[REVIEW] OPERASI CINTA HAQIEL

Operasi Cinta Haqiel Oleh Sara Irdina

Siapa sangka di sebalik seragam pengawal peribadi dan bertopi itu adalah seorang gadis bernama Ainan Syahira. Pertemuan dengan seorang yang menjengkelkan ketika bertugas, mencetuskan perbalahan. “Sorry, aku tak suka cari pasal. Tapi kalau ada yang cari pasal juga, memang aku tak akan biarkan dia balik dengan dua belah kaki.” ~ Ainan “Macam mana, Cik Boboy? Nak saya patahkan kaki awak ke? Sebab saya pun tak akan biarkan orang yang serang saya, balik dengan dua kaki.” ~ Haqiel Ainan tidak menjangkakan lelaki itu adalah rakan sekerja dan sepasukan dengannya. Dalam Ainan menidakkan kehadiran Haqiel, ada rasa yang cuba dinafikan sekeras-kerasnya. Bagi Haqiel pula, jawapan ‘tidak’ daripada Ainan dianggap ‘ya’ baginya walaupun dirinya ditolak berkali-kali. Namun mengapa tiba-tiba Haqiel berputus asa untuk terus memiliki gadis pujaannya? “Anggap saya tak pernah wujud dalam hidup awak. Boleh juga anggap saya bagaikan mimpi ngeri yang awak mahu lupakan sebaik sahaja awak terjaga.” ~ Haqiel “Haqiel, janganlah buat aku macam ni. Kau nak aku kahwin dengan kau, kan? Aku setuju. Kita kahwin dan tinggal di sini.” ~ Ainan Mampukah Ainan membuat Haqiel kembali memandangnya sedangkan seboleh mungkin Haqiel menjauh? Benarkah ada konspirasi di sebalik kejadian-kejadian yang menimpa pasangan itu? Siapakah dalangnya?


Macam biasa lah, first impression admin untuk buku ni rasa macam mungkin ni cerita cinta cliche. Tapi ternyata tanggapan admin salah kerana kisah dalam buku ini ternyata unik. Buku ini mengisahkan seorang gadis yang memiliki kerja yang luar daripada kebiasaan para gadis di Malaysia ini iaitu sebagai pengawal peribadi. Ini adalah kerja yang sangat bahaya dan mencabar bagi seorang perempuan tetapi bagi gadis bernama Ainan Syahira, ianya tiada masalah.

Ebuku ini juga mengisahkan seorang jejaka bernama Haqiel berusaha sekeras kerasnya untuk mendapatkan Ainan yang dia beranggapan sangat membenci dirinya kerana layanan Ainan kepada Haqiel tidak sama seperti Ainan melayan Fahri yang juga rakan sekerjanya. Walau bagaimanapun, Haqiel tidak berputus asa untuk mendapatkan Ainan sehinggalah sampai satu masa tu, Haqiel berputus asa untuk mengejar cinta Ainan. Pelbagai konflik muncul selepas itu…

Admin sikit pun tidak rasa rugi baca novel ini sebab kalau admin lah yang jadi Ainan, seronok rasanya ada orang yang bersungguh sungguh untuk mendapatkan kita. hahahaha. Tapi admin mampu membayangkan je lah hihihi. 

Bagi admin, ebook ni sesuai untuk mereka yang suka cerita cerita cintan cintun ni tapi dalam masa yang sama suka cinta yang sedikit thrill. Baru syok! Novel ini juga mengandungi nilai nilai murni yang kita boleh ambil untuk diri sendiri.

Nak baca ebook penuh? Klik link di bawah:

https://www.e-sentral.com/book/info/344462

[REVIEW] My Soul Adit Rafi

My Soul Adit Rafi Oleh Muna Mahira

‘Till death do us part.’ Sejauh mana kata-kata ini mampu dipercayai? Sejauh mana bicara seorang lelaki mampu ditunaikan? “Jangan percaya pada janji seorang lelaki. Jangan pernah ditipu dan tertipu.” Pesanan si ibu kandung sering menimbulkan keraguan di hati. Ditambah pula dengan si mentua yang tidak pernah senang dengan kewujudannya. Buatnya sukar meletak kepercayaan sepenuhnya pada seorang suami. “I’m more than willing to die for you.” Janji seorang suami yang bergema mengocakkan tasik hati. Menuntut kepercayaan tidak berbelah bahagi. Soalnya sekarang, semudah itukah mahu percaya? “Percaya dengan I, sayang.” Bisikan sang suami terus-terus bergema. Tidak jemu meniup pergi segala keraguan. Meletakkan hanya nama seorang Adit Rafi di hati Maisaranya. Memastikan sang isteri tidak sesekali berpaling daripadanya.


