[REVIEW] NIKAHI AKU KERANA DIA

NIKAHI AKU KERANA DIA Oleh Teja Elliza

“Siapa yang buntingkan kau? Cakap!”

Semuanya bermula atas dasar salah meneka. Dek tindakan orang lain terhadap MARYAM DARLEENA, akhirnya dia yang menerima akibatnya. Sakit, kecewa dan sengsara dibawanya bersama meninggalkan semua yang pernah disayanginya. Semenjak peristiwa itu, dia selalu mengingatkan orang lain, bahawasanya apa yang kita lihat tak semestinya menunjukkan perkara sebenar.

MARYAM DARLEENA cuba melalui masa depannya tanpa memikirkan tentang kekurangannya itu. Tapi setiap kali dia jatuh cinta, itulah perkara pertama yang ditakutinya. Sehinggalah… jodoh itu menariknya kuat dan takkan mampu dielak. Mampukah Maryam Darleena terus sendiri tanpa cinta, hanya disebabkan kenangan hitam itu?

“Jangan, bang. Cukuplah sekali Mar kecewa. Mar tak mampu untuk kecewa kali kedua. Mar tak sempurna untuk abang. Jangan memberi harapan kepada diri sendiri mahupun Mar. Abang cuma bersimpati. Bila simpati hilang, abang akan membenci Mar.”

TUAH ITHAR sangat menyayangi gadis itu. Namun akibat tak sabar menanti lebih lama, gadis itu meninggalkannya tanpa kata. Sedang merawat kekecewaan, dia dipertemukan dengan seorang gadis lain yang sangat tabah. Dan dia yakin itulah gadis yang tepat untuk dilindunginya sekaligus melengkapi dirinya. Mengapa sukar sekali hendak mendapatkan jiwa itu? Jika lafaz cinta diterima, mengapa seolah-olah menindakkan perasaan?

Tuah Ithar buntu dengan gadis penuh rahsia itu, bertambah kusut apabila satu persatu masalah datang tanpa disangka. Dan jika gadis yang menjadi pilihan hati Tuah Ithar itu menerimanya dengan rela, adakah Tuah Ithar mampu menerima hakikat yang segala impiannya tidak akan menjadi kenyataan?

“Abang lelaki yang tidak sempurna. Abang cuba menjadi sempurna tetapi jangan biarkan abang lemas setelah abang karam. Tariklah tangan abang supaya abang dapat bernafas semula.”


Buku ni admin tertarik untuk beli disebabkan tajuknya. Macam tajuk cerita indon gitu. Contohnya macam ayat-ayat cinta. Ternyata admin tak silap memilih. Admin andaikan yang cerita ini berat tapi admin salah. Admin merasai pelbagai rasa. Ada sedih dan ada lucu.

Cerita mengisahkan Ithar yang berkahwin dengan Maryam walaupun dia tahu Maryam tiada rahim. Pada mulanya mereka hidup bahagia tetapi bekas tunang Ithar datang menjadi orang ketiga menyebabkan rumahtangga mereka bergoyang. Maryam redha kerana dia tahu wanita tanpa rahim sepertinya takkan mengecap bahagia.

Lekir, adik Ithar berkahwin dengan Darfina akibat fitnah. Walaupun Darfina marah dengan perkahwinan itu tetapi Lekir menjaga Darfina dengan baik.

Admin tak pandai nak review cuma admin suka garapan penulis. Dalam kesedihan, penulis telah mencipta watak Makcik Wok yang bisa buat stress admin hilang akibat geram akan konflik yang melanda.

Jika mahu lebih lagi sila dapatkan buku ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/58261/nikahi-aku-kerana-dia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *