[ULASAN] Warkah Akhir dari Van Der Wijck

Warkah Akhir dari Van Der Wijck
— karya Nazry Yahya


Warkah Akhir dari Van Der Wijck merupakan rentetan kisah-kisah cinta Kapten Akkerman dan Magda, Hayati dan Zainudin, Tara Alia kepada Zainudin tetapi bukan dari Zainudin kepada Tara Alia. Hati Tara Alia yang sudah terpaut kepada Zainudin remuk kerana tiada balasan cinta dari Zainudin, seorang duda yang baru kematian isterinya. Zainudin itulah cinta suci pandang pertama seorang gadis kacukan orang asli Menado dengan Belanda.

Berkisarkan kepada senario perkapalan Belanda di Kepulauan Indonesia pada tahun 1930-an, novel ini juga memaparkan deskripsi yang jelas mengenai ilmu-ilmu perkapalan dan kelautan pada waktu itu. Novel ini juga menggunakan secara selektif dialog-dialog di dalam bahasa Belanda, Inggeris dan juga Nusantara.

Novel “Warkah Akhir dari Van Der Wijck” memberikan nafas baharu kepada karya asal Hamka bertajuk “Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck” terbitan tahun 1938.

Dapatkan e-book di sini: https://www.e-sentral.com/book/info/361026

 

[ULASAN] Something Better

Something Better
— karya EDNIN


Karya yang ringkas, tetapi penuh dengan pengajaran. Penulis menggambarkan perjalanan hidup Wardah yang bersikap pesimis dan putus harapan setelah kehilangan sesuatu dalam kehidupannya berubah selepas suatu insiden yang menemukannya dengan Umairah. Karya ini juga menggambarkan perjalanan Wardah ke arah tawakal kepada Tuhan dalam menempuh cabaran kehidupan dan juga isu kesihatan mental dalam masyarakat. Pembaca juga boleh lebih mendalami perjalanan Wardah dengan petikan lagu-lagu yang mendahului setiap bab dalam karya ini.

 

Dapatkan versi e-book penuh di e-sentral.com

[ULASAN] Semahal Itukah Cinta Abang?

Semahal Itukah Cinta Abang?
— karya Rafina Abdullah


Karya ini menonjolkan kelainan plot dari karya-karya puan penulis sebelum ini. ‘Semahal Itukah Cinta Abang’ menceritakan kisah pahit seorang duda bernama Luzman dan Aqeela, sepupunya yang merupakan seorang OKU dengan masalah lembam. Setelah kehilangan ibunya dalam suatu tragedi yang tidak dapat dielakkan, Luzman menjadi buntu dan lebih baran memikirkan siapa yang perlu memikul tanggungjawab menjaga Aqeela. Atas nasihat orang sekelilingnya, Luzman dicadangkan untuk berkahwin dengan Aqeela. 
Kisah ini mendekatkan pembaca terhadap emosi dan perasaan Aqeela yang menyukai Luzman. Ianya sesuatu yang jarang diceritakan dalam masyarakat kami dan penulis berjaya memberi pembaca peluang untuk mendalami perasaan Aqeela. 
Semahal Itukah Cinta Abang ialah bacaan yang ringkas, namun masih dapat menggapai emosi pembaca.
Dapatkan versi e-book penuh di e-sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/361322

[ULASAN] Zero to Hero: Anak Orang Miskin Kini Anak Emas Universiti

Zero to Hero: Anak Orang Miskin Kini Anak Emas Universiti
— karya Mohammad Rahim Kamaluddin


Buku ini merupakan karya suntingan yang mempersembahkan kompilasi perjalanan lima mahasiswa universiti yang telah berjaya merangkul Anugerah Pingat Emas pada peringkat universiti. Perjalanan cerita lima anak muda yang asalnya dari latar belakang miskin amat memberangsangkan dan mampu menjadi sumber inspirasi kepada mahasiswa di luar sana.
Mesej yang ingin disampaikan oleh mahasiswa-mahasiswa ini adalah jangan jadikan kemiskinan sebagai alasan untuk tidak berjaya. Malah, kemiskinan itu menjadi kebab utama untuk meraka mara ke hadapan dalam mana-mana bidang yang diceburi. Buku ini ditulis dengan cara yang santai agar mesej dapat disampaikan kepada para pembaca dengan cara yang mudah. 
Dapatkan e-book penuh di E-Sentral.com

[REVIEW] Glow Inside & Out

Glow Inside & Out
— by Auni Baharin

The yearning for happiness is every human’s need since the beginning of human civilization. In this book, the author explores happiness from both scientific and spiritual aspects and brings forth practical questions to readers towards reclaiming emotional well-being. 
The book truly reflects the author’s passion towards advocating mental health issues among Muslims centred towards the core of the Qur’an and Sunnah. It focuses on the attainment and reclaiming of emotional happiness. In this age of rapid globalization and closing of geographical gaps through social media, social standards, especially beauty standards have started at a much younger age. This book provides avenue and the space for younger  Muslim generation and older to explore their emotions through a 10-step guide towards rejuvenating happiness and nourishing one’s spiritual self. 
Get the full copy of this e-book on E-Sentral.com

[REVIEW] HATIMU BUKAN MILIKKU

Hatimu Bukan Milikku oleh Pena Merah

Daniel dan Zulaikha berdepan dengan dugaan apabila belum dikurniakan cahaya mata. Ditambah lagi dengan desakan Puan Ramlah, ibu kepada Daniel yang menyebabkan mereka semakin tertekan.

“Bila kau nak bagi aku cucu? Aku ni dah lama kempunan nak ada cucu. Jiran sebelah rumah aku tu pun dah lama ada cucu, tau. Sekarang dah nak sambut cucu yang kelima pula tu. Kau dengan Daniel bila lagi? Tunggu aku tutup mata dulu baru nak bagi?”

Keadaan itu membuatkan Daniel terlebih dahulu membuat ujian kesihatan tanpa Zulaikha. Daniel disahkan mandul dan menyembunyikan perkara itu daripada pengetahuan Zulaikha. Disebabkan rasa bersalah terhadap Zulaikha kerana dia yang menjadi punca kegagalan mereka mendapatkan zuriat, dia berhasrat mahu melepaskan isterinya itu. Dia mahu Zulaikha mencari kebahagiaan dengan lelaki lain.

“Aku nak bahagiakan dia dulu sebelum lepaskan dia.”

“Kau nak bahagiakan dia dan lepas tu, kau nak lepaskan dia? Ya Allah, Daniel. Sampai hati kau buat dia macam tu. Kau tahu tak, apa yang kau buat ni tak masuk akal? Sepatutnya kau buat dia bencikan kau, bukannya buat dia sayangkan kau lebih!”

Keadaan makin kusut dengan adanya Sarah yang berhasrat mahu merampas Daniel. Dia adalah kawan baik Zulaikha yang menyimpan dendam terhadap Zulaikha.


Hai semua! Min nak minta maaf kepada semua pembaca Blog E-Sentral kerana agak lama juga min tak update review dekat blog ini disebabkan kekangan masa yang menyebabkan min tak sempat nak update. Oleh itu, harini min nak kongsi satu review yang bergenre percintaan bertajuk Hatimu Bukan Milikku dari Pena Merah.

Kisah ini mengisahkan tentang kehidupan konflik suami isteri, Daniel dan Zulaikha bersama ibu mertuanya iaitu Puan Ramlah. Zulaikha ini seorang yang penyabar dan memendam segalanya didalam hatinya apabila sering dimarahi oleh itu mertuanya. Segala caci maki yang dilemparkan oleh ibu mertuanya dianggap sebagai nasihat dan peringatan untuk dirinya walaupun kadangkala kata-katanya itu menguris hati. Walau bagaimanapun, Zulaikha masih menganggap yg ibu mertuanya itu sebagai ibu kandungnya.

Disebabkan impian Puan Ramlah untuk dapatkan cucu, dia sering memaksa Daniel dan Zulaikha untuk adakan zuriat mereka sendiri. Disebabkan itu, Daniel dan Zulaikha sering bertengkar diantara satu sama lain kerana mereka telah berusaha tetapi tidak membuahkan hasil. Zulaikha sering mencadangkan suaminya untuk melakukan ujian kesuburan. Tetapi, disebabkan keegoan yang dimiliki oleh Daniel menolak cadangan itu dengan mengatakan dirinya sihat seperti orang lain. 

Pada suatu hari, Daniel nekad untuk membuat ujian kesuburan itu. Selepas mendapatkan keputusan yang dirinya itu mandul, Daniel berasa kecewa dan kesal keatas dirinya sendiri kerana sebelum ini dia telah menuduh yang isterinya itu mandul.

Buku ini sesuai untuk dijadikan ikhtibar dan pengajaran untuk kita semua terutamanya mereka yang telah berumah tangga. Jadi min sangat mengsyorkan korang semua untuk baca buku ni.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/355102

[REVIEW] INTROVERT

Introvert oleh Abstrakim

Mereka kata, orang introvert selalunya perahsia dan suka memendam perasaan. Farady mengaku dia memang sukar untuk meluahkan apa yang dia rasa. Sejak kecil dia selalu merasa kesunyian dan sukar untuk mencari rakan yang boleh dia percayai. Selepas ditimpa satu tragedi, Farady naik ke puncak Bangunan Alam dengan satu niat: dia ingin mengakhiri segala-galanya. Tapi hasratnya dipatahkan oleh seorang gadis misteri bernama Haura. 

“Percayalah cakap aku. Kau nak hidup, kau tak nak mati. Sebenarnya, kau cuma tak nak rasa sakit lagi. Tapi kau kena percayakan aku. Rasa sakit ini semuanya akan hilang. Semuanya akan berakhir seiring dengan masa berjalan. Semuanya akan jadi lebih baik.” – Haura.

Untuk pertama kali, Farady rasa ada orang yang mendengar suara hatinya yang selama ini tidak didengari sesiapa. Tapi siapakah gerangan gadis misteri yang tiba-tiba muncul di atas bumbung bangunan tinggal itu?


Hai semua! Apa khabar. Diharapkan agar semua pembaca Blog E-Sentral ni sihat-sihat belaka hendaknya. Okay, entry kali ni min nak kongsikan dengan korang sebuah kisah yang menarik untuk min buatkan review dekat korang yang bertajuk Introvert oleh Abstrakim. 

Buku ini mengisahkan tentang seorang lelaki yang bernama Farady. Kehidupannya tidak begitu indah. Dia tertekan dengan apa yang terjadi dalam hidupnya. Nak dipendekkan cerita dia sudah putus asa untuk meneruskan kehidupannya. Jadi, Pada suatu malam, dia telah mengambil keputusan dan nekad untuk menamatkan jalan cerita hidupnya yang kucar-kacir dengan cara menerjun dari sebuah pusat membeli belah yang lama telah ditinggalkan yang bernama Bangunan Alam. Ketika kakinya sudah berada di penghujung konkrit itu, tiba-tiba muncul seorang gadis bernama Haura. Sehabis baik Haura memujuk Farady untuk mengalih perhatiannya daripada terus melakukan benda yang tak sepatutnya.

Akhirnya, mujurlah Farady termakan pujukkan Haura dan ingin bersembang dan luahkan segalanya yang terbuku dalam hati Farady yang menyebabkan dia ingin melakukan tindakan yang teruk. Sejak dari peristiwa itu, mereka telah menjadi kawan dan Farady juga telah dapat untuk melupakan segala masalah yang dia pendam selama ini.

Buku ini sesuai untuk pembaca yang minat tentang topik kesihatan mental dan kehidupan manusia dalam masyarakat kini. Jadi min sangat mengsyorkan korang semua untuk baca buku ni.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/352050