[REVIEW] KERANA KAU ISTERIKU

Kerana Kau Isteriku oleh Nuriarina

 

Dek dikejar oleh konco-konco kelab malam kerana dipaksa melayani lelaki, akhirnya WIDAD berjaya melarikan diri dan diselamatkan oleh AIDIL. Rentetan itu, satu permasalahan yang tak disangka telah dihadapi oleh si lelaki yang sudahpun beristeri ini. “Hei, siapa cakap aku setuju nak kahwin dengan dia?” – AIDIL “Kau setuju ke tak setuju ke, kau kena setuju juga. Kalau kau tak setuju sekali pun aku akan heret kau untuk setuju juga!” – ZAFRUL Aidil yang terpaksa mengahwini Widad telah mengambil keputusan untuk merahsiakan perkahwinan kedua yang telah dipaksa oleh ZAFRUL. Semuanya untuk menyelamatkan si gadis daripada terus menjadi buruan konco-konco jahat kelab malam yang sebenarnya didalangi oleh ALIAS! Dalam keterpaksaan setelah bergelar suami dan isteri, layanan buruk telah diterima daripada si suami. Widad dituduh sengaja memerangkap Aidil. Biarpun begitu, hubungan mereka tetap berjalan seperti biasa sehinggalah berlaku satu kehendak takdir yang membuatkan kemesraan mereka sebagai pasangan suami dan isteri jadi semakin intim. Apakah peristiwa yang berlaku itu? Tahukah isteri pertama Aidil tentang perkahwinan kedua suaminya? Siapa isteri pertamanya? Siapakah Zafrul dan Alias dalam hidup mereka? “Dia hanya isteri aku di atas kertas sahaja. Dan aku tak pernah anggap dia sebagai isteri aku.” – AIDIL Apakah cinta terus tiada dalam hati Aidil buat Widad? Temui jawapannya dalam Kerana Kau Isteriku karya sulung tulisan Nuriarina ini.


Kerana Kau Isteriku karya sulung tulisan Nuriarina menceritakan kisah hidup berpoligami. Watak Yana yang matang dan menerima dirinya dimadukan, watak Aidil yang penuh tanggungjawab dan watak Widad menjadi isteri kedua. Novel ini mempunyai jalan cerita yang cepat dan tidak meleret namun tidak terlalu berat. Sesuai untuk bacaan santai. Aidil menikahi Widad atas dasar terpaksa mulanya sangat dingin terhadap Widad kerana Aidil telah pun berkahwin dengan Yana dan mempunyai anak bersama. Walaupun Yana redha dengan ketentuan hidupnya untuk bermadu, kadang kala keluar juga sifat cemburu sebagai isteri pertama. Bagi Widad pula, dia sedar dirinya merampas dan menumpang kasih, tetapi dia juga mempunyai sifat yang tamak dan ingin dirinya diutamakan oleh Aidil berbanding Yana. Namun masalah mereka selesaikan oleh kedua-dua madu.  Watak Aidil adalah sifat tegas, bertanggungjawab dan cuba untuk bersikap adil. Seringkali kita disajikan dengan nasib diri isteri pertama dan munculnya pelbagai penderitaan bila berpoligami. Namun untuk kisah ini, kita dihidangkan pula cerita dari kaca mata isteri kedua dan hidup mereka bahagia apabila wujudnya keredhaan dan saling bertolak ansur walau permulaannya menjadi yang kedua sangat perit. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272102/Kerana-Kau-Isteriku

[SNEAK PEEK] HERO JELITA

Hero Jelita oleh Aein Dhiyauddin

 

“BABE… Kau rasa lelaki tu lelaki ke perempuan?”

Aaira alihkan mata ke arah tempat yang ditunjuk oleh Isya. Tadi dia melihat sekilas wajah itu. Sekarang dia perhatikan lebih teliti. Lama matanya melekat ke wajah itu. Cantik, desis Aaira. Dia merasakan lelaki itu lebih cantik daripada perempuan. Seperti dia pernah melihat wajah itu.

Dengan bibir merah bak delima, berkulit putih mulus, muka bujur sirih, memiliki sepasang mata yang comel… Langsung tiada cacat cela di wajah lelaki itu. Sebiji jerawat pun tiada. Mata Aaira turun ke bawah sedikit. Lelaki itu sedang menaip sesuatu di skrin telefon. Dia perasan jarijemari lelaki itu runcing dan cantik. Persis perempuan.

“Lawa gilalah. Kalah kita perempuan ni. Dengan aku macam langit dengan bumi. Macam siang dan malam.” Aaira tidak teragak-agak untuk memuji.

“Lelaki ke perempuan eh? Handsome gila,” tanya Isya lagi. Matanya memerhatikan lelaki cantik itu. Sebijik macam pelakon Korea. Hatinya terus mencair. Buat seketika dia lupa tunangnya.

