REVIEW DESIGNER ABANG CENGEH

9789674462338-medium
EBUKU DESIGNER ABANG CENGEH OLEH MASTURA ABDULLAH

Cengeh! Menyakitkan hati! Cerewet! Kaki buli! Oh, bukan! Syed Badiuzzaman pembuli besar!

Itu label paling sesuai untuk Syed Badiuzzaman dari Ainul Mardhiah. Semenjak mengenali Syed Badiuzzaman yang juga merupakan majikannya, hidup Ainul Mardhiah huru-hara. Apa yang Ainul Mardhiah buat semua tidak kena di matanya.

Hakikatnya, Syed Badiuzzaman lahir dari keturunan Syed dan diasuh sedari kecil untuk memakai pakaian yang ditempah khusus daripada tukang jahit sahaja. Sebab itu, dia membesar dengan segala sifat cerewet, memilih dan kurang penyabar. Dek perihal pakaian sahaja, Syed Badiuzzaman terpaksa mengiklankan jawatan Pereka Fesyen Peribadi di saluran akhbar. Dan dalam tidak sedar, Syed Badiuzzaman telah menemuduga seorang pereka fesyen peribadi, merangkap calon isteri. Bolehkah Ainul Mardhiah bertahan dengan Syed Badiuzzaman yang cengeh itu?


Huaaa!! Cerita ni admin tak jangka akan ada jalan cerita sebegini. Ada sedikit plot twist yang admin ingatkan jadi macam ni tapi jadi macam tu! Jalan cerita tak berat seperti yang admin sangkakan daripada tajuk. Jadi, don’t judge a book by it’s cover! Admin silap menilai rupanya.

Haha! Anyway cerita Designer Abang Cengeh ni best bagi admin sebab kita memang akan geram dengan Syed Badiuzzaman. Ya! Geram betul admin dengan dia. Tapi ayat paling win yang admin suka dari dia ialah, “Tak perlu aku ucap cinta dan sayang untuk membuat kau jatuh sayang. Aku ajak kau kahwin tu beri makna yang lebih besar dari segala-galanya,”.. Pergh!! Sekarang admin dah tahu, jangan minta yang pelik-pelik. Cukup la sekadar kita tahu dia sayang kita.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75679/designer-abang-cengeh

[SNEAK PEEK] COMEY

9789670954295-medium
EBUKU COMEY Oleh Noor Azlin & Nur Farahida

Sejak tadi, Mek Sara buat hal. Kadang-kadang menangis, kadang-kadang menjerit. Dia nak aku sikatkan rambut dengan sikat pemberian mek, sedangkan sikat tu dah hilang. Puas aku cari sikat dia merata-rata. Walaupun aku cuba ganti dengan sikat baru, yang lebih cantik dan hampir menyerupai sikat yang hilang itu, dia tetap taknak. Aku pun dah mati akal. Mek Fesah pun tak balik-balik lagi. Kata cuti dalam dua-tiga hari aja. Ni dah nak dekat seminggu. Tengah sibuk-sibuk cari sikat ni, tiba-tiba ada orang bagi salam. Macam ramai saja yang datang. Masalahnya sekarang, aku tak boleh tinggalkan Mek Sara sorang-sorang. Kalau ada Mek Fesah, tak adalah jadi macam ni. Suara orang bagi salam makin kuat, Mek Sara pula tak henti-henti menangis.

“Meta deh,” aku cuba memujuk Mek Sara yang kelihatan tidak terurus. Sempat aku intai melalui tingkap siapa yang datang ke rumah. Bunyi loceng di luar pagar bertingkah dengan orang yang bagi salam. Alamak, Tengku Mikail Farizi datang dengan keluarganya! Baru aku teringat yang masa diorang datang haritu, aku janji nak bagi jawapan selepas seminggu. Nak cakap macamana ni? Tak teringat langsung yang aku kena buat keputusan tentang lamaran haritu. Setuju ke tak ya? Umur aku ni dah nak dekat sezen. Kalau tolak, ada lagi ke lamaran yang akan datang?

“Adik Mek, meta deh. Kak Mek tubik meta jah.”

“Kak Mek… jangelah tingga adik.”

“Metalah dik deh, ado ore mari tu. Ingak dok pese Mek, kito keno hormak ko tetamu.”

Tanpa menunggu jawapan Mek Sara, aku capai alat kawalan pintu pagar dan membukanya. Kesian pula tengok diorang tercegat kat luar pagar. Mak Ku dah singsing lengan baju sampai ke atas. Merelip barang kemas dia. Bukak saja pintu kereta, dua buah kereta mewah masuk ke dalam perkarangan rumah. Dari salah satu kereta tu, keluarlah wajah pemuda yang aku pernah gilakan dulu. Tengku Mikail Farizi muncul siap dengan baju Melayu dan bertanjak. Nasib tak bawa keris je. Ni dah macam orang nak kawin terus aje ni. Gerun pula aku tengok.

Mak Ku yang mula-mula melangkah masuk dalam rumah terus peluk aku. Tak bernafas aku kejap. Sempat pula dia berbisik kat telinga aku, kata ada sesi pantun pulak lepas ni. Tak paham aku kenapa Mak Ku ni suka sangat nak berpantun. Dia pernah jadi juara berpantun seluruh Kelantan kut.

“Hmm… mek mitok diri ko dapur meta, nok wak air ko tetamu.” Aku bingkas bangun tetapi sempat dihalang Mak Ku di sebelah. Kaki dia tahan kaki aku pula tu. Nasib tak dibentisnya. Daripada nak bangun, terus tak jadi bangun. Mak Ku kata diorang semua dah tak sabar nak tunggu keputusan aku, terutamanya Tengku Mikail Farizi yang sejak tadi tak berkelip-kelip pandang aku. Naik rimas pulak rasanya.

“Anok mudo pegi mengembaro, keputuse Mek Fesah lagu mano?” Ha, dia dah start acara pantun-pantun ni. Nasiblah dua kerat saja. Tapi dua kerat pun payah juga aku nak menjawabnya.

“Ginilah, Mok Ku, sayo raso…” Belum pun aku habis cakap, Mak Ku dengan riak muka tak puas hati nak juga aku jawab secara berpantun. Dah kenapa agaknya orang tua ni? Kemaruk pantun ke apa? “Jalan-jalan di tepi paya…..”

“Jadi Mek Fesah jawab ya.”

Terpinga-pinga jugak aku masa tu. Belum pun habis pantun aku jawab. Mak Ku terus tarik tangan aku dan tubuhku terasa terhimpit dengan rangkulannya yang agak kuat.

“Betul ko Mek Fesah jawab ya?” Tengku Mikail Farizi tengok betul-betul tepat kat mata aku. Entah sebab apapun aku tak tahu, laju saja aku angguk. Mak Ku terus raup tangan ke muka. Tengku Mikail Farizi pun tersengih suka.

“Tapi sayo tokleh tingga rumoh ni ngo adik sayo Mek Sarah. Sapo-sapo jah nok nikoh ngo sayo keno duduk rumoh ni.”

Tengku Mikail Farizi berfikir agak lama sebelum kata dia tak kisah, asalkan lamarannya diterima. Terkejut juga aku bila dia hulurkan cincin berlian kepada Mak Ku. Eh, aku cuma cakap setuju saja, belum nak kahwin lagi. Mak Ku kata itu cincin tanda jadi dan aku sudah pun dicup oleh Tengku Mikail Farizi. Bergilir-gilir rombongan daripada keturunan diraja tu peluk aku sebagai ucapan tahniah. Siap ada yang cakap aku tak buat pilihan yang salah sebab Tengku Mikail Farizi akan jadi suami yang perfect ten. Sebenarnya aku tak kisah perfect ten ke tak asalkan suami aku tu suami yang soleh dan memahami, dah. Sedap mata memandang tu sebagai satu bonus kat mata aku saja.

“Kiro jadilah deh.” Mak Ku tak semena-mena memeluk aku lagi, entah untuk kali keberapa. Aku layankan saja. Nanti kecik hati pulak orang tua tu. Tengku Mikail Farizi senyum sampai ke telinga. Tapi tiba-tiba terdengar seperti bunyi kaca pecah dari bilik Mek Sara. Mungkin gelas pecah masa dia nak ambik air. Tak fikir apa dah, aku tergesa-gesa ke kamar Mek Sara. Mak Ku dan Tengku Mikail Farizi pun ikut aku. Tak sempat aku nak larang. Sejak dia sakit ni, Mek Sara tak biasa menerima kunjungan orang yang dia tak kenal kecuali bomoh, ustaz dan pawang. Tu pun aku terpaksa pujuk bersungguh-sungguh. Kalau tak, jangan harap dia nak bagi orang datang. Kadang-kadang tu kawan-kawan dia datang pun aku terpaksa suruh balik sebab Mek Sara tak ingat diorang. Kalau datang masa meracau dia, lagi teruk. Sampai saja kat bilik dia, Mek Sara dah terjatuh kat lantai. Dia mengengsot sambil cuba nak kutip kaca-kaca yang bertaburan. Cepat-cepat aku halang, takut jari dia terluka. Tangan Mek Sara menggagau mencari tangan aku. Mata dia berkelip-kelip seperti menahan pedih.

“Bakpo, dik?” Aku angkat tubuhnya perlahan-lahan.

“Mato adik kabur, Kak Mek, adik tok napok. Pah tu adik dahago sangak nok minung air, nok panggil Kak Mek tapi Kak Mek ado tetamu.” Mek Sara teresak-esak menangis. Perlahan aku usap belakangnya sambil membacakan ayat-ayat Quran yang aku ingat serba-sedikit.

“Mek Sara… ni Abe Mikail. Mek Sara tok ingak ko abe doh ko?” Mek Sara memandang muka aku agak lama. Lepas tu dia menggeleng beberapa kali.

“Tok bowok gi berubak ko, Mek Fesah?”

“Doh banyok doh hok kito ikhtiar, Mok Ku, tapi satu pung tok jadi.”

“Mok Ku ado kenal denga sore bomoh ni, terkenal juga orenyo. Banyok jugok hok jadi berubak ngo dio.” Dalam hati aku kata, tak ada salahnya mencuba. Mana tahu kalau Mek Sara boleh sembuh kali ni.

“Sapo dio, Mok Ku?”

“Meta deh… Mok Ku WhatsApp saing Mok Ku meta. Dio la hok bowok Mok Ku gi paka su… su…. eh, maksudnyo, dio la hok bowok Mok Ku gi berubak sano dulu.” Mok Ku mengeluarkan iPhone daripada tas tangannya yang berjenama Louis Vuitton. “Ha dio balah doh.. namo dio Mok Bondo, duduk kat PCB.”

Aku cuba mengingat kembali kat mana aku pernah dengar nama tu. Oh ya, Mak Bonda yang duduk kat banglo mewah tu. Mek pernah bawa aku pergi sana sebab nak tambahkan seri wajah. Mak Bonda…

 

──♦──

 

Puas aku telefon Mek Fesah suruh dia balik, tapi telefon tak pernah berangkat. Buat apa ada telefon kalau malas nak angkat. Masuk harini, dah dua minggu Mek Fesah tak balik-balik. Dalam rekod dia, Mek Fesah cuma bagi nombor telefon tangan saja. Nombor telefon rumah tak ada pulak. Alamat rumah pun dia tak bagi. Aku tak salahkan dia pun. Ni atas sebab kecuaian aku sendiri sebab tak dapat jejak pembantu rumah yang hilang. Dah berapa kali aku geledah bilik Mek Fesah. Tak ada apa yang aku boleh jadikan petunjuk untuk mencari dia. Semua barang dia dah bawa balik. Memang aku perasan juga yang dia bawa beg yang agak besar masa balik kampong haritu. Ada aku tegur yang beg dia tu macam nak balik berbulan-bulan. Mek Fesah sengih saja. Dia kata tu semua hadiah untuk mak dan adik-beradik kat Kuala Krai. Tak ada apa yang mencurigakan masa tu. Dia pun berlagak macam biasa saja. Tak ada barang hilang pun. Rantai emas pemberian Mek masih tersimpan rapi dalam kotak khas. Nak kata dia pencuri, tak ada apa yang hilang, kecuali sikat kesayangan Mek Sara. Tapi dia nak buat apa dengan sikat tu? Bagi aku sikat tu nilainya tak seberapa.

“Kak Mek bilo nok nikoh?”

Aku berhenti menyuap mee goreng. Mek Sara pandang aku tepat pada mata. Lama dia tengok aku. Sebelum ni topik perbualan kami tak pernah sampai ke tahap perkahwinan aku. Pasal aku dan Mikail pun tak pernah aku ceritakan. Belum sampai masanya lagi.

“Mek mesti suko kalu Kak Mek nikoh.”

“Adik suko ko kalu Kak Mek nikoh?” Mungkin ini soalan yang terbaik untuk aku tahu apa dalam hatinya. Mek Sara dah lama terlantar sakit dan tak ada orang yang sanggup nak jaga dia. Bakal suami aku nanti kena betul-betul faham yang aku ada tanggungjawab untuk jaga Mek Sara sampai dia sembuh. Dah bertahun-tahun aku jaga dia. Takkan aku nak lupa pesanan arwah Mek semata-mata sebab nak kahwin. Kali ni aku nekad nak bincangkan soal Mek Sara dengan lebih serius. Tengku Mikail Farizi kena tahu yang aku tak main-main bila aku buat keputusan untuk mencari suami yang sanggup tinggal di sini bersama-sama untuk jaga Mek Sara.

“Adik suko, Kak Mek. Nikohlah denga ore molek. Hok bulih jago Kak Mek. Tokke Kak Mek nok jago adik sapa bilo-bilo.”

Sebak hati aku dengar kata-kata Mek Sara. “Kak Mek nok nikoh ngo Abe Mikail. Bule depe. Kito keno panggil Cik Nab mari sini mula, ado ore nok tengok Adik Mek. Muking Kak Mek keno wak persiape untuk kawin tu.”

Dia angguk tapi aku tengok muka dia berseri-seri. “Sekali-sekalo Kak Mek keno fikir pasa diri-sediri. Kak Mek keno cari kebahagie utuk diri Kak Mek.” Dalam keadaan sakit-sakit pun, dia masih fikirkan untuk diri aku. Mek Sara memang seorang adik yang baik.

“Kau Kak Mek nikoh ngo Abe Mikail pung, Kak Mek keno duduk sini jugok. Abe Mikail pung setuju. Dio pehe keadae adik.” Aku menyapukan bedak di mukanya. Adik Mek memang suka haruman Baby Johnson. Dia pun suka sangat kalau aku letakkan bunga kemboja dalam bilik. Haruman kemboja mengingatkan kami pada Mek yang dah tak ada. Kalau dulu, Mek suka tabur bunga kemboja atas katil. Sampai satu bilik berbau kemboja. Mek pun tak pernah pakai minyak wangi mahal-mahal walaupun dia berkemampuan. Cukup sekadar kemboja dan renjisan air mawar, itulah pewangi semulajadi Mek. Dulu masa kecik, kami berlumba-lumba kutip bunga kemboja untuk Mek. Siapa yang paling banyak akan dapat hadiah istimewa. Dan biasanya Mek memang akan bagi hadiah spesel. Semua orang pun dapat. Bunga kemboja tu Mek akan taburkan dalam bilik kami.

“Semale Mek maghi.”

Terkejut aku dibuatnya, nak terpelanting bedak Baby Johnson yang aku tengah pegang. “Adik mipi kut. Teringak sangak ko Mek.” Aku berlagak macam biasa.

“Dok… Mek maghi duduk dekak adik. Dia tolong sisir rambut adik mace dulu.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79145/comey

[SNEAK PEEK] AKU ALERGIK CINTA

9789678606271-medium
EBUKU Aku Alergik Cinta Oleh Ilyana Hani

AIFA duduk bertentangan dengan Amira. Dia memilih mi kari dan jus epal manakala Amira memilih nasi ayam dan Milo ais.
“Ramai juga orang di restoran ni, ya,” kata Aifa. Dipandang kiri dan kanan, dia melihat keriuhan pelanggan menjamu selera.
“Makanan di sini sedap. Kalau kena beratur panjang pun, akak tak kisah sebab berbaloi. Nasi ayam ni memang sedap. Sup dia pun power.”
Aifa mengangguk. Dia memulakan suapan pertama selepas membaca doa makan. “Betullah akak, sedap makanan di sini.”
“Kalau nak tahu, kedai ni dah jadi port wajib akak waktu rehat.” Dicubit sedikit ayam lalu dicecahkan ke dalam sos.
“Boleh saya duduk di sini.”
Automatik Aifa mendongakkan kepalanya sebaik sahaja mendengar suara itu. Dia sangat-sangat kenal akan suara itu. Suara musuh ketat a.k.a mamat sengal. Aifa tertoleh-toleh ke kanan dan ke kiri.
“Meja lain semuanya dah penuh. Sebab itulah, saya duduk kat sini.” Bagai memahami, Hakimi terus memberitahu apabila melihat kepala Aifa tertoleh ke kiri dan ke kanan.
“Duduk ajelah. Tak ada pun tulis nama kat situ.” Amira memandang Hakimi. Pelik benar perangai lelaki ini hari ini. Selalunya dia akan duduk sahaja tanpa dijemput. Hakimi mengambil tempat di sebelah Amira. Dipandang wajah mencuka Aifa.
“Minah gengster, makan mi kari aje ke? Kau tak makan nasi ke?”
Aifa tersedak tatkala mendengar panggilan keramat itu keluar daripada mulut Hakimi. Memang nak kena cili lelaki ni! Hilang selera makan dibuatnya. Dia menyedut airnya. Dia menjeling geram ke arah Hakimi. Bersahaja riak muka Hakimi, tanpa ada secebis rasa bersalah!
“Aifa naik dululah, nak solat. Lepas ni nak kena ke tapak projek.” Aifa memberi alasan sedangkan seleranya sudah diragut oleh Hakimi. Dasar mamat sengal!
“Duduklah dulu, habiskan makanan tu. Awal lagi, baru pukul 1.15. Kimi pun baru aje makan ni,” pujuk Amira. Dia perasan riak wajah Aifa yang sudah berubah. Masam mengalahkan cuka!
“Tak apalah akak, Aifa nak naik solat dulu.” Aifa terus meninggalkan Amira dan Hakimi.
Hakimi menjuihkan bibirnya. ‘Sikit-sikit merajuk, itulah perempuan!’ Hatinya menyampah!
“Kenapa tiba-tiba aje Aifa balik ke pejabat?” tanya Amira kehairanan. Dilihat Aifa berjalan sehingga hilang daripada pandangan.
“Entahlah! Moody aje, bulan mengambanglah tu.”
“Kau ni Kimi, ke situ pula! Dia cakap nak solat tadi. Takkan bulan mengambang pula.” Amira membela Aifa. Itulah lelaki, asalkan moody pastinya dicop datang bulan. Tak ada benda lain yang nak difikirkan!
“Manalah aku tahu!” Hakimi masih dengan riak wajah tidak bersalahnya. Malas memikirkan minah gengster itu! Tapi bila difikirkan balik, mungkin juga minah gangster itu merajuk kerana dia memanggil gelaran keramat itu tadi. Terbit jua rasa bersalah dalam dirinya.
“Mesti dia lapar nanti. Sebelum ke Cyberjaya nanti, kau singgah belikan makanan untuk di. Pengsan pula budak tu nanti. Eh, kenapa kau panggil dia minah gengster tadi? Aku perasan muka Aifa mencuka selepas kau panggil dia minah gengster. Kenapa dengan kau ni? Dia baru kerja sehari, kau dah buli dia.”
“Sebab aku panggil dia gengster, dia terus berubah ke?” Dahi Hakimi berkerut seribu. Gadis seganas itu tidak mungkin terkesan hanya kerana perkataan ‘minah gengseter’. Lagipun beberapa hari lepas, sewaktu dia menggelar gadis itu minah gengster, tidak pula dia merajuk tetapi berubah menjadi singa adalah!
“Yalah… takkan aku nak menipu kau pula.” Amira meyakinkan Hakimi.
Hakimi rasa bersalah pada Aifa. Kerana dia, gadis itu hilang selera makan. Terfikir juga andai gadis itu pengsan di tapak projek nanti, mahu berpeluh dia kena menjawab dengan Encik Fitri! Dia bangun dari duduknya.
“Nak ke mana pula ni? Makanan tak habis lagi.”
“Aku nak tapaukan makanan untuk Aifa. Mati aku nak menjawab kalau dia pengsan nanti. Jap lagi aku sambung makan balik.” Acuh tak acuh Hakimi menjawab. Kalau dah perempuan tu perempuan juga. Mulut tu suka sangat membebel. Tambah-tambah yang sudah berkahwin. Aduh… mahunya cair tahi telinga! Hari-hari membebel!

HAKIMI melihat jam di pergelangan tangannya. ‘2.31 petang. Hmm… siaplah kau!’ Dia tersenyum sinis saat melihat langkah kalut Aifa. “Cuba berjalan cepat sikit. Kita dah lambat. Sekarang dah pukul 2.31 tau.”
“Aku lewat seminit aje.” Aifa menjawab, geram kerana acap kali dipermainkan.
“Inilah perempuan, lembab buat kerja.”
“Kita pergi kereta asing-asinglah. Lepas ni mesti terus balik rumah. Takkanlah nak tinggalkan kereta aku kat sini?” Polos sahaja Aifa bertanya.
“Nanti aku bawa kau balik sini, ambil kereta kau. Dahlah… masuk cepat!”
Sudah hampir sepuluh minit perjalanan, namun suasana antara mereka senyap sunyi.
“Kenapa dengan kau ni? Senyap aje. Aku rasa katak terkecik tulang ikan pun tak senyap macam kau ni!” Hakimi memecahkan kesunyian antara mereka.
Hampir terburai tawa Aifa mendengar Hakimi meminjam kata-katanya tempoh hari. “Kau ingat lagi?”
“Mestilah, minah gengster serang aku, mahunya aku tak ingat. Mulut dia punyalah berbisa.”

“Kau mengata aku! Kenapa kau panggil aku minah gengster depan kak Mira tadi?”
“Mulut aku, ikut suka hati akulah!” Sengaja Hakimi membakar hati Aifa. Dia sudah nampak riak tidak puas hati pada wajah gadis itu.
“Kalau macam tu, aku pun boleh panggil kau mamat sengal, kan?”
“Aku tak halang kau nak panggil nama aku mamat sengal ke, apa ke! Aku tak kisah. Tapi, kau kena ingat kau bawah pengawasan aku. Kalau aku cakap pada bos you are not up to my expectation, can you imagine what will happen to you?” ugut Hakimi.
“Kau ugut aku! Hisy… berani kau!” Jari Aifa sudah mendarat di lengan Hakimi. Dicubit sekuat hatinya.
“Sakitlah, aku tengah drive ni! Kau nak kita balik ke rumah dengan van berlampu di atas tu ke?” Hakimi cuba mengelak cubitan berbisa Aifa.
“Van berlampu di atas? Apa tu?” soal Aifa, pelik.
“Ambulanlah, mangkuk! Takkan itu pun tak tahu?”
“Mangkuk tu berguna tau. Kita boleh makan guna mangkuk!” Petah Aifa menjawab. Dihadiahkan jelingan tajam buat Hakimi.
“Memanglah, mangkuk boleh diguna untuk makan mi kari. Sedapkan?”
Bukkk!!! Satu tumbukan mengena lengan Hakimi. Mengaduh dia kerana tidak menduga sama sekali, Aifa akan menghadiahkan tumbukan seganas itu!
“Sakitlah! Mahunya patah lengan aku. Setiap minggu kau pergi gym ke? Semacam aje aku tengok kau ni?”
“Aku ni belajar taekwondo tau! Berani kau kacau aku, kan? Karate baru kau tahu!”
“Memang sah kau ni gengster! Kau ni lelaki menyamar jadi perempuan ke apa? Ganas sangat aku tengok!” Hakimi masih mengusap-usap tangannya. Hebat juga penangan budak ini.
“Eeii… diam boleh tak? Bisinglah mulut kau tu! Kau drive elok-elok, lagi bagus daripada kau asyik mengata aku!” Aifa berpeluk tubuh. Malas dia mahu melayan kerenah mamat sengal itu!
Hakimi menjuihkan bibirnya, meraikan kemenangan entah untuk kali ke berapa. Mudah aje nak kalahkan budak ni. Hehehe… Dia gelak jahat dalam hati.

AIFA berjalan di belakang Hakimi. Dia sekadar memerhatikan tingkah lelaki itu. Ini kali pertama dia turun ke tapak projek. Jadi dia mengambil pendekatan untuk dengar dan lihat sahaja. Sudahlah dia memakai baju kurung. Susah benar untuk bergerak ke sana ke sini.
“Semuanya berjalan dengan lancar. Pembinaan mengikut spesifikasi dan yang paling penting, jangkaan binaan ni siap adalah seperti yang dijanjikan. Minggu depan kita ke sini lagi.” Hakimi memandang Aifa sekilas. Dapat dilihat titik-titik jernih yang pada wajah itu.
“Kau tu engineer. Lain kali kalau ke tapak projek, pakai kasut biasa sudahlah. Tak perlu beria-ria nak pakai kasut tinggi. Tempat ini bukan untuk melaram. Lainlah kalau kau tu pengarah urusan syarikat. Kau nak pakai kasut tinggi seratus inci pun boleh. Tak ada orang yang nak bising,” bebel Hakimi.
Merah padam muka Aifa menahan malu.
“Jom balik. Kau nak tidur sini ke?” Hakimi berjalan meninggalkan Aifa.
“Aku ada rumahlah! Mestilah aku nak balik!” Aifa mengekori Hakimi masuk ke dalam kereta lelaki itu. Banyak cakap betul mamat ni!
“Aku tahulah kau ada rumah. Sebab itulah aku ada jiran yang suka cari pasal. Baru hari pertama aku kat situ, dah cari gaduh!”
Panas telinga Aifa mendengar kata-kata Hakimi itu.
“Abang kau kerja doktor ke?” soal Hakimi.
“Kenapa kau nak tahu? Sibuk aje!”
“Sombongnya! Aku tanya tentang abang kau, bukannya aku nak tahu tentang kau! Jangan perasanlah!”
“Kalau betul doktor pun, kenapa? Kau nak jadi kakak ipar aku ke?”
“Kau ni rabun ke? Kau nak aku singgah kedai cermin mata ke? Kes serius dah ni sampai lelaki dengan perempuan pun tak tahu beza! Ataupun sebenarnya kau yang sengal!” Pedas sekali kata-kata Hakimi.
Aifa menjeling lelaki itu, geram. “Malas aku nak layan kau!” Dia menguatkan suara radio. Lagu ‘Cinta Gila’ dendangan Juliana Banos memecah kesunyian Honda Civic milik Hakimi.
Hakimi turut sama menyanyikan lagu itu. Kadangkala jari-jemarinya mengetuk-ngetuk stereng kereta mengikut rentak lagu.
Aifa memandang Hakimi dengan ekor matanya. Matanya merayap ke serata wajah Hakimi. Kulitnya putih bersih. Hidungnya yang sederhana mancung, menambahkan kekacakannya. Matanya semakin nakal. Matanya turun sehingga ke mulut merah lelaki itu. Jelas sekali lelaki itu tidak merokok. Lengan sasa lelaki itu mencuri tumpuannya. Dia suka benar melihat lelaki yang melipat lengan baju seperti itu, kemas dan mengancam! Pendek kata, lelaki itu sememangnya kacak! Tetapi entahlah, dia tidak pernah nampak semuanya sebelum ini. Mungkin kerana dia gemar berperang dengan lelaki itu. Habis semua kelebihan lelaki itu dinafikan.
Kata-kata Aizam terlayar di mindanya. ‘Tetapi tak akan dengan mamat sengal ni? Tolonglah!’ Namun, entah mengapa matanya itu tidak mampu berganjak dari melihat susuk tubuh itu. Kacaknya dia!
“Dah puas renung aku? Kacak ke?”
Bagai terkena renjatan elektrik, sepantas kilat Aifa mengalihkan pandangannya ke arah jalan. Dia mengetap bibir, menahan malu! Dia benar-benar malu kerana tertangkap sedang mencuri pandang wajah Hakimi, musuhnya!
“Perasanlah kau ni! Masa bila pula aku renung kau! Aku tengok kereta sebelah kau tu! Cantik.” Aifa mencipta alasan untuk menutup malu.

Hakimi menjeling sekilas gadis di sebelahnya. Rona wajah gadis itu yang bertukar menjadi merah membuatkan tawa yang ditahan dari tadi terlepas. Dia menghamburkan tawa sepuas hati. Sah-sah ditangkap merenung orang, masih tidak mengaku. Ego!
“Kau jangan nak tipu akulah. Mata aku ni tajam lagi tau! Nampak sangat kau renung aku tadi. Kalau dah jatuh cinta, mengaku ajelah. Tak perlu nak sembunyikan perasaan kau tu!” sakat Hakimi.
“Tak hingin aku! Aku cuma terfikir tadi… kau ni kacak juga, tapi sayang sengal!” Aifa sengaja menyakitkan hati Hakimi agar dia tidak mengungkit keterlanjuran dia merenung Hakimi tadi.
“Kau tu pun sama aje. Harap muka aje comel, tapi perangai macam gengster! Cubalah cakap lembut-lembut sikit. Sejuk telinga ni dengar.”
“Dengan orang sengal macam kau, mana boleh cakap lembut-lembut!” Aifa mencebik. Malas dia melayan Hakimi.
“Kalau aku sengal, kau tu apa pula?”
Aifa hanya diam. Soalan Hakimi dibiarkan sepi tanpa jawapan.
“Kau tersalah makan ubat ke? Senyap aje? Ataupun pita suara kau rosak?” soal Hakimi, bila Aifa diam.
Aifa masih diam. Tak ingin dia menambah dosa kering kerana berdebat dan bergaduh dengan lelaki itu!
Tetapi, diam Aifa menambahkan geram di hati Hakimi. Dia masih tidak puas mendengar suara gadis itu bertengkar dengannya. “Memang sah pita suara kau rosak!” Hakimi menjeling sekilas reaksi Aifa. ‘Baiklah! Kita tengok siapa juara!’
“Kau nak ke mana ni?” Aifa kalut apabila Hakimi tidak membelokkan kereta ke arah jalan menuju ke pejabat mereka.
“Ada pun suara? Aku ingatkan peti suara kau dah rosak.” Hakimi tersenyum sinis.
“Kau nak bawa aku ke mana ni? Kau jangan main-main dengan aku.” Aifa bersuara seakan-akan mengugut. Takut juga dia andai diapa-apakan. Sudahlah dia baru sahaja mengenali Hakimi. Hatinya kian cuak apabila Hakimi sekadar tersenyum.
“Kenapa kau tak jawab? Peti suara kau pun rosak ke?” Aifa bertanya. Suaranya semakin meninggi. Malah, tanpa sedar dia seakan-akan menjerit. Hakimi terus sahaja ketawa apabila melihat reaksi gelabah Aifa.
“Aku ada tali pinggang hitam dalam taekwondo tau. Kau jangan main-main. Tak pasal-pasal kau hilang nyawa nanti!” Aifa memberanikan diri.
“Ada pun suara! Aku nak bawa kau ke suatu tempat. Mesti kau suka. Kita berdua aje kat sana tau.” Suara Hakimi sedikit romantis. Sengaja dia ingin menyakat gadis itu. Gadis yang berpura-pura berani sedangkan nampak ketakutan di mukanya.
“Aku tak nak ikutlah! Kau turunkan aku sekarang! Aku balik naik teksi! Kau turunkan aku sekarang juga! Sekarang!”
Hakimi masih meneruskan pemanduannya. Permintaan Aifa tidak dihiraukan. Aifa semakin geram melihat reaksi Hakimi yang bersahaja itu. Bagai orang tidak bersalah sahaja lagaknya!
“Hakimi, tolonglah! I beg you, Kimi!” Suara Aifa semakin berubah nadanya. Dia sudah hampir menangis.
“Kau ni kenapa? Gila ke tak pasal-pasal aje nak merayu kat aku? Aku bukannya nak buat apa pun kat kau! Kau ingat aku ni jahat sangat ke? Kau jangan risaulah, aku jamin kau selamat dengan aku! Perangai gengster, tapi pengecut juga!” Hakimi ketawa.
Aifa menarik muka masam. Dia berpeluk tubuh. Volume radio dikuatkan. Dia lebih suka mendengar muzik daripada mendengar Hakimi membebel! Lagu ‘Gadis Melayu’ dendangan Jamal Abdillah mencuri tumpuannya. Hakimi turut menyanyikan lagu itu. ‘Mamat ni memang memang gemar menyanyi!’ Rumus Aifa di dalam hati. Tatkala dia memandang sekilas wajah tampan lelaki itu, fikirannya kembali memutarkan peristiwa malam dia bergaduh hebat dengan Hakimi sehingga lelaki itu ‘dimandikan.’
“Kau ingat lagi lagu ni?” soal Hakimi.
“Kenapa dengan lagu ni?” tanya Aifa, polos. Mindanya sudah tidak dapat berfikir dengan betul. Entahlah! Ada kalanya Hakimi membuatkan hatinya sakit dan ada kalanya Hakimi mencuri tumpuannya. Err…
“Malam tu… kau tak ingat ke? Malam tu aku…”
“Okey, full stop! Aku tak nak dengar apa-apa lagi.” Aifa bersuara tegas. Dia pasti Hakimi ingin mengungkit peristiwa peperangan mereka pada malam itu. Jadi, lebih baik dia meminta Hakimi diam daripada mereka kembali bertelagah mengenai detik pertemuan ‘terindah’ mereka itu.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75675/aku-alergik-cinta

REVIEW PLEASE… JANGAN TACKLE AKU!

9789674462215-medium
EBUKU PLEASE… JANGAN TACKLE AKU! OLEH SITI ROZILAH

MENYANGKA yang dirinya telah dizalimi Eizhan, kekasihnya sendiri, Nur Naziha mula membenci lelaki. Dia kemudiannya bekerja di sebuah farmasi di Mentakab. Di situ, dia diburu cinta Lokman Azad, duda kematian isteri.

Lemas dikejar cinta duda itu, Nur Naziha nekad letak jawatan dan kembali ke Kuala Lumpur. Tetapi, di kota raya itu juga hidupnya tidak aman. Eizhan yang tidak pernah melupakan Nur Naziha, terus mencari dan menagih cintanya. Begitu juga dengan Marzuki, abang tiri Eizhan yang ligat memburu Nur Naziha untuk memuaskan keegoannya. Kemudian, kemelut semakin meruncing apabila muncul Ridzuan Hakeem, seorang kanak-kanak lelaki comel di dalam hidup mereka.

