Hasmah.

Ayra bertindak mengurut belakang Wafiy supaya batuk kembali reda. “Nak air kosong tak?”

Wafiy hanya sekadar mengangguk. Tekak rasa tak selesa untuk teguk air panas. Batuk membuatkan tekak terasa perit tiba-tiba.

Ayra lantas bertindak mengambil air kosong untuk Wafiy. Belakang tubuh Wafiy kembali digosok.

“Okey,” ujar Wafiy apabila tekak terasa pulih semula.

“Lepas ni kita pergi kandang lembu nak tak? Tengok Jibam,” ajak Ayra. Idea nakal mula muncul di dalam kepala. Dia tahu pasti Wafiy belum pernah lagi menjejak kaki ke kandang lembu.

“Okey!” Wafiy ikutkan saja ajakan Ayra. Inilah masanya dia nak lakukan aktiviti di kampung. Selepas ni, dah kembali semula ke Sabah.

Ayra dan Wafiy hanya menunggang motosikal untuk ke kandang lembu dan kambing. Ketika mereka tiba di sana, kambing belaan ayah Ayra sudah pun melahirkan anak. Hanya lembu saja yang masih dalam proses meneran. Ayra mengheret Wafiy untuk melihat proses tersebut.

“Apa tu?” Wafiy merenung ke arah tepi kandang.

“Itu… lembu betina tengah teran nak lahirkan anak. Proses dia sama aje macam manusia. Baby dok dalam kantung. Bila dah keluar nanti, kantung tu akan pecah,” jelas Ayra. Sejak kecil lagi dia selalu ikut ayah ke kandang untuk membantu ayah. Kadangkala semasa proses melahirkan anak lembu atau anak kambing, dialah orang pertama yang paling teruja.

“Awak tengok tu… dah terjulur kaki.” Jari telunjuk Ayra serentak dituding ke arah ibu lembu yang sedang menahan kesakitan.

Wafiy melarikan pandangan ke arah lain. Dia tak sanggup untuk tengok proses tersebut. Air liur ditelan berkali-kali untuk menghilangkan rasa mual yang tiba-tiba terasa di tekak.

“Kalau awak nak tahu, ibu lembu pun turut rasa sakit semasa proses melahirkan anak lembu. Nak teran, kuat. Awak boleh dengar dia meraung. Sama juga macam manusia. Terasa sakit semasa proses meneran baby keluar.” Anak mata Ayra masih lagi terpaku memandang ke arah lembu betina. Ayah dan seorang pekerja kandang sedang menenteramkan lembu betina tersebut.

Sementara Wafiy pula sudah berkerut muka menahan gelodak dari dalam perut. Wajah dah dibasahi peluh. Dia tak mampu lagi nak bertahan. Tekak terasa dijolok untuk memuntahkan keluar segala isi.

“Awak… anak lembu dah nak keluarlah!” Ayra bersorak. Dan serentak Wafiy turut memuntahkan keluar sarapan pagi tadi.

“Uwekkk!”

Ayra tercengang! Namun hanya beberapa saat saja. Kemudian dia tertawa pula. Belakang tubuh Wafiy digosokgosok. Dah agak dah! Dasar ikan bilis bandar!

“Okey tak ni?” tanya Ayra. Tangan masih lagi menggosok belakang tubuh Wafiy.

“Okey! Okey!” Wafiy mengangguk lemah. Takkanlah dia nak mengaku tak okey pula? Malu kut! Pertama kali tengok lembu betina melahirkan anak dia dah termuntah. Macam mana kalau Ayra minta dia teman di dalam labour room nanti? Mahu pengsan dia dibuatnya!

Wafiy mengeluh kecil. Dia tegakkan tubuh semula. Anak mata memandang lembu betina yang masih lagi terbaring dengan anak lembu yang masih lagi belum keluar sepenuhnya. Tiba-tiba dengan sekali tolakan anak lembu tersebut keluar sepenuhnya bersama-sama cecair melekit. Dia tak mampu lagi untuk berdiri. Serentak pandangan terasa kelam.

Ayra cepat-cepat menyambut tubuh Wafiy daripada melorot jatuh. Dia panik seketika. Kelibat ayah dicari.

“Ayah! Ayah!” Berkali-kali dia menjerit memanggil ayah.

