[REVIEW] NIQAB

Niqab oleh Shield Sahran

 

Kehadiran semula Herman, Hawa dan anak perempuan mereka Nadia selepas lapan tahun meninggalkan Kampung Pinang serta merta menjadi buah mulut penduduk kampung. Masih segar di ingatan mereka tragedi yang meragut nyawa seorang gadis bernama Aminah dahulu. Yang lebih aneh lagi, Hawa dan Herman, kedua-duanya berpenampilan moden tetapi kenapa Nadia, anak mereka bertudung litup dan berniqab? Khabar angin mengatakan, gadis itu melindungi wajahnya dengan niqab walaupun ketika berada di rumah sendiri. Kepulangan semula Nadia disambut dengan satu persoalan di fikiran Lina, rakan sekelasnya dahulu. Kenapa Nadia yang berada di hadapannya kini rasa berbeza dengan Nadia yang dikenalinya dahulu? Dan apakah yang sebenarnya terjadi antara Nadia dan Aminah lapan tahun lalu?

 


 

Pada awal pembacaan, admin rasa tertarik dengan jalan cerita yang belum lagi admin dapat tangkap tentang apa sebenarnya novel ini. Setelah sampai ke kemuncaknya, barulah penulisnya mendedahkan konflik sebenar antara Nadia dan Aminah. Apa yang admin mahu sampaikan ialah, betapa besarnya pengajaran dalam cerita ini sampai admin rasa masyarakat kita sekarang harus lebih peka dengan keadaan sekeliling kita. Mungkin juga keadaan dan situasi yang ditulis oleh penulis dalam buku ini sebenarnya masih terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada masa sekarang. Jalan penceritaan novel ini boleh dikatakan agak berat dari awal sampai kemuncak. Pengakhirannya pula sedikit sebanyak dapat memberikan penamat yang adil kepada seluruh penceritaan ini. Admin suggest untuk readers baca sendiri novel ini untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam keluarga Nadia yang menyebabkan banyak kehidupan orang lain musnah, termasuk kehidupan Aminah. Niqab yang berjasa hanyalah sebagai penutup segala dosa.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/267681/NIQAB

[REVIEW] KAU? CEO AKU?

Kau? CEO Aku? oleh Maya Rahman

 

Dari seorang majikan egois a.k.a ‘bapa singa’ menjadi seorang suami? Danial Firdaus, lelaki yang diburu kerana harta dan rupa. Tapi siapa sangka jodohnya disatukan kedua ibu bapanya bersama Aisya Sofia . Gadis yang berpendidikan tinggi, tetapi masih dididik penuh ajaran agama. “CEO kita yg dah macam singa tu kau tak kenal?” – Fatini “Awak, nak pergi honeymoon tak?” – Aisya Sofia “Kalau kau nak pergi, pergi lah sorang-sorang. Kalau nak pergi dengan aku, honeymoon kita dekat lobby office.”- Danial Firdaus “Kau atau aku perampas? Aku kenal Danial dah berbelas tahun! Kau kenal dia baru setahun!” – Mila Armilia “Ini kesilapan terbesar aku pernah buat, jatuh hati terhadap wanita selain isteri aku” –Danial Firdaus “Kalau ini takdir kita berdua, Aisya terima dengan hati terbuka” – Aisya Sofia Kerana sahabat bertukar menjadi cinta, rumahtangga mereka makin goyah. Bertahankah Aisya dengan pilihan keluarganya? Bertahankah Danial Firdaus untuk terus ego dan menafikan kebahagiaan yang muncul tanpa disedari? Semuanya sudah tertulis dalam KAU?CEO AKU?

Permulaan novel ini agak sama dengan kebanyakan novel-novel cinta yang ada di pasaran sekarang. Perwatakan watak lelaki dan perempuan juga lebih kurang sama. Sama di sini bermaksud, perwatakan lelaki yang garang menyinga, kurang ajar di awal penceritaan, watak perempuan pula yang ayu, lemah lembut dan sentiasa akur dengan watak utama lelaki. Watak lelaki kebiasaannya dari keluarga kaya-raya dan watak perempuan kebiasaannya dari keluarga bersederhana sahaja. Ayat ayat dalam bahasa inggeris dalam novel ini juga tidak lah begitu tepat tetapi usaha penulis untuk menulis ayat dalam bahasa inggeris itu admin hargai. Jalan ceritanya sahaja yang ada kelainan sedikit. Perkahwinan yang tiada dasar cinta pada mulanya, lama kelamaan berputik cinta mereka hingga mekar tetapi dalam setiap hubungan pasti ada rintangannya. 
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266182/Kau-CEO-Aku

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] Q: A NOVEL

Q: A Novel by Evan Mandery

 

“Q, Quentina Elizabeth Deveril, is the love of my life.”