“Pakai kemeja kan… Lelakilah…” Aaira sudah nampak aura gedik Isya. Pantang tengok lelaki ala-ala Korea. Mulalah nak cair. Lupa agaknya diri tu dah bertunang.

“Dia lipat lengan kemeja sampai siku. Seksi gila.” Mata Isya terang benderang. Teruja melihat perlakuan lelaki itu.

“Jaga sikit mata tu. Ingat tunang kau.” Spontan Aaira menjentik dahi Isya. Tidak beradab sopan langsung.

“Lelaki lawa tu datang dengan lelaki. Gay kut dia ni.” Aaira toleh sekali lagi. Baru dia perasan lelaki yang duduk berhadapan dengan lelaki cantik tadi.

“Gay?”

“Gay. Lelaki bercinta dengan lelaki. Kau tau kan spesies tu?”

Isya kerut dahi. Kurang faham.

“Kau tak nampak pakwe dia pun boleh tahan sado. Nampak ketul kat lengan dia. Dari sipi-sipi ni pun aku tau dia tu handsome. Kenalah tu lawa dan handsome.” Aaira sengaja membakar hati Isya.

“Tak caya…”

Aaira mahu mejawab lebih panjang tapi terganggu dek kehadiran seorang lelaki tampan duduk di meja sebelah mereka. Berkulit sawo matang. Menariknya lelaki itu memakai cermin mata. Kalau yang ini memang sah lelaki. Aaira hadiahkan senyuman buat lelaki itu namun tidak berbalas. Lelaki itu hanya pandang dia sekilas. Sudah dia jangka lelaki itu pasti menyampah melihat muka dia.

“Kau ni tak baik tuduh dia gay.”

“Kau tak caya cakap aku, tengok baik-baik guna mata akal. Sorang lawa seorang handsome, sado. Tengoklah elok-elok.” Aaira geram dengan lelaki di meja sebelah mereka. Sombong. Senyum pun kedekut.

Lelaki itu ada ciri-ciri jejaka idamannya. Mereka berdua sesuai bersama. Warna kulit pun lebih kurang sama. Sama-sama berkulit hitam manis. Berbanding dengan lelaki di sebelah sana. Mempunyai kejelitaan yang membuatkan dia cemburu. Dua orang lelaki yang berbeza tapi sama-sama beku. Secebis senyuman bukan perlukan beribu otot bekerja keras.

“Lawa tak semestinya gay.”

“Tengok Isya… Tengok betul-betul. Lawa dan sado… Jawapannya… kau cari sendiri.” Aaira silangkan tangan di dada. Kemudian pelayan sampai membawa rojak dan cendol. Tanpa melengahkan masa Aaira terus makan. Tiada faedahnya asyik bercakap tentang lelaki cantik itu. Dia biarkan Isya yang masih leka memandang.

“Kau ni jagalah pandangan. Dengan gay pun nak jatuh hati. Makanlah cepat.”

“Dia bukan gaylah.” Isya geram. Dia menarik mangkuk berisi cendol. Sambil dia makan, matanya nakal memandang lelaki itu.

“Kau pandang dia, dia ada senyum kat kau tak? Ada tunjuk muka baik dia? Dia senyum kat lelaki tu aje. Takkan kau tak nampak? Jangan butakan mata. Sah gay.” Geram dengan mamat di sebelahnya yang masih lagi muka beku walaupun sudah tiga kali dia hadiahkan senyuman. Sengaja lepaskan marahnya. Tetapi pada orang yang salah.

“Kau ni. Kalau dia lelaki tulen, malu kau nanti.” Isya kurang selesa dengan kata-kata Aaira. Sesekali dia menjeling lelaki itu. Lelaki itu kelihatan sibuk dengan telefon dan sesekali tersenyum ke arah kawannya. Meremang tengkuknya memikirkan kata-kata Aaira.

“Kecantikan dia ni boleh mengundang pergaduhan gay-gay seluruh Malaysia. Jambu amat ni mesti jadi rebutan. Sah gay.”

“Yakin sangat ke?” soal Isya. sejak tadi Aaira tuduh lelaki cantik itu gay.

“Tak baik buruk sangka tau. Dia comellah. Kalau aku tak ada tunang pasti aku cuba ngorat dia,” tambah Isya lagi. Kurang senang dengan prasangka Aaira. Suka sangat fikir benda negatif.

“Confirm gaylah. Gay aje suka jaga muka sebab nak pancing lelaki lain. Macam perempuan yang cantik-cantik nak pancing lelaki handsome. Kau jangan libatkan diri dengan gay macam dia.”

Isya tergeleng mendengar kata-kata Aaira. Mesti kes cemburu dan sakit hati. Cemburu dengan kecantikan lelaki itu sekaligus balas dendam sakit hati pada Eryna. Harap-harap lelaki itu tidak dengar perbualan mereka berdua.

Aaira sambung perhatikan lelaki itu. Kalaulah dia boleh minta sedikit kecantikan lelaki itu kan bagus. Sangat kontra dengan dia yang berkulit gelap. Matanya silih berganti memandang lelaki itu dan tangan sendiri.

“Rihanna tu kulit gelap, cantik aje aku tengok.” Isya menegur Aaira. Dah mulalah tu rasa rendah diri.

Aaira senyum tipis. Isya sentiasa tahu apa yang dia fikirkan.

“Rihanna kaya raya. Tak ada siapa nak kutuk.”

“Kau tu aje yang rendah diri sangat. Semua manusia diciptakan cantik dan sempurna oleh Allah. Manusia aje yang suka banding-banding. Kecantikan sebenar dari hati. Hati yang suci bersih buatkan wajah kita berseri-seri. Jodoh kau belum sampai lagi. Bukan sebab kau tak cantik.” Panjang lebar Isya bersyarah. Geram sangat dengan Aaira. Apabila lihat perempuan cantik mulalah rasa rendah diri. Sekarang di depan lelaki cantik pun nak rendah diri.

Mata Aaira masih lagi menghala ke arah lelaki berkulit putih itu. Entah kenapa saat dia menoleh, lelaki itu angkat muka dan hadiahkan senyuman. Aaira alihkan pandangannya. Senyuman lelaki itu macam Ji Chang Wook. Bahaya untuk hatinya.

“Kalaulah dia jadi suami aku… makan hati ulam jantunglah aku. Stres tengok muka cantik dia,” luah Aaira. Dia berharap agar tiada lagi pertemuan mereka selepas ini. Terjumpa kali pertama dah sakit hati. Kalau terjumpa kali kedua sah dia akan murung.

“Aku doakan kau bertemu jodoh dengan dia. Biar murung hari-hari.” Isya sengaja mengusik Aaira.

“Lelaki macam dia tu memang tak naklah. Kahwin free pun aku tak nak.” Aaira ketawa. Jauh sangat pemikiran Isya. Lelaki itu pasti sama seperti lelaki lain. Takkanlah lelaki itu pilih pasangan seperti dia. Memang tak padan.

“Jomlah. Nanti lambat kita masuk kerja.” Isya terlebih dahulu bangun dan diikuti oleh Aaira. Mereka berdua beriringan keluar dari restoran.

Tidak lama selepas mereka keluar, lelaki yang duduk di meja sebelah mereka bangun dan menuju ke meja lelaki cantik tadi.

“Kenapa kau duduk meja sana tadi?” soal Aryan. Matanya mengekori kelibat dua orang gadis yang duduk di sebelah meja Thoriq tadi.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272097/Hero-Jelita

Made in Malaysia: A Prejudice in Disguise

A technopreneur’s point of view written from the heart by: Faiz Al-Shahab

 

Over the years Malaysian government have spent millions if not billions of Ringgit to cultivate local science and technology.

In that journey, many agencies, boutique investment banks, loans, investment arms, tax exemptions, subsidies, reliefs and grants were prepared to encourage development of new local ideas as well as strengthening already existing technologies among big and small companies domestically.

No doubt that along the way, there had been many rogue parties that took advantage of these privileges, but it is also undeniable that many more parties took these perks seriously in their pursuits.

The grandeur of this idea at a national level is flawless.

Local products ensures money does not flow out of the country when unnecessary, resulting in less imports and perhaps a better chance to export.

Without trying to praise the old man too much, Tun Mahathir during his younger days as the Prime Minister understood this very well.

He steered Malaysia towards venturing into many heavy industries, namely automotive, construction and even oil and gas.

Not all were successful or had happy endings, but the idea of containing cash within the country was there.

As a business, even if the money falls to your domestic competitor, it will mean that the money has higher chance of being spent for the well-being of the local economy, employment, and taxation.

It will ensure a conducive environment to do business all around, and if the cash does not benefit your business immediately, it may do in the future as it is still floating locally.

This is the distinct difference between a visionary politician, and the rest, who just loves to hear themselves sing.

This is the story of how Malaysia have lost the plot along the way, perhaps with a little bit of help from those pop idol politicians.

To put it in simple terms, the qualms of Malaysian technopreneurs are similar, and having spoken to many peers along the years, it can be concluded that Malaysians, ourselves are not very proud or understanding when it comes to our own products. 

Inferiority or lack of comprehension of how things work allow many Malaysians to be jumpy and prejudice towards our fellow men.

Running a business, if compared to creating something new with not a mature market are completely different ball games.

Just to give a better horizon, creating a new market, along with educating the public and enterprises is always the silent elephant in the room when you don’t have massive funding.

Usually when you are small, and many of what you are developing are still not at its decency, it is harder for you to capture the imagination of many, including the investors, government and agencies.

You are typically being looked down upon when you are at a start up phase, and this is understandably normal.

Despite of these initial symptoms of prejudice, the early stage is always the easiest phase.

When you are on the growth phase, this is when problems start occurring.

Growth means the company becomes hungry, hungry for revenue.

Revenue seeking means meeting a lot of people, Malaysians rather.

When meeting government agencies for example, they will start comparing you to foreign technology of a similar field according to their understanding.

Similar attitude is received from the suit blazing city dwellers and corporations.

With these bunch of people, usually when comparisons are made, not only a far superior technology from abroad is usually compared with, they will also expect a miniscule of the foreign price tag since you are local.

They have no shame in saying that they have spent millions on a foreign technology, and will tell you straight to your face that they are not even willing to spend a hundred thousand with you for the same thing.

Bear in mind, most of the characters above will not survive for three days running their own business if they had to.

Government bodies in particular will be new to the technology that you provide, but they are usually interested as they see a realistic solution to their domestic problem.

The government bodies will be interested to learn from you, build the standards and specifications with you, but yet when comes to the crunch, you will still lose out in the tender process, weirdly enough, to companies that are not even a player in the field, but representing a foreign company that is.

Undoubtedly, the cost for tender or quotation is simply much higher.

At times, as the pioneer, you can prove that you are the only one that can provide the service in the country.

It should be an advantage as you are local and a sole provider, but even this can be turned to a punishment.

Being successful in your sphere as a Malaysian technopreneur will make the departments question on monopoly, or even suggest to not work with you since this can potentially make you big.

Again, one can say a similar treatment can be reflected with big corporations in Malaysia.

Once you are on a growth stage, the typical thing to happen is that the bigger boys will try to crush you as they may see a new local player to be of threat for the share of a new market.

What is unusual is that rather than trying to collaborate and work with a new emerging local player, Malaysian big corporations prefer to bring in a foreign player to compete with you.

Again, this is a prejudice in thinking that they can do better, or that local products is not good enough for them.

Contrary, this will not only lead to unnecessary competition in a still fragile new market locally, but as mentioned earlier, it will make money flow out of the country.

You can still argue that perhaps the occurrences above are nothing to do with local prejudice, but maybe elements of hidden corruption.

To make matters worse for any local technopreneurs out there, is the public sentiment itself.

For the following factor, corruption is definitely not in consideration.

Perhaps laced with long time stigma over low quality, Malaysians tend to think that local products are not good despite of being cheaper.

The bar level Malaysians put for local technologies are always against the giants of the West and Japan.

This is perfectly fine, if it is judged reasonably with common sense.

From the tech world perspective at least, no one seems to be bothered to understand the development required in making a good application, software, machine tool, etc.

Hence Malaysians blindly expect that an application of a Series-A Malaysian start-up should be equivalent of a multi billion corporation, if not they will simply put in their complains and customer support issues inside the rating commentary box to leave a permanent scar.

Whilst this is all advantageous and exciting for consumers, if misappropriated, it is used to go against the local ecosystem.

Why discriminatory? Because given the same scenario of frustration, a Malaysian is reluctant to place a smear in a commentary box of a foreign app, due to their own inferiority with the international world.

This could be caused by a simple fact that they are conscious about their written English, hence the lack of confidence to display their emotion in writing on an international platform.

Sometimes when we are in familiar environment, we feel that we have a better understanding of what is going on and are more vocal.

When we are in unknown territories, we have inferiority complex and will not show true colours in case if what we are saying can perhaps expose our own lack of comprehension.

At home soil, the public is less forgiving, even if it is their own stupidity to be the root cause, they are not ashamed to announce it.

This short coming in Malaysian mentality is an unnecessary hurdle for progress.

So from here, there is only two routes to the problem above in New Malaysia.

Either we abandoned all efforts and investments for local science and technology, or we buckle up and embrace it.

Embracing local products should not mean sacrifices or compromises.

If it does, then it defeats the purpose.

Embracing local technology means that the government, private sectors, and the public, should give initial support to provide a fair chance for the local product and technology to prosper, and perhaps later benefiting our society by providing lower costs for goods, employments, and a better public service due to taxation that is gained from these businesses.

It is not rocket science and it has been done before, search for Kempen Beli Buatan Malaysia.

It is also the emotion and self belief amongst the Malaysians that need to be restore.

Best thing to do is, before we do anything, look in the mirror and ask yourself, if you have done enough? And hope that you still have a conscious to react to it…

The other route will be just not to bother, and jump on the foreign band wagon when it arrives, if it ever arrives.

We can use American, Chinese and European goods and technologies, and still maintain satisfaction and happiness.

We can live a life with artificial intelligence, big data, block chain, and everything else the next industrial revolution promises, as long as it is not ours.

We can continue living a life of consuming and importing, and still be happy.

But remember that with all good times eventually will snow ball to very hard times, but why should we care?

Leave it for the future generation to figure it out, it is not a problem for us to worry about.

We should only focus at creating the problems for now.

[SNEAK PEEK] FAMILI TUAN IHSAN

Famili Tuan Ihsan by Sara Kyoko

 

“MACAM mana dia balik semalam?”

“Entahlah. Mahu makan berjam-jam jugak dia menunggu kereta. Rasanya, kawan dia yang jemput. Lelaki muda. Badan sedap-sedap. Bukan main lagi diaorang berpelukan tau.”

“Aik? Pulak? Bukan perempuan tu isteri Tan Sri Hasnan ke?” tanya Kak Maznah dengan suara naik seoktaf.

“Sepatutnyalah. Tapi, kalau memang dah jahat tu, apa nak dihairankan? Takkan korang tak dengar semalam apa yang dia cakap kat meja makan? Nasib baik aku masih sabar, kalau tak…”

“Kalau tak, apa?” tanya Haziq dengan nada mengejek. Tahu sangat dengan auta Yusri.

“Takde apa-apa sangatlah. Tuan kan ada kat situ. Takkan aku nak buat onar depan tuan? Haih! Kalau bukan tuan arahkan aku supaya tunggu, aku biarkan aje minah tu. Tak kisahlah kalau dia kena culik kat jalan sunyi tu. Apa barang aku yang kena tunggu perempuan tu, suami dia sendiri pun dah bagi dia telan asap BMW dia.” Tegas Yusri.

Tak seronok langsung apabila Tuan Ihsan arahkan dia untuk menunggu sampailah perempuan jahat itu selamat menaiki kenderaannya. Apabila Yusri beri tanda hendak protes, Tuan Ihsan dengan gaya machonya selamba berkata.

‘Kalau ada apa-apa berlaku kat dia, saya yang akan kena, Yusri. Sebab dia masih lagi berada di atas tanah milik saya. Faham?’
Terpaksalah Yusri akur. Faham sangat maksud Tuan Ihsan tu. Kalau perempuan jahat tu kena culik ke, rogol ke, bunuh ke, mestilah akan menjejaskan nama baik Tuan Ihsan. Ini kan tanahnya? Dan, kalau kedudukan Tuan Ihsan terjejas, apa jadi dengan diaorang semua? Pastilah terkena tempiasnya. Mahu tidak mahu, terpaksa juga Yusri menunggu sampailah perempuan tu berhambus.

“Aku dengar Farid kata, Tan Sri Hasnan dah ceraikan perempuan tu, betul ke?” tanya Haziq pula.

“Haah, Ziq. On the spot. Padan dengan muka dia. Kurang ajar sangat. Bayangkan ajelah apa perasaan tuan bila air mukanya dibuat main-mainan oleh perempuan tu. Tak reti nak hormat orang. Jangankan orang luar, dengan suami dia sendiri pun dia biadab.”

“Mujur ada Farid semalam, kan? Kalau tidak, perempuan tu dah selamat tangankan Ilyas. Aku tak berani nak fikir apa yang tuan akan buat kalau benda tu berlaku.”

“Betullah, Ziq. Aku kira lepas ni, habislah karier Tan Sri Hasnan. Aku dengar, Tan Sri tu dah banyak terhutang budi dengan tuan. Lepas apa yang berlaku, tak tahulah kalau tuan cukup berbesar hati untuk lupakan semuanya. Kalau aku, minta maaf banyak-banyaklah.”

“Berani betul perempuan tu angkat tangan kat Ilyas kesayangan aku. Kalau ikut hati, nak aje aku ajar muka perempuan tu. Nasib baik aku sibuk kat dapur,” marah Kak Maznah pula. Muka berkeriut menahan rasa. Memanglah Kak Maznah tu, sayang benar dekat Ilyas.

Seroja yang dari tadi cuma menjadi pemerhati, termenung memandang ke hadapan. Kenapa hatinya rasa tak sedap? Sejak subuh tadi, asyik berdebar-debar aje. Seroja menepuk-nepuk dada, dengan harapan, debaran halus menghilang begitu sahaja.

“Senak ke? Nak akak buatkan susu suam?” tanya Kak Maznah tiba-tiba, mematahkan lamunan Seroja.

Seroja menggelengkan kepala.

“Tak naklah kak. Hati orang rasa tak sedaplah kak. Kenapa agaknya, eh?”

“Pembawaan budak agaknya.” Sampuk Haziq.

“Takkanlah. Ini rasa lain macam. Bukan macam morning sickness, Abang Haziq.”

“Atau kau tak sedap hati sebab perasaan kau terbawa-bawa dengan kes semalam, kut? Marah tak habis dikeluarkan. Tu yang dada jadi bungkam tu.” Teka Yusri pula.

“Mungkinlah agaknya. Eh? Budak-budak dah siap ke kak?”

“Dah. Tuan cakap nak bawak jalan-jalan aje, bukan main happy semua. Akak pun terlebih happy. Tak pernah-pernah tuan ajak kita semua keluar beramai-ramai macam ni. Macam rombongan meminanglah pulak.” Seloroh Kak Maznah, sempat memeriksa gincu di bibirnya pada belakang buntut periuk steel yang berkilat serupa cermin.

