Adakah Microsoft akan membeli Nokia tidak lama lagi?

Spekulasi telah timbul sekali lagi bahawa 2013 akan menjadi tahun dimana Microsoft mengambil alih Nokia.
Pernah dilaporkan sebelum ini bahawa Microsoft telah menilai pembelian syarikat Finland ini, tetapi telah memutuskan keputusan negatif. Microsoft juga dilaporkan telah membuat pendekatan pada tahun 2011, tetapi telah ditangguhkan oleh perakaunan Nokia yang sememangnya tidak memberangsangkan.

Ini adalah lumrah dunia teknologi tinggi, dan faktor-faktor untuk Microsoft kelihatan sangat berbeza sekarang. Pertimbangkan apa yang telah berlaku dalam beberapa bulan lepas. Pembangunan yang paling relevan telah melepaskan Windows 8, dalam realiti tiga sistem operasi yang berbeza untuk tiga platform yang berbeza, tetapi dengan wajah yang sama dan pengalaman yang tiada beze. Salah satu platform ini adalah kursus untuk telefon, Windows 8 RT, dan Nokia adalah telah dimaklumkan sebagai pembekal perkakasan utama.

Baru-baru ini Microsoft telah menghulurkan bantuan pinjaman yang dihulurkan kepada DELL , syarikat hardware komputer gergasi, kami jangkakan bahawa Microsoft akan melakukan perkara yang sama untuk Nokia. Secara logik, Microsoft tidak mungkin akan membeli syarikat veteran yang sudah tenat, tetapi mungkin akan memberi bantuan supaya Nokia boleh membantu kemajuan perisian Microsoft.