Shortly before his wedding, the unnamed hero of this uncommon romance is visited by a man who claims to be his future self and ominously admonishes him that he must not marry the love of his life, Q. At first the protagonist doubts this stranger, but in time he becomes convinced of the authenticity of the warning and leaves his fiancée. The resulting void in his life is impossible to fill. One after the other, future selves arrive urging him to marry someone else, divorce, attend law school, leave law school, travel, join a running club, stop running, study the guitar, the cello, Proust, Buddhism, and opera, and eliminate gluten from his diet. The only constants in this madcap quest for personal improvement are his love for his New York City home and for the irresistible Q.

A unique literary talent, Evan Mandery turns the classic story of transcendent love on its head, with an ending that will melt even the darkest heart.

 


 

This novel seems to be narrated by the author himself because the narrator is never mentioned by his name. The genre of this novel is science-fiction, a time-travel love story. He invented a character whose name was Quentina Elizabeth Deveril, known as Q, an incredibly beautiful, flawless and a kind woman. I love that the premise was set in contemporary New York which the author could have written various scenarios within the set, perhaps about Q because Q is barely in this novel, given the novel is named Q. Q is only in the beginning and at the very end of the story. The title is sort of misleading but I wouldn’t want to elaborate longer about that. I want to talk about how the narrator was visited by his future self one day. He was told by the older version of himself that he must leave Q or else he will be faced with a lot of awful fates. This novel makes us question our present time decision. Would we change our decision if we meet out future self and knowing what will happen in the future? Of course, there will be consequences if we mess with time-travel. Imagine if your life journey is supposed to go to A but if you decide to go to B, it will mess up the universe and various awful scenarios would be happening. The narrator didn’t seem to realize this at first. Do you think he will realize about the consequences and make the right decision or will he still be listening to his future self and keep going down the B road? If you wanna know how the ending would be, you can buy the eBook now!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/227731/q-a-novel

[REVIEW] JANGAN CINTAI AKU

Jangan Cintai Aku oleh Eyla Hime

 

Mendepani dosa silamnya bukan sesuatu yang mudah untuk Durrah lakukan. Empat tahun lamanya wanita yang kini berusia 34 tahun itu mengambil masa untuk keluar dari balik tirai dan mendekati Tariq. Hasratnya ketika itu tidak lain tidak bukan cuma satu, untuk membantu Tariq mengejar cita-citanya, dan mengakui kesalahan diri serta memohon keampunan daripada pemuda berusia 22 tahun itu, sebaik dia benar-benar bersedia. Namun, lain jadinya. “Macam mana kalau Tariq cakap Tariq dah jatuh hati pada Kak Durrah?” – Tariq Tariq tiba-tiba meluahkan rasa, tatkala hubungan mereka menjadi semakin rapat. “Kalaupun Tariq berdegil untuk terus sukakan Kak Durrah, Kak Durrah tetap takkan mampu untuk membalas semula perasaan tu sampai bila-bila.” – Durrah Mana mungkin untuk Durrah membalas rasa itu tatkala dia melihat Tariq sebagai satu tanggungjawab yang perlu dia pikul atas dosa silamnya. Dan mana mungkin juga untuk dia menyambut huluran kasih yang diberikan, sedangkan usia mereka begitu jauh berbeza. Bagaimanapun, kesediaan Tariq untuk menerima apa juga celanya, menyentuh jiwa Durrah. Kesungguhan pemuda itu yang tidak putus asa mendekati, mengusik hati kecilnya. Dan Durrah… semakin hari semakin hanyut, terbuai dengan perasaan yang kian memekar dalam diri. Durrah cuba untuk menafikan. Tidak! Seorang pendosa yang penuh lumpur seperti dia tidak layak untuk mencintai. Apatah lagi dicintai. Saat luka dan emosi bersatu, mampukah Durrah mengatasinya?

Ternyata penulisan Eyla Hime mampu mengusik jiwa admin. Penulisan yang sangat kemas, penggunaan bahasa inggeris yang simple serta grammar yang betul dan jalan cerita yang sangat menarik kerana kekuatan Durrah yang menangani depresi dari zaman silamnya, perangai mak yang macam-macam hal dan cemuhan dari orang sekeliling disebabkan perhubungan Durrah dan Tariq yang mempunyai perbezaan usia yang sangat ketara. Perwatakan Tariq berubah dari budak hingusan jadi seorang lelaki yang memaafkan dan sangat matang terhadap Durrah. Admin rasa penerimaan Tariq terhadap Durrah sangat menyentuh hati kerana kita tak selalu jumpa orang lelaki yang lagi muda usianya boleh menjadi lagi matang untuk seorang perempuan yang dicintainya. Untuk readers yang sukakan watak perempuan yang mempunyai perwatakan kuat, jalan cerita yang sangat meaningful, buku ini sangat sesuai untuk readers!
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266164/jangan-cintai-aku

[REVIEW] SWEET DATES IN BASRA

Sweet Dates in Basra by Jessica Jiji

 

Jessica Jiji’s Sweet Dates in Basra is a compelling, poignant, and unforgettable tale of friendship and family, set in Iraq during the second world war. A dramatic departure from Jiji’s previous novel, Diamonds Take Forever, Sweet Dates in Basra brilliantly captures the atmosphere of a volatile Middle East during the previous century and pays tribute to the lost traditions of a once-idyllic world.

 


 

This book is about different religions and social classes during World War 2. From the perspective of a muslim girl, Kathmiya and a jewish boy, Shafiq shows that men and women think differently even when a war is going on. Jessica Jiji shows how a woman’s mind like Kathmiya is always thinking about finding a husband and a life beyond poverty while Shafiq is in love with Kathmiya, he’s also being cautious of the dangers in Iraq, he worries about his safety. Shafiq also has a brotherhood friendship with his neighbour, Omar. This book will make you reflect on yourself, family and it makes us appreciate our friendship with our friends even more. The ending is just heartbroken, poor Kathmiya. Wanna know what will happen to Kathmiya and Shafiq? Get this eBook now!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/230082/Sweet-Dates-in-Basra

[REVIEW] JARI

JARI oleh Wan SC

 

“Tangan abang ni special. Tak sama macam tangan orang lain.” “Macam mana Kimi tahu?” “Sebab Kimi pun special macam abang.” “Kimi pun boleh tengok masa silam orang lain?” “Mata Kimi boleh detect semua orang yang special. Macam sekarang, Kimi nampak cahaya dekat tangan abang.” “Jadi, Kimi nak abang buat apa?” “Jangan cakap abang tak tau yang abang boleh download dan upload memori orang lain?” “Sumpah abang tak faham apa yang Kimi cakap ni.” “Selama hari ni abang buat apa je dengan tangan abang ni?” “Abang tengok memori orang lain lah.” “Abang boleh buat lebih dari tu.” “Maksud Kimi?” “Tak ada masa nak explain. Abang pegang tangan Kak Jue sekarang. Download semua memori dia.”

Pada awal penulisan buku ini, jalan penceritaannya sudah pun sedikit gelap, menambahkan misteri pada muka surat seterusnya. Buku ini memang lain daripada lain. Jalan cerita buku ini pada separuh awal tidak lah membosankan, penulis memberikan jalan cerita yang kita pun rasa nak tahu dengan lebih lanjut. Disebabkan itu, admin habiskan baca buku ini dalam sehari sahaja disebabkan level curiosity yang meninggi. Pada separuh akhir, rasanya pembaca dah boleh dapat tangkap apa sebenarnya yang terjadi dengan watak-watak dalam buku ini sebab penulis menceritakan watak-watak yang ‘banyak’ itu di alam lain dan mungkin pembaca boleh skip beberapa muka surat ketika separuh akhir ini kerana ia hanyalah untuk memanjangkan jalan penceritaan semata tapi jangan skip sampai terlepas klimaks pula ye. Klimaks nya agak mendebarkan tetapi taklah sampai terkeluar jantung pembaca, cuma sekadar menghangatkan babak-babak tersebut. Penutup buku ini, penulis menceritakan bagaimana watak-watak dlm buku ini boleh dapat ‘kuasa luar biasa’ dan babak selepas itu paling mengejutkan dan tergantung. Haaa kalau nak tahu cerita ni tentang apa sebenarnya, boleh lah dapatkan eBuku ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266104/jari