[REVIEW] Hessa It’s Me!

Hessa It’s Me! oleh Jaja Ahmad

Pertemuan semula di antara Hessa dan Niyaz membuatkan Niyaz teruja. Lalu tanpa melepaskan peluang yang ada, Niyaz terus menghulurkan salam perkenalan untuk berkawan dengan gadis yang pernah dia jumpa dua tahun lepas. Tetapi rasa teruja bertukar kecewa bila Hessa berperasaan sebaliknya.

“Friendship only exist when there is a trust Hessa.” – Niyaz

Namun satu kejadian yang tidak diingini telah berlaku yang menyebabkan mereka bersatu di dalam ikatan perkahwinan. Tetapi bukan kahwin paksa dan juga bukan perkahwinan yang dirancang oleh keluarga.

“Kita kahwin. Hessa akan jaga abang sekeluarga sepenuh jiwa dan raga Hessa bagi menebus kesalahan Hessa” – Hessa

“I accept your proposal.”- Niyaz

Semuanya nampak sempurna walaupun pada awal perkahwinan masing-masing seperti kabur dengan perasaan sendiri dan dengan menggunakan kunci ‘Tips on how to make a guy fall in love with you’ pintu perasaan Hessa dan Niyaz mula dibuka dengan perlahan-lahan.

“What’s on the menu?” – Niyaz

“It’s M – E – N – U…” – Hessa

Hessa yang manis, Hessa yang manja membuatkan kehidupan Niyaz lebih bermakna. Namun perkahwinan mana yang tidak dilanda badai? Kepulangan Nurul dan Naylie membuatkan kesemuanya berubah. Cemburu, marah, dan sedih bercampur menjadi satu. Rahsia yang ditutup dengan rapi juga mula terbongkar. Hessa, It’s Me! Dan hanya gadis itu yang setia bertakhta di hati.

Even if there’s no gravity on earth, I’d still fall for you. – Niyaz

You don’t need keys to drive me crazy. – Hessa


Bila dah baca novel ni baru Min tahu yang Hessa dan Niyaz ni berkawan je mulanya. Agak lambat lepas sesuatu kejadian baru mereka berkahwin. Kalau tak tahulah hahaha. Sebab dua-dua macam stuck dalam friend zone. Maybe dah selesa sangat berkawan sampai tak ada feeling atau maybe dorang sendiri tak sedar. Bila dah kahwin tu take time jugak nak wujudkan feeling antara mereka. Hessa berusaha dengan baik time honeymoon. Niyaz tak sedar yang dia dalam permainan yang direncanakan isteri dia sendiri hihihihi.

By the way, banyak ujian yang pasangan ni perlu tempuhi. Banyak juga watak-watak antagonis dalam ni, Nurul, Naylie dan Nek Ma. Lepas satu, satu yang terjadi. Tapi pasangan ni selalu ada untuk satu sama lain. Tak mudah untuk pisahkan mereka. Manakala, Nurul adalah watak paling gila antara antagonis yang lain. Buat kerja gila yang unexpected. Rasanya dia memang ada masalah mental kot? Nurul ni best friend si Niyaz sebenarnya.

Overall, Min enjoy baca cerita ni walaupun banyak jugak watak sampingan. Adik-beradik Hessa lah, family Niyaz la dan kawan-kawan Niyaz dan Hessa. But I enjoy it. Watak-watak dalam ni menghidupkan lagi ceritanya. Ada fungsi mereka tersendiri. Min enjoy baca novel ni. Min suka keteguhan Hessa dan Niyaz untuk terus bersama-sama. Tak mudah tapi mereka tak cepat melatah. Marah/merajuk sekejap pastu dorang back to normal. Tahniah penulis. Ni karya first dari Jaja Ahmad yang Min baca. Sesiapa belum baca lagi, boleh give it a try, tekan link di bawah ya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/337936/Hessa-Its-Me