[REVIEW] Uda & Dara


Uda & Dara oleh Aisya Sofea
Sekian lama terpisah kerana masing-masing mengejar cita-cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman. Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata. Namun, si uda tidak putus asa. Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi. Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu. Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman. Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar. Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka. Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat. Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah. Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan. Muktamad. Berat sungguh syarat itu! Namun, si uda tidak peduli. Si dara perlu akur cinta sejati mereka. Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat. “Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia-siakan Mar.”

Novel uda dan dara merupakan novel melayu yang banyak unsur keagamaan dan gaya penulisan yan menarik. Bertempiaran senyuman ketika membacanya. Tidak kurang juga terhambur air mata menjiwai kesedihannya. Penceritaan yang kemas dan padat. Plot yang kuat. Satu demi satu permainan perasaan wujud. Seperti menyaksikan lamunan cinta yang berganda-ganda indahnya. Kerana desakan Izzat Hilman mereka menjalin hubungan tetapi Siti Mariam sudah meletakkan syarat bahawa perhubungan itu hanya sementara. Rasa tidak logik pula bila ada istilah bercinta tetapi bersedia untuk berpisah. Tetapi peluang Izzat Hilman bagaikan terhidang di depan mata saat abah Siti Mariam yang bertahun menghilangkan diri tanpa kisah akan darah daging sendiri muncul bersama beban yang menyesakkan seluruh keluarga. Dan Izzat Hilman menawarkan bantuan tetapi dengan cagaran yang lain pula diminta. Mampukah Siti Mariam meletakkan kemahuannya di atas berbanding nyawa orang tuanya? Karya yang ada sesuatu yang boleh dijadikan teladan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/75690/Uda-Dara

[REVIEW] DIA JANJIKAN SETIA

Dia Janjikan Setia oleh Wan Nur Najihah

 

MARINA KHADEEJA – Seorang gadis yang ego dan anti lelaki. Dia saksi penderitaan ibunya yang hidup bermadu. Lantaran itu dia memilih untuk hidup dalam keadaan bencikan lelaki. Bertahun hidup dalam dunia ciptaan sendiri, kehadiran Izzhan mula mengganggu hidupnya. Hanya kerana satu pertemuan, dirinya terus dikejar. “Keikhlasan memang tak nampak, tapi saya boleh buktikan dan awak akan rasa keikhlasan saya. Saya betul-betul nak kawan dengan awak. Seumur hidup saya tak pernah jumpa perempuan macam awak. Tak sangka wujud lagi.” “Tak sangka perempuan jahat masih wujud?” UMAR IZZHAN – Dia tahu Rina bencikan dia. Dia tahu Rina bencikan semua lelaki. Tapi dia tidak peduli. Hatinya sudah berkenan pada gadis sombong itu. Hati Rina perlu ditawan. Berkali lamarannya ditolak, tetap Marina Khadeeja yang dikejar. “Tolong bagi peluang pada saya. Saya akan buktikan tak semua lelaki macam apa yang awak fikir. Masih ada lelaki yang setia. Terima saya sebagai suami awak.” Mereka berjaya disatukan tanpa kerelaan Rina. Tapi kebahagiaan yang diimpikan tidak mudah dicapai. Bukan mudah untuk merubah Rina. Hati batu Rina perlu dileburkan. Hanya satu jalan. Kesetiaan! Dia perlu setia. Belum lagi mengecapi bahagia, kesabarannya kembali diuji. “Saya terima Ainul jadi isteri kedua abang.” “Kau penipu. Selama ni kau tak pernah cintakan aku. Cinta kau palsu. Cinta aku pada orang yang salah. Orang yang langsung tak hargai aku.” Kesabaran yang dibina akhirnya runtuh. Sejauh mana sayangnya kepada Rina akan kekal andai cinta sucinya dipermainkan? Apa yang menyebabkan Rina menyerahkan Izzhan kepada Ainul? Siapa sebenarnya Ainul? Dan berjayakah Izzhan merubah Rina?

 


 

Novel terbaharu karya Wan Nur Najihah ini terdapat sedikit kelainan dalam plot dan jalan ceritanya. Tidak terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain kerana terdapat beberapa plot twist. Admin enjoy membaca kerana penggunaan bahasa dan susunan plot cerita yang digunakan oleh penulis mudah difahami. Tetapi pada awal penceritaan, admin rasakan watak Izzhan terlalu perfect dan romantis. Jalan cerita dalam novel ini juga dapat dihayati dengan baik terutama sekali apabila melibatkan watak Rina. Admin dapat merasakan kebencian terhadap lelaki dalam diri Rina. Akan tetapi sekeras mana pun hati Rina, sebagai perempuan, Rina tetap cair dengan pujukan lelaki. Rina akhirnya menerima Izzhan di dalam hidupnya tetapi dijanji untuk setia bersama. Malangnya, nasib Rina seperti ibunya. Hadirnya perempuan lain di dalam rumah tangga yang dibina sangat mengecewakan hati Rina. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272101/Dia-Janjikan-Setia

[REVIEW] MAWAR BERDURI

Mawar Berduri oleh Adnil Zaff

 

Hidup 30 tahun tidak pernah bercinta. Itu yang berlaku kepada Rauf Zuhayr. Tatkala teman-teman sebaya sudah maju dengan berkahwin dan bercinta, dia tetap sendiri. Kerana prinsipnya musim bercinta bukan untuk cuba-cuba. Hingga dia bertemu dengan Diane Rose Mc Lachlan, lalu jatuh cinta kali pertama. Sayangnya, gadis itu rupanya teman wanita gelap Tan Sri Fatah. Tidak peduli! Rauf cuba juga mendapatkan gadis itu. Sayangnya setelah cintanya berbalas, ibunya menentang perhubungan itu atas alasan Diane itu tidak sekufu dengan keluarga mereka. Hadir seorang lelaki budiman dalam hidupnya membuatkan Diane tergila-gila. Dan dia hampir nanar saat mengetahui Rauf akan ditunangkan dengan seorang gadis bangsawan. Siapalah dia yang sebatang kara ini? Ketika Diane hampir rebah oleh onak duri hidupnya, Rauf hadir semula untuk merawat lukanya yang parah. Rauf nekad demi cinta biarpun tahu dia sedang menentang wanita yang memegang syurganya. Adakah pilihannya salah seperti kata-kata ibunya? “Memalukan! Perempuan baik-baik ditolak demi perempuan yang tak tentu asal usul. Anak luar nikah!”-Puan Sri Nur Ain. Tiba-tiba muncul Tunku Imranuddin dalam hidup Diane. Seseorang yang sudah lama menghilang datang menuntut kasih sayang daripadanya. Kehadirannya menyentak keegoan Puan Sri Nur Ain dan Amanda yang membenci Diane. Siapakah Tunku Imranuddin? Diane Rose… wanita yang ditinggalkan sebatang kara di dunia ini. Salah atau betul jalan hidupnya, terletak di pundaknya sendiri. Sepertimana arwah ibunya, tidak mudah untuk dia menggapai bahagia. Ditinggalkan ayah kandung, ibunya pergi menghadap Ilahi dan seterusnya cinta diduga dengan tentangan daripada ibu mentua, Diane sudah biasa menempuhi kesakitan hidupnya seorang diri. Namun Diane percaya… No Roses Without Thorns, yang mana setiap hidup pasti ada cubaan. Lambat atau cepat, Tuhan pasti akan menemukan dia dengan kebahagiaan yang ingin sangat dimilikinya!


Pada awal pembacaan, admin rasakan yang novel ini sama seperti novel cinta yang lain. Kisah antara dua darjat, hubungan percintaan yang dihalang oleh keluarga si lelaki dan kisah kehidupan si gadis yang hidup sebatang kara. Tetapi yang menariknya tentang novel ini adalah ia berkait dengan novel karya Adnil Zaff yang lain. Jika readers semua pernah membaca novel Fasad dan Mr Crush, mesti kalian dah familiar dengan keluarga Arif Buhler ni. Admin sukakan watak Rauf dan Diane dalam novel ini. Mereka tidak cepat mengalah walaupun hubungan mereka banyak dugaan. Karya Adnil Zaff juga mestilah selalu berkaitan dengan hubungan kekeluargaan. Terdapat banyak kisah yang kita boleh ambil iktibar dan jadikan pengajaran dalam hidup kita. Terdapat juga kata kata nasihat mengenai kemaafan, muhasabah diri dan percaya pada Qada & Qadar. Keseluruhan cerita ini tidak terlalu berat walaupun sedikit meleret tetapi admin enjoy membaca. Penggunaan bahasa juga baik membuatkan kita tidak bosan untuk teruskan pembacaan. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271744/Mawar-Berduri

[REVIEW] RASA

RASA oleh ​Nuril Basri

Umurnya hampir mencecah 30 tahun tetapi Maya, seorang gadis perasa, masih belum tahu apa yang dia inginkan dalam hidupnya. Untuk mencari dirinya, dia menerima tawaran kerja sebagai seorang pelayan di atas sebuah kapal persiaran. Di sana dia bertemu dengan Kanompang si dada melon, Oleksii dengan totem bersaiz Eropah, dan Maroje, kekasih pertamanya yang mungkin adalah putera raja dari Croatia. Namun pengembaraan Maya tidak berakhir di tengah lautan. Dia berangkat ke London dan bekerja sebagai seseorang yang kalian tidak pernah bayangkan sebelumnya!


Rasa antara 9 novel baharu yang diperkenalkan oleh Fixi Malaysia sempena PABKL 2019. Terdapat 7 bahagian di dalam ini yang menceritakan kisah kehidupan Maya, seorang gadis kurus dan polos. Bermula daripada kisah Maya bekerja di lautan dan mengelilingi dunia. Maya bekerja sebagai seorang pelayan di atas sebuah kapal. Walaupun keputusannya dibantah oleh ibunya, Maya tetap teruskan perancangannya. Kerap kali Maya disalah anggap sebagai lelaki di atas kapal persiaran itu kerana bentuk badannya yang kurus dan rambutnya yang pendek. Disana juga dia bertemu dengan Maroje tetapi malangnya terpaksa pulang ke tanah air kerana kapal persiaran itu telah rosak. Setelah pulang ke Indonesia, Maya menganggur selama beberapa bulan dan kemudian diajak datang ke London oleh rakannya Linda. Maya ditawarkan bekerja sebagai seorang pelayan tetapi akhirnya ditipu oleh Linda. Selepas kecewa kerana ditipu oleh Linda, Maya mula mencari pekerjaan lain untuk menampung kehidupannya di London. Maya kemudiannya telah ditawarkan pekerjaan yang tidak terjangkau dek akalnya. Novel ini mengandungi kandungan yang sesuai untuk pembaca yang matang. Penulis juga bijak melakarkan situasi debar/tegang/pilu/desah hati dalam skala sederhana. Sesekali hanya dalam sebarisan ayat sahaja bagi menggambarkan perasaan watak utama Maya. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271736/rasa

[REVIEW] JEJAK

​JEJAK oleh Rozlan Mohd Noor

Namaku Abdul Wahid bin Abdullah. Nama ibuku seperti yang tercatat dalam surat beranak adalah Mastura binti Jusuh. Siapa Abdullah, aku tak tahu. Sejak lahir lagi aku sudah dicampakkan ke rumah anak yatim. Aku tiada identiti lain selain namaku dan nama ibu. Aku tak tahu apa yang akan aku hadapi, tetapi ini misi jejak yang paling penting dalam hidupku. Siapa aku, siapa ibu bapaku dan kenapa aku dibuang. Ini kisah aku. Dengar baik-baik.


Novel JEJAK, karya penulis Rozlan Mohd Noor merupakan sebuah novel yang menceritakan kisah hidup seorang lelaki bernama Abdul Wahid bin Abdullah. Wahid merupakan seorang anak buangan yang dibesarkan di sebuah rumah anak yatim sejak bayi lagi. Setelah tamat SPM, Wahid telah keluar dari rumah anak yatim itu dan mula berdikari. Wahid kemudian menjadi seorang polis dan mulakan jejak untuk mencari latar belakang dirinya. Dia ingin mengetahui siapakah dirinya yang sebenar, mengapakah dia telah dibuang dan siapakah ibubapanya? Mengapakah seorang anggota polis seperti Wahid kemudiannya menjadi seorang banduan? Dapatkah Wahid mencari kebenaran? Apakah yang telah dilakukan setelah Wahid dia mengetahui kebenaran? Novel ini terdapat banyak unsur suspens yang amat menarik minat pembaca. Terdapat juga ilmu mengenai undang-undang dan kepolisan diselit di dalam novel. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271737/jejak

[REVIEW] BAYAR BALIK CINTA AKU

Bayar Balik Cinta Aku by aja

Ira Maiziera merupakan seorang pensyarah muda yang baru sahaja memulakan kerjayanya setelah menamatkan pengajian pada peringkat master. Berumur 27 tahun, sudah tentu ‘berkahwin’ akan menjadi keutamaan dalam hidupnya. Tambahan pula apabila rakan baiknya, Olfayanis tiba-tiba membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang.Tersepit dengan dilema perasaan sendiri di antara dua lelaki, Izzul dan Ejam. Ira cuba untuk tidak mengendahkan desakan daripada orang tuanya untuk berkahwin dengan mana-mana anak teruna kenalan mereka. “Yang mama suruh dia buat blind date dengan lelaki miang anak kawan dia sampai dua kali kenapa pulak? Kan dah kena gangguan seksual secara percuma!” Terdesak untuk menyelamatkan maruah diri, dia meminta bantuan daripada GG, seorang lelaki yang anehnya muncul dalam hidupnya berkali-kali secara kebetulan dan menjadi penyelamatnya.Namun, ada bayaran yang perlu dibayar untuk mendapatkan bantuan lelaki asing itu.Demi memenuhi janji yang telah dibuat dengan Olfayanis, dia harus melamar lelaki itu. “Kenapa GG bersetuju bila dia pergi buat lamaran terdesak tu hah?Dahlah masa tu awek GG ada sekali.Free-free minah tu melopong.Apa motif lelaki itu?” Kenapalah misi pencarian calon suami Ira Maiziera perlu melibatkan lamaran perkahwinan berkali-kali yang terpaksa ditolak daripada Ejam, desakan perkahwinan berkali-kali yang dibuat kepada Izzul dan lamaran yang terpaksa dibuat kepada lelaki asing bernama GG? Siapakah jodoh Ira sebenarnya? Bayar Balik Cinta Aku! Cinta siapa yang perlu dibayarnya?Izzul, Ejam atau GG?Hanya Ira Maiziera yang ada jawapannya.


Novel ini merupakan sambungan daripada novel Semanis Cinta Red Velvet karya penulis aja. Tetapi, kali ini penulis menceritakan kisah hidup Ira sebagai watak utama. Ira merupakan seorang lecturer yang bijak dalam pelajaran dan juga bijak mengharungi kehidupannya. Cintakan Izzul tetapi teman lelakinya itu langsung tidak bersungguh untuk berkahwin dengan Ira. Izzul sering buat janji kosong dan tangguh bab berkahwin setiap kali diajak Ira. Namun, ada sebab mengapa Izzul buat macam ni. Ejam pula cintakan Ira dan sanggup menunggu Ira selama 15 tahun tetapi tidak diendahkan Ira. Ira yang tertekan dengan perasaan ingin berkahwin telah melamar GG yang tak dikenalinya. Ira juga sering mencemburui kehidupan sahabatnya, Ofa yang cantik dan telahpun berkahwin dengan jutawan. Selainn itu, Ira juga tersepit dengan masalah keluarganya. Desakan ibubapa, ugutan kakaknya dan perkahwinan adiknya membuatkan Ira semakin rasa serba salah. Dapatkan eBook penuh untuk baca kesudahan novel ini. Kisah Ira dan GG yang menarik pasti membuatkan readers tidak bosan untuk membaca novel ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271644/Bayar-Balik-Cinta-Aku

[REVIEW] BIDADARI SALJU

Bidadari Salju oleh Mia Kiff

Kayra mula berasa seram sejuk, bulu romanya meremang, dia rasa geli geleman. Tolonglah, jangan berbicara soal lelaki, cinta dan perkahwinan. Janganlah ada yang berani bertanya soal ini kerana dia tak pernah terfikir sama sekali ekoran dendam silam dan rasa rendah diri. Perjalanan hidup Kayra penuh berliku. Menempuhi zaman remaja yang amat menyedihkan. Diri di hina, keluarga di sisih oleh masyarakat. Semuanya angkara fitnah yang merobek maruah dan harga diri. Kayra hanya mampu menangis. Patutlah ramai yang memanggilnya bohsia, pelacur, perempuan balen. Dia popular dengan gelaran jijik itu. Lapan tahun berlalu, lelaki ini hadir semula dalam hidupnya. Jodoh cuba dijauhi, namun perancangan Tuhan tiada siapa yang tahu. Puas ditepis, puas dielak. Bekulah dirinya bagaikan bidadari salju namun ia tetap datang tanpa diduga.


Novel ini agak panjang jalan penceritaannya. Terdapat beberapa bahagian dalam novel sepanjang perjalanan hidup Kayra. Bermula dari umur 16 tahun sehingga umur 27 tahun. Lelaki yang pernah membenci Kayra kini amat cintakan dia. Plot cerita di dalam novel ini disusun dengan teratur dan imbasan kembali juga tidak mengganggu penceritaan tetapi terdapat banyak scene membuatkan readers perlu memahami cerita dengan betul. Bahasa yang digunakan oleh penulis juga agak straight forward. Bermula pada zaman sekolah,  Kayra Binti Ilias simiskin yang dibuli Hariz . Hariz juga mengedarkan kononnya gambar bogel Kayra sehingga digelar pelacur. Gambar tersebut sampai ke pengetahuan Pak Ilias dan Kyra dihukum seteruknya sehingga sampai tahap Kyra ingin membunuh diri. 8 tahun kemudian, Kayra bekerja di syarikat yang kebetulan milik keluarga Hariz. Hariz yang selama ini mencari Kayra untuk meminta maaf dan meluahkan rasa cintanya mula menggoda Kayra. Kayra melayan dengan motif untuk membalas dendam atas perbuatan Hariz terhadapnya 8 tahun dulu. Kemudian Kayra dan Hariz bertunang dalam paksa. Kayra cuba memutuskan pertunangan tersebut tetapi tidak berjaya. Rentetan pergaduhan dan pertelingkahan Kayra dan Hariz ditamatkan dengan berlangsungnya majlis perkahwinan mereka. Kehidupan selepas mereka berkahwin juga masih tetap tidak bahagia. Terdapat banyak konflik yang berlaku sehinggalah di hujung penceritaan novel ini. Novel ini recommended buat readers yang sukakan novel yang panjang jalan penceritaannya dan penuh dengan konflik. 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271642/bidadari-salju