[REVIEW] Perempuan Tepi Jalan

Perempuan Tepi Jalan oleh Wardina Aisyah

Dia tidak mahu berpaling lagi. Walaupun dia terpaksa berdepan dengan pelbagai kemungkinan, dia nekad. Dia harus pergi dari dunia itu. Cukuplah selama ini dia menjadi hamba nafsu lelaki bernama Datuk Rizlan. Dia tidak mahu terus hidup bergelumang dosa seorang penzina.

Saat kaki berlari pergi, nyawanya hampir melayang. Di sinilah dia dipertemukan dengan seseorang yang telah menyelamatkannya. Membawa dia ke dunia baharu. Dunia yang akhirnya memerangkap seorang Maya Adriana untuk terus duduk di dalamnya.

“Marry me.” – Ferdaus

Maya terperangkap. Kisah silam yang masih memburu membuatkan dia keliru dengan kehendak hati. Dia kotor. Dia hina. Dia sudah lama hilang maruah diri. Layakkah dia untuk menerima lamaran itu? Akhirnya, dia ada jawapannya.

“Saya terima lamaran Encik Ferdaus. Tapi dengan syarat. Perkahwinan kita hanya pada nama. Tak lebih daripada itu. Saya nak Encik Ferdaus janji akan penuhi syarat-syarat saya.” – Maya Adriana.

Janji diikat. Namun bukan mudah bagi lelaki seperti Ferdaus mematuhi janji yang dipateri. Hari demi hari, janjinya hanya tinggal janji. Perlahan-lahan dia cuba menawan hati isteri yang beku.

“Hmmm… tadi kata tak suka. Sekarang ni… dia pulak yang over.” – Maya Adriana.
“Sebab tu orang tua selalu kata, tak kenal maka tak cinta. Macam hubungan kita jugaklah. Kalau awak tak cuba kenal saya, macam mana awak nak jatuh cinta dengan saya? Betul tak?” – Ferdaus

Maya cuba menjauh. Semakin dia mencuba, semakin Ferdaus mendekat. Sehingga akhirnya dia tak mampu mencuba lagi. Kenangan silam yang penuh noda dibuang jauh dari hidupnya.

Namun, bukan senang perjalanan menuju bahagia. Datuk Rizlan muncul tanpa diduga. Mengundang badai lalu menggugat keharmonian dan kebahagiaan yang baru dinikmati.

“I told you, Maya Adriana. Sampai bila-bila… you tetap jadi milik I!” – Datuk Rizlan

Kini kebenaran tentang siapa dia terbentang di depan mata Ferdaus. Dia terduduk. Dia tidak mampu untuk mengubah siapa dia yang dulu. Mungkin benar, takdir seorang Maya Adriana cuma layak menjadi perempuan tepi jalan sampai ke akhir nafasnya.

Maya Adriana. Dia hanya ada Ferdaus. Cintanya pada Ferdaus dan kasihnya hanya pada lelaki itu. Layakkah dia?


Aaaaa admin terusik baca novel ni. T=T .Banyak ujian yang perlu dilalui Maya dan Ferdaus. Tak mudah nak mengecap bahagia yang tertulis buat mereka. Satu demi satu peristiwa yang terjadi tapi kasih umi buat pasangan suami isteri ni tak tergugat. Umi yang jadi penguat mereka berdua. Umi adalah ibu mentua Ferdaus buat isterinya yang terdahulu. Meninggal sebaik melahirkan bayi kembar mereka.Umi jadi sumber kekuatan mereka. Dan watak umi through out this story, macam umi ni stabilizer tau hahaha. Dari awal cerita begitu, akhir cerita pun begitu. 

Bagi admin, cerita ni sangat menarik. Dalam cerita ni penulis paparkan zaman silam Ferdaus dan sisi gelap yang Maya cuba tinggalkan ke belakang demi hidup baru. Kiranya mereka berdua nak hidup yang lebih baik dari yang pernah mereka lalui dulu. Dan itu yang sebaik-baiknya, kita kembali ke pangkal jalan. Ferdaus nampak sangat penyayang terhadap Maya. Dalam beku-beku Maya melayan Ferdaus, dia tetap berusaha nak cairkan hati itu. Akhirnya tembok yang Maya bina, roboh dengan usaha dan kebaikan yang Ferdaus tunjuk. Anak-anak Ferdaus dah lama Maya jatuh sayang, mereka pun begitu. Cuma Maya belum ready dari segi soal hati pada awalnya.

Admin suka cerita ni. Konflik dan bahagianya sekata. Bahasa pun mudah difahami. Siapa nak baca cerita yang konfliknya agak berat boleh cuba novel ni. Maybe tak sebanyak konflik Siti Rosmizah, tapi tetap cukup.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/338145/Perempuan-Tepi-Jalan