[REVIEW] I Love You 3000

I Love You 3000 oleh Nurshaza

Abang. Tak semua orang dapat abang yang boleh dijadikan tempat bermanja dan meminta perhatian. Biasanya seorang abang akan layan adiknya dengan cara tersendiri.

“Eh! Budak, kau tak payah nak berabang-adik sangat, eh. Geli aku dengar. Kau dah lupa ingatan ke lepas empat tahun terlepas dari sangkar? Aku kan suruh kau guna panggilan ‘kau’ dan ‘aku’ saja. Tak ingat?” – RAYYAN HUSAINI

“Ya. Ingat. Tak payahlah nak tarik rambut aku. Semak ah! Balik-balik je nak kena hadap muka kau yang macam buaya bergerutu ni!” –  NUR AAZEEN RAIHANA

Semakin lama hidupnya semakin terumbang-ambing akibat rancangan abangnya itu. Dan, dia sendiri pun tak tahu apa salah dia sehinggakan Rayyan Husaini bertindak sedemikian. Sampaikan satu hari, maruahnya dipijak-pijak begitu saja tanpa belas kasihan. Dari situ, dia tekad untuk pergi dari hidup lelaki itu. Dia tak mampu lagi untuk bertahan. Dia mengalah supaya keadaan tidak menjadi bertambah teruk.

“Aku tahu, tak semudah itu kau nak maafkan aku. Aku ingat lagi kata-kata kau. Kalau aku menangis air mata darah sekalipun, kau tak akan maafkan aku. Tapi aku nak minta maaf jugak dekat kau sebelum kau pergi dari hidup aku.” – RAYYAN HUSAINI

Siapa sebenarnya dia pada Rayyan Husaini? Apakah ikhlas lelaki itu memohon maaf kepadanya? Tapi, kenapa tiba-tiba?


Helaian demi helaian yang admin selak, admin rasa geram sangat dengan permainan watak-watak antagonis dalam novel ni. Dan banyak juga adegan bertumbuk dan tampar-menampar dalam novel ni. Buku ni agak berat dari segi ujian yang perlu heroin lalui. Lelaki demi lelaki datang dalam hidupnya tapi tak ada siapa yang boleh membahagiakan kerana mereka memilih untuk mengecewakan Aazreen.

Kalau dibaca dari sinopsis, rasanya macam si abang a.k.a Rayyan adalah heronya. Bila admin baca, admin tak tahu siapa yang akan jadi hero. Admin sangka kan novel ni menceritakan tentang heroin dan abangnya sebab tak macam tak nampak kemungkinan mereka akan jadi pasangan pada permulaan cerita. Tapi kemudian mereka disatukan. So, yep. Novel ini berkenaan Aazreen dan abang angkatnya, Rayyan. Towards the end of the story, admin tak puas hati part bonda dan baba yang langsung tak diketengahkan. Nama bonda dan baba hanya disebut-sebut tanpa ada direct interact antara baba, bonda, Aazreen dan Rayyan. Tapi overall, superb!

Novel ni seronok bagi admin kerana admin rasa 1001 rasa dari karya ni. Rasa sedih dan marah terutamanya. Sesuai nak baca masa tengah emo. Tak rugi baca!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/340110/I-Love-You-3000