Siapakah sebenarnya Marzuki dalam hidup Nur Naziha? Dan siapakah kanak-kanak yang bernama Ridzuan Hakeem itu? Di antara Eizhan, Marzuki dan Lokman Azad, di pangkuan siapakah kasih Nur Naziha mendarat?

“Hei, my girl! Relakslah dulu! Nampak aje handsome boy ni, terus nak lari. Kenapa? Kau bencikan aku ke, Ziha?” – Eizhan.

“Banyaklah kau punya my girl! Eee… meluat!” Nur Naziha.

“Ah, tak boleh jadi ni! Tidak! Aku tak rela kalau milik aku dirampas Eiz!” – Marzuki


Sebuah cerita yang mempunyai jalan cerita yang menarik walaupun sedikit berat. Ziha yang pernah melalui liku hidup yang sangat berduri hingga cintanya terpaksa digadaikan kepada yang bukan berhak.dapat beberapa watak yang wujud dalam cerita ini jadi, anda perlu menghayati jalan cerita supaya tidak terlepas momen- momen penting dalam novel ini.

Kalau nak tahu apa yang terjadi kepada watak- watak daripada cerita ini, kena baca la ebuku penuh daripada e- sentral.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75688/please-jangan-%E2%80%98tackle-aku

 

 

[SNEAK PEEK] CINTA BATU GILING

9789674462345-medium
EBUKU Cinta Batu Giling Oleh Ainon Zaini Zakaria

AYAT terakhir yang Aldir taip di kotak chatting Facebook berbaur merajuk. Pada mulanya, Hanim fikir Aldir main-main tetapi apabila Aldir terus menyepi, barulah Hanim yakin lelaki itu memang benar-benar merajuk.
Apa yang boleh Hanim buat? Sampai hari ini, Aldir masih menunjukkan rajuk. Betulkah dia merajuk? Lelaki pun pandai merajuk? Bisik Hanim, masih tertanya-tanya walaupun sudah yakin Aldir memang merajuk.
Udara di luar terasa sejuk. Sesejuk perasaan Hanim yang sepi. Merajuk? Mudahnya lelaki merajuk. Bagaimana mahu memujuk lelaki yang mudah merajuk? Hanim menjeling seketika skrin laptop. Berharap ada tanda isyarat dirinya dihubungi semula, namun hampa. Kosong dan sepi di situ.

I nak you, you nak I?

Apabila diingat ayat Aldir begitu, Hanim berasa indahnya dunia ini. Mereka berdua memang sering berbicara indah di Facebook. Aldir sering luahkan perasaan sayang pada Hanim dan Hanim juga akan balas begitu. Indahnya ketika mengatur bicara di Facebook. Lupa sekeliling dan lupa rasa mengantuk ketika chatting ketika jauh malam. Berbalas ayat cinta di Facebook buat Hanim sering tersenyum-senyum.
Hanim berasa betapa indahnya hidup ini. Betapa beruntungnya dia dipertemukan dengan Aldir di alam maya. Biarpun belum pernah bersua, tetapi Hanim sudah merasakan lazatnya dunia percintaan bersama Aldir. Lelaki itu sering curahkan ayat memancing hati Hanim.

I betul-betul dah sayang kat you. I nak you. I harap
you pun nak kat I.

Tulisan Aldir di Facebook buat Hanim jadi mamai dan gila bayang melayang-layang.
“Percayalah, I dah betul-betul cinta kat you. I janji akan kahwin dengan you,” ujar Aldir, bersambung di telefon pula buat Hanim benar-benar yakin yang lelaki itu bercakap benar.
“Awak tak kenal saya betul-betul, macam mana boleh kata sayang dan cinta?” soal Hanim, pura-pura tidak berasa apa-apa. Sedangkan setaman bahagia sudah mekar di dada.
“I tak kisah. Hati I dah kata suka kat you. I betul-betul suka dan sayang kat you. Cinta suci dah berkembang dalam dada I ni. Cinta I untuk you dah penuh satu dunia. Percayalah,” jawab Aldir dengan nada romantik.
Cinta Aldir penuh satu dunia untuk Hanim. Hanim melompat bahagia tidak terkata. Indahnya dunia apabila diri disayangi dan dicintai. Nilai cinta Aldir satu dunia. Hanim yakin, Aldirlah calon tepat teman hidupnya. Ya, tidak diragui lagi. Pasti dia mahu jumpa dengan Aldir, kekasih Facebooknya itu.
Punca Aldir merajuk mungkin kerana alasan begini. Lama mereka berchatting sehinggalah Aldir mahu bertemu dengan Hanim. Hanim kata malu. Mahu nombor telefon, Hanim kata nanti dulu. Nantilah, malulah dan sebagainya.
Lama-lama apabila Hanim sering mengelak, Aldir kata dia merajuk. Ketika itu Hanim fikir Aldir sekadar bergurau, tetapi apabila Aldir tunjukkan sikap merajuk tanpa mahu menyapanya seperti selalu, barulah Hanim sedar, Aldir memang betul-betul sedang merajuk.
Ketika itu barulah Hanim memberikan nombor telefonnya. Setelah sering berbual di telefon, Aldir tetap ingin berjumpa. Apabila Hanim kata malu dan sering mengelak lagi, sekali lagi Aldir merajuk tanpa mahu menelefon Hanim dan tidak mahu chatting di Facebook lagi. Ketika itulah sekali lagi Hanim terpaksa beralah dan setuju untuk bertemu. Apakah hasil pertemuan mereka?

I nak you, you nak I?

Sekali lagi Hanim ingat ayat keramat Aldir, buat Hanim yakinkan diri untuk bertemu lelaki itu. Pasti Aldir lelaki baik dan tidak akan mempermainkan atau mengambil kesempatan pada perempuan. Sepanjang mereka berkawan di Facebook dan di telefon, ternyata ayat dan kata-kata Aldir penuh ikhlas dan jujur.
Ya, nak! Saya nak awak, bisik hati Hanim dengan perasaan mekar berbunga. Mereka akan berjumpa, tetapi sebelum itu Hanim mahu cakap satu perkara dulu pada Aldir. Perkara apa?

“ADA ke patut aku ni nak kahwin dengan dia? Aku yang masih muda dan bujang trang tang tang, tentulah aku nak yang muda jugak, masih gadis dan yang penting, cantik,” ujar Aldir, meluahkan isi hati sambil memandang Fahrin di sebelahnya.
Fahrin ketawa terkekeh-kekeh. Wajah sahabatnya itu dilihat begitu serius.
“Apa salahnya kalau dah tu takdir kau?” ujar Fahrin kemudian ketawa terkekek lagi.
“Err…” ujar Aldir, menggeletar bibirnya menandakan tidak rela.
Hampir terbalik gelas di atas meja ketika tangannya turut sama berputar.
“Kalau cakap jujur dari awal, tak apalah jugak. Ni tak. Berbulan-bulan aku layan kerenah dia. Tahu-tahu, dah ada anak. Suami dah tak ada,” ujar Aldir, berhenti sambil menarik nafas geram.

“Aku rasa tertipu dan diperbodohkan. Aku ingatkan anak dara 17, ayat sikit punya jiwang karat. Sengal kepala otak aku ni membaca setiap kali dia tulis ayat. Sampai aku naik tak faham walaupun baca berulang-ulang,” komen Aldir sambil mengerlip mata tanda kecewa sungguh.
“Berapa umur dia?” soal Fahrin sambil menahan geli hati mendengar nasib sahabat yang seorang ini.
“Dalam 25 tahun, macam tulah ikut maklumat kat FB dia tu. Tapi entah-entah umur dah cecah 50. Bukan betul perempuan sekarang, muka nampak muda sebab botok sana sini, tapi bila check IC, dah 60 tahun,” gumam Aldir, penuh kecewa memberat di dada.
“Macam mana kau confirm sangat yang dia tu dah ada anak?” soal Fahrin sambil angkat kening.
“Dia cerita kat akulah tadi. Kat Facebook,” keluh Aldir sambil mengusap kepala bagaikan ada masalah perniagaan berjuta-juta.
“Kau dah jumpa dia?” soal Fahrin lagi.
“Nak jumpa macam mana? Dulu, minta nombor telefon pun tak bagi, apatah lagi nak jumpa. Kusut betul aku dibuatnya. Sekarang, dah dapat nombor telefon dan biasa sembang, tapi tiba-tiba dia buka rahsia dirinya pulak. Eh, aku naik hairanlah,” keluh Aldir sambil mempamerkan wajah kusut dan kecewa.
“Kenapa dia boleh cerita yang dia tu ibu tunggal anak seorang?” soal Fahrin, semakin berminat ingin tahu.
“Entah, tiba-tiba aje dia cerita kat aku. Aku pun tak faham kenapa tiba-tiba dia buka cerita tu,” keluh Aldir lagi.
“Kau pujuklah dia baik-baik, suruh dia cerita hal sebenarnya. Aku rasa, dia saja nak uji kau. Takkan tu pun kau tak tahu. Kau kan dah biasa dengan kerenah macam-macam perempuan. Sampai sekarang tak kahwin-kahwin kerana terlampau memilih Miss Perfect,” nasihat Fahrin, sekali gus menyindir.
“Eee… cakap baik-baik sikit. Bab kahwin lambat tu betul, tapi bab macam-macam perempuan tu yang salah, ya!” marah Aldir sambil membulatkan mata.
“Ya ke?” ujar Fahrin, tergelak kuat.
“Kau pun sama nak naikkan darah aku?” marah Aldir.
“Tulah masalahnya kau, cepat marah. Mana perempuan nak lekat. Seram dia orang. Kau tengok macam aku, cool and romantic,” ujar Fahrin, tergelak membuatkan Aldir membulatkan mata.
Teh tarik yang tinggal separuh dihirup sampai habis. Itulah minuman kegemaran Aldir. Kalau tidak dapat teh tarik sehari, memang hidupnya bagaikan tidak cukup syarat. Kawan kepada teh tarik, pastilah roti canai.
Sambil mengunyah roti canai, Aldir melirik wajah Fahrin yang telah beristeri empat. Buat Aldir tertanya-tanya apakah ilmu yang Fahrin pakai sampai empat orang isterinya? Fahrin bukan lelaki jutawan, sekadar berniaga direct selling tetapi dapat isteri semuanya berjawatan tinggi dan cantik-cantik belaka. Dia pula untuk mencari seorang isteri pun terkial-kial hingga kini. Ada sahaja masalah yang mengganggu usahanya.
“Umur kau dah 35, aku dah empat orang isteri. Kau tu usahakanlah cepat,” nasihat Fahrin, serius.
“Ingat aku tak usaha?” soal Aldir, hampir naik angin.
Terasa sahabatnya itu merendah-rendahkan usahanya.
“Yang kau pergi mengurat kat Facebook tu apa hal? Kalau nak mengurat, carilah tempat yang betul. Ni hah orangnya, boleh turunkan ilmu nak mengurat perempuan,” ujar Fahrin sambil menepuk dada berkali-kali dan kemudian ketawa.
“Aku bukan mengurat, aku cuma nak kenal-kenal aje dulu,” ujar Aldir sambil menoleh ke luar restoran. Cuba membuang bisa panas yang meruap dalam hati.
“Kalau dah pening sangat, buatlah Solat Istikharah, minta TUHAN beri petunjuk. Yang kau minta petunjuk kat Facebook tu apa ke hal? Mengurat kat situ pulak,” serang Fahrin.
“Eh, kau nampak tak penumbuk aku ni? Cuba kau beritahu. Kau nak rasa ke? Dalam FB aku tu ramai kawan, saudara mara, adalah seorang dua orang luar yang tersesat kat situ, termasuklah Hanim sesat tu!” ujar Aldir sambil mengerdipkan mata menahan geram.
“Yalah tu, saudara mara dan kawan-kawan kau dah beribu tu, ha…ha…ha…” ujar Fahrin, tergelak.
Aldir menarik nafas geram. Sabar…sabar… Kalau ikut hati, pasti Fahrin sudah lama makan buku limanya malam itu. Ada-ada sahaja kata-kata Fahrin yang menyakitkan hatinya.
“Yalah, betullah apa yang aku cakap. Bila dah namanya Islam, bermakna saudara aku jugaklah,” tingkah Aldir.
“Yalah tu,” ujar Fahrin kemudian ketawa meleret.
“Aku tak ada masa nak buat kerja sia-sia. Kau pun tahu aku selalu sibuk, kan?” tekan Aldir dengan nada serius.
“Yalah, tauke restoran turun-temurun. Aku sedia maklum, tapi dalam bab teman hidup, jangan kau yang mulakan turun-temurun pulak,” sakat Fahrin, tergelak.
“Aku tak faham. Apa maksud kau?” soal Aldir.
“Maksud aku, jangan kau yang pertama mulakan kahwin lambat atau tak kahwin langsung,” jawab Fahrin, serius.
“Aku dah usaha tapi tak pernah menjadi. Jodoh belum sampai, nak buat macam mana lagi?” tempelak Aldir.
Sengal hatinya apabila mengingat hal jodoh.
“Teruskan usaha, adalah nanti. Jangan putus asa, kau bukan tua mana pun,” ujar Fahrin sambil menepuk bahu Aldir, memberi semangat penuh ikhlas.
“Tahu tak apa. Ingat aku ni mudah putus asa ke?” tingkah Aldir.
Fahrin tadah tangan tanda isyarat menyerahkan segala keputusan kepada sahabatnya itu. Malam kian meningkat usia dan bintang penuh di dada alam.

****

HANIM berasa payah hendak lelapkan mata apabila terasa dirinya dipinggirkan. Malah, berasa terhina pula. Apalah kesalahannya sehingga dia begitu dibenci Aldir? Salahkah mereka bertemu? Lagipun, Aldir yang mahu sangat mereka bertemu. Dulu, nombor telefon pun Hanim kedekut untuk beritahu Aldir. Kini, semuanya Aldir sudah tahu. Malah, sebelum bertemu dulu, mereka sering berhubung melalui telefon. Kini?
Saya tak boleh lupakan awak, tak boleh tinggalkan awak dan tak boleh ikut awak. Hanya boleh lihat awak dari jauh. Kat FB aje, sebab rindu. Salah ke? Kenapa awak benci sangat kat saya sedangkan sebelum ni kita kawan baik? Sekarang, awak tak sudi lagi menyapa atau menyahut sapaan, rintih Hanim dalam hati.
Teringat waktu pertemuannya dengan Aldir pagi semalam. Pada hari minggu yang indah di Taman Tasik Shah Alam. Hanim menanti dengan sabar di dalam wakaf di tepi tasik. Sambil menanti, dia mencampakkan cebisan roti ke dalam tasik. Riang hatinya melihat banyak ikan berkerumun di situ. Lama menanti, tidak terasa kerana leka melihat ikan-ikan itu. Selebihnya, dia memberi ikan makan bertujuan menutup perasaan debar untuk pertemuan pertama dengan lelaki yang dikenali di Facebook.
Sedang Hanim leka memberi ikan makan, sebuah ucapan salam menyapa telinga. Ketika dia menoleh, terlihat seorang lelaki bertubuh segak, berkulit cerah dan kelihatan manis sedang berdiri di hadapannya. Dalam perasaan berdebar dan malu, Hanim menyahut perlahan ucapan salam itu. Kalau mengikut gambar di dalam profil Facebook lelaki itu, sah dia adalah Aldir.
“You Hanim?” soal Aldir dengan nada serius.
“Ya, saya. Awak Aldir?” soal Hanim dengan sopan.
Aldir cuma mengangguk sambil memerhatikan Hanim dari atas ke bawah berulang kali. Hanim berasa tidak selesa. Sampai hati Aldir memperlakukannya begitu. Macamlah dia pesalah buruan polis.
“Hmm…” keluh Aldir.
“Kenapa?” soal Hanim.
“Hah? Tak ada apa-apa,” jawab Aldir.
Matanya meliar memandang ke tempat lain.
“Awak datang seorang?” soal Hanim.
“Yalah, nampak seorang aje kan?” jawab Aldir, cepat-cepat sambil merenung tajam wajah Hanim.
Hanim gelisah. Pelik dengan lelaki ini. Nampak keras sahaja wataknya. Langsung tidak nampak sifat romantik. Sedangkan semasa chatting bukan main manis lagi ayatnya. Kini? Betulkah dengan lelaki ini dia selalu chatting? Macam garang sahaja.
“You datang dengan siapa?” soal Aldir sambil mengukir sejuring senyuman.
“Seoranglah,” jawab, Hanim tidak senang.
Aldir masih memerhatikan seluruh tubuhnya. Sakit hati Hanim dibuatnya.
“Kenapa pandang saya sampai macam tu?” soal Hanim, memberanikan diri bertanya dengan nada geram.
Aldir tidak membalas, cuma menarik nafas sambil membuang pandang ke arah tasik yang nampak tenang dan indah. Kelihatan kawanan angsa putih sedang berenang di tepian pulau kecil di tengah tasik.
“Saya suka datang sini. Cantik tempat ni,” ujar Hanim, cuba menghidupkan suasana dingin itu walaupun hatinya berasa tidak aman.
Aldir pula duduk di atas kerusi panjang dalam wakaf itu. Wajahnya masih serius. Sungguh, Hanim tidak menduga begitu watak sebenar Aldir. Serius bukan main. Sedangkan lelaki yang dikenalinya di Facebook begitu cool dan peramah. Hmm… gatal pula lidahnya untuk bertanya.
“Betul ke awak ni Aldir?”
Spontan Aldir menoleh sambil mengerutkan dahi.
“Kenapa tanya soalan macam tu?”
“Kat FB, awak lain. Peramah. Tapi sekarang…”
Aldir mengukir senyuman.
“Macam nilah diri I yang sebenar,” jawab Aldir, bingkas bangun.
“Eh, awak nak pergi mana?” soal Hanim dengan nada manja.
“I tak boleh lama ni, kena pergi dulu,” jawab Aldir, ringkas.
“Beria-ia awak nak jumpa saya, macam ni aje? Jumpa kejap, dah nak pergi?” ujar Hanim dengan nada merajuk.
Dia sudah terbiasa mengatur ayat merajuk pada Aldir di Facebook.
“I banyak kerja,” ujar Aldir, beri alasan.
“Kerja awak berperang ke? Sampai tak sempat nak belanja saya,” ujar Hanim, menuntut janji Aldir yang mahu belanja dirinya.
Aldir merenung wajah Hanim agak lama. Dia berasa mahu ketawa, geli hati. Begini rupanya gadis yang selama ini buat ayat manja dengannya di Facebook.
“Janji tau,” tuntut Hanim lagi.
Aldir mencebik sambil berfikir seketika. Dia pun belum sarapan lagi. Tidak mengapalah makan sekali dengan ‘gadis idamannya’ ini. Buat pertama kali dan pastinya untuk terakhir kali juga. Soalnya, Hanim gadis atau… bisik hati Aldir, tidak jadi menghabiskan ayatnya.

Aldir mengangguk dan mencebik sambil merenung wajah Hanim.
“Okey, jomlah,” ajak Aldir sambil melemparkan senyuman.
Lawa jugak bila dia senyum. Tapi kenapa dia kedekut sangat nak senyum tadi? Soal Hanim dalam hati.
“Haa… macam tulah,” ujar Hanim, gembira.
Hanim puas hati dan mengikut langkah Aldir dari belakang. Aldir berjalan laju. Penat Hanim mengikut langkah lelaki itu. Bukan senang dia hendak berjalan laju macam Aldir.
“Awak! Awak kembar LRT ke?” soal Hanim.
Serta-merta Aldir berhenti melangkah.
“Lajunya awak jalan. Awak kembar LRT ke?” soal Hanim lagi.
Aldir tersenyum sedikit dan melangkah semula sambil mencebik. Kenapalah malang nasibnya hari ini? Jumpa si kiut tembam begitu. Bukan Hanim tidak cantik, cuma badan besar bukan cita rasanya. Itu sahaja. Aldir tetap yakin, tidak salah untuk dia memilih. Itu hak asasi setiap manusia.
Mereka berdua makan di sebuah restoran makanan segera. Hanim yang telah mesra dengan Aldir di Facebook tentulah makan ikut cara dia. Makan tanpa malu-malu. Lagipun, dia memang sudah lama tidak makan ayam goreng segera. Bukan main sedap lagi rasanya. Lebih-lebih lagi Aldir pula yang belanja.
“I tak berapa suka ayam goreng. I makan satu aje. Kalau you nak, ambillah yang I punya ni,” pelawa Aldir.
Hanim tersenyum kembang. Bahagianya dapat makan lagi. Aldir bagi lagi. Rugi tolak rezeki. Baiknya Aldir. Tidak sangka. Tadi macam askar perang terlepas sempadan sahaja. Serius dan nampak macam cemas. Kini, bab belanja makan Aldir tidak kedekut. Bahagianya Hanim.
Dalam hati Aldir pula, ada gelak sinis. Lahapnya perempuan ini. Pantang dipelawa. Logik ke dia percaya tak suka ayam. Kuat makan perempuan ini. Patutlah badan ala-ala hipo. Kembar hipo barangkali. Aldir ingin soal begitu, tetapi tidak sampai hati. Dibuatnya Hanim melalak di situ, dia juga yang malu nanti. Jadi, sabar sahajalah. Kejap lagi mereka akan beredar dan selamat tinggallah Hanim.
“Kalau you tak kenyang, jom I belanja you nasi beriani gam pulak,” duga Aldir.
Mata Hanim yang jernih, bulat merenung Aldir. Ayam goreng masih belum habis dikunyah, Aldir sudah pelawa makan nasi pula. Baiknya Aldir. Hanim betul-betul lurus bendul. Langsung tidak terfikir dia sedang diuji oleh seorang lelaki yang mencari Miss Perfect.
Hanim memang tidak mahu berburuk sangka. Lagipun, di Facebook Aldir memang baik, peramah dan cool. Dia suka sangat berkawan dengan lelaki itu yang pandai mengatur ayat. Tadi, mungkin kerana baru jumpa, buat Aldir tidak selesa dengannya. Kini, Aldir baik sekali dan ikhlas belanja dia makan.
“Nak makan nasi tak?” soal Aldir lagi.
“Hmm… makan ayam tanpa nasi, memanglah tak puas,” jawab Hanim.
Aldir menoleh ke arah lain. Sah-sah perempuan ini spesies kuat melantak, ejek hati Aldir sinis.
“Habiskanlah makanan tu dulu. Lepas ni kita pergi restoran mamak pulak. Okey?” ujar Aldir.
Kalau ikut hatinya, dia mahu ketawa kuat-kuat kerana lucu melihat Hanim makan tergesa-gesa.
“Hmm… baiknya awak,” puji Hanim, teruja sebaik sahaja habis minum bagi melenyapkan makanan dalam mulut.
“Sebenarnya, saya biasa makan ayam goreng dengan nasi. Kalau awak nak belanja nasi pulak, saya tak kisah. Saya syukur aje. Buat spare sampai malam,” ujar Hanim, tergelak.
Aldir merenung wajah Hanim yang sedang tergelak. Memang comel. Kalaulah perempuan di hadapannya ini berbadan separuh daripada yang ada sekarang, tentulah jadi perempuan ayu. Sayangnya, kenapalah Hanim indah nama daripada rupa? Tidak semena-mena, Aldir menggeleng. Kemudian memicit kepala.
“Kenapa? Sakit kepala ke?” soal Hanim.
“Tak ada apa.”
“Macam ada yang tak kena aje,” ujar Hanim, curiga.
Tiba-tiba dia teringat nasihat kakaknya, Hana. Mesti jaga sopan santun dan adab di hadapan orang, juga di hadapan kawan. Buat Hanim berasa malu dan tunduk. Tadi, dia lupa segala nasihat kakaknya kerana lapar. Lagipun, Aldir nampak ikhlas dan dia teruja sangat dapat bertemu lelaki itu sampai lupa untuk menjadi perempuan Melayu tercomel.
“Okey, jom I belanja nasi beriani gam kambing pulak,” putus Aldir.
“Eh, tak apalah. Saya dah kenyang. Saja usik awak tadi,” tolak Hanim sambil memberi alasan.
Aldir menarik nafas lega. Selamat duitnya. Ingatkan betul-betul Hanim berperut buaya tadi. Rupa-rupanya sekadar menguji dia. Namun, Hanim tetap bukan cita rasanya. Fizikal Hanim yang montel dan cara Hanim makan gelojoh buat dia hilang minat pada gadis yang selalu ditabur dengan ayat romantik di Facebook. Jadi, cukup sampai di sini, di pertemuan pertama dan terakhir. Selamat tinggal, Hanim!
“Oh, kata ada anak. Mana anak you?” soal Aldir, tiba-tiba teringat.
“Hmm… tak adalah. Saya gurau aje. Saya belum kahwin pun. Sorry ya,” ucap Hanim sambil tersenyum malu.
Rasa bersalah pula mengusik Aldir semalam.
Aldir menarik nafas sambil berpaling ke arah lain. Sama ada dia ada anak atau tiada, rasanya tak payahlah, putus hati Aldir, muktamad.
Tidak lama kemudian, Aldir meminta diri atas alasan ada hal penting. Kemudian, lelaki itu melangkah laju menuju ke kereta. Hanim hanya perhatikan Aldir sehingga kereta lelaki itu menghilang daripada pandangan. Terasa hatinya juga hilang tiba-tiba. Entah kenapa.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75676/cinta-batu-giling