First impression admin bila tengok cover dan tajuk dia sangatlah sweet.

EBuku ni baru baca sikit je dah tahu sangat dia romantik! Dia membuatkan kita sebagai pembaca rasa seperti mahu kahwin sekarang! hahahaha. Ebuku ni mengandungi watak suami isteri yang sangat menyayangi antara satu sama lain dan sentiasa menjadi tempat bermanja untuk satu sama lain. Apa yang lebih menarik perhatian admin, watak suami dalam cerita ni sanggup mempertahankan isteri dia walaupun dengan keluarga sendiri. Untungnya kalau dapat soulmate macam tu!

Ebuku ini juga mempunyai watak yang agak jahat. Ye lah kalau semua watak baik, tak menarik pulak sesebuah cerita tu kan hihi. Ceritanya mengisahkan tentang mertua yang tak restu anaknya memperisterikan seorang perempuan yang dilahirkan dengan status anak luar nikah. Ebuku ini seperti mahu menunjukkan betapa besarnya kesetiaan seorang suami.

Bagi admin, cerita ini sangat sesuai untuk mereka yang gemar membaca kisah yang penuh dengan romantis. Bukan sahaja untuk berhibur, pembaca yang bercita cita nak mendirikan rumah tangga juga akan dapat banyak pengajaran tentang kehidupan berumahtangga daripada kisah ini.

Nak baca ebook penuh? Klik link di bawah:

https://www.e-sentral.com/book/info/345213

[REVIEW] #CHENTA

#Chenta Oleh Inche gabbana

#Chenta ialah kompilasi cerita-cerita pendek tulisan Inche gabbana yang menjadikan cinta sebagai temanya yang utama. Anda pasti akan jatuh cinta berguling-guling dengan buku ini!


#Chenta dipilih sebagai tajuk buku ini kerana dapat menghidupkan kita dengan cerita-cerita pendek dari pelbagai tema dari segi kehidupan, agama, kekeluargaan, persahabatan dan banyak lagi. Buku ini bukan sahaja dapat menghiburkan hati kita malah banyak lagi kisah-kisah yang menarik yang dapat memberikan kesedaran dan pengajaran dalam diri kita. Setiap kisah yang ditulis memberikan dapat memberi kesan dalam diri kita. Nak tahu apa lagi yang menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/276572/Chenta

REVIEW[MASIH SEPERTI DULU]

Masih Seperti Dulu Oleh Azleya Shadzalin

Yang tersisa hanyalah rindu. Rindu ini tak pernah terhenti walau janji tinggal janji. AYU RANIA yang baru pulang dari Abu Dhabi bersama tekad ingin membalas dendam terhadap suaminya, Ryan Hazeq yang telah meninggalkannya tanpa khabar berita sehingga mereka terpisah selama lebih lima tahun. Ayu Rania dituduh curang dengan lelaki lain sehingga suaminya sendiri meninggalkannya. Disebabkan itu, bapanya telah mengusirnya dari rumah tanpa menyelidik terlebih dahulu puncanya. Tanpa berfikir panjang, Ayu Rania mengambil keputusan untuk ke Abu Dhabi. Di sana, dia ditimpa kemalangan dan mengalami kecederaan yang teruk di wajah. Ayu Rania dirawat dan dijaga oleh sebuah keluarga angkat dari Malaysia yang menetap di sana. Setelah pulang ke tanah air dan berjumpa sesuai dengan Ryan Hazeq, keadaan berubah sama sekali. Ryan Hazeq kembali merayu kasih Ayu Rania dan ingin bersama semula dengannya. Ayu Rania yang menyimpan dendam terhadap suaminya berkeras tidak mahu bersama semula. “Now, what? You dah sedar yang you sayangkan I? Macam tu? Mudahnya rasa sayang you tu. Boleh timbul bila-bila masa So, akan tenggelam bila-bila masa jugak, kan?” ~ AYU RANIA ALLAH temukan kita semula pasti ada sebabnya. You tahu sebab apa? Sebab DIA mahu kita bina semula apa yang pernah hampir runtuh antara kita.” ~ RYAN HAZEQ Apakah kesudahan di antara Ayu Rania dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu andai yang tersisa hanyalah waktu? Bagaimanakah penerimaan bapa Ayu Rania yang telah mengusirnya dari rumah sebelum ini?


Rania dituduh melakukan pekara tidak elok sehingga suaminya meninggalkannya selama lima tahun tanpa khabar berita. Rania mengambil keputusan untuk pergi ke Abu Dhabi dan diasana Rania mengalami kemalangan yang teruk di wajahnya.Setelah Rania pulang ke tanah air Ryan Hazeq kembali merayu kasih Rania Idayu dan ingin bersama semula dengannya. Walau bagaimanapun, Rania Idayu tetap berkeras tidak mahu bersama semula. Apakah kesudahan di antara Rania Idayu dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu

 

 

 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/275133/MASIH-SEPERTI-DULU

[REVIEW] JODOH UNTUKKU

Jodoh Untukku oleh Anne Wanie

 

NUR AIN… Jodohnya dipermudahkan. Tidak perlu hendak bercouple, tidak perlu hendak merancang bertahun-tahun. Hanya dengan mengangguk tanda setuju, semuanya sudah siap tersusun. Bukan kahwin paksa, bukan untuk berlakon. AHMAD FUADI… Suka cakap lepas, kerek dan sinis sudah sebati dalam diri. Sayangnya dia kepada Ain, ditunjukkan dengan cara tersendiri. Baginya, kalau sudah namanya isteri, kenalah terima semua perangai suami. “Eh, mana kulit ayam ni?” – Ain “Orang perempuan tak elok makan kulit ayam. Nanti lemak berkumpul kat punggung.”- Fuadi “Habis, orang lelaki lemak berkumpul kat mana?”- Ain “Nama aje doktor, takkanlah tak pernah belajar lipid metabolism dulu? Ke kau ni kaki tidur dalam kelas?” – Fuadi. Namun siapa sangka, kehidupan berumah tangga Ain tidak semudah seperti penyatuannya dengan Fuadi dulu. Kehadiran Sofea dan Danish mula mengucar-ngacirkan semuanya. Menjadi titik mula untuk derita dalam jiwa. “Abang ingat, senang ke Ain nak terima semua ni? Now, I wonder, antara Ain dengan Danish, siapa yang lebih penting.”- Ain “Stop Ain! You’re too much. He’s only two years old. Dia tak ada salah apa-apa. Tak sepatutnya dia terima kemarahan Ain.”- Fuadi Satu per satu ujian melanda. Memang mampu menggugat iman di dada. Kuatkah Ain untuk menempuh derita? Atau, sudah tiba masanya dia mencari bahagia? Ikatan yang tercipta, bukan bermakna dia jodoh kita. Mungkin si dia, hanya ujian semata, sebelum jodoh yang sebenar datang kepada kita. – Ain Kita hanya manusia. Tak ada daya untuk menilik siapa jodoh kita. Sekali ikatan tercipta, dialah jodohku selamanya. – Fuadi


Bagi admin novel ini tak cliche sangat seperti novel yang selalu ada hero terlebih romantik, atau watak hero dan heroin sengal. Novel ini boleh tahan bagus. Mula baca susah nak berhenti. Agak sakit hati dengan watak watak dalam novel ini terutama sekali watak Fuadi dan Sofea. Setiap watak antara Ain, Fuadi dan Sofea digarapkan dengan baik. Setiap kesengsaraan yang Ain rasa dapat dirasai oleh pembaca. Fuadi terlalu sayang dan cintakan isterinya. Tapi sentiasa berkasar. Sangat geram bila suatu ketika dia hampir saja membunuh isterinya hanya kerana Sofea dan Danish yang tak punya apa apa hubungan dengannya. Sanggup mengugut untuk mencederakan anak sendiri hanya kerana dia berpendapat Ain pembunuh Danish. Kerana amanah, dia sanggup menipu isterinya bahawa Sofea adalah isterinya juga asalkan dia dapat menjaga Sofea dan Danish on behalf of arwah suami Sofea. Tinggal serumah lagi di rumah mertua Ain. Dalam setiap keadaan, dia melebihkan Sofea sehingga saat isterinya melahirkan pun dia tidak berada disisi. Dia tahu perasaan Sofea dengan kehadiran Ain. Sofea tergugat dengan kehadiran Ain kerana takut Fuadi melebihkan isterinya. Wajarlah, kerana Ain isteri dia . Fuadi terlalu menjaga hati Sofea sehingga sanggup pergi sambung pengajian bersama Sofea di UK. Selama beberapa tahun, pada Fuadi dengan memberi nafkah dan pantau si isteri dari jauh tanpa khabar berita darinya bermaksud dia masih lagi menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Nak tahu apa pengakhiran novel ini? Dapatkan eBook Jodoh Untukku di e-Sentral sekarang!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273525/JODOH-UNTUKKU

[REVIEW] Uda & Dara


Uda & Dara oleh Aisya Sofea
Sekian lama terpisah kerana masing-masing mengejar cita-cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman. Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata. Namun, si uda tidak putus asa. Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi. Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu. Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman. Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar. Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka. Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat. Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah. Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan. Muktamad. Berat sungguh syarat itu! Namun, si uda tidak peduli. Si dara perlu akur cinta sejati mereka. Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat. “Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia-siakan Mar.”

Novel uda dan dara merupakan novel melayu yang banyak unsur keagamaan dan gaya penulisan yan menarik. Bertempiaran senyuman ketika membacanya. Tidak kurang juga terhambur air mata menjiwai kesedihannya. Penceritaan yang kemas dan padat. Plot yang kuat. Satu demi satu permainan perasaan wujud. Seperti menyaksikan lamunan cinta yang berganda-ganda indahnya. Kerana desakan Izzat Hilman mereka menjalin hubungan tetapi Siti Mariam sudah meletakkan syarat bahawa perhubungan itu hanya sementara. Rasa tidak logik pula bila ada istilah bercinta tetapi bersedia untuk berpisah. Tetapi peluang Izzat Hilman bagaikan terhidang di depan mata saat abah Siti Mariam yang bertahun menghilangkan diri tanpa kisah akan darah daging sendiri muncul bersama beban yang menyesakkan seluruh keluarga. Dan Izzat Hilman menawarkan bantuan tetapi dengan cagaran yang lain pula diminta. Mampukah Siti Mariam meletakkan kemahuannya di atas berbanding nyawa orang tuanya? Karya yang ada sesuatu yang boleh dijadikan teladan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/75690/Uda-Dara

[REVIEW] DIA JANJIKAN SETIA

Dia Janjikan Setia oleh Wan Nur Najihah

 

MARINA KHADEEJA – Seorang gadis yang ego dan anti lelaki. Dia saksi penderitaan ibunya yang hidup bermadu. Lantaran itu dia memilih untuk hidup dalam keadaan bencikan lelaki. Bertahun hidup dalam dunia ciptaan sendiri, kehadiran Izzhan mula mengganggu hidupnya. Hanya kerana satu pertemuan, dirinya terus dikejar. “Keikhlasan memang tak nampak, tapi saya boleh buktikan dan awak akan rasa keikhlasan saya. Saya betul-betul nak kawan dengan awak. Seumur hidup saya tak pernah jumpa perempuan macam awak. Tak sangka wujud lagi.” “Tak sangka perempuan jahat masih wujud?” UMAR IZZHAN – Dia tahu Rina bencikan dia. Dia tahu Rina bencikan semua lelaki. Tapi dia tidak peduli. Hatinya sudah berkenan pada gadis sombong itu. Hati Rina perlu ditawan. Berkali lamarannya ditolak, tetap Marina Khadeeja yang dikejar. “Tolong bagi peluang pada saya. Saya akan buktikan tak semua lelaki macam apa yang awak fikir. Masih ada lelaki yang setia. Terima saya sebagai suami awak.” Mereka berjaya disatukan tanpa kerelaan Rina. Tapi kebahagiaan yang diimpikan tidak mudah dicapai. Bukan mudah untuk merubah Rina. Hati batu Rina perlu dileburkan. Hanya satu jalan. Kesetiaan! Dia perlu setia. Belum lagi mengecapi bahagia, kesabarannya kembali diuji. “Saya terima Ainul jadi isteri kedua abang.” “Kau penipu. Selama ni kau tak pernah cintakan aku. Cinta kau palsu. Cinta aku pada orang yang salah. Orang yang langsung tak hargai aku.” Kesabaran yang dibina akhirnya runtuh. Sejauh mana sayangnya kepada Rina akan kekal andai cinta sucinya dipermainkan? Apa yang menyebabkan Rina menyerahkan Izzhan kepada Ainul? Siapa sebenarnya Ainul? Dan berjayakah Izzhan merubah Rina?

 


 

Novel terbaharu karya Wan Nur Najihah ini terdapat sedikit kelainan dalam plot dan jalan ceritanya. Tidak terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain kerana terdapat beberapa plot twist. Admin enjoy membaca kerana penggunaan bahasa dan susunan plot cerita yang digunakan oleh penulis mudah difahami. Tetapi pada awal penceritaan, admin rasakan watak Izzhan terlalu perfect dan romantis. Jalan cerita dalam novel ini juga dapat dihayati dengan baik terutama sekali apabila melibatkan watak Rina. Admin dapat merasakan kebencian terhadap lelaki dalam diri Rina. Akan tetapi sekeras mana pun hati Rina, sebagai perempuan, Rina tetap cair dengan pujukan lelaki. Rina akhirnya menerima Izzhan di dalam hidupnya tetapi dijanji untuk setia bersama. Malangnya, nasib Rina seperti ibunya. Hadirnya perempuan lain di dalam rumah tangga yang dibina sangat mengecewakan hati Rina. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272101/Dia-Janjikan-Setia