[SNEAK PEEK] NOTA PARENTING OHSEM

 

Nota Parenting Ohsem Oleh Dr Taufiq Razif

Anak Tak Reti Duduk Diam?

Mungkin mempunyai kecerdasan kinestetik yangi tinggi.

Kecerdasan kinestetik ataupun biasa disebut body smart ini ialah kemahiran dan bakat yang sangat istimewa. Cuma yang sedihnya ramai anak dengan bakat ini disebut sebagai nakal dan juga anak yang tak reti duduk diam.
Bukan!

Anak yang ada kecerdasan kinestetik ini memang belajar dan meneroka dunia melalui pergerakan tubuh dan anggota badan. Anak yang tinggi kinestethic intelligence ini dikenali sebagai tactile learners.

Tactile learner suka belajar menggunakan deria sentuhan.

Si comel kita yang tak reti duduk diam itu kemungkinan seorang tactile learners yang mana mereka perlu melompat, belari, berjoget dan berguling-guling untuk menukarkan informasi dan ilmu itu kepada memori yang tertanam kukuh dalam otak mereka.
Ibu bapa dan cikgu pun perlu faham yang seorang anak yang mempunyai kecerdasan kinestetik yang tinggi ini memang susah nak belajar hanya melalui kuliah, ceramah dan demonstrasi yang mana mereka terpaksa duduk diam saja. Mereka senang jadi bosan dan muram. Jadi kalau nak mereka belajar, kena bagi mereka aktiviti yang membuatkan mereka bergerak.

Banyak ciri-ciri anak yang mempunyai kecerdasan kinestetik yang tinggi ini antaranya:

    • Mereka suka aktiviti yang libatkan fizikal seperti berenang, naik basikal, melempar bola, tangkap bola dan berlari.
    • Mereka jenis yang sensitif dengan persekitaran mereka, mereka menghargai tekstur benda yang dipegang.
    • Mereka tak takut tangan mereka kotor dengan debu dan tanah. Mereka sangat suka dengan cabaran fizikal apabila buat sesuatu.

Anak yang ada kecerdasan kinestetik yang tinggi ini kalau digilap dengan cermat suatu hari nanti mereka berpotensi untuk menjadi seorang atlet sukan yang tangkas sehinggalah kepada pekerja yang cekap dan mahir.

Jangan pandang rendah pada bakat dan kecerdasan anak kita ya!

NOTA PARENTING 26

Nak tengok anak kita visual learner ke tak ini senang sahaja :

1. Cuba kita ajar anak kita sesuatu, cukup ke dengan cakap di mulut saja? Kalau dia perlu kita demonstrasi atau tunjukkan cara di depan mata, itu antara tanda-tanda visual learner.

2. Cuba tengok mata anak kita masa kita ajar dia sesuatu, anak mata dia pandang ke mana? Kalau anak mata itu selalu pandang ke atas seolah olah berkhayal ataupun fokus pada pergerakan tangan atau lakaran kita, itu pun antara tanda- tanda visual learner.

3. Visual learner ini biasanya sangat suka membaca sebab dia suka tengok gambar, tulisan, carta, peta dan lain-lain.

Tips : Nak asah bakat dan ajar anak visual ini jangan bebel aja. Dia tak akan dengar pun. Sesekali jelaskan dengan pergerakan tangan, lakaran di kertas ataupun tunjukkan depan dia tutorial nak buat sesuatu benda itu.

*****

RAMAI BETUL TAK TAHU JAJAN INI BAHAYA SEBENARNYA

Terkedu saya!

Baru-baru ini saya ambil anak saya daripada tadika. Yang peliknya anak saya tak nak berenggang dengan beg galas dia. Saya pula rasa pelik dah. Bila saya buka aja beg dia..

Ya Allah! Penuh dengan jajan!

Hari pertama beg dia penuh dengan bungkusan jajan berperisa jagung. Saya urut dada. Tak apalah. Mungkin cikgu dia tersilap masukkan kot. Hari kedua dan ketiga selepas itu pun masih dapat jajan lagi. Bermacam-macam perisa, siap dapat lolipop lagi! Saya tak boleh berdiam diri lagi. Saya terus jumpa cikgu tadika anak saya itu.

Saya tak marah pun cikgu itu cuma saya tanya elok-elok saja, “Cikgu, kenapa banyak sangat jajan dalam beg anak saya?”

Cikgu itu macam agak cuak jugalah sebab dia kenal saya. Dia cakap ada pelajar yang sambut hari lahir jadi bahagi-bahagi jajan itu pada semua pelajar tadika. Saya terkedu.

Maka di sini saya nak bagitahu keburukan jajan ini kepada semua, terutama untuk kanak-kanak. Mungkin ada yang belum tahu.

Bahaya jajan:

  • Jajan – makanan yang tinggi kalori tapi tiada nilai nutrisi.
  • Kanak-kanak yang suka makan jajan terdedah kepada risiko penyakit kronik seperti kencing manis, kanser, strok dan juga penyakit kardiovaskular sebelum umur 30 tahun.
  • Lebih parah lagi kalau kanak-kanak sudah terdedah dengan jajan sebelum umur 3 tahun. Ikut kajian daripada Universiti Bristol, kanak-kanak yang terdedah dengan jajan sebelum umur 3 tahun akan memberi kesan pada perkembangan IQ kanak-kanak itu.
  • Walaupun mungkin selepas itu ibu bapa dah tersedar dan cuba ubah balik gaya pemakanan si anak sebelum umur 3 tahun itu, namun agak terlambat dah. Sebab perkembangan otak paling progresif dalam 3 tahun pertama itu. Kesannya seumur hidup.

Jadi kepada ibu bapa, pantau apa yang anak kita makan ya. Zaman sekarang ialah zaman yang mana ‘penyakit orang dewasa’ dah mula menyerang kanak-kanak. Inilah zaman yang mana umur 20 tahun pun dah ada yang kena potong kaki dan umur 30 tahun pun dah kena strok dan serangan jantung.

Saling ingatkan pasangan dan keluarga kita sekali ya. Sama-sama kita jaga keluarga kita.

NOTA PARENTING 27

Suami Merokok Tapi Nak Tegur Macam Mana?

Forward fakta ini kepada suami anda.

Bayi yang terdedah dengan asap rokok ini, risiko untuk meninggal mendadak dan tiba-tiba itu meningkat!

Ini namanya Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). Biasanya si bayi itu meninggal ketika tidur. Jadi, tolong jauhi asap rokok daripada bayi anda ya!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203496/Nota-Parenting-Ohsem