[SNEAK PEEK] LELAKI ITU DIA

9789678605304-medium
EBUKU Lelaki Itu Dia Oleh Aleya Aneesa

SHANA berdiri di hadapan pintu kaca Restoran Murni Discovery yang tertutup rapat. Kepala dijenguk-jenguk sedikit. Ada! Melihat Thaqif, dia menggeleng dalam senyuman. Hatinya berdebar-debar sendiri. Kalau tak dikawal, mungkin dadanya akan pecah dek pukulan jantung yang bagaikan tak mahu berkompromi dengannya.
Sudah lebih 15 minit, dia berdiri di luar restoran. Masih sibuk memujuk hati supaya bertenang. Namun, tetap juga hatinya bimbang. Takut kalau-kalau hari ini, dia bakal menerima maki hamun daripada Thaqif. Siapa tahu lelaki itu tiba-tiba naik hantu saat terpandang rupanya yang tak secantik mana ini.
“Tapi… aku bukannya nak kahwin dengan dia pun, kan? Kenapa perlu cuak tak tentu pasal?”
Liur ditelan berkali-kali. Sungguh… dia bingung!
Separuh hati mahu balik ke Kedai Buku Kasih. Tak ada gunanya dia ada di sini kerana pada dasarnya, bukan ini yang dia inginkan. Tapi, separuh lagi meminta dia terus berhadapan dengan Thaqif.
“Tapi kalau aku dimaki Thaqif, macam mana?”
Shana ketuk kepalanya dengan jari telunjuk kanan. Makin buntu jadinya. Kemudian, dia melihat kenderaan yang masih bertali arus menuju ke destinasi masing-masing. Jarum jam di tangan dipandang sekilas. Masa tak pernah menanti manusia.
“Alang-alang menyeluk pekasam, Shana. Biarlah sampai ke pangkal lengan.”
Ya, dia anggap saat ini dia sedang membalas kebaikan mereka walau tak pernah minta dibalas. Dengan lafaz bismillah, dia kembali melangkah.
“Hai, abang…” tegur Shana selamba.
Thaqif yang terkejut, pantas panggung kepala. Tajam matanya menombak anak mata Shana. Mahu merakamkan wajah yang telah merosakkan harinya selama beberapa minggu ini dalam ingatannya. Tak mahu terlupa walaupun sedikit. Jujurnya, melihat si gadis bertudung, dia terkedu. Tak percaya hijab yang dipakai langsung tak mampu menutup malu Shana. Padahal, dia membayangkan gadis itu bukan seperti ini. Sayang, sangkaannya sasar sama sekali.
“Kenapa tak datang esok petang aje?” tempelak Thaqif.
“Ingat memang nak datang esok petang, tapi tak sampai hati pula biarkan abang sorang-sorang hari ni. Itu yang saya datang tu,” balas Shana selamba. “Manalah tahu, kot-kot abang rindukan saya nanti,” sambungnya masih dalam nada suara dan air muka yang sama.
“Saya tak ada masa nak berloyar buruk.”
“Loyar baru boleh?”
Membuntang mata Thaqif. Aneh bila Shana langsung tak terkesan dengan nada kurang mesranya. Selamba saja gadis itu melabuhkan punggung di hadapannya. Bila mata Shana tertancap ke arah airnya, cepat-cepat dijauhkan. Tak rela dia berkongsi minuman dengan gadis yang tak dikenali.
“Tangkai jering betullah abang ni,” ejek Shana selamba. Dia ketawa-ketawa kecil.
Kuat Thaqif ketap bibir. Geramnya rasa bukan kepalang. “Siapa abang awak?”
“Abanglah!”
“Tolonglah jangan nak perasan. Adik saya cuma dua!”
“Kalau macam tu jadikan saya adik angkat abang. Boleh?”
“Tak payah!”
“Adik ipar boleh?”
“Adik saya pun tak nak kat awak.”
Shana jongket bahu. Thaqif jelas mempamerkan air muka kurang mesra. Nampak sangat lelaki itu terpaksa menemuinya. Ikutkan hati, dia hendak ketawa. Tapi jauh di sudut hati, dia rasa lega. Thaqif ternyata tak seperti yang disangka.
“Sampai hati abang cakap macam tu. Saya bukanlah teruk sangat pun. Kalau abang kenal saya, saya okeylah. Kalau kita jadi adik ipar dan abang ipar, abang mesti bangga. Ramai dah yang nak jadikan saya ni menantu mereka, tapi saya tolak mentah-mentah. Hati saya tak tertarik dengan anak mereka. Mungkin kita ni berjodoh nak jadi keluarga agaknya tak, abang?” ujar Shana selamba.
Sengaja dipuji diri sendiri. Mahu melihat bagaimana reaksi Thaqif. Bila air muka Thaqif berubah sedikit, dia ketawa kecil. Kalaulah orang lain mendengar kata-katanya, mungkin setahun gelak mereka tak habis.
“Awak ni perasan ya?”
“Ya ke? Abang rasa saya macam tu ke? Saya langsung tak perasan. Yalah, kita mana boleh nilai diri sendiri. Kalau terpaksa nilai pun tentu aje nak letak angka yang tinggi-tinggi biar menjulang sampai ke langit.”
Dengan mata memandang Thaqif, dia mengeluarkan bedak di dalam beg tangan. Pantas saja wajah dilihat di dalam cermin. Lantas, dia tersenyum manis pada diri sendiri.
Thaqif yang melihat, semakin terkedu. Kelu lidah melihat betapa bersahajanya aksi-aksi Shana. Langsung tak peduli pada pengunjung yang lain, walau tak ada yang memandang. Masih-masing leka memenuhkan perut sendiri. Jauh sekali berasa segan dengan dia yang pertama kali ditemui. Kalau gadis lain, mungkin akan tersipu-sipu malu dengan muka merona merah.
“Kalau tak boleh jadi adik ipar, jadi ibu tiri abang ajelah!”
“Mengarut apa ni?” tanya Thaqif geram. Kalaulah mamanya mendengar, mahu dipenggal kepala Shana.
“Chill, bro! Jangan marah-marah sangat.”
Kuat rengusan Thaqif. Diam-diam, sabar yang hampir bertabur dikutip satu demi satu. Sudah diingatkan hatinya supaya sabar menangani Shana. Jangan marah-marah dan tak perlu garang-garang kalau dia benar-benar mahu gadis itu berhenti daripada mengganggu hidupnya. Hanya perlu bercakap baik-baik kerana itu lebih berkesan. Namun, ternyata apabila berhadapan begitu, laluannya seakan-akan sukar. Shana di dalam talian, sama saja seperti Shana di hadapannya.
“Awak nak apa sebenarnya daripada saya ni?”
“Nak jadi isteri abanglah! Nak apa lagi?”
“Jangan main-main boleh tak?”
Shana terus tersenyum. Kecil kedua-dua belah matanya kerana senyumannya yang ikhlas. Kasihan juga melihat Thaqif yang nampak bengang, tapi dia tak ada pilihan lain lagi. Thaqif harus bersabar dengannya. Mungkin hanya sekejap atau mungkin mengambil masa berbulan-bulan lagi. Bertahun-tahun? Tak mungkin! Hidupnya tak akan disia-siakan begitu saja semata-mata untuk menarik perhatian Thaqif.
“Saya makan dulu, boleh? Lepas tu, kita bincang ya?”
“Tak boleh! Saya nak cepat ni. Kalau awak banyak masa free, jangan ingat orang lain pun sama juga macam awak,“ bebel Thaqif.
“Dan, saya nak abang belanja saya makan hari ni,” kata Shana tanpa mempedulikan bantahan Thaqif.
“Awak ingat saya cop duit ke?”
Bahu Shana terjongket sedikit. Mukanya masih juga berseri-seri. “Saya tak ada duitlah abang sebab saya kerja biasa-biasa aje. Gaji pun tentu tak banyak macam abang. Murah hatilah sikit dengan saya hari ni.”
“Tak nak!”
“Saya lapar. Lapar sangat ni. Kalau gastrik saya datang, macam mana? Abang nak dukung saya bawa pergi klinik kalau saya tak boleh jalan? Saya ingatkan abang siap-siap yang saya ni bukan ringan sangat. Berat saya 50 kg. 50 kg tau! Bukannya 5 kg. Saya ulang lagi, 50 kg. 5…”
“50 kg. Cukuplah sebut tu! Saya masih belum pekak lagi. Pagi tadi pun, saya dah korek telinga lepas mandi,” potong Thaqif pantas.
“Saya nak makan!”
“Saya tetap tak nak tunggu.”
Air muka Shana berubah sugul. Bedak di atas meja diletakkan kembali di dalam beg tangan. Otaknya ligat berfikir tentang banyak perkara. Thaqif yang tak marah-marah itu bukanlah begitu mudah untuk ditundukkan. Nampak keras kepala dalam tenang. Muka pun langsung tak manis seperti gula. Sukar juga hendak beralah pada perempuan.
“Kalau macam tu tak payah makanlah. Biar ajelah saya kebulur sepanjang hari ni. Kalau saya mati, saya jadi hantu saya cekik abang sebab kedekut dengan saya. Harapkan gaya aje macam ada duit berkepuk-kepuk. Minta belanja makan sepinggan pun berkira macam Haji Bakhil.”
“Mana awak tahu duit saya ada berkepuk-kepuk?”
“Tengok pun dah tau,” kata Shana sambil menjuih.
“Dia nilah!”
Thaqif gamit seorang pelayan supaya menghampiri mereka. Tanpa bertanya apa yang Shana mahu makan, dipesan nasi lemak kukus untuk gadis itu. Baginya, itu sajalah makanan yang paling cepat boleh dihidangkan.
“Terima kasih, abang,” ucap Shana ikhlas.
Langsung Thaqif tak membalas. Tubuhnya disandarkan di kerusi. Air epal yang belum diminum, hanya dipandang. Otaknya kosong. Namun saat melihat Shana sudah mula mencapai sudu dan garpu, dia melepaskan keluhan panjang. Kesal kerana berada di sini, saat ini. Sepatutnya, diabaikan saja permintaan Shana yang mahu bertemu dengannya. Tapi berterusan menerima gangguan daripada gadis itu, dia tak tahan. Dunianya yang aman damai mahu dikembalikan. Lantaran itu, dia ada di sini sudahnya.
“Makan, bang…” pelawa Shana.
Thaqif hanya diam. Diperhatikan saja cara Shana menyuap makanan. Nampak begitu tertib dan lemah lembut. Tak gelojoh dan terburu-buru seperti kata-kata yang gadis itu keluarkan setiap kali berbicara dengannya. Bila sesekali mengelap mulut dengan tisu, jemari-jemari runcing itu nampak bergerak perlahan. Gemalai seperti lalang yang ditiup angin.
Lalang ditiup angin? Tak mungkin! Gadis tak malu ini tak mungkin seorang yang lemah lembut. Sopan santun jauh sekali.
“Alhamdulillah…” ucap Shana, lalu menolak pinggannya ke hadapan. Kemudian, air laici di dalam gelas dicapai dan disedut perlahan. Sedar, daripada tadi tingkahnya diperhatikan Thaqif. Dia rasa kurang selesa dipandang begitu. Namun sengaja dibuat seperti sedang makan seorang diri. Thaqif dianggap seperti patung lilin.
“Kenapa tak habiskan makanan awak tu? Kata lapar benar tadi,” sinis Thaqif sambil mencebikkan bibir.
“Dah kenyanglah sebab tu tak habis.”
“Membazir tu sedara syaitan, tahu? Lagipun… awak ingat senang ke saya cari duit sampai awak sia-siakan nasi lemak kukus tu?”
Kembang hati Shana mendengar bebelan Thaqif. Dengan muka serius dan mulut yang tak henti-henti bercakap, dia merasakan lelaki itu sangat comel. Jarang benar dilihat lelaki membebel begitu.

****

HELO… dah berangan sampai ke mana? Kutub utara? Ke Antartika? Bulan? Bintang?” tanya Thaqif sambil menempelak Shana. Tak pasti apa yang berlaku. Namun, sejenak tadi dilihat Shana seakan-akan hanyut dengan dunia sendiri. Malah, sempat dilihat kepala Shana menggeleng-geleng perlahan.
“Tak berangan pun. Cuma terkilan sebab abang tak nak suapkan saya makan. Terus saya hilang selera makan yang tadinya membuak-buak. Kalau tak licinlah nasi dalam pinggan tu,” kata Shana mengusik Thaqif. Bibirnya sengaja dimuncungkan ke arah pinggan yang masih berbaki dengan nasi lemak kukus.
Hampir pitam Thaqif dengan jawapan Shana. Mahu saja ditepuk mulut sendiri kerana ramah bertanya. Patut dibiarkan saja walau hanya sebutir nasi yang masuk ke perut Shana tadi. Bukan urusannya, maka tak perlu terlalu disibukkan. Yang perlu dilakukan, menyelesaikan apa yang patut dengan gadis itu, kemudian balik semula ke pejabat dengan hati lapang. Esok, harinya tentu akan ceria seperti biasa.
“Jangan nak berlakon sangatlah! Tak habis-habis nak berdrama.”
“Kalau abang heronya, saya sudi aje jadi heroin walaupun terpaksa berlakon untuk seumur hidup.”
“Awak ni kan, saya tak tahulah nak cakap apa lagi.”
“Cakaplah tentang ayat-ayat cinta!”
Serius, Shana terasa hendak muntah darah dengan sebaris ayat yang disebut. Geli-geleman tekaknya. Demi lelaki itu, dia sudah melakukan banyak perkara yang tak pernah dilakukan sebelum ini. Ayat-ayat merapu juga mudah saja meluncur melewati bibirnya bagaikan air mengalir.
Tinggi harapannya, bila sampai masanya kelak, dia tak akan dipertemukan lagi dengan Thaqif. Kata-kata dan tingkahnya yang memalukan diri sendiri, biarkan tamat begitu saja. Tak rela diungkit, bimbang malunya hingga tujuh keturunan pun tak hilang.
“Betul-betul boleh tak, Cik Melati?”
Melati? Shana sengih dengan panggilan Thaqif. Nama yang makin sebati di telinganya akhir-akhir ini.
“Tak payah panggil ciklah. Macam kat pejabat aje.”
“Peduli apa kalau saya nak panggil pun!”
“Tapi, saya lagi suka kalau abang panggil saya sayang daripada panggil Cik Melati. Janggallah…”
Meremang bulu roma Thaqif. Mati kemudian hidup semula, selepas itu mati kembali, pun dia tak teringin memanggil Shana sayang. Kalau tak mengenangkan sopan santun, mahu saja dipanggil ‘hoi’ pada gadis itu. Biar Shana tahu betapa tak gemarnya dia terus diekori seperti bayang-bayang.
Seumur hidupnya, inilah pertama kali dia bertemu dengan gadis yang tak malu seperti Shana.
“In your dreams!”
“Kalau abang tak nak panggil sayang, panggil honey pun okey. Saya terima!”
“Jangan harap!”
“Sweetheart boleh?” Mata sengaja Shana kelip-kelipkan demi menarik perhatian Thaqif.
“Boleh blah!” kata Thaqif senafas. Hati Shana sebenarnya diperbuat daripada apa sehingga langsung tak peduli dengan apa yang dikata? Kalau perempuan lain, awal-awal lagi sudah meraung hebat agaknya. Atau, cepat-cepat angkat kaki kerana tak mampu menahan malu.
“Jangan bongkak sangat. Karang abang menangis kalau tiba-tiba saya hilang.”
“Eh… tak kuasalah saya! Kalau awak betul-betul hilang, silap-silap saya buat kenduri pulut kuning tiga hari tiga malam. Kalau masih tak cukup juga, saya akan buat tujuh hari tujuh malam. Jemput orang satu Malaysia.”
“Wah… ni yang saya makin suka abang ni. Dahlah handsome, pemurah pula tu.”
Terjegil mata Thaqif. Ada-ada saja jawapan daripada Shana yang menyakitkan hatinya. Kalau kurang sabar, memang Shana bakal dicepuk tangannya. Niatnya mahu menyakitkan hati Shana, balik-balik dia juga yang dikenakan.
Shana tergelak perlahan. Air di dalam gelas kembali disedut. Sekilas, jam di pergelangan tangan dipandang. Masa rehat semakin berlalu. Namun, dia tak perlu gusar kerana Madam Anne sudah memberi izin. Jika tak, memang ditinggalkan Thaqif begitu saja walaupun urusan mereka masih belum selesai.
Sebenarnya, memang tak ada apa-apa yang penting. Niat bertemu muka dengan Thaqif sekadar mahu melihat lelaki itu jenis yang bagaimana. Selepas tahu, barulah dia boleh menyusun langkah seterusnya. Bila Thaqif bukannya jenis panas baran, itu bonus terbesar untuknya.
Selepas ini, tak perlulah dia berasa gusar kalau-kalau dimaki hamun Thaqif. Lelaki itu bukan jenis begitu.
“Rasanya awak dah banyak sangat mengarut. So… apa tujuan awak nak jumpa saya?”
“Rindu!”
“Lagi sekali awak merepek macam ni, saya tinggalkan awak. Daripada melayan awak yang tak berfaedah ni, lebih baik saya siapkan kerja-kerja pejabat saya yang tertangguh sebab awak.”
“Kejaplah… bagi saya rehat lima minit. Saya rasa macam penat sikit.”
Thaqif gigit bibir. Tak puas hati dengan permintaan Shana. Gadis itu seperti sengaja bermain tarik tali dengannya. Dia tak suka! Namun berterusan melihat Shana yang tersandar di kerusi, disabarkan hatinya. Memang gadis itu nampak seperti letih walaupun sesudah makan dan minum.

Melihat peluh halus merintik di dahi Shana, dahinya berkerut. Dalam keadaan pendingin hawa yang terpasang pun masih sempat berpeluh. Kulit jenis apa dia ni? Namun, dihulurkan juga tisu pada Shana. Bila hulurannya disambut berserta dengan senyuman meleret, sekali lagi dia terasa seperti mahu menghantukkan kepalanya ke dinding.
Yang aku baik sangat, apa pasal?
“Terima kasih. Saya tahu abang baik.”
Tak seperti biasa, kali ini lembut saja nada suara Shana. Thaqif terpana. Jika Shana baru muncul dalam hidupnya saat ini, bukan sejak beberapa minggu lalu, tak juga sejak 30 minit tadi, tentu hatinya tercuit dengan kelembutan gadis itu. Mana ada lelaki yang suka pada gadis yang berperangai tak semenggah. Sayangnya, imej gadis itu sudah tercalar sejak hari pertama Shana menghubunginya dengan kata-kata, “Assalamualaikum… abang!” Sejak detik itu, Shana di matanya sudah tampak hitam seperti malam.
Walau hakikatnya, gadis itu hanya berkulit sawo matang. Sesuai dengan bentuk mukanya yang bujur sirih.
“Maaf kalau abang rasa saya ganggu abang selama ni. Saya tak simpan niat jahat. Hanya sekadar nak berkenalan dengan abang. Itu aje!”
“Saya tak percaya!” sangkal Thaqif.
Semata-mata nak berkenalan, Shana sanggup memalukan diri sendiri? Memburu dirinya seperti dia perempuan dan gadis itulah si lelaki yang berlagak berani? Sungguh… tak masuk akal! Barangkali, Shana lupa yang dia seorang lelaki dewasa yang sudah tahu membezakan mana yang betul dan mana pula yang salah.
“Saya tak tipu. Saya betul-betul nak jadi kawan abang.”
“Awak tak kenal saya kan sebelum ini?”
“Sebab tak kenallah saya nak berkenalan. Kalau dah kenal buat apa susah-susah nak kenal lagi. Buang masa aje, kan?”
“Macam mana awak boleh tiba-tiba nak kenal dengan saya?”
Shana senyum. Kalau dikhabarkan pada Thaqif cerita yang sebenarnya, makin berantakanlah dunia ini jadinya.
“Itu rahsia yang tak boleh saya bagitahu pada abang. Belum sampai masanya atau masanya betul-betul tak akan sampai.”
“Tapi, saya tetap nak tahu!”
Shana geleng. Kalau Thaqif acukan buku lima di mukanya pun, dia tak akan berterus terang. Amanah yang telah diberikan, akan digalas sampai bila-bila. Kalau cerita terbongkar, biarlah bukan daripada mulutnya. Kalau mulut yang lain, dia tak kisah. Ketika itu, mungkin keadaan sudah berubah. Kalau pun tak lebih baik, mungkin akan jadi lebih buruk daripada sekarang ini.
Biarlah. Dia sudah berusaha dan selebihnya, biarkan masa dan keadaan yang menjadi kayu ukur.
Apa yang dia tahu, kalau benar-benar berjodoh tentu tak akan ke mana. Halangan juga tak mungkin menjadi masalah yang besar.
“Maaf. Yang itu saya tak akan cakap pada abang walau macam mana pun abang paksa saya.”
“Kalau macam tu, saya tak minat nak berkenalan dengan awak!”
Sakit pula hati Thaqif dengan kata-kata Shana. Jangankan dengan Shana, dengan mana-mana perempuan pun dia tak mahu berkenalan. Hidupnya sudah terlalu sibuk untuk disibukkan lagi dengan perempuan. Kalau pun dia mahu mengubah statusnya, bukan dalam jangka masa terdekat ini.
Perempuan?
Ada jeritan lantang! Ada cubitan kuat! Ada bebelan yang tak berhenti! Ada kemarahan yang menggila! Ada kesedihan yang seperti tak mahu hilang! Ada segala-galanya hanya dengan membayangkan figura itu.
Thaqif geleng kepalanya perlahan. Tak mahu memikirkan soal perempuan dan berumah tangga. Dia sudah selesa dengan hidupnya sekarang. Hanya sejak munculnya Shana, keselesaannya sedikit berubah. Masa rehatnya lebih banyak dicuri gadis itu daripada digunakan sendiri. Mahu menukar nombor telefon yang lain, terasa seperti tak berbaloi langsung. Nombor itu sudah digunakan sejak berbelas-belas tahun lalu. Semua kenalannya juga tahu nombor itu.
Kalaulah dapat disingkirkan terus Shana daripada hidupnya, alangkah bahagia rasa.
“Abang… janganlah sombong sangat dengan saya.”
“Jangan panggil saya abang!” larang Thaqif untuk kesekian kalinya. Panas juga hatinya dianggap sombong.
“Saya nak panggil juga.”
“Jangan. Saya tak suka!”
Shana goyang-goyangkan kepalanya. Tanda tak peduli pada larangan Thaqif. “Saya tak ada abang, tak pernah pun panggil orang abang. So… abang tak payahlah nak kedekut sangat dengan saya. Tak rugi pun kalau saya panggil abang dengan panggilan abang. Takkan buat sehelai pun bulu roma abang tu jatuh ke lantai. Rambut jauh sekali. Lagipun dah memang abang tua dua tahun daripada saya. Eloklah kalau saya panggil abang sebagai tanda hormat. Kan?”
“Tinggalkan saya. Berhenti kacau saya mulai saat ini!” Tegas Thaqif.
“Saya tak nak tinggalkan abang.”
“Saya tak suka awak kacau hidup saya macam ni.”
“Teruk sangat ke gangguan saya pada abang?” Shana tayangkan rupa polos.
“Bukan aje teruk, tapi sangat teruk sampai saya rasa nak pindahkan awak ke planet yang di dalamnya tak ada sesiapa. Biar awak hidup sorang-sorang supaya awak tak kacau hidup orang lain lagi.”
“Kejamnya abang ni.”
“Awak lagi kejam sebab buat hidup saya yang dulunya tenang jadi serabut.” Tajam mata Thaqif menyorot wajah mulus Shana.
Sedangkan Shana yang mendengar kata-kata Thaqif, hanya mampu mempamerkan segaris senyuman manis. Sungguh… melihat Thaqif beria-ia minta dijauhi, rasa simpatinya jatuh melimpah-ruah. Betapa dia sudah menghuru-harakan hidup lelaki itu. Entahkan lena tidur Thaqif, entahkan tidak, dia benar-benar tak tahu!

“Saya nak abang!”
“Saya tak nak awaklah! Berapa ratus kali nak cakap? Ke awak nak saya cakap dalam bahasa lain selain bahasa Melayu dan Inggeris ni?”
“Bahasa apa yang abang boleh cakap lagi?”
“Hei…”
“Abang nak saya bomohkan abang ya supaya cintakan saya? Kalau nak, saya buat nanti,” potong Shana selamba. Suka melihat muka merah padam milik Thaqif. “Bomoh Siam okey kot, abang? Dengarnya ilmu mereka kuat.”
Thaqif kembali melangkah tanpa membalas kata-kata Shana yang seperti orang tak bertamadun. Zaman moden, masih berfikir soal bomoh. Nampak benar betapa gadis itu hidup di zaman batu. Cumanya, kalau benar kenapa jadi begitu berani mengejar lelaki? Gadis zaman batu tentu saja tak begitu.
“Jangan ikut saya!”
“Saya tak ikut abang,” katanya sambil terus melangkah mengikut Thaqif sehingga berhenti di hadapan Menara Semarak.
“Jangan ikut saya naik ke pejabat!” tegah Thaqif. Cukup-cukuplah dia dimalukan Shana hari ini. Kalau dibiarkan Shana terus mengekorinya, tak mustahil satu pejabat kecoh hari ini.
Tak! Tak akan dibenarkan Shana terus mencatat memori hitam dalam hidupnya!
“Siapa yang nak ikut pun? Saya hanya nak tengok abang sampai masuk dalam bangunan. Nak pastikan abang tak kena culik. Lepas tu, saya baliklah ke tempat kerja saya pula.”
Ringan saja tangan Thaqif mahu meramas bibir Shana. Cakap-cakap gadis itu selalu lepas. Langsung tak berfikir panjang bila berkata-kata. Dia yang mendengar pula terasa semput nafas. Kemudian, tanpa mengendahkan Shana, dia melangkah laju ke hadapan. Biar cepat sampai. Rimas jika terus diekori begini.
“Kesian dia. Susah hati aku kerjakan,” kata Shana sambil tergelak sendiri.
Namun melihat bayang-bayang yang semakin menghilang, dia bersandar di tiang lampu isyarat sambil mengeluh panjang. Melihat Thaqif, melihat penerimaan lelaki itu yang sangat pasif, dia tahu yang dia bakal menghadapi jalan yang sukar. Tapi, dia akan cuba bertahan selagi mana dia mampu bertahan. TUHAN, tolonglah…
“DAH 30 tahun aku hidup dalam dunia ni, tapi tak pernah aku jumpa perempuan macam tu. Muka cantik, sawo matang. Senyum manis macam gula. Ayu bertudung. Pakai baju kurung kain kapas bertanah pink dan berbunga putih. Tapi perangai, jauh panggang dari api. Tak malu betul!” rungut Thaqif sebaik saja melepasi pintu utama. Merah padam mukanya kerana menahan geram.
Masih teringat-ingat betapa selambanya seraut wajah milik Shana setiap kali bersuara. Bibir nipis itu tak pernah lekang dengan senyuman. Malah, setiap kata-katanya ditangkis dengan berani. Langsung tak peduli pada muka kelatnya yang rimas dengan gangguan yang bertali arus.
“Bos… cakap apa tu?” tegur Sakinah sambil tersenyum.
“Tak ada apa-apa!” balas Thaqif selamba.
“Eh… macam marah aje?” tanya Sakinah lagi. Masih tersenyum manis. Sengaja mahu berbual-bual dengan Thaqif. Bosnya itu dilihat tergesa-gesa keluar sebaik saja jarum jam menunjukkan ke angka 1.00 tengah hari.
“Awak ada buat salah ke?”
Sakinah geleng lembut. Kemudian, dia tergelak-gelak perlahan. Tahu, Thaqif sengaja mahu mengenakannya.
“Yakin ke tak ada?”
Kali ini, Sakinah berdiri tegak, tak lagi bersandar di tepi meja. Thaqif nampak seperti serius, tak tenang seperti selalu. Kalau silap gaya, mungkin hari ini dalam sejarah dia bakal ditengking lelaki kesukaan ramai di Menara Semarak itu, kecuali dia. Thaqif baginya hanya seorang bos dan dia setiausaha kepada lelaki itu.
“Pergi tengok cermin dan tengok apa yang awak pakai sekarang ni, Atikah!” tegur Thaqif tiba-tiba kepada Atikah yang baru melepasi dia dan Sakinah yang masih berdiri.
Atikah yang tak bersedia, terkedu. Tubuhnya yang berskirt singkat, dipandang.
Usai berkata-kata, Thaqif terus melangkah tanpa mengendahkan Sakinah yang bungkam. Telinganya mendengar gelak ketawa beberapa orang staf yang tentunya melihat dan mendengar apa yang dikata pada Atikah, tapi dipekakkan telinga. Sebenarnya sudah lama dia ingin menegur Atikah yang selalu mengenakan pakaian sesuka hati. Bukan saja warnanya terang-benderang, singkat pun tak usah dikata. Seperti sengaja mengundang banyak mata terus memakukan pandangan di tempat-tempat yang tak sepatutnya.
Belum lagi diambil kira solekan di muka yang mengalahkan warna pelangi. Pendek kata, selagi ada warna, selagi itulah Atikah mahu praktikkan di muka. Dia yang melihat, kadang-kadang rasa ngeri sendiri.
“Ini semua Shana punya pasallah ni!”
Terus Thaqif masuk ke bilik pejabatnya dan menghempaskan punggung di kerusi empuk. Teringatkan Shana kembali, dia merengus kasar. Kepala dipegang dengan kedua-dua belah tangannya. Hati yang geram masih gagal dipulihkan. Semuanya terasa serba tak kena.
Dalam sekelip mata, ketenangannya bagai direnggut pergi. Padahal, dia bukannya jenis yang mudah melatah. Marah-marah jauh sekali kerana dia manusia yang selalu belajar daripada pengalaman.
“Huh! Harapkan muka aje cantik. Teruknya,” bebel Thaqif terus. Sabar yang cuba dipupuk, bertabur sekali lagi. Seketika, duduknya yang sendeng ditegakkan serta-merta. Matanya membulat sendiri.
“Apa aku cakap tadi? Muka dia cantik?”
Thaqif tepuk dahi dengan telapak tangan. Agak kuat. Tak percaya dalam pada meluat pada Shana, dia masih sempat memuji gadis itu yang sememangnya berwajah menarik. Yang lebih tak dapat diterima akal, dia dapat mengingati dengan jelas warna dan corak baju yang tersarung di tubuh ramping Shana.
“Aku ni dah kenapa? Geram sampai tak boleh lupa dengan setiap yang ada pada dia?”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75686/lelaki-itu-dia

 

REVIEW SENYUM SAMPAI LANGIT

9789675118883-medium
EBUKU SENYUM SAMPAI LANGIT OLEH SYASYAJA

Aufa mahukan anjakan paradigma – melalui perkahwinan! Tetapi dia tidak mempunyai calon suami. Mungkin memang betul wujud ‘hantu kahwin’ dalam dunia ni dan telah berjaya merasuk fikiran Aufa. Idea gila ini menemukan Aufa dengan ‘jejaka idaman Malaya’.

Tetapi jejaka itu langsung tak termasuk dalam senarai jejaka idaman Aufa. Aufa mahukan lelaki yang bermulut manis seperti Bruno Mars. Tapi yang dia dapat adalah lelaki dari Planet Mars yang kerek! Tapi yang kerek itulah yang berjaya buat dia gila bayang tahap melayang terbang sampai ke bulan.


Lawak betul cerita ni. Serious admin tak tipu lawak gila! Admin rasa terus tersenyum bila stress kerja. Walaupun watak Aqil kerek. Tapi sebenarnya dia sangat sweet. Sungguh mencairkan watak kamu Aqil! Malu tapi mahu itulah keadaan Aufa apabila dikahwinkan dengan Aqil yang dahulunya sangat tidak disukai. Siapa tahu, cinta mula berputik dihati mereka.

Yang jauh asyik teringat, yang dekat tak terpikat.. Tak kenal maka tak cinta. Begitulah ceritera cinta mereka. Tapi adakah mereka akan kekal bersama? Siapa Lisa? Adakah Lisa setitik nila dalam susu yang akan merosakkan segalanya?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75691/senyum-sampai-langit