[SNEAK PEEK] Ya Allah, Bersama-Mu Aku Bahagia

Ya Allah, Bersama-Mu Aku Bahagia oleh Ustazah Asma Harun, Dwi Suwiknyo

Inilah adalah buku terbaru Ustazah Asma Harun bersama seorang penulis terkenal di Indonesia iaitu Dwi Suwiknyo. Beliau seorang puitis dan mendalam tulisannya. Buku ini mengandungi monolog-monolog hati, kisah-kisah yang menjadi iktibar, bingkisan firman Allah s.w.t. & hadis Rasulullah s.a.w. Buku Ya Allah Bersama-Mu Aku Bahagia, dipakejkan secara bersiri, dan ia adalah buku yang ketiga daripada 4 buah buku dalam siri ini. Ya Allah Bersama-Mu Aku Bahagia, mengumpulkan 14 topik berkenaan sifat pergantungan dan tawakal yang perlu disemai dalam jiwa setiap hamba Allah yang dikupas dengan santai oleh Ustazah Asma Harun dan Ustaz Dwi Suwiknyo. Diselitkan juga dengan ‘Ustazah nak cerita’ daripada Ustazah Asma Harun yang membongkar kisah-kisah benar dan memberikan impak luar biasa kepada pembaca. “Ya Allah, tiada yang mampu membahagiakan diriku kecuali Engkau. Pada saat aku bersedih dan cemas, pada saat aku menderita dan lemah, hanya kasih sayang-Mu yang dapat mengubatiku.” “Tiada lagi yang ku inginkan selain selalu bersama dan dekat dengan-Mu. Ya Allah, bersama-mu, aku bahagia.”


Mari kita renung kisah Khalifah Umar bin Khattab yang marah ketika mendapat pujian daripada seseorang.

Ketika itu, ada seseorang yang berkata kepada beliau,

“Wahai Khalifah, engkau adalah manusia yang paling berani dan tegas yang pernah aku temui.”

Mendengar pujian itu, Sang Khalifah terus marah dengan menjawab, “Demi Allah, tutuplah mulutmu. Aku tidak mahu syaitan mencerobohi hatiku. Jika kau memuji, berikanlah kalimatmu itu hanya kepada Allah s.w.t. semata-mata. Kerana hanya Dia sahaja yang paling layak menerima setiap pujian.”

Sunggguh benar kata Khalifah Umar al-Khattab, Jika diandaikan kalimat pujian daripada manusia itu seumpama “syaitan” yang sedang mencerobohi hati kita, menjadikan kita terbuai dan hanyut terlena.

Selepas itu, kita juga terpedaya dengannya. Salah satunya, kita menjadi individu yang sangat bangga dengan diri sendiri.

Salah satu cirinya, kita menganggap orang lain lebih rendah dan lebih bodoh daripada kita.

Pada saat itu, kita berasa kitalah yang paling hebat.

Kemudian lebih parah lagi, kita tidak menganggap lagi bahawa semua itu adalah anugerah daripada Allah.

Astaghfirullah ….

Maka pilihan kita sekarang sudah jelas. Ketika kita mendapat pujian dari orang lain, kita akan menjawab, “Terima kasih, namun semuanya ini kerana Allah. Maka Allah yang paling layak dipuji atas kebaikan di dalam diri kita dan apa pun kebaikan yang kita kerjakan.”

Ataupun, kita ingin menjawab, “Doakan aku selalu, semoga Allah sentiasa menolong dan melindungiku. Sebabnya, aku tidak akan mampu menjadi seperti ini seandainya Allah s.w.t. tidak redha mengizinkannya.”

Tetapi, terkadang tidakkah kita terfikir, apakah pujian mereka itu bermanfaat buat kita ataupun sangat berbahaya?

1. Pujian itu bermanfaat apabila ia menjadikan kita semakin bersyukur kepada-Nya atas segala nikmat yang kita peroleh, dan membuatkan kita semakin yakin untuk tampil menjadi peribadi yang lebih baik lagi.

2. Pujian itu kelihatannya berbahaya kepada kita saat ia menjadi dadah yang mewujudkan ketagihan dalam hati sekaligus mematikan nurani kita. Kita suka apabila berasa diri kita hebat, walhal hanya Dia yang layak mendapat pujian.

Maka, selepas kita berfikir dan merenung, kita menghasilkan rumus mudah ini tentang pujian dari orang lain yang ditujukan kepada kita

Maka ya Allah, berikanlah hidayah kepada kami, jangan sampai hati kami terlena ataupun bahkan “terbunuh” oleh pujian daripada manusia.

Meskipun pada mata mereka, kami memang layak dipuji, sesungguhnya Engkaulah yang paling layak mendapat pujian itu.

“Tidak ada satu manusia pun yang dapat berbangga atas pujian akibat kelebihan yang dimilikinya. Kerana semua yang ada pada diri manusia itu hakikatnya berasal dari Allah dan milik-Nya.

Nak lebih lagi? Boleh dapatkan di :

https://www.e-sentral.com/book/info/332409/Ya-Allah-Kepada-Mu-Aku-Kembali’

[SNEAK PEEK] Jadi Makmum Dia

Jadi Makmum Dia Oleh Dillia Ahmad

“Akulah lelaki itu. Yang akan menjadi temannya seumur hidup aku.” BLURP JADI MAKMUM DIA Ditemukan dengan Ikhmal secara tidak sengaja telah mengheret Alia Qistina menjadi pengganti kekasih yang meninggalkannya. Tanpa ragu-ragu lelaki itu mengajaknya berkahwin. “Saya akan diamkan hal ini kalau Alia sudi menjadi pasangan hidup saya.”-IKHMAL “Encik Ikhmal ingat ini hal main-main ya?”- ALIA “Saya tahu ia tak mudah untuk memulakan satu hubungan. Tapi kita boleh mencuba.” IKHMAL Kemudian datang pula Darren Rizal, kawan baik Ikhmal. Pada Darren apa yang ada pada Alia semua dia suka. Tapi bila dia mendapat tahu niat si kawan yang mahu mengahwini Alia, dia terkilan. Patutkah dia memberitahu hal sebenar kepada gadis itu? “Kau tak perlu lagi nak ambil tahu tentang Alia sebab dia sudah ada seseorang yang akan menjaganya.”- DARREN “Siapa?”- IKHMAL “Aku! Akulah lelaki itu yang akan menjadi temannya seumur hidup!”- DARREN Sedangkan Alia langsung tidak tahu menahu tentang perasaannya. Ah, nanti Alia pasti akan tahu. Jalan cerita kisah mereka tidak semudah yang Darren sangkakan. Ikhmal kawan baik. Patutkah dia mengkhianati persahabatan mereka? Itu semua belakang kira. Yang penting, hasrat hatinya. “Saya serius. Saya serius nak jadikan awak isteri saya!”-DARREN Alia bingung. Tidak tahu siapa yang harus dia pilih. Darren atau Ikhmal?


ALIA terhincut-hincut melangkah meninggalkan ruang tamu itu. Biarlah Mak Wa dan Fateh yang melayan tetamu itu. Dia mahu naik ke bilik dan membersihkan dirinya. Sudahlah hari ini malu berganda. Adoiii…

“Jangan lupa letak minyak panas dekat tempat yang sakit, Cik Alia. Nanti lebam pulak kat tempat tu!” pesan Darren yang masih sempat mengusiknya.

Alia tertoleh ke belakang sambil bagi renungan maut kepada lelaki itu. Hati Darren sudah mahu ketawa.

“Jemput minum kopinya, Darren. Hujan-hujan macam ni memang sedap minum kopi panas,” tutur Fateh sebelum menghirup kopinya perlahan.

Darren senyum dan angguk. Matanya memandang meja kopi yang sudah tersedia cucur udang bersama sosnya dan sepinggan pisang goreng. Tangannya segera mengambil pisang goreng itu lalu menyumbatkan ke mulut.

“Darren satu tempat kerja dengan Alia ke?”

“Tak. Saya pilot. Sebenarnya, saya baru balik ke sini dua hari lepas. Hari tu pergi Amsterdam. Lepas ni, pergi London.”

“Wow, tanggungjawab berat tu.”

Darren angguk. “Semua nyawa yang ada dalam kapal terbang tu dalam tangan saya. Setiap kali nak buat penerbangan atau pendaratan, tak henti saya berdoa semoga segalanya berjalan lancar.”

“Dah berapa tahun Darren jadi pilot?”

“Dekat tujuh tahun. Satu kerja yang hebat pada pandangan orang. Tapi berliku,” ujar Darren sambil senyum penuh makna.

“Tak ada kerja yang mudah, Darren. Semua kerja ada risikonya.”

“Ya, bang.” Darren mengangguk bersetuju. “Mungkin saya akan berhenti kerja ni sebab ayah saya mahu saya gantikan tempat dia. Dia tak mahu saya bekerja pilot lagi.” Darren senyum nipis.

Fateh memandangnya.

“Macam mana Darren boleh kenal Alia?” soal Fateh, segera menukar topik apabila melihat riak muram wajah Darren.

Darren terhenti mengunyah. “Dari majlis tahunan tempat kerja dia itulah. Actually, bos Alia tu, kawan baik saya,” terang Darren.

“Oh, Ikhmal…”

“Abang Fateh kenal dia ke?”

“Kenal gitu-gitu aje. Dia ada datang ke rumah kami ni.”

Darren angguk faham. “Betul ke dia mahu bertunang dengan Alia?”

“Entahlah, Darren. Saya tak tahu apa-apa tentang itu. Hingga sekarang pun tak ada orang datang ke sini merisik Alia kecuali dia aje.”

Darren diam. Jadi yang beria-ia sangat nak ambil Alia itu hanya Ikhmal?

Bunyi enjin kereta memasuki pekarangan rumah buat Darren memandang ke pintu.

“Tak apa, Darren. Laila boleh letak kereta dia dekat sebelah kereta saya.”

Darren tak jadi bangun. Beberapa minit kemudian Laila masuk ke dalam rumah dan pegun sekejap di depan pintu apabila terpandangkan wajah tetamu itu.

“Kita ada tetamu rupa-rupanya.”

“Ha, kawan Alia. Darren.”

“Hai!” Darren angkat tangan sambil tersenyum.

Bukan main lagi si adik. Semua lelaki yang dia kenal handsome-handsome belaka!

“Ini Laila. Kakak Alia.”

“Saya ingat muka dia. Dia pengsan masa dekat majlis tahunan tu.” Darren sudah ketawa.

“Dia memang lemah semangat!” tambah Fateh pula.

“Hish, mana ada. Ila terkejut aje sebab tiba-tiba bos nak kahwin dengan Alia. Kenal pun tidak. Tiba-tiba ajak kahwin. Mahu tak terkejut!” pintas Laila lalu duduk di sebelah Fateh dan dengan selamba menyuap pisang goreng ke mulutnya.

Nak Lebih lagi? boleh dapatkan di –

https://www.e-sentral.com/book/info/329439/aura-cinta

[SNEAK PEEK] Lillyann

Darling Delia oleh Cici Aida

“Yen selalu balik sini sebab Ann. Yen suka Ann.” – Khazrin Selama 3 tahun dia hanya memandang dari kejauhan dan mencintai dalam diam. Sekali dia luahkan, terduduk emaknya dan tidak terkata ayahnya. “Selain daripada sebab suka dan cinta, ada sebab lain kenapa saya nak kahwin dengan awak.” – Khazrin “Sebab apa?” – Ann Sebab pak ngah dah dinodai oleh mata awak bila awak tengok pak ngah tanpa baju hari tu.” – Khazrin Berkahwin dengan jiran sendiri langsung tiada dalam kamus hidup Ann. Sementelah dengan jiran yang namoak sombong tetapi ‘playful’ seperti Khazrin. Tetapi yang tidak pernah terfikir itulah yang menjadi kenyataan. Seperti aturan takdir kehidupan yang harus dia idamkan… Semua boring dah lengkap tapi ada satu borang yang masih belum terisi.” – Ann Pahit dan pedih untuk diterima. Yang nyata, Ann terluka. Namun saat dia kembali bangkit dengan rasa bahagia, kedukaan kembali menjengah buat kali kedua. “Kenapa tolak abang? Kenapa tak nak tengok muka abang? Hurm, baby? – Khazrin Takdir apakah yang telah membuatkan Ann terluka? Dan apa lagi yang harus dia hadapi untuk mengecapi rasa bahagia? It hurts to know the truth but it hurts more if you keep living in denial.


EMIR jeling jam di pergelangan tangan. Dia masih menunggu Anas yang tidak muncul-muncul. Sesekali gambar di dalam iPhone ditilik satu per satu. Dia cuba merealisasikan impian seorang gadis rugged a.k.a buah hati dalam diamnya. Dan dalam masa yang sama namanya pasti akan tercatat sebagai salah seorang penyumbang besar di butik tersebut. Siapa lagi kalau bukan Darling.

“Senyum aje abang kontraktor kita ni. Seronok buat bangunan, ya?”

Emir mengangkat pandangan. Anas berdiri dengan senyuman lebar. Telefon yang berada di tangan cepat-cepat disimpan masuk ke dalam poket seluar.

“Sorry, jalan jammed tadi. Aku tak boleh nak elak.” Anas tarik kerusi di hadapan Emir.

Kotak rokok terus dicapai selamba. Itu sudah tentu rokok kirimannya tadi. Dan tanpa disuruh, sekeping not dua puluh dikeluarkn dari dalam dompet dan disorok di depan Emir.

“Lebih masuk tabung. Nak kahwin nanti, kan.” Anas menyengih.

Tapi Emir sudah tekup muka. Malu betul dia dengan ayat perli kawan sendiri. Tak sudah-sudah nak mengenakan dia.

“Ingatkan kau dah sampai tadi. Rupanya aku sampai dulu,” bebel Emir. Sengaja nak buat kawan sendiri jadi serba salah. Padahal dia pun baru saja lima minit sampai. Airnya luak setengah sebab tekaknya terlalu haus.

“Kau pun satu, last minute bagi tahu nak lepak kedai ni. Kalau tempat biasa senang sikit aku nak ikut jalan pintas.”

Emir senyum. Salah sendiri juga, tiba-tiba saja nak ubah haluan makan di tempat lain. Restoran yang menyediakan masakan ala-ala kampung.

“Kau sorang aje ke?”

“Dah tu kau nampak aku berdua ke?”

“Eh, manalah tahu ada mana-mana mambang kau bawa datang sekali. Bolehlah kenal-kenalkan dekat aku.” Meliar mata Anas memandang sekitar restoran tersebut.

Emir menyengih sambil geleng kepala.

“Orang cakap dia tersengih pula. Dah, tak payah nak tayang gigi sangatlah. Kaukan anak mak. Selagi tak halal, mana boleh bawa perempuan keluar sesuka hati, kan. Macamlah aku tak tahu.”

“Apa kau bebel ni?”

“Yalah! Aku cakap betul apa. Orang jadi anak mak ni memang selalu mendengar kata. Sekali pun dia takkan membantah. Sebab tulah soal jodoh pun dia serah bulat-bulat pada mak. Kalau aku tak boleh. Jawabnya ke lautlah muka bakal bini aku nanti. Mak aku tu cita rasanya lain macam sikit,” komen Anas.

“Dah-dah. Kita datang sini sebab dah lama tak jumpa. Bagi tahu ajelah apa kau nak cakap tadi. Aku sedia mendengar.”

“Eh, macam tu aje? Senang betul.” Berlapis dahi Anas. Nafasnya yang tercungap-cungap berjalan dari parkir tadi pun belum reda lagi.

“Dah tu?” Emir kerut kening.

“Kalau ya pun bagilah aku bernafas dengan betul dulu. Baru aje sampai. Order minum pun tak lagi. Kejap.”

Anas bangun dan berlalu ke kaunter. Perbualan yang tidak sampai seminit dengan juruwang restoran tersebut membawa Anas duduk semula di kerusi berhadapan Emir.

“Mana Bella? Lama aku tak nampak dia keluar dengan kau? Ke kau tak bagi dia keluar rumah lagi?”

“Entahlah. Aku pun dah lama tak jumpa dia.” Jujur Emir menjawab.

Sebaliknya Anas kerut kening seolah-olah tak percaya mendengar jawapan sahabatnya itu.

“Kliselah ayat kau, bro . Tinggal sebelah- menyebelah takkanlah tak nampak muka kut?”

“Ya, aku dah lama tak jumpa Bella. Dia kerja, aku kerja. Mana sempat kami nak jeling-jeling mata.”

“Ini lagi aku tak percaya. Takkan sampai sidai kain belakang rumah pun kau tak nampak? Bella tu bakal calon isteri kau. Masa nilah korang nak kenal-kenal. Takkan nak tunggu tidur sebantal baru nak kenal?”

Emir mengeluh mendengar Anas membebel. Mengalahkan kakaknya pula. Tapi nak buat macam mana kalau apa yang lelaki ini cakap semuanya betul.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/329435/Lillyann’

PENGUMUMAN INDUSTRI: Kerjasama Xentral Methods dan DJI untuk Pasaran Dron dan Robot Pendidikan

Kerjasama Xentral Methods dan DJI untuk Pasaran Dron dan Robot Pendidikan

 

Oktober 2020, Cyberjaya – Syarikat Xentral Methods, lebih dikenali dengan portal ebook e-Sentral, sedang menjalinkan kerjasama dengan syarikat China Dà-Jiāng Innovations, 大疆创新, atau lebih dikenali sebagai DJI, untuk membangunkan pasaran robotik dan dron kegunaan Sains, Teknologi, Kejuruteraan, Seni dan Matematik (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM)) dalam segmen pendidikan Malaysia.

 

DJI, syarikat yang terkenal di dunia dalam industri penghasilan dron, sudah mula aktif dalam industri pendidikan dengan menawarkan penyelesaian penggunaan robotik dan dron untuk tujuan pengaturcaraan.

Integrasi perkakasan dan perisian DJI telah menghasilkan produk STEAM yang lebih canggih berbanding  produk-produk lain yang sedia ada di pasaran.

Melihat peluang ini, Xentral Methods Sdn Bhd, syarikat yang mengutamakan operasi kandungan digital dan sistem inkripsi kriptografi, memainkan peranannya sebagai pengedar produk pendidikan DJI untuk pasaran Malaysia.

Kedua-dua syarikat telah menandatangani perjanjian setelah berbulan-bulan berbincang. Hasilnya, Xentral Methods telah menjadi ahli baru dalam segmen pendidikan DJI yang sedang berkembang pesat.

Faiz Al-Shahab, 40, Pengarah Urusan Xentral Methods Sdn Bhd berkata, “Kita sebagai sebuah syarikat mementingkan reka cipta dan inovasi. Walaupun, produk China tidak terkenal dengan inovasi, DJI adalah syarikat yang istimewa.

Produk dan budaya kerja di DJI sangat mengagumkan sejak operasi syarikat tersebut bermula. Mereka telah menerajui hala tuju global untuk dron komersial di samping meraih kejayaan dalam industri dron dalam masa yang singkat, sesuatu yang jarang dilihat dalam syarikat-syarikat lain di China.”

Menurut Faiz, darah daging syarikatnya sentiasa wujud untuk mereka cipta dan membangunkan produk, dan bukanlah untuk  menjual semula produk milik syarikat-syarikat yang lain. Tetapi, apabila peluang DJI dibuka, ia dilihat sebagai terlalu lumayan untuk diketepikan.

Xentral Methods akan menawarkan dua produk pendidikan yang sesuai untuk kursus-kursus pengaturcaraan di institut-institut pendidikan tinggi Malaysia dan juga sekolah-sekolah awam dan swasta.

Produk pertama, Tello Edu, merupakan dron dalam bangunan bersaiz miniatur yang mudah dikawal dengan perisian yang berbeza serta selamat dan mesra pengguna untuk tujuan pendidikan.

Produk kedua ialah Robomaster EP, sebuah robot beroda mekanum yang berprestasi tinggi dengan fungsi tangan dan boleh atur cara melalui kod Scratch untuk pembelajaran tahap sekolah dan kod Python untuk pembelajaran tahap pengajian tinggi.

Orang dewasa juga akan teruja dengan keseronokan dan tarikan yang dibawa produk-produk tersebut.

 

Xentral Methods akan mengadakan pertandingan tahunan Malaysia dalam sektor pendidikan untuk kategori darat dan udara bagi kedua-dua produk DJI tersebut pada tahun 2021.

 

***

Untuk maklumat lanjut:

 

www.djieducation.com

www.xentralmethods.com

www.dji.com

 

Call      : +603-8328 0844

Email   : info@xentralmethods.com

 

https://youtu.be/jIdLErsfjIc
https://youtu.be/pK2qcSR7dSU
https://youtu.be/YcTDcphdObA

INDUSTRY ANNOUNCEMENT: Xentral Methods teams up with DJI for education line drones and robots

Xentral Methods teams up with DJI for education line drones and robots

 

October 2020, Cyberjaya – Xentral Methods, better known for its e-Sentral ebookstore, is now teaming up with China’s Dà-Jiāng Innovations, 大疆创新, or better known as DJI, to tackle STEAM (Science-Technology-Engineering-Arts-Mathematics) segment of Malaysian education.

DJI, who is world renown in drone making, has now entered the education industry with their answer to robotics and drones for programming.

The integration of DJI’s hardware and software has produced a STEAM product that is above the league of the others contemporarily.

Looking at this opportunity, Xentral Methods Sdn Bhd, who staple business is digital content and cryptographic encryption system, positions itself as distributor for DJI education line in Malaysian market.

The two companies signed up an agreement after months of discussions, making Xentral Methods the new family member in DJI’s fast growing education segment.

“We as a company highly value invention and innovation, and Chinese products although are not well known for its innovations, DJI however, is exceptional. DJI products and working culture have been spectacular from day one. They have taken the drone industry by storm and is spearheading the global direction for consumer drones, something that you do not see in other companies of China”, stated Faiz Al-Shahab, 40, Managing Director of Xentral Methods Sdn Bhd.

According to Al-Shahab, the genes of his company has always been to invent and build products, and was never to resell products of other entities. But when the opportunity with DJI arise, it was too irresistible for them to ignore.

Xentral Methods will be carrying two educational products suitable for programming courses in Malaysian higher learning institutes as well as public and private schools.

The first product, being Tello Edu, is a miniature size indoor drone easily computable using different software and is safe and friendly for education purpose.

The second product is Robomaster EP, a high-performance mechanome wheel robot with arm function and is programmable using Scratch codes for schools, and Python codes for higher learning.

Both of the education products will make even adult men drool over the potential fun and excitement these mechanical machines bring.

Xentral Methods will be organizing the annual Malaysian competition in education segment for land and air category, for both of the DJI products mentioned for the year 2021.

https://youtu.be/jIdLErsfjIc
https://youtu.be/pK2qcSR7dSU
https://youtu.be/YcTDcphdObA

 

***

For more information, please visit:

www.djieducation.com

Call      : +603-8328 0844

Email   : info@xentralmethods.com

 DELIMa, laman pendidikan digital baharu MoE, mendiskriminasi kandungan tempatan

DELIMA, laman pendidikan digital baharu MoE, mendiskriminasi kandungan tempatan, kata teknopreneur tempatan

 

Baru- baru ini KPM telah menlancarkan Digital Education Learning Initiatives Malaysia (DELIMa).  Ia merupakan sebuah laman pembelajaran digital yang membekalkan servis dan aplikasi pembekal luar seperti Google, Microsoft dan Apple secara percuma.

Ini maklum balas Pengarah Urusan Xentral Methods Sdn Bhd, Faiz Al Shahab mengenai perkara ini yang dikatakan telah mendiskriminasi kandungan tempatan. Beliau juga telah menyuarakan perkara ini kepada KPM bersama surat di bawah.

 

YBRS. DR. HABIBAH BINTI ABDUL RAHIM
KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA
PEJABAT KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA (KPM)
ARAS 8 BLOK E8

KOMPLEKS E, PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62604 WILAYAH PERSEKUTUAN PUTRAJAYA                                                                                       17 JUN 2020

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

YBrs. Dr. Habibah yang budiman,LAMAN SESAWANG DIGITAL EDUCATION LEARNING INITIATIVE MALAYSIA (DELIMA) MENDISKRIMINASI TEKNOLOGI DAN KANDUNGAN DIGITAL TEMPATAN

 

Merujuk perkara diatas, saya bagi pihak syarikat, sedar akan niat murni Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mendemokrasikan sumber pendidikan digital. Namun pada masa yang sama, kami berpendapat bahawa pegawai-pegawai dalam KPM secara sistematik, mendiskriminasikan teknologi dan kandungan digital tempatan.

 Pada konteks makroekonomi Negara, bagaimanakah ianya demokrasi jika kita menindas diri kita sendiri?

Saya merujuk kepada laman sesawang DELIMA, yang baru dilancarkan, dan melihat bahawa semua inisiatif aplikasi dan kandungan digital tempatan telah diketepikan.

KPM dengan bangganya mengagong-agongkan teknologi dan aplikasi luar negara, dan berusaha sedaya upaya untuk menenggelamkan segala inisiatif tempatan yang maju.

YBrs. Dr. Habibah,

Untuk pengetahuan, Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) telah pun memulakan inisiatif perpustakaan digital sejak 2013, dan telah menggabungkan beberapa pelantar sumber digital dibawah payung u-Pustaka (jawapan PNM untuk mendemokrasikan sumber digital), dan perkhidmatan kami berjenama ELIB, menjadi pelantar sumber pinjaman e-Buku yang membawa variasi judul-judul tempatan.

ELIB secara statistiknya menyumbangkan lebih daripada 250ribu patron untuk u-Pustaka, dan untuk tahun 2020 sehingga 31 Mei sahaja, ELIB telah membawa lebih daripada 136 ribu pinjaman e-Buku, lebih daripada 1.2 juta hits trafik, dan lebih daripada 2 juta paparan halaman untuk u-Pustaka. Tidak dapat dinafikan bahawa ELIB adalah perkhidmatan paling popular dalam u-Pustaka, dan sudah tentu jauh meninggalkan Overdrive dari segi kepenggunaan.

Izinkan saya tambah sedikit lagi data, iaitu pecahan genre pinjaman. Mengikut dapatan statistik juga, 81% daripada pinjaman di ELIB adalah daripada semua jenis kategori dalam Bahasa Malaysia, manakala koleksi New York Times Bestseller memberi sumbangan sebanyak 12% daripada pinjaman, dan 7% lagi terdiri daripada kategori-kategori Bahasa Cina dan juga Bahasa Inggeris daripada terbitan tempatan. Ini adalah bukan sebuah fenomena, ianya berlaku kerana majoriti rakyat Malaysia kini lebih selesa dengan berbahasa Melayu, disebabkan oleh polisi menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantaran dalam sekolah sejak 1976, sebuah polisi KPM sendiri.

Dr. Habibah yang saya hormati,

Jadinya soalan besar disini adalah mengapa dalam laman sesawang DELIMA, jika ikhlas, pautan pusat sumber bukan sahaja mengabaikan ELIB, malah juga mengabaikan laman web u-Pustaka (yang lebih rasmi), dan mengutamakan pautan Overdrive, yang merupakan sumber e-Buku daripada Amerika Syarikat dalam u-Pustaka?

Saya lihat juga tiada sebarang kandungan atau pun aplikasi daripada pemain tempatan yang lain, kerana jika perkhidmatan percuma yang menjadi pilihan, wujud juga koleksi video Edunation dan juga KPM eTextbook Reader, iaitu kepunyaan Perbadanan Kota Buku, agensi KPM sendiri, yang juga telah diketepikan. Ini semua adalah pemain-pemain lama dan matang dengan solusi yang maju untuk pendidikan di Malaysia, dan KPM tidak boleh memberi alasan tidak tahu. 

Apakah harapan untuk pemain industri tempatan jika sikap pegawai-pegawai dalam KPM adalah begini?

Pegawai-pegawai tidak membawa bincang secara telus sebarang rancangan dengan pemegang taruh tempatan, lagi-lagi yang kecil, hanya mengambil kira pandangan juru jual teknologi Barat atau paling hampir pun syarikat Telko tempatan sahaja.

Setelah melawat pameran pendidikan digital di luar Negara, pegawai-pegawai yang bergesel bahu dengan pembangun teknologi Barat ini merasakan mereka adalah pakar dalam bidang pendidikan digital, walaupun tidak melalui sebarang pengalaman pembangunan teknologi (ada perbezaan ketara antara membaca teori dan melaksanakan sesuatu untuk kegunaan kehidupan).

Sikap KPM adalah seperti orang kampung yang malu dengan orang kampungnya sendiri.

Saya faham bahawa alasan yang akan diberikan adalah tidak cukup masa untuk melibatkan semua pautan, namun sikap untuk hand pick Overdrive sebagai pautan menunjukkan sentimen pegawai-pegawai KPM yang hadap dengan produk Barat dan memandang rendah terhadap inisiatif tempatan.

Mengapa saya rasa amat kecewa adalah pada masa yang sama, wang Negara dicurah untuk syarikat-syarikat pemula tempatan memperkenalkan teknologi dan ekosistem baharu, supaya penjanaan ekonomi menuju revolusi industri 4.0 dapat diusahakan. Dana dan geran diberikan, tumpuan dan rangkaian dipupuk oleh agensi-agensi seperti MDEC, Cradle, Magic, MTDC dan yang lain, namun apabila tiba pada realiti, tiada sebarang sokongan yang diberikan oleh KPM dalam pelaksanaan atau pun perolehan teknologi tempatan.

Setiap negara maju mempunyai syarikat-syarikat teknologi yang mengetengahkan pengaruh dan mengumpul data untuk mereka membuat bekal menuju Revolusi Industri 4.0, kita pula di Malaysia dengan sewenang-wenangnya memberi data kepada teknologi luar supaya mereka dapat mencapai cita-cita mereka, meninggalkan kita sekadar pengguna bertauliah sahaja.

Sekali lagi ini jelas kelihatan apabila pautan moe-dl.edu.my adalah sekadar perkhidmatan ubah hala ke pelayan Google, supaya data setiap anak-anak kita disimpan oleh Google. Mudah dikatakan.

Namun sedekad dari sekarang, siapa yang perlu menjawab kepada anak-anak kita yang terasa diri mereka menjadi mangsa kecerdasan buatan (artificial intelligence) yang bermula daripada dataraya teknologi luar yang dibenarkan bersekongkol dengan KPM? Sudah tentu pegawai-pegawai yang membuat tetapan ini sudah pun pencen dan tidak bertanggungjawab lagi terhadap keputusan ini. KPM membuat keputusan hari ini yang tidak melindungi kepentingan masa depan murid-murid. Jika pegawai-pegawai tidak mementingkan perihal murid-murid, perihal industri tempatan, untuk siapakah pula pegawai KPM memberi khidmat?

Saya berharap bahawa perkara ini dibawa bincang, dan KPM juga perlu memahami senario semasa di Malaysia dengan lebih mendekati pemaju-pemaju teknologi tempatan. Semoga perkara ini diambil berat untuk kepentingan Negara kita.

Terima kasih saya dahulukan.

 

Yang Benar,

Syed Faiz Al-Shahab
Pengarah Urusan

 

Features in E-Sentral App to Nurture Reading Habits

Tuesday, February 25, 2020, Cyberjaya – Amidst all the political fiasco in the country, this year, Kuala Lumpur city has been recognized as the World Book Capital by UNESCO.

In line with this theme, the government, NGOs and industry players have worked hard to enhance the culture of reading in the country.

We often think that Malaysians do not like to read, but this assumption is completely misleading.

Malaysians in this era read more than they did decades ago because we always read on the screen of our devices.

However, what we read today is usually short texts in the form of messages, postings and snippet sharings.

According to various studies, the challenge in reading short texts promotes shorter attention span and reduction in mind concentration as well as stamina.

Xentral Methods Sdn Bhd, the operator of e-Sentral ebook store, has developed technologies that utilize data and AI to overcome the challenges short text reading bring.

According to e-Sentral Managing Director, Faiz Al-Shahab, long text reading or long form reading is a form of exercise for our minds.

“By reading long texts in the form of stories, biographies, information, or entertainment, our minds will develop stamina for a longer attention span, encourages cognitive thinking, stimulate imagination, and more thinking in general.

Unfortunately, we all agree that reading is important, but we do not understand why it is important”, Faiz said.

Faiz also explains how the new feature in E-Sentral app can be used to foster reading through technology.

“The updated e-Sentral application provides intelligence and analysis of our reading health.

A metaphor will be something like a weight loss app, where we measure calories, walking or running distance and so on, e-Sentral app measures user’s reading habits, and time spent reading.

The performance will also be provided in the form of brief reports from week to week, so that users will be encouraged to read more long text material.

Directly, e-Sentral app is an application that is used to stimulate reading interest, or to train yourself to practice a healthy long-text reading culture”, continues Faiz.

This technology behind reading analysis has also been applied by the company in digital libraries for schools.

In this context, a student’s digital book loan will be automatically measured when the student uses the digital book.

When students read of flip through pages of the digital books loaned, each page is matched by the time spent.

Then, a report will be generated by the system for teachers to monitor student’s reading performance.

Pioneering digital book industry and technology in Southeast Asia, E-Sentral began operations in 2012 with less than 100 ebook titles, and now offers over 300 thousand titles, and now champions long-form text reading through technology.

“Reading ebooks is becoming more common because naturally, consumers are switching the format to digital as consumers spend more time with devices.

As predicted, ebooks are also becoming more and more popular,” Faiz explained.

“On the other hand, ebooks are cheaper, more practical, because we can get or buy them anytime, there is always stock, no need to go out, as long as there is Internet, we can get the ebook and start reading.

For those who love to read, ebooks make it easy for them to carry multiple titles with them wherever they go, as if a small library were at their fingertips ”, continued Faiz.

As the print industry deteriorates, the use of digital books has increased day by day. e-Sentral has posted an increase of 177% in sales over the last 18 months.

The company’s intention is to become a leading application in reading and education in Southeast Asia.