[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *