REVIEW KOTA TERORIS: ZODIAK

9789670774381-medium

EBUKU KOTA TERORIS: ZODIAK OLEH AMIRUL IDHAM

 

Seluruh rakyat Malaysia gempar apabila Datuk Alex menjadi mangsa penculikan ketika beliau pulang dari majlis perasmian wisma perniagaan miliknya. Semua pengawal peribadi dan pemandu beliau mati dibunuh oleh penculik.

Tiga hari selepas penculikan Datuk Alex, semua saluran televisyen di Malaysia telah digodam dan memaparkan rancangan Zodiak TV. Orang yang menculik Datuk Alex muncul dalam rancangan tersebut dan memperkenalkan diri sebagai Zodiak. Datuk Alex telah dibunuh secara langsung di kaca televisyen yang ditonton oleh seluruh rakyat Malaysia.

Shah dan Badri, dua inspektor muda telah ditugaskan untuk menyiasat kes Zodiak yang diketuai oleh ASP Hasnan. Namun, siasatan mereka menemui jalan buntu apabila Zodiak sekali lagi muncul dalam rancangan Zodiak TV untuk membunuh mangsa seterusnya secara langsung di kaca televisyen.


Satu perkataan yang sesuai untuk review novel Kota Teroris : Zodiak ini ialah ‘Wow!’. Sangat tak sangka novel ini membawa jalan cerita yang saya tak jangka. Pembunuhan dengan kejam (Ye!kejam sampai anda rasa mual dan nak muntah) berjaya membuatkan adrenalin pembaca naik mendadak. Zodiak ialah teroris yang cuba menegakkan keadilan. Zodiak tahu Datuk Alvin, Datuk Razali dan rakannya bukanlah orang baik sebelum ini, jadi Zodiak membunuh mereka dengan sangat kejam untuk memberitahu dunia mengenai kesalahan mereka.

Jika ada watak jahat, pastinya ada watak baik yang cuba menghentikan keganasan Zodiak. Shah dan rakannya yang merupakan pihak polis menerima cabaran tersebut dalam merencanakan taktik bagi memerangkap Zodiak. Ada konflik dan plot twist yang kita tidak jangka berlaku sekaligus menambahkan perisa kepada novel ini.
Tidak dinafikan Zodiak memang licik, namun apakah Zodiak akan mencari mangsa lagi bagi menegakkan keadilan yang dia mahu? Apakah Shah dan rakan seperjuangan dia mempunyai masa yang cukup utnuk mematahkan segala rancangan Zodiak.
 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/66271/kota-teroris-zodiak