[REVIEW] #CHENTA

#Chenta Oleh Inche gabbana

#Chenta ialah kompilasi cerita-cerita pendek tulisan Inche gabbana yang menjadikan cinta sebagai temanya yang utama. Anda pasti akan jatuh cinta berguling-guling dengan buku ini!


#Chenta dipilih sebagai tajuk buku ini kerana dapat menghidupkan kita dengan cerita-cerita pendek dari pelbagai tema dari segi kehidupan, agama, kekeluargaan, persahabatan dan banyak lagi. Buku ini bukan sahaja dapat menghiburkan hati kita malah banyak lagi kisah-kisah yang menarik yang dapat memberikan kesedaran dan pengajaran dalam diri kita. Setiap kisah yang ditulis memberikan dapat memberi kesan dalam diri kita. Nak tahu apa lagi yang menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/276572/Chenta

REVIEW[MASIH SEPERTI DULU]

Masih Seperti Dulu Oleh Azleya Shadzalin

Yang tersisa hanyalah rindu. Rindu ini tak pernah terhenti walau janji tinggal janji. AYU RANIA yang baru pulang dari Abu Dhabi bersama tekad ingin membalas dendam terhadap suaminya, Ryan Hazeq yang telah meninggalkannya tanpa khabar berita sehingga mereka terpisah selama lebih lima tahun. Ayu Rania dituduh curang dengan lelaki lain sehingga suaminya sendiri meninggalkannya. Disebabkan itu, bapanya telah mengusirnya dari rumah tanpa menyelidik terlebih dahulu puncanya. Tanpa berfikir panjang, Ayu Rania mengambil keputusan untuk ke Abu Dhabi. Di sana, dia ditimpa kemalangan dan mengalami kecederaan yang teruk di wajah. Ayu Rania dirawat dan dijaga oleh sebuah keluarga angkat dari Malaysia yang menetap di sana. Setelah pulang ke tanah air dan berjumpa sesuai dengan Ryan Hazeq, keadaan berubah sama sekali. Ryan Hazeq kembali merayu kasih Ayu Rania dan ingin bersama semula dengannya. Ayu Rania yang menyimpan dendam terhadap suaminya berkeras tidak mahu bersama semula. “Now, what? You dah sedar yang you sayangkan I? Macam tu? Mudahnya rasa sayang you tu. Boleh timbul bila-bila masa So, akan tenggelam bila-bila masa jugak, kan?” ~ AYU RANIA ALLAH temukan kita semula pasti ada sebabnya. You tahu sebab apa? Sebab DIA mahu kita bina semula apa yang pernah hampir runtuh antara kita.” ~ RYAN HAZEQ Apakah kesudahan di antara Ayu Rania dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu andai yang tersisa hanyalah waktu? Bagaimanakah penerimaan bapa Ayu Rania yang telah mengusirnya dari rumah sebelum ini?


Rania dituduh melakukan pekara tidak elok sehingga suaminya meninggalkannya selama lima tahun tanpa khabar berita. Rania mengambil keputusan untuk pergi ke Abu Dhabi dan diasana Rania mengalami kemalangan yang teruk di wajahnya.Setelah Rania pulang ke tanah air Ryan Hazeq kembali merayu kasih Rania Idayu dan ingin bersama semula dengannya. Walau bagaimanapun, Rania Idayu tetap berkeras tidak mahu bersama semula. Apakah kesudahan di antara Rania Idayu dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu

 

 

 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/275133/MASIH-SEPERTI-DULU

[REVIEW] JODOH UNTUKKU

Jodoh Untukku oleh Anne Wanie

 

NUR AIN… Jodohnya dipermudahkan. Tidak perlu hendak bercouple, tidak perlu hendak merancang bertahun-tahun. Hanya dengan mengangguk tanda setuju, semuanya sudah siap tersusun. Bukan kahwin paksa, bukan untuk berlakon. AHMAD FUADI… Suka cakap lepas, kerek dan sinis sudah sebati dalam diri. Sayangnya dia kepada Ain, ditunjukkan dengan cara tersendiri. Baginya, kalau sudah namanya isteri, kenalah terima semua perangai suami. “Eh, mana kulit ayam ni?” – Ain “Orang perempuan tak elok makan kulit ayam. Nanti lemak berkumpul kat punggung.”- Fuadi “Habis, orang lelaki lemak berkumpul kat mana?”- Ain “Nama aje doktor, takkanlah tak pernah belajar lipid metabolism dulu? Ke kau ni kaki tidur dalam kelas?” – Fuadi. Namun siapa sangka, kehidupan berumah tangga Ain tidak semudah seperti penyatuannya dengan Fuadi dulu. Kehadiran Sofea dan Danish mula mengucar-ngacirkan semuanya. Menjadi titik mula untuk derita dalam jiwa. “Abang ingat, senang ke Ain nak terima semua ni? Now, I wonder, antara Ain dengan Danish, siapa yang lebih penting.”- Ain “Stop Ain! You’re too much. He’s only two years old. Dia tak ada salah apa-apa. Tak sepatutnya dia terima kemarahan Ain.”- Fuadi Satu per satu ujian melanda. Memang mampu menggugat iman di dada. Kuatkah Ain untuk menempuh derita? Atau, sudah tiba masanya dia mencari bahagia? Ikatan yang tercipta, bukan bermakna dia jodoh kita. Mungkin si dia, hanya ujian semata, sebelum jodoh yang sebenar datang kepada kita. – Ain Kita hanya manusia. Tak ada daya untuk menilik siapa jodoh kita. Sekali ikatan tercipta, dialah jodohku selamanya. – Fuadi


Bagi admin novel ini tak cliche sangat seperti novel yang selalu ada hero terlebih romantik, atau watak hero dan heroin sengal. Novel ini boleh tahan bagus. Mula baca susah nak berhenti. Agak sakit hati dengan watak watak dalam novel ini terutama sekali watak Fuadi dan Sofea. Setiap watak antara Ain, Fuadi dan Sofea digarapkan dengan baik. Setiap kesengsaraan yang Ain rasa dapat dirasai oleh pembaca. Fuadi terlalu sayang dan cintakan isterinya. Tapi sentiasa berkasar. Sangat geram bila suatu ketika dia hampir saja membunuh isterinya hanya kerana Sofea dan Danish yang tak punya apa apa hubungan dengannya. Sanggup mengugut untuk mencederakan anak sendiri hanya kerana dia berpendapat Ain pembunuh Danish. Kerana amanah, dia sanggup menipu isterinya bahawa Sofea adalah isterinya juga asalkan dia dapat menjaga Sofea dan Danish on behalf of arwah suami Sofea. Tinggal serumah lagi di rumah mertua Ain. Dalam setiap keadaan, dia melebihkan Sofea sehingga saat isterinya melahirkan pun dia tidak berada disisi. Dia tahu perasaan Sofea dengan kehadiran Ain. Sofea tergugat dengan kehadiran Ain kerana takut Fuadi melebihkan isterinya. Wajarlah, kerana Ain isteri dia . Fuadi terlalu menjaga hati Sofea sehingga sanggup pergi sambung pengajian bersama Sofea di UK. Selama beberapa tahun, pada Fuadi dengan memberi nafkah dan pantau si isteri dari jauh tanpa khabar berita darinya bermaksud dia masih lagi menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Nak tahu apa pengakhiran novel ini? Dapatkan eBook Jodoh Untukku di e-Sentral sekarang!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273525/JODOH-UNTUKKU

[REVIEW] Uda & Dara


Uda & Dara oleh Aisya Sofea
Sekian lama terpisah kerana masing-masing mengejar cita-cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman. Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata. Namun, si uda tidak putus asa. Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi. Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu. Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman. Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar. Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka. Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat. Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah. Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan. Muktamad. Berat sungguh syarat itu! Namun, si uda tidak peduli. Si dara perlu akur cinta sejati mereka. Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat. “Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia-siakan Mar.”

Novel uda dan dara merupakan novel melayu yang banyak unsur keagamaan dan gaya penulisan yan menarik. Bertempiaran senyuman ketika membacanya. Tidak kurang juga terhambur air mata menjiwai kesedihannya. Penceritaan yang kemas dan padat. Plot yang kuat. Satu demi satu permainan perasaan wujud. Seperti menyaksikan lamunan cinta yang berganda-ganda indahnya. Kerana desakan Izzat Hilman mereka menjalin hubungan tetapi Siti Mariam sudah meletakkan syarat bahawa perhubungan itu hanya sementara. Rasa tidak logik pula bila ada istilah bercinta tetapi bersedia untuk berpisah. Tetapi peluang Izzat Hilman bagaikan terhidang di depan mata saat abah Siti Mariam yang bertahun menghilangkan diri tanpa kisah akan darah daging sendiri muncul bersama beban yang menyesakkan seluruh keluarga. Dan Izzat Hilman menawarkan bantuan tetapi dengan cagaran yang lain pula diminta. Mampukah Siti Mariam meletakkan kemahuannya di atas berbanding nyawa orang tuanya? Karya yang ada sesuatu yang boleh dijadikan teladan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/75690/Uda-Dara

[REVIEW] DIA JANJIKAN SETIA

Dia Janjikan Setia oleh Wan Nur Najihah

 

MARINA KHADEEJA – Seorang gadis yang ego dan anti lelaki. Dia saksi penderitaan ibunya yang hidup bermadu. Lantaran itu dia memilih untuk hidup dalam keadaan bencikan lelaki. Bertahun hidup dalam dunia ciptaan sendiri, kehadiran Izzhan mula mengganggu hidupnya. Hanya kerana satu pertemuan, dirinya terus dikejar. “Keikhlasan memang tak nampak, tapi saya boleh buktikan dan awak akan rasa keikhlasan saya. Saya betul-betul nak kawan dengan awak. Seumur hidup saya tak pernah jumpa perempuan macam awak. Tak sangka wujud lagi.” “Tak sangka perempuan jahat masih wujud?” UMAR IZZHAN – Dia tahu Rina bencikan dia. Dia tahu Rina bencikan semua lelaki. Tapi dia tidak peduli. Hatinya sudah berkenan pada gadis sombong itu. Hati Rina perlu ditawan. Berkali lamarannya ditolak, tetap Marina Khadeeja yang dikejar. “Tolong bagi peluang pada saya. Saya akan buktikan tak semua lelaki macam apa yang awak fikir. Masih ada lelaki yang setia. Terima saya sebagai suami awak.” Mereka berjaya disatukan tanpa kerelaan Rina. Tapi kebahagiaan yang diimpikan tidak mudah dicapai. Bukan mudah untuk merubah Rina. Hati batu Rina perlu dileburkan. Hanya satu jalan. Kesetiaan! Dia perlu setia. Belum lagi mengecapi bahagia, kesabarannya kembali diuji. “Saya terima Ainul jadi isteri kedua abang.” “Kau penipu. Selama ni kau tak pernah cintakan aku. Cinta kau palsu. Cinta aku pada orang yang salah. Orang yang langsung tak hargai aku.” Kesabaran yang dibina akhirnya runtuh. Sejauh mana sayangnya kepada Rina akan kekal andai cinta sucinya dipermainkan? Apa yang menyebabkan Rina menyerahkan Izzhan kepada Ainul? Siapa sebenarnya Ainul? Dan berjayakah Izzhan merubah Rina?

 


 

Novel terbaharu karya Wan Nur Najihah ini terdapat sedikit kelainan dalam plot dan jalan ceritanya. Tidak terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain kerana terdapat beberapa plot twist. Admin enjoy membaca kerana penggunaan bahasa dan susunan plot cerita yang digunakan oleh penulis mudah difahami. Tetapi pada awal penceritaan, admin rasakan watak Izzhan terlalu perfect dan romantis. Jalan cerita dalam novel ini juga dapat dihayati dengan baik terutama sekali apabila melibatkan watak Rina. Admin dapat merasakan kebencian terhadap lelaki dalam diri Rina. Akan tetapi sekeras mana pun hati Rina, sebagai perempuan, Rina tetap cair dengan pujukan lelaki. Rina akhirnya menerima Izzhan di dalam hidupnya tetapi dijanji untuk setia bersama. Malangnya, nasib Rina seperti ibunya. Hadirnya perempuan lain di dalam rumah tangga yang dibina sangat mengecewakan hati Rina. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272101/Dia-Janjikan-Setia

[REVIEW] MAWAR BERDURI

Mawar Berduri oleh Adnil Zaff

 

Hidup 30 tahun tidak pernah bercinta. Itu yang berlaku kepada Rauf Zuhayr. Tatkala teman-teman sebaya sudah maju dengan berkahwin dan bercinta, dia tetap sendiri. Kerana prinsipnya musim bercinta bukan untuk cuba-cuba. Hingga dia bertemu dengan Diane Rose Mc Lachlan, lalu jatuh cinta kali pertama. Sayangnya, gadis itu rupanya teman wanita gelap Tan Sri Fatah. Tidak peduli! Rauf cuba juga mendapatkan gadis itu. Sayangnya setelah cintanya berbalas, ibunya menentang perhubungan itu atas alasan Diane itu tidak sekufu dengan keluarga mereka. Hadir seorang lelaki budiman dalam hidupnya membuatkan Diane tergila-gila. Dan dia hampir nanar saat mengetahui Rauf akan ditunangkan dengan seorang gadis bangsawan. Siapalah dia yang sebatang kara ini? Ketika Diane hampir rebah oleh onak duri hidupnya, Rauf hadir semula untuk merawat lukanya yang parah. Rauf nekad demi cinta biarpun tahu dia sedang menentang wanita yang memegang syurganya. Adakah pilihannya salah seperti kata-kata ibunya? “Memalukan! Perempuan baik-baik ditolak demi perempuan yang tak tentu asal usul. Anak luar nikah!”-Puan Sri Nur Ain. Tiba-tiba muncul Tunku Imranuddin dalam hidup Diane. Seseorang yang sudah lama menghilang datang menuntut kasih sayang daripadanya. Kehadirannya menyentak keegoan Puan Sri Nur Ain dan Amanda yang membenci Diane. Siapakah Tunku Imranuddin? Diane Rose… wanita yang ditinggalkan sebatang kara di dunia ini. Salah atau betul jalan hidupnya, terletak di pundaknya sendiri. Sepertimana arwah ibunya, tidak mudah untuk dia menggapai bahagia. Ditinggalkan ayah kandung, ibunya pergi menghadap Ilahi dan seterusnya cinta diduga dengan tentangan daripada ibu mentua, Diane sudah biasa menempuhi kesakitan hidupnya seorang diri. Namun Diane percaya… No Roses Without Thorns, yang mana setiap hidup pasti ada cubaan. Lambat atau cepat, Tuhan pasti akan menemukan dia dengan kebahagiaan yang ingin sangat dimilikinya!


Pada awal pembacaan, admin rasakan yang novel ini sama seperti novel cinta yang lain. Kisah antara dua darjat, hubungan percintaan yang dihalang oleh keluarga si lelaki dan kisah kehidupan si gadis yang hidup sebatang kara. Tetapi yang menariknya tentang novel ini adalah ia berkait dengan novel karya Adnil Zaff yang lain. Jika readers semua pernah membaca novel Fasad dan Mr Crush, mesti kalian dah familiar dengan keluarga Arif Buhler ni. Admin sukakan watak Rauf dan Diane dalam novel ini. Mereka tidak cepat mengalah walaupun hubungan mereka banyak dugaan. Karya Adnil Zaff juga mestilah selalu berkaitan dengan hubungan kekeluargaan. Terdapat banyak kisah yang kita boleh ambil iktibar dan jadikan pengajaran dalam hidup kita. Terdapat juga kata kata nasihat mengenai kemaafan, muhasabah diri dan percaya pada Qada & Qadar. Keseluruhan cerita ini tidak terlalu berat walaupun sedikit meleret tetapi admin enjoy membaca. Penggunaan bahasa juga baik membuatkan kita tidak bosan untuk teruskan pembacaan. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271744/Mawar-Berduri

[REVIEW] RASA

RASA oleh ​Nuril Basri

Umurnya hampir mencecah 30 tahun tetapi Maya, seorang gadis perasa, masih belum tahu apa yang dia inginkan dalam hidupnya. Untuk mencari dirinya, dia menerima tawaran kerja sebagai seorang pelayan di atas sebuah kapal persiaran. Di sana dia bertemu dengan Kanompang si dada melon, Oleksii dengan totem bersaiz Eropah, dan Maroje, kekasih pertamanya yang mungkin adalah putera raja dari Croatia. Namun pengembaraan Maya tidak berakhir di tengah lautan. Dia berangkat ke London dan bekerja sebagai seseorang yang kalian tidak pernah bayangkan sebelumnya!


Rasa antara 9 novel baharu yang diperkenalkan oleh Fixi Malaysia sempena PABKL 2019. Terdapat 7 bahagian di dalam ini yang menceritakan kisah kehidupan Maya, seorang gadis kurus dan polos. Bermula daripada kisah Maya bekerja di lautan dan mengelilingi dunia. Maya bekerja sebagai seorang pelayan di atas sebuah kapal. Walaupun keputusannya dibantah oleh ibunya, Maya tetap teruskan perancangannya. Kerap kali Maya disalah anggap sebagai lelaki di atas kapal persiaran itu kerana bentuk badannya yang kurus dan rambutnya yang pendek. Disana juga dia bertemu dengan Maroje tetapi malangnya terpaksa pulang ke tanah air kerana kapal persiaran itu telah rosak. Setelah pulang ke Indonesia, Maya menganggur selama beberapa bulan dan kemudian diajak datang ke London oleh rakannya Linda. Maya ditawarkan bekerja sebagai seorang pelayan tetapi akhirnya ditipu oleh Linda. Selepas kecewa kerana ditipu oleh Linda, Maya mula mencari pekerjaan lain untuk menampung kehidupannya di London. Maya kemudiannya telah ditawarkan pekerjaan yang tidak terjangkau dek akalnya. Novel ini mengandungi kandungan yang sesuai untuk pembaca yang matang. Penulis juga bijak melakarkan situasi debar/tegang/pilu/desah hati dalam skala sederhana. Sesekali hanya dalam sebarisan ayat sahaja bagi menggambarkan perasaan watak utama Maya. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271736/rasa