“Allahuakbar! Awat ni, Ayra?” Karim meluru ke arah Ayra. Wafiy pula sudah terbaring di atas tanah.

“Menantu ayah pengsan tengok lembu beranak.” Ayra tertawa kecil.

“Baru tengok lembu beranak. Belum tengok bini beranak lagi. Aihhh… Macam-macam.” Sempat lagi Karim mengomel. Menantu… Menantu…

Kejadian di kandang lembu membuatkan ahli keluarga Ayra ketawa. Wafiy pula sudah tersipu-sipu malu. Apabila terkenangkan kejadian di kandang lembu umpama mimpi ngeri buat dia. Nak makan pun tak ada selera. Jenuh dia menolak ajakan Ayra dan mentua.

Pada waktu petang, ubi kayu rebus cecah kelapa parut hanya dimakan sedikit untuk mengalas perut. Pujukan Ayra langsung tak meninggalkan bekas. Hilang selera dia dibuatnya apabila diingati semula proses tersebut.

Makan makan pula, roti kering dicecah teh O panas. Pelawaan Syafiq nak belikan dia burger pun ditolak. Bukan tak lapar… lapar! Tapi apabila teringatkan proses tu… terbantut selera makan.

Ayra memandang Wafiy yang sedang termenung di atas katil bujang. Malam ni terpaksalah mereka berdua tidur berhimpit lagi. Lori kedai perabot rosak pula petang tadi. Tak dapatlah dia nak merasa tidur di atas katil baru malam ni.

Ayra menghampiri dan perlahan-lahan merebahkan tubuh di sebelah Wafiy. Lengan Wafiy ditarik untuk dijadikan bantal. Mereka berdua diam menyepi sambil masing-masing merenung kipas siling yang ligat berputar.

“Lapar tak?”

“Hmmm…” Wafiy mengangguk.

“Dah tu nak makan apa?” Ayra pun buntu. Suami lapar. Apabila ditanya nak makan apa, dibalas dengan gelengan kepala. Macam mana nak kenyang?

“Nak makan isteri saya,” jawab Wafiy, lemah.

Ayra tersenyum nipis. Jawapan ni lain sikit.

“Senyap tanda setuju,” seloroh Wafiy. Kalau dapat green light, perut lapar pun dia dah tak kisah. Automatik jadi kenyang!

“Tak payah nak gatal sangat,” tempelak Ayra. Pipi Wafiy turut ditolak lembut. Mereka berdua sama-sama ketawa kecil.

“Dah tanya nak makan apa. Dah saya jawab, kata saya gatal pula,” bidas Wafiy, tersenyum meleret. Tubuh Ayra dipaut dan ditarik rapat ke tubuhnya. Kepala Ayra sudah beralih tempat di dada.

Cuppp! Terasa bibir lembap melekap di pipi. “Sorry eh pasal tengah hari tadi. Tak tahu awak lemah semangat.”

Spontan idea mengusik mengetuk kotak minda. Wafiy tersenyum senget.

“Kena cium tiga kali baru saya maafkan awak,” pinta Wafiy. Sekejap lagi pasti Ayra akan terasa kulit muka pijar semacam.

“Ala…” Ayra merengek. Nada suara kedengaran manja.

“Aippp! Jangan bantah cakap suami.”

“Hmmm…” Ayra menggumam panjang pula. Nak cium pula! Kan jadi lain nanti.

Cuppp! Sepantas kilat Ayra melekap bibir sekali lagi di pipi Wafiy.

“Dua! Lagi sekali.” Wafiy melihat gelagat Ayra dengan ekor mata. Dia ternanti-nanti gerakan Ayra seterusnya.

Bibir kembali didekatkan. Belum sempat bibir mendarat di pipi, tiba-tiba Wafiy berkalih muka. Dan… ulas bibir Ayra bertemu dengan ulas bibir Wafiy. Terbuntang kedua-dua belah mata. Cepat-cepat tangan merayap di perut Wafiy.

“Arghhh! Aduh, Ayra…” Terlepas pagutan di bibir Ayra. Sesungguhnya, Ayra lebih cepat bertindak. Terlupa dia tentang cubitan berbisa si isteri.

“Ambil kesempatan! Nilah balasan dia.” Cubitan dipulas. Geram aihhh, aku! Konon nak tiga kali ciuman. Akal aje semua tu!

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203336/alahai-anak-dan-menantu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *