Social Media Threatens Malaysian Reading Habit

In conjunction with UNESCO’s World Book and Copyrights Day

 

Friday, 22 April 2022, Cyberjaya – UNESCO sanctioned 23rd April of every year to be World Book and Copyrights day. This day is dedicated towards celebration of a society’s book reading activities, as well as a moment to reflect on the health check of a nation’s reading culture.

UNESCO encourages to use World Book and Copyrights Day as a socio-economic benchmark towards the education level of a society, as well as the prosperity of the book publishing and library industry of a certain nation.

On the same note, according to Faiz Al-Shahab, Managing Director of e-Sentral eBookstore, even though reading habits have drastically migrated from print to digital medium, it is hard to deny that reading culture of Malaysia is in dire.

“Reading does not capture the imagination of the digital native generation because this generation is trained to read via social media, and they are not trained to read long form which requires one to have longer attention span and imagination. Many out there thinks that if they can read, not illiterate, therefore they don’t have to read much anymore. What is not explained clearly to them is the importance of reading long form material like books, because this action is equivalent to exercise for your mind and thinking skills”, said Faiz.   

Faiz, 42, also stated that the activity of reading suffers from lack of time allocation due to social media monopolizing the time of our children and youth.

“In the conventional world, childrens’ time are divided to schooling hours, play time, time to watch TV, and time for homework. In between, one can still allocate reading books. Today, kids time are divided to schooling hours, time for homework, and time glued to devices and social media. Time for reading books disappears altogether”, Faiz adds. 

Besides the threat of social media stealing all the time, encouragement to read books also demised once COVID-19 affected Malaysia. Malaysian schools encourage lesser students to use libraries, hence the probability of students picking up a book is also relatively much lower than before.

When asked about how to improve this situation, Faiz states that promotion and reading campaign in the country is not effective, due to the fact that no emphasis on benefits of reading long form has been given to the public.

“We often hear that reading is good, but we hardly hear why it is compulsory to read. Malaysia need more entities to gather force and put through the importance of long form reading as it is a compulsory exercise for our minds, that long form reading triggers cognitive thinking, catalyses imagination, longer attention span, and thinking ability. Just like other organs of our body, our brain too requires exercise so that it is healthy and functioning. Reading is that exercise…”, stresses Faiz. 

“Legacy and resilience of a certain civilization heavily signified by its literature heritage, society’s knowledge, and advancement in technology. How can Malaysian civilization today sustain resiliency if its society does not have thinking ability, and drunk on social media?”, Faiz poses a question.

Faiz Al-Shahab is a digital tech figure that brought Malaysian book industry infrastructure into the digital world via e-Sentral eBookstore and ELIB digital book library. In tandem with World Book and Copyrights Day 2022, both of these platforms have received more than 1.1million local users.

Media sosial Ancam Kegiatan Membaca di Malaysia

Sempena Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia UNESCO

 

Jumaat, 22 April 2022, Cyberjaya – Tanggal 23hb April setiap tahun telah ditetapkan sebagai Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia anjuran UNESCO. Hari ini didedikasikan untuk setiap negara meraikan kegiatan membaca buku, dan juga untuk merenung semula kesihatan budaya membaca sesebuah negara itu.

Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia digalakkan oleh UNESCO sebagai penanda aras sosio-ekonomi terhadap tahap pendidikan sebuah masyarakat, serta kemajuan industri penerbitan dan perpustakaan sebuah negara itu.

Bertemakan topik yang sama, menurut Faiz Al-Shahab, Pengarah Urusan stor eBuku e-Sentral, walaupun kegiatan membaca telah mendadak beralih media dari cetak ke digital, namun budaya membaca negara adalah dalam paras merbahaya.

“Kegiatan membaca tidak mendapat sambutan dalam kalangan generasi digital native kerana golongan ini telah dilatih membaca oleh media sosial, dan tidak dilatih untuk membaca teks panjang yang memerlukan daya tumpuan dan daya imaginasi yang lebih tinggi. Ramai yang berfikir jika mereka boleh membaca, tidak buta huruf, maka mereka tidak perlu membaca buku lagi. Apa yang tidak dijelaskan adalah kepentingan untuk membaca teks panjang seperti membaca buku kerana kegiatan ini adalah senaman untuk minda dan fikiran kita”, kata Faiz.

Faiz, 42, juga turut mengatakan bahawa kegiatan membaca berebut masa dengan kegiatan media sosial, dan kini, media sosial memonopoli masa belia dan anak-anak kita.

“Dalam dunia dahulu, waktu anak-anak terbahagi dengan waktu sekolah, waktu bermain, waktu menonton TV, dan waktu untuk buat kerja sekolah. Masih boleh diselit waktu untuk membaca dicelah-celah waktu ini. Kini, waktu anak-anak terbahagi kepada waktu sekolah, waktu untuk buat kerja sekolah, dan waktu terpaku bersama peranti dan media sosial. Waktu untuk membaca buku terus terkubur,” tambah Faiz. 

Selain daripada ancaman media sosial memonopoli masa, dorongan untuk membaca bagi murid-murid turut merosot setelah Covid19 melanda Malaysia. Sekolah-sekolah Malaysia tidak mendorong lagi kegiatan di perpustakaan, maka minat untuk murid-murid mengangkat buku juga turut terhad. 

Apabila ditanya berkenaan langkah-langkah yang dapat dilakukan untuk membaiki budaya membaca di Malaysia, Faiz mengatakan bahawa kempen membaca dalam negara tidak berkesan kerana tiada penekanan diberikan untuk membuat orang awam faham tentang kebaikan membaca.

“Kita sering dengar bahawa membaca itu baik, tetapi jarang sekali kita dengar mengapa membaca itu wajib dilakukan. Malaysia perlukan lebih banyak pihak yang ketengahkan bahawa membaca teks panjang merupakan senaman wajib untuk minda, bahawa membaca teks panjang mendorong fikiran kognitif, memupuk daya imaginasi, daya tumpuan, dan kebolehan berfikir. Sama seperti tubuh badan yang lain, otak kita juga perlukan senaman supaya ianya sentiasa sihat dan berfungsi. Membaca buku adalah senaman untuk otak kita…”, tegas Faiz.

“Legasi dan daya tahan sebuah tamadun itu berlandaskan warisan sastera, kepintaran masyarakatnya, dan daya saing teknologi. Bagaimanakah tamadun Malaysia berdaya tahan jika masyarakatnya tidak mempunyai daya fikir, dan leka dengan media sosial sahaja?”, Faiz mengajukan soalan.

Faiz Al-Shahab merupakan tokoh teknologi digital yang telah membawa prasarana industri perbukuan Malaysia ke dunia digital melalui stor ebuku e-Sentral dan perpustakaan digital ELIB. Sempena Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia 2022, kedua-dua platform ini telah mencapai 1.1juta pengguna di tanah air.  

[SNEAKPEEK] SOULCATCHER

Soulcatcher by William Skelton

“Listen, Laura. Look at me.” He lowered his voice and bent down with his hands flat on the table, as if he was bargaining with a child. “Remember the last time, last term? That time was the last time they’d be offering you rehab. Do you remember? The last time. They made it real clear—the school board was done with you, and the union wouldn’t help you anymore either. You’ve run out of options.”

“I’m an excellent teacher—they know that. And I contribute tons of extracurricular activities. They can’t just replace me just like that.”

“They can, and they will. They probably already have.” Ryan turned away from his wife and went up the stairs to the small bathroom. After a few minutes he returned to the kitchen.

He started back up. “What you do to yourself is no longer my concern. I’m moving on. I’ve made up my mind. I told you myself, along with everybody else, that the last time would be the last time. This is it—I’m gone.” Ryan was firm.”

“I have a disease! I’m going to relapse from time to time,” Laura said, trying to justify her behaviour.

“I don’t buy that disease bullshit! A person who has cancer or diabetes can’t wake up tomorrow and decide not to have cancer or diabetes affect their lives. But you can wake up tomorrow and say you won’t let this affect your life anymore. Disease, my ass.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/352225

[SNEAKPEEK] CINTA HATI MR CHOCOLATE MARSHMALLOW

Cinta Hati Mr. Chocolate Marshmallow oleh Cahaya Ain

“OIT… sejak bila kau layan lagu jiwang ni?”

Faliq hanya menjeling dengan ekor mata. Kamal, teman baiknya sejak di tahun satu lagi masuk ke dalam studio yang menjadi tempat lepak jika mereka punya kelapangan atau tiada kelas.

“Apa hal, bro? Kau tangkap cintan dengan siapa ni?”

Kamal menegur lagi ketika lelaki itu menarik beg sandang melepasi bahu, lalu diletakkan di atas lantai. Keningnya terangkat sebelah ketika dia memandang Faliq yang sedang berbaring di sofa sambil memetik gitar. Mata lelaki itu terpejam, namun tangan masih memetik tali gitar mengalunkan lagu Westlife versi akustik.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/352002

[SNEAKPEEK] AMINAH TEMPO

Aminah Tempo oleh Sara Hezra

“Kau fikir apa, nyah? Muka je handsome tapi otak tumpul. Bodoh-bodoh pun tetap jugak otak kau tu kuning. Aku cakap bos kita tu dah ada yang punya. Out of stocklah kiranya. Yang kau melalut pergi kira jadual period dia tu dah kenapa?”

Harraz tampar kuat bahu Sarip. Menggelijat mak nyah yang mengaku sudah bertaubat tu. Melatah-latah sambil mencarut tapi apabila reda latah carutnya, laju mulutnya beristighfar. Tidak sia-sia setiap waktu zuhur Harraz paksa dan heret dia berjemaah di masjid.

“Berguraulah kau Sarip. Aku tak pernah pun nampak dia keluar dating.”

“Nak nampak macam mana, kau tu papa kedana. Dating kat kedai tom yam. Boyfriend Cik Meen tu jutawan. Dinner kat luxury restaurant. Macam manalah korang nak terserempak. Darjat berbeza!”

Harraz teguk air liur mendengar bebelan Sarip. Apabila nampak muka terkejut Harraz, tambah bersemangat Sarip nak bergosip.
“Yang dia cuti dua minggu tu, kau tau dia pergi mana? Dia pergi Paris dengan boyfriend dialah.”

Harraz ketap bibir, remuk-redam hatinya. Lemah-longlai tangannya hendak menuang serbuk Nescafe ke muk.

Kalau si Aminah Tempo out of stock, dia ni apa? Ready stock yang tak laku-laku?”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351987

[REVIEW] BANGLO ANDRESIA

Banglo Andresia oleh Noorsyafitri

Kerana minat dengan dunia mistik, mereka akhirnya menjejakkan kaki ke sebuah banglo yang sudah terbiar lama diberi nama Andresia. Ada apa dengan Banglo Andresia?

“Kau berhalusinasi je tu, Fia. Mana ada hantu.” – FIRDAUS HANAFI

Apakah benar yang dia lihat itu hanya halusinasinya semata-mata?

“Dia mungkin ada. Tapi kita je yang tak nampak, Fir.” – AFIA NURAYSYAA

Namun, satu demi satu kejadian menimpa mereka sehingga mereka buntu mencari jalan keluar.

“Kau matilah sorang-sorang. Aku tak nak mati.” – FIRDAUS HANAFI

Mampukah Firdaus dan Afia keluar dari rumah itu dengan nyawa yang masih dikandung badan?


Hai semua! okay, entry kali ni min nak bawak korang semua rasa mood seram-seram sejuk gitew. Hahahaha. Kali ni min nak ulas sebuah cerita yang bergenre seram yang bertajuk Banglo Andresia. Haa, dengar tajuk pun dah rasa macam seram kan. Tetapi, walaupun cerita ni seram, ia membawa beberapa pengajaran yang kita dapat peroleh dari membaca cerita ni.

Novel ini mengisahkan dua orang sahabat, iaitu Firdaus dan afia yang suka melakukan aktiviti-aktiviti paranormal untuk merakam kelibat-kelibat makhluk halus. Pada suatu hari, mereka bercadang untuk melalukan aktiviti itu di sebuah banglo yang sudah ditinggalkan akibat berlakunya suatu insiden yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Selepas dari insiden itu, maka rumah itu dikatakan terdapat pelbagai jenis cerita yang mistik dan mengerikan.

Disebabkan rumah itu meninggalkan banyak cerita mistik, ia telah menarik minat dua sahabat ini untuk menerokai alam mistik yang terdapat di Banglo Andreia itu. Selepas suatu ketika mereka berada di banglo itu, Afia telah diganggu oleh sebuah entiti yang mengerunkan. Dia memberitahu kepada Firdaus berkenaan gangguan tersebut tetapi Firdaus tidak mengendahkannya. Firdaus juga bercakap besar berkenaan makhluk halus yang ia hanyalah halusinasi dan sebagainya. Selepas daripada itu terjadilah berbagai insiden yang ngeri dan menakutkan sehinggalah mengakibatkan kematian diantara mereka. Bak kata perpatah, ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua.

Buku ini sesuai dibaca dari peringkat remaja hinggalah dewasa kerana buku ini dapat pelbagai pengajaran yang kita dapat peroleh dari situ. Jadi min sangat mengsyorkan korang semua untuk baca buku ni.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351964

Pesta eBook Keluarga Malaysia

 

Isnin, 8 Nov 2021, Cyberjaya – Mulai bulan November 2021, satu kerjasama yang dinamakan Semarak Membaca (semarakmembaca.com) antara kerajaan dan pihak industri terjalin untuk mengedarkan baucar eBuku kepada rakyat Malaysia untuk memudahkan pembelian eBuku dan meringankan beban kos pulang ke sekolah. Baucar Buku Semarak Membaca adalah inisiatif di bawah Program Semarak Seni Budaya oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia melalui Perpustakaan Negara Malaysia, Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA) dan rakan-rakan industri buku Malaysia, termasuk stor eBuku e-Sentral.com. Ia bertujuan untuk memulihkan serta merancakkan ekosistem seni, budaya dan warisan yang terkesan akibat penularan wabak COVID-19.

Untuk menyemarakkan lagi usaha ini, stor eBuku e-Sentral.com akan mengadakan Pesta eBook Keluarga Malaysia, yang akan menyediakan diskaun sehingga 50% untuk eBuku dan buku audio. Pembaca juga boleh menebus baucar RM10 untuk pembelian bernilai RM20 dan ke atas semasa tempoh promosi. Sememangnya diskaun berlipat ganda dapat dirasai pengguna apabila mengaplikasikan baucar Semarak Membaca. Pesta eBook Keluarga Malaysia akan bermula pada Khamis 11 November 2021 sehingga 18 November 2021.

Pesta Buku Digital ini diharap akan dapat menarik minat pembaca untuk membaca lebih banyak teks panjang dan membudayakan sifat suka membaca dalam kalangan rakyat Malaysia menggunakan aplikasi pembaca e-Sentral yang boleh dimuat turun melalui platform Apple Appstore dan Google Playstore.

 

Untuk maklumat lanjut, klik pada pautan di bawah:

 

Web     : www.e-sentral.com

Apple Appstore: https://apps.apple.com/my/app/e-sentral/id464707103

Google Playstore: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.esentral.reader