“Pak cik rasa bersalah tu, kak. Sepatutnya, lepas aje makan malam semalam, pak cik nak buat gathering untuk kita-kita aje. Sempena mother’s day. Tapi, pasal si hidung serombong kapal tu, semua pun dah hilang mood. Tu yang dia nak gantikan dengan hari ni.”

“Sebenarnya, tuan tak perlu buat begini. Tapi, kalau dah terlanjur nak buat, bagus jugak. Hehehe…” ujar Yusri sambil menayang sengihnya.

“Patutlah beria-ia tuan suruh Logan telefon Hawa semalam, minta cuti untuk budak berlima tu, termasuk Hakeem dengan Shamil. Rupanya sebab nak bawak jalan-jalan.” Haziq ukir senyuman gembira. Rasa terharu sebenarnya.

Tuan Ihsan tidak lupa anak-anaknya. Hari jadi Hakeem pun disambut serentak dengan Iman, Iqram dan Ilyas semalam. Tuan Ihsan sebenarnya tidak perlu berbuat begitu. Dia cuma pekerja yang makan gaji. Tapi, Tuan Ihsan layan mereka semua seperti keluarga.

“Vi dengan Ratnah mana Abang Yus? Abang Haziq?”

“Ratnah nanti datang menyusul. Dia hantar Hareez kat rumah mentua abang dulu. Fathin mana? Semalam dia tak datang pun. Shafiq dan Tok Din pun tak jadi datang, kenapa?”

“Tok tak sihat semalam. Pak Su Shafiq tak nak tinggalkan tok sendiri. Tu yang diaorang tak jadi nak datang tu.” Jelas Seroja dengan suara yang perlahan.

“Vi pulak tak dapat nak ikutlah Seroja. Dah sarat sangat tu. Dia rehat kat rumah mak mentua abang. Kalau ikutkan hati, dia nak sangat lepak dengan kau. Tapi, abang takut dia terberanak kat atas jalan. Naya!”

Seroja mengangguk perlahan. Soalan tadi cuma salah satu untuk menutup gementar yang bertandang lagi. Kenapa ni? Ada apa yang tak baik nak berlaku ke? Atau ini semua perasaan aje? Dia jadi sangat-sangat terganggu, sehingga segala urusan untuk menyiapkan anak-anaknya diserahkan saja kepada Gia dan Mona bulat-bulat.

Mujur Tuan Ihsan tidak banyak tanya. Sangkanya, mungkin mood Seroja tidak bagus kerana pembawaan budak. Kalau tidak, jenuh juga nak bersoal jawab. Buat masa sekarang, dia malas hendak bercakap tentang perasaannya yang ganjil itu.

“Kau okey tak ni, Seroja? Blur semacam aje?” Yusri gawang kedua tangan di hadapan Seroja. Risau juga dia melihat muka Seroja yang monyok saja. Trauma pasal semalam ke? Takkanlah kut? Budak Ilyas tu okey aje. Takkan Seroja pulak yang trauma?

“Orang okey aje, Abang Yus.”

Kak Maznah, Haziq, dan Yusri saling bertukar pandangan. Apa kena dengan Seroja?

“Semua dah siap?” Berpasang-pasang mata tertumpu kepada Tuan Ihsan yang berdiri tegak, sambil mendukung kedua puterinya di pinggang kiri dan kanan. Kedua-duanya masih lagi dengan muka yang sedikit mamai dan masih mengantuk. Tak habis-habis belakang tangan menggosok kelopak mata.

Beberapa langkah di belakang, Iman, Iqram dan Ilyas datang menyusul dengan pakaian yang sedondon.

“Mommy! Dah siap?” jerit the triplets serentak.

“Dah.” Jawab Seroja perlahan.

“Yeah! Lets go!!!”

“Mana Ratnah dengan Hakeem?”

“Nanti Ratnah menyusul tuan.”

“Kenapa tak jemput saja Ratnah dengan Hakeem, Haziq? Bawak mana aje kereta kat luar tu. Jumpa kat restoran Dato’ Sayf. Saya dah buat tempahan untuk makan tengah hari kat sana. Logan dan Hawa pun akan tunggu kita di sana.”

“Baik, tuan.”

“Kita nak bawak kereta mana ni, tuan?”

“Bawak aje mana-mana, Yusri. Biarkan Gia dan Mona satu kereta dengan anak-anak saya. Kamu jaga mereka. Saya akan bawa kereta sendiri. Maznah nak ikut kereta mana? Dengan saya dan Seroja?”

“Err… takpelah, tuan. Biar tuan dengan puan berdua. Saya boleh naik kereta dengan anak-anak. Boleh tolong Gia dengan Mona.” Jawab Kak Maznah tersipu-sipu.

“Okey, jom baby.” Tuan Ihsan mengerutkan dahinya. Pelik dia melihat Seroja yang masih lagi termenung panjang. Morning sickness ke? Takkanlah. Dua kali Seroja mengandung, waktu morning sicknessnya hanya bermula pada bulan kedua kehamilan. Kalau bukan pasal morning sickness, pasal apa?

