[REVIEW] Yang Terindah Maryam Sofea

Yang Terindah Maryam Sofea oleh Ailah Diela

Cantik dan mempesonakan! Itulah yang membuatkan dirinya hanya nampak keindahan di dalam diri wanita itu. Tapi kenapa makin dikejar, makin jauh. Yang tambah peliknya, kenapa makin mahal semakin hati meronta ingin memiliki gadis itu.

Maryam Sofea, nama itulah yang buatkan Farhad jatuh cinta berkali-kali. Dia bukannya tak ramai peminat, saban malam ada saja peneman di sampingnya. Tapi Maryam Sofea itu jugalah yang memaut hatinya.

“You pun tahukan cara I. Jangan nak buat muka hanya disebabkan benda yang you sendiri dah tahu jawapannya. Jawapan I tetap sama walau beribu kali you cuba.” – Sofea

Merajuklah sampai ke negara China sekalipun. Memang tinggal dalam mimpi sajalah Sofea nak pujuk. Tak apa! Dia boleh pujuk diri sendiri asalkan wanita itu menjadi isterinya. Tiada lagi kelab malam! Tiada lagi perempuan saban malam! Farhad sanggup dan rela demi memiliki wanita terindah itu.

“I tahu I salah sebab pernah abaikan dia. Tapi I yakin I mampu bahagiakan dia. Ceraikan dia…” – Azad

“Look, Farhad. I dengan Sofea dah lalui semua. Sebagai suami I yakin you sendiri pun tahu luar dalam Sofea macam mana. Dia bukan lagi perempuan suci yang you boleh banggakan sebagai seorang isteri. I dengan dia dah pernah terlanjur. Bagi I peluang untuk bertanggungjawab.” – Azad

Kenapa bila Sofea dah sah menjadi hak miliknya, harus muncul orang ketiga? Apa yang harus dia buat apabila wanita yang menjadi pujaannya selama ini rupanya bukan seperti yang dia sangkakan? Haruskah saja dia mengalah dan lepaskan wanita itu demi kebaikan semua?

Tetapi mampukah dia hidup tanpa ada wanita yang mengindahkan hari-hari yang dilaluinya?


Min enjoy baca novel ni. To be honest, ni first novel Ailah Diela yang Min baca. And Min sangat terpaut dan tak boleh berhenti baca. Min suka transisi watak-watak dalam novel ni yang berubah ke arah lebih baik. Penulis nak mengajak dan menyedarkan pembaca, salah tetap salah. Dosa tetap dosa. Ikutilah teladan watak-watak dalam novel penulis, belajar dari kesilapan dan mula mencari hidayahNya. 

Min suka betapa sayangnya Farhad pada Sofea dan betapa dia seorang yang gentleman. Farhad kejar Sofea sampai dapat. Farhad berjaya juga menawan Sofea yang jinaknya seperti merpati. Sebenarnya, Farhad dan Sofea ada masa silam masing-masing yang bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan. Tapi bila dah berkahwin, mereka saling memahami dan menerima. Mereka bukan tinggal pada masa silam tetapi realiti sekarang di mana mereka tak boleh ubah apa yang telah berlaku. Sofea pula dikatakan lawa dan seksi. Walaupun begitu, dia mempunyai hati yang baik untuk perempuan moden. Cuma masih tak cukup untuk menawan hati ibu mertuanya. Ya! Ibu Farhad tak suka dengan Sofea. Tapi Sofea sangat baik dengan ibu Farhad.

Ada banyak juga konflik dalam novel ni tapi ringan-ringan saje. Min suka bila Farhad sentiasa kelihatan waras dan positif. Sofea pula ada one moment dia kembali ke kelab. Lepas daripada itu, mereka grow stronger. Mereka hadap susah senang bersama-sama. Min jealous sebab Min membayangkan dorang ni macam idol couple tau. Sebab dua-dua ada aura tersendiri. Overall, memang enjoy baca novel ni. Sesuai baca untuk mereka yang nak release stress sebab bahan bacaan ni ringan saja.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/338148/Yang-Terindah-Maryam-Sofea