[SNEAK PEEK] FAMILI TUAN IHSAN

Famili Tuan Ihsan by Sara Kyoko

 

“MACAM mana dia balik semalam?”

“Entahlah. Mahu makan berjam-jam jugak dia menunggu kereta. Rasanya, kawan dia yang jemput. Lelaki muda. Badan sedap-sedap. Bukan main lagi diaorang berpelukan tau.”

“Aik? Pulak? Bukan perempuan tu isteri Tan Sri Hasnan ke?” tanya Kak Maznah dengan suara naik seoktaf.

“Sepatutnyalah. Tapi, kalau memang dah jahat tu, apa nak dihairankan? Takkan korang tak dengar semalam apa yang dia cakap kat meja makan? Nasib baik aku masih sabar, kalau tak…”

“Kalau tak, apa?” tanya Haziq dengan nada mengejek. Tahu sangat dengan auta Yusri.

“Takde apa-apa sangatlah. Tuan kan ada kat situ. Takkan aku nak buat onar depan tuan? Haih! Kalau bukan tuan arahkan aku supaya tunggu, aku biarkan aje minah tu. Tak kisahlah kalau dia kena culik kat jalan sunyi tu. Apa barang aku yang kena tunggu perempuan tu, suami dia sendiri pun dah bagi dia telan asap BMW dia.” Tegas Yusri.

Tak seronok langsung apabila Tuan Ihsan arahkan dia untuk menunggu sampailah perempuan jahat itu selamat menaiki kenderaannya. Apabila Yusri beri tanda hendak protes, Tuan Ihsan dengan gaya machonya selamba berkata.

‘Kalau ada apa-apa berlaku kat dia, saya yang akan kena, Yusri. Sebab dia masih lagi berada di atas tanah milik saya. Faham?’
Terpaksalah Yusri akur. Faham sangat maksud Tuan Ihsan tu. Kalau perempuan jahat tu kena culik ke, rogol ke, bunuh ke, mestilah akan menjejaskan nama baik Tuan Ihsan. Ini kan tanahnya? Dan, kalau kedudukan Tuan Ihsan terjejas, apa jadi dengan diaorang semua? Pastilah terkena tempiasnya. Mahu tidak mahu, terpaksa juga Yusri menunggu sampailah perempuan tu berhambus.

“Aku dengar Farid kata, Tan Sri Hasnan dah ceraikan perempuan tu, betul ke?” tanya Haziq pula.

“Haah, Ziq. On the spot. Padan dengan muka dia. Kurang ajar sangat. Bayangkan ajelah apa perasaan tuan bila air mukanya dibuat main-mainan oleh perempuan tu. Tak reti nak hormat orang. Jangankan orang luar, dengan suami dia sendiri pun dia biadab.”

“Mujur ada Farid semalam, kan? Kalau tidak, perempuan tu dah selamat tangankan Ilyas. Aku tak berani nak fikir apa yang tuan akan buat kalau benda tu berlaku.”

“Betullah, Ziq. Aku kira lepas ni, habislah karier Tan Sri Hasnan. Aku dengar, Tan Sri tu dah banyak terhutang budi dengan tuan. Lepas apa yang berlaku, tak tahulah kalau tuan cukup berbesar hati untuk lupakan semuanya. Kalau aku, minta maaf banyak-banyaklah.”

“Berani betul perempuan tu angkat tangan kat Ilyas kesayangan aku. Kalau ikut hati, nak aje aku ajar muka perempuan tu. Nasib baik aku sibuk kat dapur,” marah Kak Maznah pula. Muka berkeriut menahan rasa. Memanglah Kak Maznah tu, sayang benar dekat Ilyas.

Seroja yang dari tadi cuma menjadi pemerhati, termenung memandang ke hadapan. Kenapa hatinya rasa tak sedap? Sejak subuh tadi, asyik berdebar-debar aje. Seroja menepuk-nepuk dada, dengan harapan, debaran halus menghilang begitu sahaja.

“Senak ke? Nak akak buatkan susu suam?” tanya Kak Maznah tiba-tiba, mematahkan lamunan Seroja.