Mata memberikan isyarat kepada Gia dan Mona untuk mengambil Ibtisam dan Imtihal dari dukungannya. Bila semua orang sudah hilang dari pandangan, dan akhirnya cuma dia dengan Seroja yang tinggal, Tuan Ihsan mendekati Seroja.

“Baby…”

Senyap.

Apa saja yang Seroja fikirkan sampaikan nama dipanggil pun tidak dengar?

“Baby…” Bahu Seroja disentuh perlahan.

“Hah???” Seroja tersentak.

Tuan Ihsan mengerutkan keningnya. Macam ada yang tak kena dengan isterinya itu. Dia perasan sejak solat subuh tadi, Seroja asyik termenung saja.

“Kenapa ni?”

Seroja cuma menggelengkan kepala.

“Rasa tak sedap badan.”

Tapak tangan Tuan Ihsan melebar ke atas dahi Seroja.

“Tak demam. You okey tak ni, baby? Nak jumpa doktor tak?”

“Tak perlu. Jomlah. Budak-budak dah excited tu. You should see muka Ilyas bila I kata kita nak bawak semua orang jalan-jalan hari ni. Over the moon!” cerita Seroja dengan nada dan wajah yang dibuat-buat ceria.

“Kalau you tak sihat, kita singgah ke klinik Doktor Hasnah, okey?”

“Tak perlu. Kita pergi sekarang, daddy. Jom!” Seroja berlalu, namun pergelangan tangannya dilelar oleh Tuan Ihsan. Seroja perhatikan tangannya.

“Ada sesuatu yang tak kena. I boleh rasakan. Kenapa? Apa dia yang mengganggu fikiran you?” lembut saja nada suara Tuan Ihsan bertanya. Seperti memujuk lagaknya.

Seroja mengeluh kecil. Tangan melingkar di pinggang, dan muka disembamkan ke dada Tuan Ihsan. Terasa tapak tangan Tuan Ihsan yang panas, mengusap-usap kepala dan belakangnya. Seroja memejamkan mata. Rasa selesa sangat. Buat seketika, dia lupa tentang perasaan yang tidak enak itu.

“Kenapa ni, hmm?”

“I tak tahu kenapa. Hati I rasa tak sedap sejak subuh tadi. You rasa kenapa, ya?”

“You masih terfikir pasal semalam, kut?”

“No. Ini bukan pasal semalam. I sangat-sangat pasti.”

“Habis tu?”

Seroja mendongakkan kepalanya. Matanya bertaut dengan mata Tuan Ihsan. “I fikir, kita batalkan sajalah rancangan hari ni, daddy. I betul-betul rasa tak sedap hati.”

“Batalkan? Kesian dengan anak-anak. Dah bersiap. Yang lain pun tinggal menunggu kita saja. Tak baik kecewakan orang, baby.” Pujuk Tuan Ihsan.

“Hmm…”

“I tell you what, kita jangan batalkan. But, kita boleh pendekkan masanya. Sekurang-kurangnya untuk kita dan anak-anak. Biarkan saja pembantu semua bercuti. Semalaman diaorang bekerja untuk makan malam semalam. Mesti penat. Lagipun, I nak diaorang tak rasa terkongkong sangat kat banglo ni.”

Seroja mengangguk kecil. Betul jugak. Bukan main merah gincu Kak Maznah. Kalau tak jadi jalan, kesian pulak. Sudahlah Kak Maznah berusaha satu pagi memujuk Chef Kahfi ikut serta, tapi ditolak.

Seroja koyak senyuman kecil.

“Hey! Is that a smile I see?” Tuan Ihsan mengetatkan lagi pelukannya. “Jadi, semua dah okey tak ni?” sambung Tuan Ihsan lagi. Kepala Seroja yang berbungkus tudung dicium berkali-kali.

“Selagi I ada you, semua yang tak okey pun boleh jadi okey, daddy.”

“Cheesy… but I like it.” Tuan Ihsan menundukkan sedikit kepalanya untuk menuntut bibir Seroja.

“Daddyyy! Mommyyy! Cepatlah. Iyas nak catch pokemon ni!” jerit Ilyas di muka pintu.

Seroja dengan Tuan Ihsan bertukar pandangan. Senyuman nipis terkoyak di mulut masing-masing.

“Baik kita keluar sekarang sebelum semua tentera kecil datang.”

“Jom!”

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271740/Famili-Tuan-Ihsan

Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia 2020

Tahniah diucapkan kepada Perpustakaan Kuala Lumpur kerana telah memulakan inisiatif ke arah Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia 2020.

Kini pengguna Bas GoKL boleh memanfaatkan masa terluang mereka dengan membaca eBuku ketika di dalam perjalanan. Kemudahan yang disediakan ini merupakan teknologi Internet of Things (IoT) terkini dengan menggunakan fungsi Bluetooth Beacon. Perkhidmatan ini memberi akses kepada pengguna Android dan iOS untuk meminjam dan memuat turun eBuku ke dalam peranti pintar mereka secara percuma. 

Inisiatif ini disediakan oleh Perpustakaan Kuala Lumpur di bawah kelolaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Satu lagi usaha untuk menyemarakkan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

Lihat video:

 

#KualaLumpurIbuKotaBukuDunia 2020 #WBC2020 #MalaysiaMembaca #DekadMembacaKebangsaaan#PerpustakaanKualaLumpur #DBKL #baca

Majlis Penyampaian Hadiah Majalah Digital Sekolah

 

Semalam telah diumumkan pertandingan penghasilan majalah digital sekolah. Pertandingan ini telah dibuka pada tahun lalu. Program ini  merupakan satu usahasama , Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia,  e-Sentral dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Tujuan pertandingan ini diadakan adalah untuk menggantikan penerbitan konvensional majalah sekolah kepada digital.

Berikut adalah senarai pemenang bagi kategori masing-masing

Kategori Sekolah Rendah

Tempat Pertama: SK Putrajaya Presint 9(2)
Tempat Kedua    : SK Cyberjaya
Tempat Ketiga   :  SK Putrajaya Presint 9(1)

Pemenang Kategori Sekolah Rendah

Kategori Sekolah Menengah

Tempat Pertama : SMK Putrajaya Presint 14(1)
Tempat Kedua    : SMK Cyberjaya
Tempat Ketiga    : SMK Putrajaya Presint 9(1)

Pemenang Kategori Sekolah Menengah

       

 

Tahniah kami ucapkan kepada pemenang. Kepada yang tidak berjaya, boleh cuba di masa akan datang. Untuk melihat lebih banyak hasil majalah digital sekolah, klik pada link di bawah

https://www.e-sentral.com/category/filter/cat_44_school-magazine/~

 

[REVIEW] Florence Tan's Timeless Peranakan Recipes

FLORENCE TAN’S PERANAKAN RECIPES Oleh Florence Tan

Peranakan cuisine combines the best of Chinese and Malay influences to offer a unique fusion of exotic and aromatic food. From spicy sambals and piquant pickles to dishes that tantalise and entice… the undisputed doyenne of Peranakan cuisine Florence Tan whets your appetite in Florence Tan’s Timeless Peranakan Recipes, a collection of her family’s treasured recipes. Find traditional and classic Nyonya favourites like Ikan Kuah Lada, Udang Masak Lemak and Ayam Buah Keluak and special dishes like Hee Peow Soup, Nasi Ulam and Nyonya Yee Sang, which are prepared for festive and auspicious occasions. With Florence’s help, anyone can cook up an authentic Nyonya meal (or feast) in no time!


Hi guys!

Thinking of what to cook for dinner today? So little time to spare but want to have delicious dish? Here is my suggestion since I have went through the eBook, I think it would be nice if I’m able to share it with you guys the Florence Tan’s Timeless Peranakan Recipes eBook.

Especially to those who have always been a fan of Peranakan cookings or maybe those who have always wanted to try make one, here is one of the Peranakan recipes that caught my eyes and tastebud, of course.

Kari Udang Kapitan

 

                  

INGREDIENTS:

500 ml | 16 fl oz | 2 cups cooking oil

500 grams | 1 pound, 1½ ounces
king prawns (jumbo shrimps),
feelers trimmed

1 onion, peeled and coarsely
chopped

600 ml | 20 fl oz | 2½ cups coconut
milk, extracted from 250 grams |
9 ounces | 2½ cups grated coconut
and 600 ml | 20 fl oz | 2½ cups
water

1¾ teaspoons salt

1 tablespoon sugar

2½ tablespoons kalamansi juice

1 sprig mint leaves

 

FINELY GROUND PASTE:

4 dried chillies, soaked in water
and drained

8 red chillies

3 cloves garlic, peeled

3 candlenuts

3.5 cm | 1½ inches fresh turmeric,
peeled

2.5 cm | 1 inch galangal, peeled

2 stalks lemongrass, sliced

1 teaspoon crushed dried shrimp
paste

STEPS:

1. Combine the ingredients for the finely ground paste and grind until fine.

2. Heat the cooking oil in a wok until hot. Add the prawns and fry for 30 seconds.
Drain and set aside.

3. Leave 7 tablespoons oil in the wok. Add onion and sauté for a few minutes.

4. Add finely ground paste and stir-fry until aromatic.

5. Return the prawns to the wok. Stir in coconut milk and bring to a boil. Simmer
for 2–3 minutes. Season with salt and sugar

6. Remove from the heat and add kalamansi juice.

7. Garnish with mint leaves and serve.

Voila! And you are done with your Kari Udang Kapitan!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183244/Florence-Tans-Timeless-Peranakan-Recipes