REVIEW LAKNAT

EBUKU LAKNAT OLEH FAHMI MUSTAFFA

EBUKU LAKNAT OLEH FAHMI MUSTAFFA

 

Beberapa jam selepas saya bertanya kepada seorang rakan, penggemar Fixi  untuk membantu saya mengkaji  buku LAKNAT. Ia membuatkan saya menaikkan kening apabila dia datang kembali kepada saya dan bertanya jika dia boleh mengkaji buku MEREKA dari LAKNAT. Jadi saya bertanya:

“Kenapa?”

“Awak perlu…… berfikiran terbuka bila membacanya.”

Seperti yang semua pembaca mungkin tahu, baru-baru ini Fixi telah mengumumkan keputusan mereka untuk meletakkan amaran “Pembaca Matang Sahaja” di hadapan kulit buku mereka. Selepas menamatkan pembacaan saya mengenai perkara ini, saya faham mengapa mereka mengambil keputusan untuk berbuat demikian dan mengapa kawan saya berkata begitu.

Cerita ini mengisahkan Amar, seorang lelaki yang membuat keputusan untuk mengkaji Falsafah Sains untuk ijazah dalam CUPST, berbeza dengan abangnya Ikhwan yang telah pergi ke Mesir untuk belajar Islam. Seolah-olah mencabar keengganan beliau untuk beriman kepada Allah, rakan sebilik beliau iaitu Hakim, seorang  yang alim tapi mahu belajar sains walaupun mendapat bantahan oleh guru dan rakan-rakan.

Pada mulanya apabila saya membaca cerita ini, saya fikir ia akan menjadi kisah bagaimana seorang mukmin kembali percaya kepada agamanya dengan bantuan seorang tokoh agama. Tetapi anggapan saya salah. Pertembungan pandangan mereka hanya satu permulaan kepada penemuan yang telah lalu disimpan dan menjadi satu rahsia. Akhirnya Amar menemui seseorang yang dia boleh bergantung dan tiada siapa menjangkakan tragedi yang akan menimpa orang ramai di sekelilingnya.Ada adegan yang membuatkan saya merenung skrin selama sepuluh saat kerana rasa tidak percaya, tak suka dan terkejut tetapi saya lega bahawa imaginasi saya tidak sama dengan apa yang digambarkan dalam cerita.  Pandangan yang dinyatakan terlalu berterus terang dan ia boleh menyinggung dan menimbulkan rasa tidak selesa kepada mereka yang mempunyai pendapat yang berbeza.

Walaupun saya berasa agak kecewa tentang bagaimana beberapa peristiwa yang tiba-tiba berlaku tanpa ada apa-apa permulaan dan cara sesetengah kepercayaan dan budaya yang disampaikan, ia tidak memberi kesan dalam kepala saya tentang keseluruhan cerita  walaupun saya telah membaca halaman terakhir. Saya telah mengulang sekurang-kurangnya tiga kali untuk memastikan saya tidak salah membaca atau salah faham.

Cerita ini boleh menyentuh sensitiviti sesetengah pembaca. Jadi anda tidak di galakkan membaca buku ini semasa makan. Lebih baik tidak.

 

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/57897/laknat