Seroja menggelengkan kepala.

“Tak naklah kak. Hati orang rasa tak sedaplah kak. Kenapa agaknya, eh?”

“Pembawaan budak agaknya.” Sampuk Haziq.

“Takkanlah. Ini rasa lain macam. Bukan macam morning sickness, Abang Haziq.”

“Atau kau tak sedap hati sebab perasaan kau terbawa-bawa dengan kes semalam, kut? Marah tak habis dikeluarkan. Tu yang dada jadi bungkam tu.” Teka Yusri pula.

“Mungkinlah agaknya. Eh? Budak-budak dah siap ke kak?”

“Dah. Tuan cakap nak bawak jalan-jalan aje, bukan main happy semua. Akak pun terlebih happy. Tak pernah-pernah tuan ajak kita semua keluar beramai-ramai macam ni. Macam rombongan meminanglah pulak.” Seloroh Kak Maznah, sempat memeriksa gincu di bibirnya pada belakang buntut periuk steel yang berkilat serupa cermin.

“Pak cik rasa bersalah tu, kak. Sepatutnya, lepas aje makan malam semalam, pak cik nak buat gathering untuk kita-kita aje. Sempena mother’s day. Tapi, pasal si hidung serombong kapal tu, semua pun dah hilang mood. Tu yang dia nak gantikan dengan hari ni.”

“Sebenarnya, tuan tak perlu buat begini. Tapi, kalau dah terlanjur nak buat, bagus jugak. Hehehe…” ujar Yusri sambil menayang sengihnya.

“Patutlah beria-ia tuan suruh Logan telefon Hawa semalam, minta cuti untuk budak berlima tu, termasuk Hakeem dengan Shamil. Rupanya sebab nak bawak jalan-jalan.” Haziq ukir senyuman gembira. Rasa terharu sebenarnya.

Tuan Ihsan tidak lupa anak-anaknya. Hari jadi Hakeem pun disambut serentak dengan Iman, Iqram dan Ilyas semalam. Tuan Ihsan sebenarnya tidak perlu berbuat begitu. Dia cuma pekerja yang makan gaji. Tapi, Tuan Ihsan layan mereka semua seperti keluarga.

“Vi dengan Ratnah mana Abang Yus? Abang Haziq?”

“Ratnah nanti datang menyusul. Dia hantar Hareez kat rumah mentua abang dulu. Fathin mana? Semalam dia tak datang pun. Shafiq dan Tok Din pun tak jadi datang, kenapa?”

“Tok tak sihat semalam. Pak Su Shafiq tak nak tinggalkan tok sendiri. Tu yang diaorang tak jadi nak datang tu.” Jelas Seroja dengan suara yang perlahan.

“Vi pulak tak dapat nak ikutlah Seroja. Dah sarat sangat tu. Dia rehat kat rumah mak mentua abang. Kalau ikutkan hati, dia nak sangat lepak dengan kau. Tapi, abang takut dia terberanak kat atas jalan. Naya!”

Seroja mengangguk perlahan. Soalan tadi cuma salah satu untuk menutup gementar yang bertandang lagi. Kenapa ni? Ada apa yang tak baik nak berlaku ke? Atau ini semua perasaan aje? Dia jadi sangat-sangat terganggu, sehingga segala urusan untuk menyiapkan anak-anaknya diserahkan saja kepada Gia dan Mona bulat-bulat.

Mujur Tuan Ihsan tidak banyak tanya. Sangkanya, mungkin mood Seroja tidak bagus kerana pembawaan budak. Kalau tidak, jenuh juga nak bersoal jawab. Buat masa sekarang, dia malas hendak bercakap tentang perasaannya yang ganjil itu.

“Kau okey tak ni, Seroja? Blur semacam aje?” Yusri gawang kedua tangan di hadapan Seroja. Risau juga dia melihat muka Seroja yang monyok saja. Trauma pasal semalam ke? Takkanlah kut? Budak Ilyas tu okey aje. Takkan Seroja pulak yang trauma?

“Orang okey aje, Abang Yus.”

Kak Maznah, Haziq, dan Yusri saling bertukar pandangan. Apa kena dengan Seroja?

“Semua dah siap?” Berpasang-pasang mata tertumpu kepada Tuan Ihsan yang berdiri tegak, sambil mendukung kedua puterinya di pinggang kiri dan kanan. Kedua-duanya masih lagi dengan muka yang sedikit mamai dan masih mengantuk. Tak habis-habis belakang tangan menggosok kelopak mata.

Beberapa langkah di belakang, Iman, Iqram dan Ilyas datang menyusul dengan pakaian yang sedondon.

“Mommy! Dah siap?” jerit the triplets serentak.

“Dah.” Jawab Seroja perlahan.

“Yeah! Lets go!!!”

“Mana Ratnah dengan Hakeem?”

“Nanti Ratnah menyusul tuan.”

“Kenapa tak jemput saja Ratnah dengan Hakeem, Haziq? Bawak mana aje kereta kat luar tu. Jumpa kat restoran Dato’ Sayf. Saya dah buat tempahan untuk makan tengah hari kat sana. Logan dan Hawa pun akan tunggu kita di sana.”

“Baik, tuan.”

“Kita nak bawak kereta mana ni, tuan?”

“Bawak aje mana-mana, Yusri. Biarkan Gia dan Mona satu kereta dengan anak-anak saya. Kamu jaga mereka. Saya akan bawa kereta sendiri. Maznah nak ikut kereta mana? Dengan saya dan Seroja?”

“Err… takpelah, tuan. Biar tuan dengan puan berdua. Saya boleh naik kereta dengan anak-anak. Boleh tolong Gia dengan Mona.” Jawab Kak Maznah tersipu-sipu.

“Okey, jom baby.” Tuan Ihsan mengerutkan dahinya. Pelik dia melihat Seroja yang masih lagi termenung panjang. Morning sickness ke? Takkanlah. Dua kali Seroja mengandung, waktu morning sicknessnya hanya bermula pada bulan kedua kehamilan. Kalau bukan pasal morning sickness, pasal apa?

Mata memberikan isyarat kepada Gia dan Mona untuk mengambil Ibtisam dan Imtihal dari dukungannya. Bila semua orang sudah hilang dari pandangan, dan akhirnya cuma dia dengan Seroja yang tinggal, Tuan Ihsan mendekati Seroja.

“Baby…”

Senyap.

Apa saja yang Seroja fikirkan sampaikan nama dipanggil pun tidak dengar?

“Baby…” Bahu Seroja disentuh perlahan.

“Hah???” Seroja tersentak.

Tuan Ihsan mengerutkan keningnya. Macam ada yang tak kena dengan isterinya itu. Dia perasan sejak solat subuh tadi, Seroja asyik termenung saja.

“Kenapa ni?”

Seroja cuma menggelengkan kepala.

“Rasa tak sedap badan.”

Tapak tangan Tuan Ihsan melebar ke atas dahi Seroja.

“Tak demam. You okey tak ni, baby? Nak jumpa doktor tak?”

“Tak perlu. Jomlah. Budak-budak dah excited tu. You should see muka Ilyas bila I kata kita nak bawak semua orang jalan-jalan hari ni. Over the moon!” cerita Seroja dengan nada dan wajah yang dibuat-buat ceria.

“Kalau you tak sihat, kita singgah ke klinik Doktor Hasnah, okey?”

“Tak perlu. Kita pergi sekarang, daddy. Jom!” Seroja berlalu, namun pergelangan tangannya dilelar oleh Tuan Ihsan. Seroja perhatikan tangannya.

“Ada sesuatu yang tak kena. I boleh rasakan. Kenapa? Apa dia yang mengganggu fikiran you?” lembut saja nada suara Tuan Ihsan bertanya. Seperti memujuk lagaknya.

Seroja mengeluh kecil. Tangan melingkar di pinggang, dan muka disembamkan ke dada Tuan Ihsan. Terasa tapak tangan Tuan Ihsan yang panas, mengusap-usap kepala dan belakangnya. Seroja memejamkan mata. Rasa selesa sangat. Buat seketika, dia lupa tentang perasaan yang tidak enak itu.

“Kenapa ni, hmm?”

“I tak tahu kenapa. Hati I rasa tak sedap sejak subuh tadi. You rasa kenapa, ya?”

“You masih terfikir pasal semalam, kut?”

“No. Ini bukan pasal semalam. I sangat-sangat pasti.”

“Habis tu?”

Seroja mendongakkan kepalanya. Matanya bertaut dengan mata Tuan Ihsan. “I fikir, kita batalkan sajalah rancangan hari ni, daddy. I betul-betul rasa tak sedap hati.”

“Batalkan? Kesian dengan anak-anak. Dah bersiap. Yang lain pun tinggal menunggu kita saja. Tak baik kecewakan orang, baby.” Pujuk Tuan Ihsan.

“Hmm…”

“I tell you what, kita jangan batalkan. But, kita boleh pendekkan masanya. Sekurang-kurangnya untuk kita dan anak-anak. Biarkan saja pembantu semua bercuti. Semalaman diaorang bekerja untuk makan malam semalam. Mesti penat. Lagipun, I nak diaorang tak rasa terkongkong sangat kat banglo ni.”

Seroja mengangguk kecil. Betul jugak. Bukan main merah gincu Kak Maznah. Kalau tak jadi jalan, kesian pulak. Sudahlah Kak Maznah berusaha satu pagi memujuk Chef Kahfi ikut serta, tapi ditolak.

Seroja koyak senyuman kecil.

“Hey! Is that a smile I see?” Tuan Ihsan mengetatkan lagi pelukannya. “Jadi, semua dah okey tak ni?” sambung Tuan Ihsan lagi. Kepala Seroja yang berbungkus tudung dicium berkali-kali.

“Selagi I ada you, semua yang tak okey pun boleh jadi okey, daddy.”

“Cheesy… but I like it.” Tuan Ihsan menundukkan sedikit kepalanya untuk menuntut bibir Seroja.

“Daddyyy! Mommyyy! Cepatlah. Iyas nak catch pokemon ni!” jerit Ilyas di muka pintu.

Seroja dengan Tuan Ihsan bertukar pandangan. Senyuman nipis terkoyak di mulut masing-masing.

“Baik kita keluar sekarang sebelum semua tentera kecil datang.”

“Jom!”

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271740/Famili-Tuan-Ihsan

Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia 2020

Tahniah diucapkan kepada Perpustakaan Kuala Lumpur kerana telah memulakan inisiatif ke arah Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia 2020.

Kini pengguna Bas GoKL boleh memanfaatkan masa terluang mereka dengan membaca eBuku ketika di dalam perjalanan. Kemudahan yang disediakan ini merupakan teknologi Internet of Things (IoT) terkini dengan menggunakan fungsi Bluetooth Beacon. Perkhidmatan ini memberi akses kepada pengguna Android dan iOS untuk meminjam dan memuat turun eBuku ke dalam peranti pintar mereka secara percuma. 

Inisiatif ini disediakan oleh Perpustakaan Kuala Lumpur di bawah kelolaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Satu lagi usaha untuk menyemarakkan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

Lihat video:

 

#KualaLumpurIbuKotaBukuDunia 2020 #WBC2020 #MalaysiaMembaca #DekadMembacaKebangsaaan#PerpustakaanKualaLumpur #DBKL #baca

Majlis Penyampaian Hadiah Majalah Digital Sekolah

 

Semalam telah diumumkan pertandingan penghasilan majalah digital sekolah. Pertandingan ini telah dibuka pada tahun lalu. Program ini  merupakan satu usahasama , Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia,  e-Sentral dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Tujuan pertandingan ini diadakan adalah untuk menggantikan penerbitan konvensional majalah sekolah kepada digital.

Berikut adalah senarai pemenang bagi kategori masing-masing

Kategori Sekolah Rendah

Tempat Pertama: SK Putrajaya Presint 9(2)
Tempat Kedua    : SK Cyberjaya
Tempat Ketiga   :  SK Putrajaya Presint 9(1)

Pemenang Kategori Sekolah Rendah

Kategori Sekolah Menengah

Tempat Pertama : SMK Putrajaya Presint 14(1)
Tempat Kedua    : SMK Cyberjaya
Tempat Ketiga    : SMK Putrajaya Presint 9(1)

Pemenang Kategori Sekolah Menengah

       

 

Tahniah kami ucapkan kepada pemenang. Kepada yang tidak berjaya, boleh cuba di masa akan datang. Untuk melihat lebih banyak hasil majalah digital sekolah, klik pada link di bawah

https://www.e-sentral.com/category/filter/cat_44_school-magazine/~

 

[REVIEW] Florence Tan's Timeless Peranakan Recipes

FLORENCE TAN’S PERANAKAN RECIPES Oleh Florence Tan

Peranakan cuisine combines the best of Chinese and Malay influences to offer a unique fusion of exotic and aromatic food. From spicy sambals and piquant pickles to dishes that tantalise and entice… the undisputed doyenne of Peranakan cuisine Florence Tan whets your appetite in Florence Tan’s Timeless Peranakan Recipes, a collection of her family’s treasured recipes. Find traditional and classic Nyonya favourites like Ikan Kuah Lada, Udang Masak Lemak and Ayam Buah Keluak and special dishes like Hee Peow Soup, Nasi Ulam and Nyonya Yee Sang, which are prepared for festive and auspicious occasions. With Florence’s help, anyone can cook up an authentic Nyonya meal (or feast) in no time!


Hi guys!

Thinking of what to cook for dinner today? So little time to spare but want to have delicious dish? Here is my suggestion since I have went through the eBook, I think it would be nice if I’m able to share it with you guys the Florence Tan’s Timeless Peranakan Recipes eBook.

Especially to those who have always been a fan of Peranakan cookings or maybe those who have always wanted to try make one, here is one of the Peranakan recipes that caught my eyes and tastebud, of course.

Kari Udang Kapitan

 

                  

INGREDIENTS:

500 ml | 16 fl oz | 2 cups cooking oil

500 grams | 1 pound, 1½ ounces
king prawns (jumbo shrimps),
feelers trimmed

1 onion, peeled and coarsely
chopped

600 ml | 20 fl oz | 2½ cups coconut
milk, extracted from 250 grams |
9 ounces | 2½ cups grated coconut
and 600 ml | 20 fl oz | 2½ cups
water

1¾ teaspoons salt

1 tablespoon sugar

2½ tablespoons kalamansi juice

1 sprig mint leaves

 

FINELY GROUND PASTE:

4 dried chillies, soaked in water
and drained

8 red chillies

3 cloves garlic, peeled

3 candlenuts

3.5 cm | 1½ inches fresh turmeric,
peeled

2.5 cm | 1 inch galangal, peeled

2 stalks lemongrass, sliced

1 teaspoon crushed dried shrimp
paste

STEPS:

1. Combine the ingredients for the finely ground paste and grind until fine.

2. Heat the cooking oil in a wok until hot. Add the prawns and fry for 30 seconds.
Drain and set aside.

3. Leave 7 tablespoons oil in the wok. Add onion and sauté for a few minutes.

4. Add finely ground paste and stir-fry until aromatic.

5. Return the prawns to the wok. Stir in coconut milk and bring to a boil. Simmer
for 2–3 minutes. Season with salt and sugar

6. Remove from the heat and add kalamansi juice.

7. Garnish with mint leaves and serve.

Voila! And you are done with your Kari Udang Kapitan!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183244/Florence-Tans-Timeless-Peranakan-Recipes

Ebooks Offering for Public Transport has got a notch more serious

The usage of ebooks in Malaysia now is more commonly used as hotspot points in locations by form of beacons. After successful implementations in airports (now also expanded to three other international airports in Malaysia), our latest commissioning for test is with RapidKL. This time round, it is for moving coaches of Kuala Lumpur’s Light Rapid Transit (LRT). We recently implemented some ebook beacons with instruction for a train operating on LRT Kelana Jaya line. If you come across these coaches, do try out our beacon so that you can read bestseller titles whilst traveling to work. Follow four simple steps – www.e-sentral.zone

Tawaran eBuku Untuk Pengankutan Awam di Perkembangkan

Penggunaan eBuku melalui lokasi hotspot dengan kaedah beacon bluetooth telah menjadi kebiasaan terutamanya sejak ianya diaplikasikan di beberapa lapangan terbang antarabangsa. Kini, tiga lagi lapang terbang antarabangsa Malaysia telah pun menawarkan khidmat pinjaman eBuku menggunakan beacon. Kali ini, kami juga telah memperkenalkan tawaran eBuku melalui kaedah yang sama dalam gerabak bergerak LRT, yang dioperasikan oleh RapidKL. Beacon untuk eBuku telah melalui ujilari dalam sebuah kenderaan LRT pada laluan Kelana Jaya. Jika anda menggunakan gerabak ini, sila cuba beacon kami dan dapatkan eBuku terlaris untuk dibaca ketika perjalanan ke kerja. Ikuti empat langkah mudah – www.e-sentral.zone

Help and VOTE for us for WSIS PRIZE 2017

Dear beloved friends of e-Sentral,
Recently, our product, e-Studio, which is used in Kemaman District schools to make interactive digital magazine, have been short listed and nominated as one of the project to be highlighted in WSIS Prize 2017. WSIS is World Summit on Information Systems to be held between 12-16 June in Geneva. At this stage now, it becomes a popularity contest, hence requiring you to help and vote for us.
 
Steps to Vote:

1) Click Link https://www.itu.int/net4/wsis/prizes/2017/

2) Click Vote. Register as Voter.

3) Verify account via email.

4) Login.

5) Go to Category 3.

 

6) Find “e-Magazine Development at Schools in Kemaman district, Terengganu, Malaysia or Project “1486824715″.

 

7) Vote for us before 30th April 2017. This is completely free.

Thank you for all of your support.

eBook Lending Soars in Airport

KLIA and klia2 eBook via bluetooth beacon disburse more than 40 thousand borrowings

IMG_3322 (1)Cyberjaya, 3rd February 2017 – KLIA and klia2 launched a free service allowing passengers to download eBooks and bring with them on flights in the month of May last year.

Ever since launched, until end of 2016, the service have distributed more than 40 thousand eBooks to passengers from all corners of the world, and still continuing to grow.

This is an astonishing achievement and a proof that Internet of Things actually benefits our lifestyle. Imagine doing this with printed books? The cost, the mess, the logistics, it will be impossible. With the infrastructure in place at KLIA and klia2, thousands of ebooks have been distributed without making a sound or fuss”, says Faiz Al-Shahab from e-Sentral, the company behind the facility at KLIA and klia2.

( 31 Dec 16)

Accumulated

KLIA CP

7604

KLIA Satellite

8126

klia2

12007

Total

40570

From data shared, passengers of all sorts of nationalities have been using the eBook borrowing system, with obviously Malaysians being the majority users. Novels, travel and political ebooks are also the revealed as the most popular genre picked by passengers.

We also have equally same amount of ebook lend outs between KLIA and klia2, although klia2 have a higher traffic for passengers. This is probably because klia2 caters more quick stop and short trip passengers who have lesser time before and after flights, if compared to KLIA passengers”, explains Faiz.

This facility which consists of 80 eBook beacons with 50meters radius fencing strategically placed at locations of the airports marked with flags and instructions, is considered the first Internet of Things infrastructure of its kind in the world. Currently, travelers in KLIA have a choice of more than 400 ebook titles ranging from all sorts of categories. Once the ebooks are downloaded, the passenger can use the ebooks for their waiting time and air travel. Each passengers are entitled to borrow up to two titles for a duration of two days.

This ebook rental via Bluetooth beacon facility is a partnership effort between e-Sentral.com (Xentral Methods Sdn Bhd), Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), and Perbadanan Kota Buku.

More info : www.e-sentral.com/fez


IMG_1828 (1) IMG_2291 (1)