REVIEW JALUR SINAR DI CELAH DAUN

9831242750-medium

JALUR SINAR DI CELAH DAUN OLEH ZAHARAH NAWAWI

Mengimbau nostalgia novel yang pernah mendapat perhatian daripada pembaca suatu ketika dahulu telah menggamit penerbit Alaf 21 untuk menerbitkan semula novel ini. Tersentuh hati ketika membacanya bagaimana pengorbanan yang dilakukan oleh sepasang suami isteri muda, Dali dan Tijah yang menjadi peneroka di sebuah daerah untuk meneruskan hidup semata-mata ingin memiliki geran sebidang tanah yang baru diteroka. Namun, satu kebakaran secara mendadak mengheret mereka ke dalam pancaroba hidup menyebabkan si suami terpenjara dan si isteri tersisih di desa bersama anak yang masih kecil. Dengan bahasa yang mudah, Zaharah Nawawi berusaha menjalin sebuah novel kehidupan rumah tangga yang mencabar. Beliau ternyata ingin meyakinkan kepada pembaca bahawa seseorang wanita tetap dapat menjadi ilham utama yang berkesan kepada lelaki. Dan, setiap cabaran hidup sebenarnya dapat cepat memperkaya dan mendewasakan lahir dan batin seseorang.


Sebuah novel yang berkisarakn ranjau perjalanan sepasang suami isteri. Tabahnya seorang pasangan suami isteri, Dali dan Tijah dalam mengharungi kehidupan dalam serba kekurangan. Suka dengan perwatakan Dahlia, anak kecil hasil dari pasangan Dali dan Tijah walaupun hanya pergerakan sahaja yang dapat bermain di minda aku.

Kehidupan mereka pada mulanya aman bahagia walaupun hidup tak begitu mewah. Namun bila kawasan teroka mereka terbakar, ia telah melenyapkan segala impian Dali. Dia mula berasa kerjanya itu tidak langsung membantunya, dalam diam dia bertekad untuk keluar mencari kerja nun jauh ke tanah Singapura. Walaupun dihalang oleh Tijah, Dali tetap berdegil. Dali mahukan Tijah dan anak mereka Dahlia untuk hidup senang. Akhirnya dengan hati yang berat, Tijah akur. Sang suami dihantar dengan diiringi doa dan air mata.

Sungguh tersentuh hati admin apabila membaca kisah ini. Penulis juga berjaya membuatkan pembaca merasakan kisah yang ditulis ini adalah seperti kisah benar. Kalau anda ingin baca kisah sedih pasangan ini.  Admin kongsikan dengan readers sekalian link eBook tersebut ya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/81532/Jalur-Sinar-Di-Celah-Daun